Zeker weten of niet zeker weten

zondag 10 maart 2019 om 10:23
Het valt me op dat bepaalde mensen je bloed wel kunnen drinken als je iets zeker weet, waarom is dat denken jullie?
Weet je wel, dezelfde mensen die bovenop je springen omdat je geen disclaimer erbij plaatste waarin je verduidelijkt dat het jouw opvatting is en niet die van een ander.
Waarom zijn sommige mensen zo?
Weet je wel, dezelfde mensen die bovenop je springen omdat je geen disclaimer erbij plaatste waarin je verduidelijkt dat het jouw opvatting is en niet die van een ander.
Waarom zijn sommige mensen zo?
zondag 10 maart 2019 om 11:19

zondag 10 maart 2019 om 11:21
zondag 10 maart 2019 om 11:22

zondag 10 maart 2019 om 12:36
Zo ben ik niet. Jouw vraag komt nogal defensief over.ReginaMills schreef: ↑10-03-2019 12:23Waarom zijn sommige mensen zo?
Laat mij deze vraag beantwoorden met een wedervraag: Waarom ben jij zo?

zondag 10 maart 2019 om 12:47
In antwoord op je OP: omdat veel mensen graag roeptoeteren dat iets zo IS want dat 'weten ze gewoon' terwijl er veel onzin de wereld in wordt geslingerd en de meeste mensen vrij weinig weten. Vrijwel iedereen is overtuigd van zijn of haar gelijk, maar hoeveel onjuistheden worden niet continu verkondigd?
Dit fenomeen wordt als irritant gezien door velen omdat onjuiste kennis (denk aan de anti-vaxxers, flat earthers, etc) dan steeds verder verspreid wordt. Vaker benadrukken dat iets iemands mening is en geen feit, of met betrouwbare bronnen komen als er wel gedacht wordt dat iets op feiten berust, zou de wereld een stuk mooier maken denk ik.
Dit fenomeen wordt als irritant gezien door velen omdat onjuiste kennis (denk aan de anti-vaxxers, flat earthers, etc) dan steeds verder verspreid wordt. Vaker benadrukken dat iets iemands mening is en geen feit, of met betrouwbare bronnen komen als er wel gedacht wordt dat iets op feiten berust, zou de wereld een stuk mooier maken denk ik.

zondag 10 maart 2019 om 12:51
Ms_Jingles schreef: ↑10-03-2019 12:47In antwoord op je OP: omdat veel mensen graag roeptoeteren dat iets zo IS want dat 'weten ze gewoon' terwijl er veel onzin de wereld in wordt geslingerd en de meeste mensen vrij weinig weten. Vrijwel iedereen is overtuigd van zijn of haar gelijk, maar hoeveel onjuistheden worden niet continu verkondigd?
Flat-Earthers en jehovagetuigen moeten er gewoon ook kunnen zijn, die onverdraagzame mensen daarentegen, die moeten echt op cursus. Enge mensen vind ik die.

zondag 10 maart 2019 om 12:57
Ik stel een oprechte vraag. Waarom ben jij zo? Jij zegt dat je zo niet bent. Ik vind jou wel zo.
Niks defensiefs aan hoor. Ik herken mezelf namelijk totaal niet in jouw vage vraag. Ik ben nogal duidelijk namelijk.

I told you walking was idiotic.
zondag 10 maart 2019 om 12:59
Daar ben ik het mee eens, tot een niet op feiten gebaseerde mening schadelijk blijkt voor sommige of veel mensen. En dat is wel een risico dat je loopt als iedereen zonder onderbouwing maar van alles moet kunnen stellen.

zondag 10 maart 2019 om 13:00
Toch denk ik in alle oprechtheid dat het een defensieve vraag is, ook omdat je niet erg duidelijk bent in wat je nou bedoelt met 'zo'.ReginaMills schreef: ↑10-03-2019 12:57Ik stel een oprechte vraag. Waarom ben jij zo? Jij zegt dat je zo niet bent. Ik vind jou wel zo.
Niks defensiefs aan hoor. Ik herken mezelf namelijk totaal niet in jouw vage vraag. Ik ben nogal duidelijk namelijk.![]()

zondag 10 maart 2019 om 13:01
Er zijn heel wat doden ten gevolge van geloofsovertuiging gevallen, dus lijkt me geen houdbare voorwaarde.Ms_Jingles schreef: ↑10-03-2019 12:59Daar ben ik het mee eens, tot een niet op feiten gebaseerde mening schadelijk blijkt voor sommige of veel mensen. En dat is wel een risico dat je loopt als iedereen zonder onderbouwing maar van alles moet kunnen stellen.

zondag 10 maart 2019 om 13:07
Er is ook niemand die dat soort mensen vierendeelt of op de brandstapel gooit of zoiets.
Het gaat niet om de man, het gaat om de waarheid.
Flathearthers, evenals jehova's getuigen worden gewoon verdragen, maar de onzin die ze uitkramen wordt niet getolereerd als algemene waarheid.
Ergens ligt de grens; iedereen mag fantaseren en dromen en in sprookjes geloven zoveel hij maar wil, hij moet alleen niet doen alsof dat de waarheid is.
En doet hij dat wel dan krijgt hij ergens een keertje tegengas, dat is toch niet zo gek?

zondag 10 maart 2019 om 13:08
Overtuigingen zijn oké.
Boos worden op iemands overtuigingen is niet oké, tenzij je het echt beter weet
, maar dan moet je niet boos worden, maar met je kennis die overtuiging omverwerpen of er geen aandacht aan besteden. Boos worden omdat iemand iets zeker weet zonder dat je die overtuiging kunt ontkrachten is niet oké.
Oké?
Boos worden op iemands overtuigingen is niet oké, tenzij je het echt beter weet

Oké?
zondag 10 maart 2019 om 13:10
Ja, precies, dat bedoel ik.tantejans schreef: ↑10-03-2019 13:07Er is ook niemand die dat soort mensen vierendeelt of op de brandstapel gooit of zoiets.
Het gaat niet om de man, het gaat om de waarheid.
Flathearthers, evenals jehova's getuigen worden gewoon verdragen, maar de onzin die ze uitkramen wordt niet getolereerd als algemene waarheid.
Ergens ligt de grens; iedereen mag fantaseren en dromen en in sprookjes geloven zoveel hij maar wil, hij moet alleen niet doen alsof dat de waarheid is.
En doet hij dat wel dan krijgt hij ergens een keertje tegengas, dat is toch niet zo gek?

zondag 10 maart 2019 om 13:11
Ik ook! Wat lekker rustig forummen zo voor Freja.redbulletje schreef: ↑10-03-2019 10:36Dan sta je onder negeer.
Ik blijkbaar ook, want ik kan haar ook niet loepen.
zondag 10 maart 2019 om 13:11
Hangt voor mij volledig van de overtuiging af (-:freja schreef: ↑10-03-2019 13:08Overtuigingen zijn oké.
Boos worden op iemands overtuigingen is niet oké, tenzij je het echt beter weet, maar dan moet je niet boos worden, maar met je kennis die overtuiging omverwerpen of er geen aandacht aan besteden. Boos worden omdat iemand iets zeker weet zonder dat je die overtuiging kunt ontkrachten is niet oké.
Oké?
In welke situaties ben je dit tegen gekomen, de onterechte boosheid? En vooral, met betrekking op welke onderwerpen?

zondag 10 maart 2019 om 13:12
Maar juist daarom dus!
We zijn nog maar nauwelijks ontsnapt aan het juk van de religies en bijgeloof en nu proberen diezelfde religies en dezelfde bijgelovige hersenspinsels via een achterdeur zoals de platte aarde binnen te komen om de wetenschap te ondermijnen.
Om alles wat we tot nu toe hebben geleerd als mensheid de kop in te drukken.
En eigenlijk hoofdzakelijk omdat er een paar mensen via zulke wegen zich lekker machtig kunnen voelen op een sektarische manier.
Proberen kritisch te denken is een must om zulke tendensen te vermijden.