Zeker weten of niet zeker weten

10-03-2019 10:23 143 berichten
Het valt me op dat bepaalde mensen je bloed wel kunnen drinken als je iets zeker weet, waarom is dat denken jullie?

Weet je wel, dezelfde mensen die bovenop je springen omdat je geen disclaimer erbij plaatste waarin je verduidelijkt dat het jouw opvatting is en niet die van een ander.

Waarom zijn sommige mensen zo?
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
10-03-2019 11:14
Werkelijk, wat was de naam van die cursus?

Het ligt dus altijd aan jezelf?

Ik hoop dat iedereen dit goed in zich opneemt.
Nee het ligt niet áltijd aan jezelf. Maar het kan geen kwaad om eens in de spiegel te kijken of je er een aandeel in hebt.
Hecamel schreef:
10-03-2019 11:19
Nee het ligt niet áltijd aan jezelf. Maar het kan geen kwaad om eens in de spiegel te kijken of je er een aandeel in hebt.
Hoe heet die cursus? Die spreuk kon ik ook niet vinden.
anoniem_309521 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 11:23
7.43% gewijzigd
freja schreef:
10-03-2019 11:21
Hoe heet die cursus?
Wat was de aanleiding voor dit topic?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hecamel schreef:
10-03-2019 11:19
Trouwens, eens hoor, met dit. Je vorige bericht vond ik een beetje vaag.
iedereen mag vinden wat hij wil
vind ik :-D

Laat mij deze vraag beantwoorden met een wedervraag: Waarom ben jij zo?
I told you walking was idiotic.
ReginaMills schreef:
10-03-2019 12:23

Laat mij deze vraag beantwoorden met een wedervraag: Waarom ben jij zo?
Zo ben ik niet. Jouw vraag komt nogal defensief over.
Waarom roepen bepaalde mensen zoveel weerstand op? Ligt dat dan helemaal aan de anderen die die weerstand voelen of zou degene die die oproept best ook eens naar zichzelf kijken?

De vraag stellen is hem eigenlijk al beantwoorden TO.
Mensen die standaard dingen voor een ander invullen waarbij hun fantasie op hol slaat, die wekken geen weerstand bij me op omdat ik ze kan negeren.
anoniem_309521 wijzigde dit bericht op 10-03-2019 12:47
14.68% gewijzigd
In antwoord op je OP: omdat veel mensen graag roeptoeteren dat iets zo IS want dat 'weten ze gewoon' terwijl er veel onzin de wereld in wordt geslingerd en de meeste mensen vrij weinig weten. Vrijwel iedereen is overtuigd van zijn of haar gelijk, maar hoeveel onjuistheden worden niet continu verkondigd?

Dit fenomeen wordt als irritant gezien door velen omdat onjuiste kennis (denk aan de anti-vaxxers, flat earthers, etc) dan steeds verder verspreid wordt. Vaker benadrukken dat iets iemands mening is en geen feit, of met betrouwbare bronnen komen als er wel gedacht wordt dat iets op feiten berust, zou de wereld een stuk mooier maken denk ik.
Ms_Jingles schreef:
10-03-2019 12:47
In antwoord op je OP: omdat veel mensen graag roeptoeteren dat iets zo IS want dat 'weten ze gewoon' terwijl er veel onzin de wereld in wordt geslingerd en de meeste mensen vrij weinig weten. Vrijwel iedereen is overtuigd van zijn of haar gelijk, maar hoeveel onjuistheden worden niet continu verkondigd?

Dit fenomeen wordt als irritant gezien door velen omdat onjuiste kennis (denk aan de anti-vaxxers, flat earthers, etc) dan steeds verder verspreid wordt. Vaker benadrukken dat iets iemands mening is en geen feit, of met betrouwbare bronnen komen als er wel gedacht wordt dat iets op feiten berust, zou de wereld een stuk mooier maken denk ik.

Flat-Earthers en jehovagetuigen moeten er gewoon ook kunnen zijn, die onverdraagzame mensen daarentegen, die moeten echt op cursus. Enge mensen vind ik die.
Als iemand roept "God is" of "Platte Aarde is" dan zou dat geen reden moeten zijn om zijn hoofd eraf te willen hakken, me dunkt.
freja schreef:
10-03-2019 12:36
Zo ben ik niet. Jouw vraag komt nogal defensief over.

Ik stel een oprechte vraag. Waarom ben jij zo? Jij zegt dat je zo niet bent. Ik vind jou wel zo.

Niks defensiefs aan hoor. Ik herken mezelf namelijk totaal niet in jouw vage vraag. Ik ben nogal duidelijk namelijk. ;)
I told you walking was idiotic.
freja schreef:
10-03-2019 12:51
Flat-Earthers en jehovagetuigen moeten er gewoon ook kunnen zijn, die onverdraagzame mensen daarentegen, die moeten echt op cursus. Enge mensen vind ik die.
Daar ben ik het mee eens, tot een niet op feiten gebaseerde mening schadelijk blijkt voor sommige of veel mensen. En dat is wel een risico dat je loopt als iedereen zonder onderbouwing maar van alles moet kunnen stellen.
ReginaMills schreef:
10-03-2019 12:57
Ik stel een oprechte vraag. Waarom ben jij zo? Jij zegt dat je zo niet bent. Ik vind jou wel zo.

Niks defensiefs aan hoor. Ik herken mezelf namelijk totaal niet in jouw vage vraag. Ik ben nogal duidelijk namelijk. ;)
Toch denk ik in alle oprechtheid dat het een defensieve vraag is, ook omdat je niet erg duidelijk bent in wat je nou bedoelt met 'zo'.
Ms_Jingles schreef:
10-03-2019 12:59
Daar ben ik het mee eens, tot een niet op feiten gebaseerde mening schadelijk blijkt voor sommige of veel mensen. En dat is wel een risico dat je loopt als iedereen zonder onderbouwing maar van alles moet kunnen stellen.
Er zijn heel wat doden ten gevolge van geloofsovertuiging gevallen, dus lijkt me geen houdbare voorwaarde.
freja schreef:
10-03-2019 12:51
Er is ook niemand die dat soort mensen vierendeelt of op de brandstapel gooit of zoiets.

Het gaat niet om de man, het gaat om de waarheid.

Flathearthers, evenals jehova's getuigen worden gewoon verdragen, maar de onzin die ze uitkramen wordt niet getolereerd als algemene waarheid.

Ergens ligt de grens; iedereen mag fantaseren en dromen en in sprookjes geloven zoveel hij maar wil, hij moet alleen niet doen alsof dat de waarheid is.
En doet hij dat wel dan krijgt hij ergens een keertje tegengas, dat is toch niet zo gek?
Overtuigingen zijn oké.

Boos worden op iemands overtuigingen is niet oké, tenzij je het echt beter weet ;), maar dan moet je niet boos worden, maar met je kennis die overtuiging omverwerpen of er geen aandacht aan besteden. Boos worden omdat iemand iets zeker weet zonder dat je die overtuiging kunt ontkrachten is niet oké.

Oké?
tantejans schreef:
10-03-2019 13:07
Er is ook niemand die dat soort mensen vierendeelt of op de brandstapel gooit of zoiets.

Het gaat niet om de man, het gaat om de waarheid.

Flathearthers, evenals jehova's getuigen worden gewoon verdragen, maar de onzin die ze uitkramen wordt niet getolereerd als algemene waarheid.

Ergens ligt de grens; iedereen mag fantaseren en dromen en in sprookjes geloven zoveel hij maar wil, hij moet alleen niet doen alsof dat de waarheid is.
En doet hij dat wel dan krijgt hij ergens een keertje tegengas, dat is toch niet zo gek?
Ja, precies, dat bedoel ik.
Tegengas is niet hetzelfde als boos dingen roepen. Niet in mijn achtertuin.
Afbeelding
redbulletje schreef:
10-03-2019 10:36
Dan sta je onder negeer.
Ik blijkbaar ook, want ik kan haar ook niet loepen.
Ik ook! Wat lekker rustig forummen zo voor Freja.
freja schreef:
10-03-2019 13:08
Overtuigingen zijn oké.

Boos worden op iemands overtuigingen is niet oké, tenzij je het echt beter weet ;), maar dan moet je niet boos worden, maar met je kennis die overtuiging omverwerpen of er geen aandacht aan besteden. Boos worden omdat iemand iets zeker weet zonder dat je die overtuiging kunt ontkrachten is niet oké.

Oké?
Hangt voor mij volledig van de overtuiging af (-:

In welke situaties ben je dit tegen gekomen, de onterechte boosheid? En vooral, met betrekking op welke onderwerpen?
freja schreef:
10-03-2019 13:01
Er zijn heel wat doden ten gevolge van geloofsovertuiging gevallen, dus lijkt me geen houdbare voorwaarde.
Maar juist daarom dus!

We zijn nog maar nauwelijks ontsnapt aan het juk van de religies en bijgeloof en nu proberen diezelfde religies en dezelfde bijgelovige hersenspinsels via een achterdeur zoals de platte aarde binnen te komen om de wetenschap te ondermijnen.

Om alles wat we tot nu toe hebben geleerd als mensheid de kop in te drukken.

En eigenlijk hoofdzakelijk omdat er een paar mensen via zulke wegen zich lekker machtig kunnen voelen op een sektarische manier.

Proberen kritisch te denken is een must om zulke tendensen te vermijden.
Ik zal de eerstvolgende keer dat ik weer eens iemand zo hatelijk op een ander zie reageren het wel in dit topic plakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven