Alleen naar India

14-06-2013 20:22 97 berichten
Al jaren droom ik er van om een reis naar India te maken, en ik heb besloten dat ik dat in het komende jaar gewoon ga doen!

Nu alleen de vraag: hoe ga ik dat doen? Ben al wel eerder alleen op reis geweest, maar dat was altijd binnen Europa of in de VS, totaal andere landen dus. Daarom twijfel ik of ik gewoon alleen zal gaan of dat ik met een groeps/singlesreis. Wie heeft er tips/ervaring met reizen door India (en evt aangrenzende landen) en heeft nuttige informatie om met mij te delen?
Alle reacties Link kopieren
Mmm kwam ik goed mee weg dan. Cola, indiaas eten, fruitsmoothies en ijs ( lokaal water en stroom die steeds uitvalt). Toen ik zag hoe ziek mensen konden worden was ik echt heel blij dat t me bespaard is gebleven.

Ik ging overdag en avond alleen over straat. Midden in de nacht niet. Voelde me er veiliger als hier op straat.

Als je nog wilt chillen: Goa ( tropische stranden) en Himalaya. Schitterende natuur, frisse(re) lucht en rustig.
Wat eerder is gezegd over jongeren die niet alleen over straat mogen, herken ik ook. Ik heb Indiase collega's die ook dergelijke verhalen bevestigen. En dat heeft alles te maken met onveiligheid en niets met geloof.

Het punt is dat je in India juist gepakt wordt op plekken waar je dat niet verwacht. Niet in enge steegjes of op verlaten plekken, maar gewoon op je hotelkamer of in een overvolle trein of bus. En dat maakt het dus gevaarlijk.

Als het op veiligheid aankomt, dan vertrouw ik de lokale bevolking. Als zij hun kinderen niet alleen op straat laten, dan snap ik niet dat er toeristen zijn die dat wel doen.
Ben 2x in India geweest samen met vriend en vind het geweldig! Zit wel een groot verschil inderdaad tussen het zuiden en noorden en ik ben vorig jaar in Ladakh geweest, wat compleet anders is (wel een aanrader!). Wij hebben zelf rondgereisd en dat ging eigenlijk vrij makkelijk, wel moet je zeer geduldig zijn en je planning zeker niet te krap maken. Elke plek heeft wel een busstation en omdat het land zo groot/druk is vertrekken er regelmatig lokale bussen waar je gewoon ter plaatste een kaartje voor koopt. Onze ervaringen waren beter met de overheidsbussen dan allerlei zogenaamde luxe privé busbedrijven (die vaak in werkelijkheid vreselijk waren). Busreizen duren vaak erg lang, maar het is ook een hele ervaring. Op deze manier zijn wij voor een groot deel van zuid naar noord gereisd. Ook de trein is prima te doen en er zijn speciale coupés voor vrouwen.

Ik heb zelf niet het idee dat je een grotere kans hebt verkracht te worden in India, maar er zijn wel degelijk problemen met hoe mannen met vrouwen omgaan in het land (dit lees je ook in de media daar). Het is toch een totaal andere cultuur en daar moet je wel rekening mee houden. Ik heb zelf niet heel vervelende dingen meegemaakt, maar wel 2 keer betast op een niet zo zedelijke manier. Er zijn helaas toch mannen die zich niet in kunnen houden, vooral niet als het westerse vrouwen betreft. Nu val ik door mijn afkomst niet heel erg op in India, maar kan me voorstellen dat je als bijvoorbeeld lange blonde vrouw erg opvalt. Dit is op zichzelf niet per se erg, maar je moet soms wel wat steviger in je schoenen staan en ongewenste aandacht negeren.

Over het eten, ik ben zelf van mening dat je eerder ziek wordt van westers eten in India. Juist het heerlijke Indiase eten is veiliger, omdat ze weten hoe ze dit moeten bereiden en als het een drukke plek betreft de kans groot is dat het eten vers en net gekookt is. Ik heb zelf niet letterlijk van straatstalletjes gegeten, maar wel lokale drukke restaurants. Ik ben zelf ook niet ziek geweest, op 2 daagjes wat last van mijn buik na. Ik zou in India alleen wel altijd heel erg uitkijken met salade eten, ijs, ijsblokjes en geschild fruit etc.

Je moet het gewoon echt zelf gaan ervaren!
quote:sophiax schreef op 14 juni 2013 @ 23:33:

Ik heb door India gereisd met mijn vriend en vond het prima te doen. Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld en had de reis ook rustig alleen gedaan. Ik denk dat de grootste bedreigingen in India het verkeer en het gebrek aan hygiëne zijn. Dat lijkt mij dan ook meteen het grootste nadeel van alleen reizen. De kans dat je ziek wordt is gewoon groot en het lijkt mij niet fijn om dan alleen in een hotel te zitten. (...)Nou, ik reisde met een vriendin door Bolivia en toen werden we allebei ontzettend ziek. Dan heb je ook niks aan je reisgenoot hoor! Allebei als een vaatdoek op bed, nergens toe in staat... Moet je juist vechten om de wc, hahaha..... Gelukkig hadden we een behulpzame eigenaresse van het hotel die ons nog af en toe wat eten en drinken bracht.

Datzelfde had ik toen ik in mijn eentje op Zanzibar ziek was: behulpzame hoteleigenaren die me hielpen.

Wederom dus echt geen reden om wel of niet alleen te gaan! Net zoals veiligheid. Ik vind alleen reizen dus echt niet onveiliger dan met twee of in een groep.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Wat veel reacties, super leuk, bedankt!

Waarom ik naar India wil is omdat het me al jaren trekt, en ik er jaren al eens heen wil. Heb zelf niet het idee dat het een paar jaar terug veel nou veel (on)veiliger is, en ik vraag me af of dat over een paar jaar nou zo veel anders is. Wat ik wel weet is dat als ik niet ga ik uiteindelijk spijt ga krijgen. Ben ook al eerder in 'onveilige' landen geweest, alleen dan niet alleen.

Tussen het noorden en het zuiden twijfel ik nog, hoor en lees over beide goede en minder goede verhalen. Neig op het moment meer naar noord, omdat ik dat zou kunnen combineren met Nepal. Dat lijkt me ook een heel mooi land en leuke aanvulling op India. Zag ook dat een paar groepsreizen dit aanboden.

Bij mijn reizen alleen haakte ik her en der bij mensen aan, dat gaat toch vrij makkelijk als je alleen reist. Het voordeel daarvan lijkt me vooral de vrijheid, vliegticket, visum en je bent bij wijze van spreken klaar om te gaan en staan waar je wil, dat is voor mij wel echt een pre, hoewel een groepsreis wel weer gemakkelijker is.

Thailand ben ik al eens geweest, en hoewel ik het een heel mooi land vind heb ik niet de enorme behoefte om het nog een keer te zien.
Misschien valt met een AirAsia vliegticket ook het zuiden van India en Nepal goed te combineren... geen idee hoor, maar wie weet is het het onderzoeken waard.

Mijn reislustige collega (die niet zo gauw last heeft van cultuurschok omdat hij al aardig wat gewend is) vond noord-India niet zo leuk omdat alles heel veel reistijd kost en er dan bij bijvoorbeeld een tempel of momument helemaal niks is, nergens kun je naar de wc of even wat drinken kopen of ergens zitten.

Ik ken ook wat mensen die een tijdje in een ashram hebben gezeten, en dat geweldig vonden.

Maar ik zou zeggen lees echt eens wat blogs en kijk wat je het meeste trekt.

Nogmaals veel plezier!
India was mijn eerste verre reis. Braaf Imodium mee en allerlei ander spul tegen ziekte en diarree. Zat op de terugreis nog allemaal in mijn koffer, niet nodig gehad. Liep rustig ijs te eten terwijl de halve groep ziek in bed lag (en het andere deel zich ook niet prettig voelde) Maar ik zal wel een sterke maag/ goede weerstand hebben, want in de volgende Aziatische landen ben ik ook niet ziek geweest.

Ik heb wel zo min mogelijk op de eerste bank in de bus gezeten, de rijstijl daar is "alles is voorbeschikt, dus als ik dood moet gaan , ga ik dood, ook al houd ik me braaf aan de regels, dus waarom zou ik dat doen", dus inhalen waar het eigenlijk niet kan en dat soort fratsen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Over het eten, ik ben zelf van mening dat je eerder ziek wordt van westers eten in India. Juist het heerlijke Indiase eten is veiliger, omdat ze weten hoe ze dit moeten bereiden en als het een drukke plek betreft de kans groot is dat het eten vers en net gekookt is. Ik heb zelf niet letterlijk van straatstalletjes gegeten, maar wel lokale drukke restaurants.

In Noord India kom je in allemaal toeristenplaatsen, dus weten ze best wel hoe ze westers eten kunnen bereiden. In New Delhi heb je zelfs restaurants met 'n prima franse keuken, maar ook in andere plaatsen kun je bijv. gegrillde kip met friet of 'n pizza eten die prima smaakt. En ik was dus als vrijwel enige van de groep van 21 personen niet ziek geworden terwijl anderen wel van die Indiase keuken aten. Ik vind het gewoon echt niet lekker en een beetje lekker eten hoort voor mij toch echt bij vakantie.

Heb overigens wel af en toe 'n versgeperste jus d'orange bij 'n marktkraampje gedronken en ook daar niet ziek van (terwijl die bekers ongetwijfeld afgewassen worden in vies water)
o heerlijk dat Indiaas eten, ik was de enige van de groep die op de laatste dag, nog aan de curry zat, terwijl de rest heel enthousiast op de bouf Bourgignon aanviel.

En zoals gezegd: de enige die niet ziek is geweest op die reis, Het valt gewoon niet te voorspellen
Je moet bij het Indiase eten wel vragen naar licht-pikant, want dat is vaak al meer dan pikant genoeg voor westerlingen. En geen water in een glas bestellen want dat is niet zo hygiënisch als bij ons, altijd vragen voor flesjes water of cola en checken of ze gesloten zijn.
Doen! Doen! Ben er een paar maanden zelf doorheen gereisd en gewerkt, alles over land van het zuidelijkste puntje tot in het noorden. En heb er dit jaar als reisleider gewerkt, en groepsreizen begeleid. Het is een land van tegenstellingen en veel indrukken. een land van 'in-your-face' waar veel op je af komt, terwijl je in veel andere Aziatische landen meer hetgeen je wil zien moet opzoeken. De reizen die ik begeleidde reisden voornamelijk door het Noorden van India en door Nepal: een ideale combi. Het drukke India, wat je niet wil missen en meegemaakt moet hebben. Het rustigere Nepal, waar je even meer kan ontspannen en met prachtige natuur. Wb veiligheid in je eentje is het helemaal zelf te bepalen: Afhankelijk van wat je doet en hoe je je gedraagt. Als westerling krijg je veel aandacht, maar als je zelf de gepaste afstand tot mannen houdt en je gepast kleed, heb ik nog geen vervelende dingen meegemaakt. Een onveilig gevoel heb ik er niet gehad, al zijn ze koningen in de kleine dingen zoals je geld aftroggelen en zakkenrollen op drukke plekken. Wederom: met gezond verstand gebeurd je niks! Besef je wel dat je op ongeveer 100 foto's wordt gezet op een dag en dat sommige het al speciaal vinden je even aan te raken! Qua hygiëne is het inderdaad wat minder dan andere Aziatische landen. Let (als je geen bijzonder sterke maag hebt) een beetje op wat je eet en drinkt, en calculeer in dat je vast een keer wat buikkrampen hebt. Het mooie van India is dat de sfeer, de mensen, het eten en de overweldigende indruk van India alles wat lastiger is, doet vergeten. Het is echt een land als geen andere, wat je gezien móet hebben!
Sommige reacties zijn inderdaad wel erg negatief! Ik ben er zelf niet geweest maar een goede vriendin wel, 2 maanden in d'r eentje, kein probleem! Wat mij heel erg opvalt is dat iedereen maar zegt, als je in je eentje wil reizen moet je maar naar Thailand gaan, precies te reden waarom Thailand veelste toeristisch is geworden! Je kan zoveel meer alleen!
quote:looolaaa schreef op 16 juni 2013 @ 11:53:

Doen! Doen! Ben er een paar maanden zelf doorheen gereisd en gewerkt, alles over land van het zuidelijkste puntje tot in het noorden. En heb er dit jaar als reisleider gewerkt, en groepsreizen begeleid. Het is een land van tegenstellingen en veel indrukken. een land van 'in-your-face' waar veel op je af komt, terwijl je in veel andere Aziatische landen meer hetgeen je wil zien moet opzoeken. De reizen die ik begeleidde reisden voornamelijk door het Noorden van India en door Nepal: een ideale combi. Het drukke India, wat je niet wil missen en meegemaakt moet hebben. Het rustigere Nepal, waar je even meer kan ontspannen en met prachtige natuur. Wb veiligheid in je eentje is het helemaal zelf te bepalen: Afhankelijk van wat je doet en hoe je je gedraagt. Als westerling krijg je veel aandacht, maar als je zelf de gepaste afstand tot mannen houdt en je gepast kleed, heb ik nog geen vervelende dingen meegemaakt. Een onveilig gevoel heb ik er niet gehad, al zijn ze koningen in de kleine dingen zoals je geld aftroggelen en zakkenrollen op drukke plekken. Wederom: met gezond verstand gebeurd je niks! Besef je wel dat je op ongeveer 100 foto's wordt gezet op een dag en dat sommige het al speciaal vinden je even aan te raken! Qua hygiëne is het inderdaad wat minder dan andere Aziatische landen. Let (als je geen bijzonder sterke maag hebt) een beetje op wat je eet en drinkt, en calculeer in dat je vast een keer wat buikkrampen hebt. Het mooie van India is dat de sfeer, de mensen, het eten en de overweldigende indruk van India alles wat lastiger is, doet vergeten. Het is echt een land als geen andere, wat je gezien móet hebben!

Ik vind dit wel een beetje een kort door de bocht reactie, zeker naar diegene die slachtoffer zijn geworden van een groepsverkrachting. Het klinkt alsof diegene het aan hun gedrag te danken hebben.

Kan zijn dat je het zo niet bedoeld maar het komt wat mij betreft wel zo over.
Ik ben er nooit geweest maar ik geloof niet dat ik me zou laten tegenhouden door de verhalen in de media de laatste tijd. Als dat leidend is zijn er een hoop landen die afvallen. Zuid-Afrika staat nog altijd bekend als het land van de meeste verkrachtingen ter wereld. Brazilië staat ook niet bekend als het meest veilige land. Zo ook Ecuador, Colombia, Venezuela, Guatemala, Honduras, Mexico. Tja...

Weekendje Knokke dan maar?

Je moet de verhalen natuurlijk niet naast je neerleggen, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Verdiep je in het land, bereid je voor, lees erover, wees op je hoede (zonder paranoia te worden) en houd gewoon je gezonde verstand erbij. Risico's zijn nergens uit te sluiten. Ik zou gewoon (goed voorbereid) naar India gaan hoor. En misschien sommige uitstapjes ter plekke georganiseerd doen ipv alleen. Als dat veiliger is. En als sommige gebieden beter (als vrouw alleen, of überhaupt) gemeden kunnen worden, dan sla je die over. Maar daar hoef je (m.i.) niet een heel land voor af te schrijven als een vakantiebestemming.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
quote:cecilia74 schreef op 14 juni 2013 @ 22:41:

[...]

Ja precies. Berichten van mensen die er zelf niet eens geweest zijn, zijn eigenlijk waardeloos. (Wat dat betreft mag je mijn eerdere betoog ook met een korrel zout nemen, maar ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb na diverse reizen door 'gevaarlijke' landen met negatief reisadvies. Bv. Brazilië staat ook bekend om z'n vele verkrachtingen. Mij is niks overkomen in 6 weken daar.)

Overigens durf ik ook wel de stelling aan te gaan dat in een groep reizen helemaal niet persé veiliger is dan alleen. Juist in een groep kun je een gevoel van schijn-veiligheid hebben waardoor je veel minder alert bent. In je eentje ben je juist wel continu alert en let je op wat er om je heen gebeurt. Je wordt niet afgeleid door het gekakel van een reisgenoot of gids.

Ook heb ik op reis gemerkt dat de lokale mensen je juist vaak extra goed helpen en beschermen als je alleen bent. Bijvoorbeeld door helemaal mee te lopen om de weg te wijzen (zo lang je onder de mensen blijft en niet in stille steegjes belandt, is dat veilig!), of bijvoorbeeld een vrouw kwam dan wel eens naast me lopen om me te waarschuwen met haar ogen, als een man van achter te dicht bij mijn backpack kwam. Ook mannen hebben me geholpen, bijvoorbeeld meelopen naar een taxi en een onwijs goeie prijs voor me bedingen.

Het ligt er helemaal aan hoe je je zelf opstelt. Als jij angstig en wantrouwig doet, ja dan zul je waarschijnlijk nare dingen meemaken. Maar als je je intuïtie gebruikt, en een gezellig babbeltje maakt met leuke betrouwbare mensen, en gewoon in het openbaar blijft, is dat juist superleuk en krijg je ook tips en hulp van die mensen.

Je ziet juist dat mensen in een groepsreis niet zo goed opletten en dan toch beroofd worden, of dat ze alleen maar klitten binnen die groep en amper praten met de Indiase mensen.

Mocht je toch te eenzaam worden: het stikt in India vast van de andere reizigers, er zitten er altijd wel tussen die het leuk vinden om stukjes samen te reizen.

Inderdaad, ben er helemaal mee eens! En als dat je droom is dan moet je er voor gaan, anders krijg je later spijt omdat je het nooit hebt gedaan!! Je leeft maar 1x! Als je tijdens je reis je gezonde verstand gebruikt en je goed inleest en voorbereid dan kan het bijna niet fout gaan. Tuurlijk heb je daar andere situaties als in het 'veilige' Nederland, maar ook hier kun je een ongeluk krijgen met je auto, fiets of i.d... Op verschillende reisforums zijn er misschien ook mensen die een oproep doen om samen te reizen of een gedeelte samen op te trekken? Heb ook gereisd buiten Europa in m'n eentje en merkte dat er inderdaad locals zijn die je helpen of op je passen, en zolang je jezelf maar niet behangt met dure kleding, sieraden of gaat lopen zwaaien met je iphone, dure camera etc dan merken ze vanzelf dat er 'niets valt te halen' en hoef je je geen zorgen te maken. Misschien kun je je reis combineren met eerst een ander (iets minder heftig) land om te wennen aan andere cultuur, eten, en temperatuur? Ik weet niet of je het boek "Ben je ervaren?" van William Sutcliffe al hebt gelezen, maar dit is erg grappig en zinvol om te lezen als je eerst de sfeer wilt proeven van India

Veel succes en plezier met de voorbereidingen!
Mijn laatste bezoeken aan India dateren van medio jaren 90, dus die zijn gedateerd en waren werkgerelateerd. In elk geval reisden wij altijd van het vliegveld meteen naar het hotel, en nooit alleen in de taxi. Als we dan al naar buiten gingen vond ik het zeer storend dat we continu ongevraagd "vergezeld" werden door hordes bedelaars of mensen die zeer dwingend er op stonden ons mee te nemen naar deze of gene bezienswaardigheid. Het was voor mij reden om India niet als toerist te bezoeken.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
treinreizigers worden door het tourist office iig bij elkaar geplaatst. En als je een goed hotel hebt is ziek zijn minder erg. Vergeet niet dat ook de meeste rijken mensen ter wereld in India wonen en dat je ook een kamer in het Oberoi a minimaal $150 kunt boeken.

Dus in geval van nood, is het wel handig dat je budget iets meer dan het minimale toelaat.
quote:joy_c schreef op 15 juni 2013 @ 22:13:

Je moet bij het Indiase eten wel vragen naar licht-pikant, want dat is vaak al meer dan pikant genoeg voor westerlingen. En geen water in een glas bestellen want dat is niet zo hygiënisch als bij ons, altijd vragen voor flesjes water of cola en checken of ze gesloten zijn.

In Sri Lanka zei de ober zelf al, dat hij de keuken door zou geven om het niet zo heet te maken.

Nou de tranen over mijn wangen, zo heet (maar wel lekker)

Bij navraag bleek dat ze de gedroogde peper hadden weggelaten, en de verse wel gebruikt hadden (of andersom dat ben ik vergeten).

Ik denk niet dat ik verschil had geproefd als alle peper erbij was gegaan
quote:marjorette schreef op 16 juni 2013 @ 12:01:

[...]

Ik vind dit wel een beetje een kort door de bocht reactie, zeker naar diegene die slachtoffer zijn geworden van een groepsverkrachting. Het klinkt alsof diegene het aan hun gedrag te danken hebben.

Kan zijn dat je het zo niet bedoeld maar het komt wat mij betreft wel zo over.

Ik kan me voorstellen dat iemand het zo leest, maar zo las ik die reactie van looolaaa helemaal niet. Ik vond dat er goede tips in stonden hoe je voor een groot deel je eigen veiligheid kunt borgen. Maar zoals overal ter wereld, komt er ook altijd een factor pech en geluk bij kijken. Zoals ik al eerder aangaf kunnen in Nederland / Europa ook de verschrikkelijkste dingen gebeuren. Voor een deel zijn die te voorkomen, maar voor deel ook kwestie van net op de verkeerde tijd op de verkeerde plek zijn, pure pech.

Of die groepsverkrachting voorkomen had kunnen worden door ander gedrag, weet ik niet want ik weet niet hoe dat gebeurd is. Maar om nou een gigantisch groot land te mijden door zulke nieuwsberichten, hoe naar ze ook zijn, vind ik echt te ver gaan.

Over Europa kun je ook lugubere en beangstigende dingen lezen, als je er op let en ze op die manier onthoudt. (zie mijn eerdere post over in stukken gehakt worden in Spanje of aangevallen met een machete in Londen) Maar omdat we Europa kennen, onthouden we enge berichten niet op die manier. India is onbekender, en daardoor onthouden we dat soort verhalen ook als veel bedreigender en enger.

Je zal bijvoorbeeld ook niemand horen zeggen dat je niet naar Boston moet gaan omdat daar mensen worden opgeblazen met een bomaanslag!
quote:en zolang je jezelf maar niet behangt met dure kleding, sieraden of gaat lopen zwaaien met je iphone, dure camera etc dan merken ze vanzelf dat er 'niets valt te halen' en hoef je je geen zorgen te makenVoor mij maakt fotograferen een groot deel uit van mijn reisplezier, dus in dit soort landen voel ik me toch echt wel 'n stuk beter en veiliger met 'n groepsreis. Maar ik vind het 'n verademing alleen te reizen in landen als de USA, Australia e.d. Daar kun je tenminste met je dure camera rond je nek lopen zonder dat je bang hoeft te zijn dat iedereen er op zit te loeren om 'm van je nek te sleuren.
quote:elninjoo schreef op 16 juni 2013 @ 21:03:

[...]

Voor mij maakt fotograferen een groot deel uit van mijn reisplezier, dus in dit soort landen voel ik me toch echt wel 'n stuk beter en veiliger met 'n groepsreis. Maar ik vind het 'n verademing alleen te reizen in landen als de USA, Australia e.d. Daar kun je tenminste met je dure camera rond je nek lopen zonder dat je bang hoeft te zijn dat iedereen er op zit te loeren om 'm van je nek te sleuren.

Ik heb me in India geen moment onveilig gevoeld met een dikke spiegelreflex om m'n nek en extra lenzen in een tas. Ok, je moet dat ding niet laten zien als je 's avonds om 22.00h van het station naar je hotel in een donker straatje loopt, maar dat zou je in NL ook niet doen (denk ik).

Ik vond het juist wel grappig dat wildvreemde Indiërs direct kwamen vragen of ik fotograaf was en hoeveel die camera dan wel kostte. De ideale manier om in contact te komen met de bevolking. Die laatste vraag is typisch Indiaas en in hun ogen helemaal niet zo onbeleefd als wanneer je dat in NL zou vragen. Evenals de vraag wat je verdient
quote:elninjoo schreef op 14 juni 2013 @ 22:23:

Ik ben 2 keer in India geweest. Het noorden met 'n groepsreis van Djoser (aanrader!) waardoor ik op alle highlights kwam zonder vervoer te hoeven regelen. Gaaf! Die reis van 30 dagen met afsluiting in Nepal? Die ga ik in januari doen
quote:mich_x schreef op 14 juni 2013 @ 23:12:

Ik lees al een aantal jaren mee met viva, maar wilde graag reageren op dit topic. Hiervoor een account aangemaakt.

Ik vind het jammer om te lezen dat mensen zo reageren op dit mooie land. Ik ben er vier keer geweest. De eerste keer heb ik er 5 maanden gewoond en daarna ben ik nog drie keer terug geweest voor 5 weken om rond te reizen.Mijn ervaringen met dit land zijn alleen maar positief. Ik heb mij er nooit onveilig gevoeld. Mensen zijn behulpzaam en vriendelijk, wel zetten ze je graag af :P maar dat hoort erbij. Ik werd altijd erg goed geholpen bijvoorbeeld met trein en bus tickets boeken, er zijn zelf speciale tourist offices op de grotere treinstations waar je als toerist een dag van te voren nog tickets kunt krijgen terwijl indiërs deze een aantal (!) maanden van te voren moeten boeken. Om maar eens naar voren te brengen hoe vriendelijk ze zijn voor toeristen!

Als je op je intuitie afgaat en oplet kan er heel weinig gebeuren. Er zijn heel veel backpackers in de grotere steden en toeristische plaatsten dus als je wilt vind je altijd mensen waar je samen dingen mee kunt ondernemen.

Een tijdje terug las ik een nieuwsbericht over een koppel dat alleen in punjab kampeerde in een tentje midden in de bossen dan zoek je het op inderdaad.

Nogmaals ik vind het heel erg jammer om te horen dat er zo negatief word gereageerd op dit fantastische land. Echt jammer dat mensen die er nooit geweest zijn zo negatief oordelen.

Nou idd Mich, ik sluit me geheel bij je post aan. Als je je gezonde verstand gebruikt is India echt niet zo onveilig. India heeft 20 jaar geleden mijn hart gestolen: ben er inmiddels 5 keer geweest en het begint alweer te kriebelen.

Je kunt overal ter wereld het noodlot treffen. Mijn ex-schoonvader die werkte als diplomaat en heel bereisd is, zei wel eens dat de kans dat je ergens in een ver land een ongeluk krijgt net zo groot is als hier in NL.

Maar, dat moet ik wel toegeven: niet iedereen is "geschikt" om naar India te gaan. Als het je bij voorbaat al niet trekt, ga dan niet. Het is werkelijk een cultuurshock die lang niet iedereen kan waarderen.
quote:joy_c schreef op vrijdag 14 juni 2013 20:34 Ik ben er jaren geleden geweest. Zo onveilig is het daar ook niet hoor, ik heb in ieder geval zoiets niet meegemaakt toen. En andere mensen die daar toen alleen waren hebben ook niet zoiets meegemaakt. Verkrachtingen komen overal voor, maar in een land met 1 miljard mensen natuurlijk veel meer dan in een klein land als België of Nederland. Ik loop in België ook niet alleen in het donker op verlaten plaatsen.Jaren geleden? Recente ontwikkelingen meegekregen?
quote:pippertjepepernoot schreef op 17 juni 2013 @ 08:34:

[...]

Jaren geleden? Recente ontwikkelingen meegekregen?Jij bent er geweest recentelijk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven