Wintervreugd voor de zomermoppers, deel 7

11-08-2019 16:42 3012 berichten
De zomer is al een heel stuk op weg, en we tellen alweer af naar de herfst en de winter. Schrijf hier mee als je een hekel hebt aan warmte, juist erg houdt van kou en knusse avonden, als je het vele licht en het lawaai niet meer trekt en niet kunt wachten tot het weer vroeg donker is!

Dit topic is niet voor niets ooit begonnen op de psychepijler; voor sommige mensen is de zomer en alles wat erbij komt kijken dermate zwaar dat er psychische of lichamelijke klachten bij komen kijken. We geven elkaar de ruimte om hier wat serieuzer over te 'klagen' en te praten!

Welkom!

Afbeelding

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Deel 5
Deel 6
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 11-08-2019 17:09
0.56% gewijzigd
@ Hogwards: nu sowieso geen airco kopen dan. Het is teveel geld om maar iets te kopen, dus doe het pas als je hoofd weer werkt en je je goed kunt verdiepen.

@Parisienne: Gefeliciteerd met je zwangerschap. Altijd klote om met zo'n weer zwanger te zijn. Hopelijk sla je je er een beetje doorheen
Luci_Morgenster schreef:
12-08-2020 08:33
Gewoon nu kopen Madrid.

Als je dezelfde koopt als ik, zet hem standaard naast je gewenste temp op de optie sleep, geluid is dan veel minder. Waarom dat niet standaard is geen idee. :lol:

En anders kies altijd eentje die meer ruimte kan koelen dan je werkelijk wil koelen, dan weet je zeker dat hij het red.
Ja, dat wil ik eigenlijk ook, nu kopen. Die van jou ziet er goed uit. Hoe groot is de ruimte die hij koelt bij jou? Ik heb een lang huis met grote woonkamer, tussenkamer ( met branddeur ) en een grote slaapkamer. Ik zou hem het liefst overdag op mijn woonkamer zetten en dan s'avonds op de slaapkamer.
Hoeveel graden verschil mag je nou eigenlijk verwachten van zo'n ding? Het is hier op zijn warmst 28,5 geweest, gaat hij dan met de airco naar 24/25? Dat zou voor mij prima zijn. Toch lees ik op veel sites dat menig airco met 12000 BTU dat niet eens haalt.
Koelt hij bij jou veel af? Ik vind het wel fijn dat je dan met je deur dicht kan slapen ivm de insecten en het geluid. Ik slaap graag met mijn deur dicht.

Wat balen dat je weer zo'n rot nacht gehad hebt. Veel sterkte, meid. :redrose:

Tijdvoortaart, ik ga er nu ook nog niet een kopen hoor. Ik wacht even tot ik weer helder na kan denken inderdaad. :P
Madrid87 schreef:
12-08-2020 08:34
Haha, hier nog een. Ik vind mezelf eruit zien als een figurant uit Michael Jackson's Thriller video. Groot gelijk dat je het huishouden overslaat, doe ik ook. Kan wel wachten. Moet nodig gezogen worden maar dat doe ik echt niet. Normaal was ik s'ochtends even de vaat van gisteren af maar ook daar heb ik geen fut voor vanochtend.
Jij hebt ook een airco toch? Mag ik vragen welke. Sowieso ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met jullie airco's. Die van Lucifer weet ik al wel.
Succes met werken vandaag!
Ik heb de Fuave ACKS14K01. 14000 btu (koelvermogen, hoe meer btu, hoe meer m3 hij aan kan). 50 Hertz.
Weet niet precies hoeveel btu per m3 nodig is, daar is een berekening voor. Wij hebben die berekening gedaan en zijn vervolgens een stapje hoger gegaan in airco. Zo koelt hij wat sneller én als we nog eens verhuizen naar een groter huis kan hij dat ook aan.

Dit is een eigen merk van CoolBlue en we zijn erg tevreden. Heeft ook een blazer- en een ontvochtigingsfunctie. We hebben hem ruim voor de zomer gekocht en toen was hij geloof ik €600-650. Zie dat hij nu niet meer op de website staat, dus vrees dat alles uitverkocht is.

Toevoeging: van beneden naar boven verplaatsen zou ik niet op rekenen. Zo'n ding is loeizwaar.
Voor in bed hebben we een Honeywell cooler. Koelt de ruimte niet, maar geeft wel een lekker frisse wind en is heel stil
Toevoeging 2: De onze haalt makkelijk -1,5 graad in een uur. In theorie zou hij van 28 naar 21 kunnen, maar wij merken dat 1 of 2 graden koelen al heel veel doet
Warmteservice is ook een site met goede airco's en betrouwbaar.

Coolblue, bcc en de expert toen bekeken. Bol.com natuurlijk.

En klimate.nl hebben ze ook nog wel wat.

Mijn klimaatshop.nl wel gekeken maar ken het verder niet.
Bedankt voor de informatie. Een ontvochtigingsfunctie lijkt me ook handig. Zal die berekening eens maken.

Ik heb gelukkig maar een verdieping dus ik hoef hem niet naar beneden of naar boven te tillen ( nou ja als hij geleverd word moet hij 3 trappen op maar verder niet ). Ik rij hem zo van de woon naar de slaapkamer.
oh, dat zijn toch aardig wat graden eraf. Dat is mij het geld wel waard. Dan maar een iets duurdere die goed werkt.

Thanks, Luci. Ga morgen of vrijdag alles even bekijken.
TijdvoorTaart schreef:
12-08-2020 08:47
Ik heb de Fuave ACKS14K01. 14000 btu (koelvermogen, hoe meer btu, hoe meer m3 hij aan kan). 50 Hertz.
Weet niet precies hoeveel btu per m3 nodig is, daar is een berekening voor. Wij hebben die berekening gedaan en zijn vervolgens een stapje hoger gegaan in airco. Zo koelt hij wat sneller én als we nog eens verhuizen naar een groter huis kan hij dat ook aan.

Dit is een eigen merk van CoolBlue en we zijn erg tevreden. Heeft ook een blazer- en een ontvochtigingsfunctie. We hebben hem ruim voor de zomer gekocht en toen was hij geloof ik €600-650. Zie dat hij nu niet meer op de website staat, dus vrees dat alles uitverkocht is.

Toevoeging: van beneden naar boven verplaatsen zou ik niet op rekenen. Zo'n ding is loeizwaar.
Voor in bed hebben we een Honeywell cooler. Koelt de ruimte niet, maar geeft wel een lekker frisse wind en is heel stil
Toevoeging 2: De onze haalt makkelijk -1,5 graad in een uur. In theorie zou hij van 28 naar 21 kunnen, maar wij merken dat 1 of 2 graden koelen al heel veel doet

Vind dat heel weinig eerlijk gezegd. Maar hij kan meer in een uur begrijp ik?
Luci_Morgenster schreef:
12-08-2020 08:56
Vind dat heel weinig eerlijk gezegd. Maar hij kan meer in een uur begrijp ik?
Ja, hij kan meer, maar dat doen we zelf vrijwel nooit. De kinderen lopen hier van binnen naar buiten, dus we willen dat het verschil niet té groot wordt.
Heyhey! Allereerst welkom voor iedereen die erbij is gekomen! Nou zoals gezegd heb ik gisteren bij een vriendin gezwommen, nu waardeer ik nog meer de luxe van een tuin. Ik kon het zoveel beter uithouden daar in het water en onder de overkapping! Ben 's avonds laat rond 22.00uur pas een keer naar huis gegaan, wel met hele erge hoofdpijn en misselijkheid. Meteen alles opengeet en het helpt wel iets maar zo enorm minimaal.... Het was echt een kutnacht. Enorm benauwd (het heeft hier niet geregend maar de luchtvochtigheid is hier echt te merken), alsof je in de tropen zit. Desondanks wel 4 uur geslapen en vanochtend vroeg eruit om de was te doen.

Baal enorm dat ik de droger nu niet kan aanzetten door de hitte want mijn handdoeken worden nu hard en ik heb na 1 wasje al geen ruimte meer om het op te hangen in dit kleine kuthok (luxeprobleem, I know I know).... Maar goed komt wel weer. Zie wel op tegen de vakantie, morgen en zondag weer +30 graden dus die dagen worden afzien. De rest van de dagen schommelen voor nu tussen de 25-27 en dat is wel al iets beter uit te houden.

Volgende week vrijdag wordt het hier naar verwachting echter 19 graden (even afkloppen)!!!! Ik sprong een gat in de lucht toen ik het las. Kan altijd nog veranderen natuurlijk maar ik ga echt bidden voor die temperaturen. Eindelijk even adem halen...

Over adem halen gesproken: ben ik de enige die nu soms gewoon benauwd wordt van het telkens inademen van klamme, hete lucht? Nog veel sterkte iedereen vandaag!
Madrid87 schreef:
12-08-2020 08:34
Haha, hier nog een. Ik vind mezelf eruit zien als een figurant uit Michael Jackson's Thriller video. Groot gelijk dat je het huishouden overslaat, doe ik ook. Kan wel wachten. Moet nodig gezogen worden maar dat doe ik echt niet. Normaal was ik s'ochtends even de vaat van gisteren af maar ook daar heb ik geen fut voor vanochtend.
Jij hebt ook een airco toch? Mag ik vragen welke. Sowieso ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met jullie airco's. Die van Lucifer weet ik al wel.
Succes met werken vandaag!
Zeg, je gaat wel overmorgen even een leuke trainer vragen voor een date hè! Ik geloof er helemaal niks van dat je als een zombie uitzien :proud:

Ach wat een ellendige nacht weer hè, ik lees jullie berichten en het is zo herkenbaar allemaal. Voor mij is het vooral het niet door kunnen slapen, telkens wakker worden, dat me nekt. Ik wil gewoon weer een keer een nacht dat ik rond 12 uur in slaap val (liefst nog een uur eerder maargoed dat is echt alleen weggelegd voor winter) en rond 7 uur wakker word. Dat zou echt zoveel fijner zijn al.

Maargoed. Vanmorgen om half 7 op, de gordijnen die we aan de buitenkant voor de ramen hadden, maar gister af gehaald hadden ivm harde wind, weer opgehangen en toen lekker gaan wandelen in de bossen. Zometeen even ontbijten, dan een rondje fietsen met kind zodat die er ook even uit is, en dan in het zwembadje plonzen en lekker niksdoen. Ik vind de tactiek van TijdVoorTaart een goede, opvoeding? Wat is dat. En verder erbij neerleggen dat het allemaal niks is en je niks doet. Dat werkt nog het beste (maar idd niet als je moet werken, dan gaat dat simpelweg niet).

Sterkte vandaag allemaal. Nog even doorbijten!!!!
Ja, ik ga ook altijd als warmer is, er al vroeg uit, zooi open voor een uurtje ofzo.

Dan nog wat doen in huis of buiten met de meiden en dan in de middag niets meer.

Ze zijn er even een dagje niet maar van mij mogen ze ook beeldschermen en gamen wat ze willen. Of we spelen een spel ( dat kon ik vorig jaar niet, dan lag ik ergens dood te gaan of te spugen) en dan is avondeten brood, hamburgers salades ( kant en klaar) en fruit ook prima voor een week.
Of man kookt.

Meertjes, naar de bios en een zaal kiezen met airco;-), het bos, ikea, zwembad binnen is ook heel gek, best te doen.
Buienradar voorspelt hier alleen zondag nog 30 graden, daarvoor en daarna begin 20 (en vandaag nog 30+)
Google zegt iets anders.

Hoop zo dat buienradar het weer goed heeft!!!
Hobbelster, ik ga niemand op date vragen als ik er zo bij loop hoor haha. Mocht hij het wel acceptabel vinden vraagt hij mij maar mee uit. :P
Dat brakke gevoel is echt vreselijk, ik trek best een hoop nachten met weinig slaap maar het loopt nu wel de spuigaten uit.

Ik vind het ook zo sneu voor mijn broer, schoonzus en mijn kleine neefje. Die zitten op een zolder waar het zo boven de 30 graden is en geen buitenruimte. Die zaten er gisteren ook als zombies bij in mijn moeder's tuin. Die kleine hield zich nog het beste van hun 3. Was lekker vrolijk maar zij zagen er ook niet uit. Mobiele airco heeft daar amper nu, slecht geisoleerd huis.

Mijn weerapp gaf aan dat het nu al uren volop zonnig is maar het is hier nog erg bewolkt ( heerlijk ) en het waait nu ook een beetje door. Ineens zie ik dat het van 26,5 naar 26 gedaald is. Hoe dan? Ik klaag niet hoor maar snap er niets van. Zo zie je wat wind doet. Het wordt hier volgens de app max 31 graden vandaag, laten we het hopen. (6)
Alle reacties Link kopieren
Madrid, ik heb zelf de Eurom 180 Wifi. Die heeft 18.000 BTU en is daarmee geschikt voor ruimtes tot 180m3, dat is dus zo'n 66m2 als je ruimte 2.7 meter hoog zou zijn. Hij heeft wifi, dus ik kan hem op afstand aan en uit zetten of temperatuur instellen, echt super handig (lees: Vanuit de trein, een bezoekadres, de supermarkt of je luie bed aan en uit zetten en instellen haha). En hij heeft een optionele timer en kan dus na x uur vanzelf uit slaan. Ook heeft hij een ontvochtigingsfunctie en een verwarmfunctie. Handig voor als je CV het ooit begeeft (als je op gas woont), maar jij als kouliefhebber zal daar wellicht wat minder waarde aan hechten hihi. Let ook op de plek van de slang. Je wil die slang zo kort mogelijk houden, hoe verder van de uitgang hoe meer warmte de slang af geeft aan je appartement, dus hoe minder zuinig hij is. Mijn ramen zitten op 80 cm hoogte, dus een slang die onderaan een machine uit komt is dan niet heel handig (maar voor bijvoorbeeld een (balkon)deur juist weer wel, dan zie je die slang minder), dan moet die dus eerst 80 cm omhoog. Die Eurom heeft zijn slang op zo'n 70cm hoogte zitten, veel beter voor mijn raam dus.

Wil je je hele appartement (dus 60m2) koelen? Dan zou ik de grootste hoeveelheid BTU die je kan vinden aanraden, want dan zit je dus al aan de max en vierkante ruimers zijn gunstiger om te koele dan lange ruimtes of ruimtes met veel hoeken. Als je alleen de woonkamer of de slaapkamer wil koelen wil koelen (hoeveel is een woonkamer, 20m2? Dus dat is dan 54m3 met muren van 2.7 meter) dan hoef je alleen daar naar te kijken natuurlijk, en dan de deuren dichthouden.

Let op dat als je wil wisselen tussen slaapkamer en woonkamer, je op beide plekken een raam moet hebben waar de buis doorheen kan en die je met bijvoorbeeld zo'n raamafsluitkit kunt afsluiten. Dus dan heb je 2 raamafsluitkits nodig en heb je op 2 plekken klitteband op je kozijn. Zo'n kit werkt trouwens prima, ik heb er ook 1. Het klitteband zit altijd op je kozijn maar het tentdoekding kun je er gewoon vanaf trekken als de zomer klaar is en je kan ze voor tussen de 10 en 30 euro vinden - let goed op de omtrek van het raam wat je wilt afsluiten want er zijn verschillende maten (belangrijk: neem alleen de 3 vrije zijdes van het raam voor de omtrek, de scharnierzijde telt niet mee).

Dat en je woonkamer en slaapkamer moeten op dezelfde verdieping staan, want die van mij weegt 34 kilo en ik kreeg hem niet eens 5 cm omhoog getild uit de verpakking. Het is echt onmogelijk om in je upje het ding een trap op of af te krijgen (ze zijn te groot om goed vast te pakken en mogen niet plat komenn te liggen). Als je hem laat bezorgen, eis dan dus dat ze hem bij je voordeur afzetten, anders heb je echt een probleem. Mijn bezorger dumpte hem op de begane grond. Goddank had ik een lift, maar het was alsnog bijna niet te doen met dat ding nog in die doos. En als je er 1 koopt: NOOIT plat vervoeren en hem tenminste 24 uur op zijn pootjes stil laten staan zodat de koelvloeistof naar de goede plek kan stromen, zoals je bij een koelkast zou doen.

Je moet de airco opslaan in een ruimte groter dan 11m2 als je 18.000 BTU neemt (hoe minder vermogen, hoe kleiner de opslagruimte) en hij mag NOOIT liggen, want dan krijg je problemen met de koelvloeistof. Kijk dus of je een plek hebt waar het ding fijn de rest van het jaar kan staan. Kijk ook of de koelvloeistof die erin zit milieuvriendelijk is, want zo nee dan heb je kans dat ze het spul gaan verbieden en kun je de airco weggooien als je daar ooit iets aan wil vullen/verversen (dit kun je gewoon laten doen door een techneut hoor, hoef (en mag?) je niet zelf te doen).

Ik heb ook naar Luci's airco gekeken, dat lijkt me ook een goede want meerdere Viva mensen zijn er blij mee en hij heeft goede reviews. DIe had ik genomen als ik de Eurom niet had genomen (die nam ik omdat die meer vermogen heeft en wifi, vond ik een fijn idee). Die van mij was in de lente 500 euro, maar is nu alleen nog maar te krijgen tussen de 850 en 1000 euro. Die moet je nu dus absoluut niet nemen, ik zou dan wachten tot de volgende lente. Die van Luci is steeds te koop geweest tussen de 450 en de 550, en op de link die ze gaf hier is hij nog steeds netjes geprijsd, dus die is het overwegen waard als je NU een airco wil en hij voldoet aan je vermogenswensen.

Oke Ugli's wall of text is klaar. Sterkte iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
11-08-2020 16:32
Ja, geestelijk beperkten heb je overal. :-D
😂😂😂
It's better to end things and start over than to imprison youself and hope for the impossible
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gevoel dat ik er uit zie als een opgezwollen lijk. Alles knelt en schrijnt, gek wordt ik. Goddank een propellor boven het bed en in de woonkamer, die dingen zijn goud waard nu! De katten liggen hier voor pampus op de vloer, ik ga er maar naast liggen ;-D Het postieve is dat ik wel onze 2 dekbedden heb gewassen, die waren binnen een dag al droog.
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
12-08-2020 13:55
Ik heb het gevoel dat ik er uit zie als een opgezwollen lijk. Alles knelt en schrijnt, gek wordt ik. Goddank een propellor boven het bed en in de woonkamer, die dingen zijn goud waard nu! De katten liggen hier voor pampus op de vloer, ik ga er maar naast liggen ;-D Het postieve is dat ik wel onze 2 dekbedden heb gewassen, die waren binnen een dag al droog.
Haha ik ken het.. voel me ook altijd dikker in de Zomer, alsof ik vocht vasthoud ofzo. Ik kijk ook de hele dag zo volgens mij :'-(

Nou de ochtend weer doorgekomen, hier al ietsje vrolijker, kreeg vanmorgen gewoon agressieve neigingen joh :@ gewoon van dat slechte slapen enz.

Maar boodschappen gedaan en nu de rest van de dag weer niks, morgen staat er iets gepland en dan is deze week in ieder geval voorbij... weer ietsje dichterbij koeler weer.

Vandaag mijn haar maar weer eens stijlen, dan voel ik me ook altijd een ander mens, loop al dagen met een knot.
yesss wijzigde dit bericht op 12-08-2020 15:40
3.36% gewijzigd
Je haar stijlen?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
12-08-2020 14:05
Je haar stijlen?
Ja stijlen, stijl maken of in ieder geval mijn haar weer doen, is dat geen woord?
Nou ben in GVD naar huis gekomen van vakantie omdat ik niet sliep daar wegens de hitte.
Dus ik slaap in mijn eigen bed met mobiele airco aan, ja vrijwel de hele nacht tot een uur of 4 en dan gaat ie op standje ventileren, met het raam open.

Komt vanmorgen de buurvrouw naar me toe. Of ik misschien een mobiele airco op m’n slaapkamer heb. En of die uit kan want buurman kan er niet van slapen.

Ja euhm waarom denk je dat ik dat ding aan heb dan, ik lig ook niet voor m’n lol met oordoppen naast dat herrie ding!

Anyway. Ik heb nu gezegd dat ik wel met airco en al op m’n kind’s kamer ga liggen. Die heeft gelukkig een prima 1 persoons bed. Dan slaapt zij maar in mijn bed. En de airco verhuist mee. Maar zuur is het wel zeg.
En als ik vannacht dan minder goed slaap dan gaat ie morgen weer terug en ga ik de buurman een setje verse en goede oordopjes kado doen. Het is dat ze zei dat hij morgen vroeg moet werken maar anders deed ik dat straks al. Maar nu laat ik ook even m’n goede wil zien zeg maar.
Maar ben zo ontzettend moe en overprikkelt dat ik nu echt denk van (6) :thunder:
Alsof deze rothitte nog niet erg genoeg is; vanmorgen toen man en ik wakker werden waren hier ALLE verwarmingen (radiators) gloeiendheet!!!
Echt allemaal; in de hall, in de woonkamer, in de keuken, in de badkamer, in alle slaapkamers terwijl de thermostaat al sinds april op NUL staat.
In paniek de woonbouwvereniging gebeld. Ze gaan 'zo vlug mogelijk' iemand langssturen. Benieuwd wanneer " zo vlug mogelijk" is.......
Ik heb wel onmiddellijk alle kranen - of hoe het ook heet- zo'n knoppen van elke radiator op NUL gedraaid.
Ik kan echt janken nu; het was hier al superheet en toen we opstonden was het 3° heter nog!
Het is hier de hel,echt!
Alle reacties Link kopieren
Jee hobbelster wat een gedoe met de buren bah daar zit je zeker niet op te wachten. Waar was je op vakantie?

Moemoe hopelijk komen ze snel want dit is natuurlijk echt geen doen.

Heel veel sterkte allen
Anna54 schreef:
12-08-2020 14:31
Jee hobbelster wat een gedoe met de buren bah daar zit je zeker niet op te wachten. Waar was je op vakantie?

Moemoe hopelijk komen ze snel want dit is natuurlijk echt geen doen.

Heel veel sterkte allen
Dank je Anna. Het is idd geen doen.
Alle reacties Link kopieren
O wat erg moemoe. Lijkt me echt verschrikkelijk.

Hier heb ik zowaar een betere dag. Na een hele week binnen te hebben gezeten, trok ik het allemaal niet meer vanmorgen. We zijn toen met man en baby rond gaan rijden (in de auto met airco) naar wat plekjes dichtbij aan het water. Het was heerlijk! Even eruit en even de koelte opgezocht dus.

Ik krijg toch wel weer wat hoop als ik de weersvoorspellingen lees. Morgen nog ruk, maar daarna veel regen en koeler.

Nog even volhouden dus, sterkte iedereen!!
Alle reacties Link kopieren
jeetje hobbelster wat een ellende! Tis toch wat met die buren ;) In elk geval heb jij nu ontzettend een poot om op te staan als zij in de avond "zomerherrie" produceren in hun tuin :)

Onze aso-buren vonden het een goed idee om vanochtend vroeg hun hele tuin te bemesten, de geur was zo sterk dat de ramen echt niet open konden. Moest er helaas (ongetwijfeld van de combinatie met de hitte!) van overgeven :( Het is bijna knap hoe ze elke dag iets nieuws bedenken! En al die vrienden en familie, moeten zij dan niet een keertje dáár naartoe ipv iedereen de hele tijd bij hen? Zucht. |-)

@Madrid, wat een goede tips van Ugli en Luci! Wij hebben ook een sterkere variant gekocht zodat hij meerdere kamers aankon (was "maar" €100 extra voor hele bovenverdieping qua oppervlak ipv 1 kamer) en dat zorgt er wel voor dat als we hem dan voor enkel de slaapkamer gebruiken het lekker snel afkoelt. Al heeft ie er nu met de aanhoudende hitte wel wat meer moeite mee hoor ;) Hopelijk heb je snel wat verlichting van je eigen airco :hug:

Heel veel sterkte weer allemaal, de herfst komt dichterbij... :heart:
Alle reacties Link kopieren
En welkom LaParisienne! :):)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven