Alleen naar India

14-06-2013 20:22 97 berichten
Al jaren droom ik er van om een reis naar India te maken, en ik heb besloten dat ik dat in het komende jaar gewoon ga doen!

Nu alleen de vraag: hoe ga ik dat doen? Ben al wel eerder alleen op reis geweest, maar dat was altijd binnen Europa of in de VS, totaal andere landen dus. Daarom twijfel ik of ik gewoon alleen zal gaan of dat ik met een groeps/singlesreis. Wie heeft er tips/ervaring met reizen door India (en evt aangrenzende landen) en heeft nuttige informatie om met mij te delen?
Toevallig had ik 2 weken geleden nog een gesprek hierover met mijn vriend. Wij vroegen ons ernstig af waarom iemand in godsnaam naar India zou willen gaan, vooral omdat het er zo onveilig is. Laat staan alleen. We konden ons niet voorstellen dat je dat als weldenkend persoon ging doen. En nu lees ik jouw bericht... Even serieus, heb je de laatste tijd de berichten in de media niet gevolgd? Heb je het reisadvies niet gezien???
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er jaren geleden geweest. Zo onveilig is het daar ook niet hoor, ik heb in ieder geval zoiets niet meegemaakt toen. En andere mensen die daar toen alleen waren hebben ook niet zoiets meegemaakt. Verkrachtingen komen overal voor, maar in een land met 1 miljard mensen natuurlijk veel meer dan in een klein land als België of Nederland. Ik loop in België ook niet alleen in het donker op verlaten plaatsen.
Ik ben de afgelopen jaren een aantal keer alleen naar India geweest. Alleen een vliegticket op zak en hoppa gaan!

Geen onveilige dingen meegemaakt en ook niemand tegengekomen die dat wel had.

Zoals ik al eens eerder schreef: de kans dat je in India betrokken raakt bij een verkeersongeluk is aanzienlijk groter dan de kans dat je net die ene malloot in het creepy hotel of donkere steegje tegenkomt.
Voor India, zou ik zeker een groepsreis adviseren, eentje waar je toch veel vrijheden hebt maar wel de veiligheid die je als vrouw alleen daar nodig hebt! Er zijn bepaalde regios, die je beter kunt vermijden... Het zuiden is goed te doen, ook veel hygienischer en de instelling van de mensen is er anders.. Als je alleen door een land wil reizen zou ik Thailand kiezen!
Het is maar net hoe zelfstandig je bent, wat je zoekt en wat je gewend bent.

Ik ben een paar keer in India geweest. Niet als toerist, maar voor zaken (uiteindelijk heeft een bedrijf daar software voor mij mee ontwikkeld). Ik heb weinig toeristische attracties gezien, maar wel veel mensen ontmoet en ook wel een beeld gekregen van de enorme dynamiek van het land.

Een groot voordeel van India is dat vrijwel iedereen er Engels spreekt en dat de verkeersborden etc. ook vaak in het Engels zijn. Dat geeft iets vertrouwds en maakt het makkelijker om contact te leggen en je weg te vinden.

De nadelen zijn denk ik wel bekend. India is druk, chaotisch, overweldigend en vaak vies en armoedig. Niet altijd, want de welvaart groeit daar nu wel snel. Die nadelen heb je ook als je met een groep gaat reizen, het is dan wat moeilijker om aan de gebaande paden en de 'tourist traps' te ontsnappen. Verder is het een gigantisch land. De afstanden tussen de steden zijn groot, de infrastructuur laat nogal te wensen over. En de verschillen tussen noord en zuid, oost en west zijn ook nogal groot. In plaats van 'naar India' kun je beter denken in termen van 'naar welk deel van India'.

Ik heb me er nooit onveilig gevoeld. Hooguit wel eens ongemakkelijk in alle drukte en al het gewoel, maar op de een of andere manier went dat snel.
Leuk! Lekker dobberen in de Ganges...
Sorry hier zit je niet op te wachten maar snap echt niet dat je als vrouwzijnde daar nog naar toe wil in je eentje.

Heb je niet het nieuws gevolgd van massaverkrachtingen de laatste tijd?

Ik zou daar hooguit als groep naar toe gaan, maar helemaal alleen nooit. Te groot risico, behalve als je levensmoe bent...
Ik ben 2 keer in India geweest. Het noorden met 'n groepsreis van Djoser (aanrader!) waardoor ik op alle highlights kwam zonder vervoer te hoeven regelen. En 1 keer in 't zuiden met 'n Nederlandse die al 10 jaar in India woonde. Dat was beduidend slechter eigenlijk (we sliepen in crappy hostels in 2 pks)

Ik kan in elk geval zeggen dat India echt niet mijn land is. Het is uiteraard apart en fotogeniek, maar de viezigheid weegt niet op tegen die fotogeniekheid. Ik hou er van als de mensen ook prettig in de omgang zijn en Indiers liggen mij niet is gebleken.

Ik had meer met landen als Birma en China qua aangename bevolking en Thailand vond ik ook prima te doen.
ik ben vorig jaar met mijn partner in India geweest op vakantie. Geweldige tijd gehad, we hebben ons niet onveilig gevoeld.

Toch had ik de reis niet alleen willen maken. het is fijn je in een groep of met een man daar te vertonen.

Ik zou meegaan met een reis zoals Shoestring, dan kan je nog erg veel zelf bedenken en uitvoeren.
Mijn reis door Noord India was overigens 'n combinatie met Nepal. Had dat heel goed ingeschat dat ik nog even toe zou zijn aan wat schone lucht, wat natuurschoon en 'n iets prettigere sfeer na 'n bezoek aan India (al zijn ze evengoed nog steeds opdringerig in Kathmandu...). Een reis moet voor mij toch ook vakantie zijn en dat was India beslist niet!
Nou nou wat een paniek hierboven.

"Nothing is so much to be feared as fear." - David Thoreau

Als je berichten over Europa leest (waarschijnlijk nog kleiner dan India), kan je als buitenstaander ook denken dat het hier levensgevaarlijk is. Volleyballers worden in stukken gehakt in Spanje, een militair wordt met een kapmes gedood midden op straat in Londen, in Noorwegen worden onschuldige tieners neergemaaid met een geweer, kleine jongetjes worden in een greppel gevonden, lijken in kelders gevonden, bejaarde vrouwen worden in hun eigen huis overvallen en verkracht, cruise-schepen zinken met tientallen doden tot gevolg.

Je zou wel gek zijn als je naar Europa gaat!

Ik zou gewoon lekker gaan naar India. Ik heb niet daar gereisd, maar wel in mijn eentje in Colombia, Brazilië, Peru, Malawi, Zambia, Kenia, Tanzania, Laos, Thailand.... ook niet allemaal landen met de reputatie 'veilig'.

Ik ken diverse mensen die in India zijn geweest en het geweldig vonden. Vooral het zuiden. Je kunt bijvoorbeeld een mooie meerdaagse tocht op een rivier maken op een soort woonboot.

Mij persoonlijk trekt India nog niet voldoende, vanwege toch wel de verhalen over veel vuil en drukte en bedelende kinderen. Dat lees ik hierboven ook opnieuw terug bij een paar India-reizigers.

Maar jij zult daar vast ook van op de hoogte zijn en tóch heel erg een hang naar India hebben! Dat kan heel sterk zijn. Zo had ik dat met Afrika en ik heb ook geen moment spijt gehad van mijn prachtige reis door Malawi en Zambia, ondanks superslechte wegen, vies eten en veel stof. Als een land jou zo trekt, zou ik gewoon gaan. Tenzij er echt een burgeroorlog aan de gang is (maar zelfs dat zou je zo kunnen noemen in Colombia en toch ben ik er heen gegaan).

De meeste ongelukken gebeuren gewoon in huis. En in het verkeer in eigen land.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je in een land als India altijd en eeuwig opvalt als buitenlander, wat in Europa en de VS misschien niet zo is. En dat je voor veel mensen daar, in verhouding heel erg rijk bent. Dus loop niet te koop met dure dingen en gebruik je street smarts en je intuïtie.

Verder schijnt vrijwel iedereen een keer flink ziek te worden van het eten daar, dus hou je schema flexibel zodat een paar dagen ziekte je niet in de problemen brengt qua reizen.

Ik heb op een website een hele lijst veiligheidstips staan, laat maar weten als ik die hier in moet plakken. Ik mag er niet naar linken van Viva want dat vinden ze spam. (??????)

Laat je niet gek maken door angst-zaaiers die er zelf niet eens geweest zijn. Lees recente blogs over India, bijvoorbeeld op www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com Daarin vind je volop ervaringen en tips.

En vooral: heel veel voorpret, en een heel mooie reis!

Cécile
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:Nina28 schreef op 14 juni 2013 @ 22:11:

Sorry hier zit je niet op te wachten maar snap echt niet dat je als vrouwzijnde daar nog naar toe wil in je eentje.

Heb je niet het nieuws gevolgd van massaverkrachtingen de laatste tijd?

Ik zou daar hooguit als groep naar toe gaan, maar helemaal alleen nooit. Te groot risico, behalve als je levensmoe bent...Ben je er geweest of praat je de krant na?
quote:jippie55 schreef op 14 juni 2013 @ 22:34:

[...]

Ben je er geweest of praat je de krant na?

Ja precies. Berichten van mensen die er zelf niet eens geweest zijn, zijn eigenlijk waardeloos. (Wat dat betreft mag je mijn eerdere betoog ook met een korrel zout nemen, maar ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb na diverse reizen door 'gevaarlijke' landen met negatief reisadvies. Bv. Brazilië staat ook bekend om z'n vele verkrachtingen. Mij is niks overkomen in 6 weken daar.)

Overigens durf ik ook wel de stelling aan te gaan dat in een groep reizen helemaal niet persé veiliger is dan alleen. Juist in een groep kun je een gevoel van schijn-veiligheid hebben waardoor je veel minder alert bent. In je eentje ben je juist wel continu alert en let je op wat er om je heen gebeurt. Je wordt niet afgeleid door het gekakel van een reisgenoot of gids.

Ook heb ik op reis gemerkt dat de lokale mensen je juist vaak extra goed helpen en beschermen als je alleen bent. Bijvoorbeeld door helemaal mee te lopen om de weg te wijzen (zo lang je onder de mensen blijft en niet in stille steegjes belandt, is dat veilig!), of bijvoorbeeld een vrouw kwam dan wel eens naast me lopen om me te waarschuwen met haar ogen, als een man van achter te dicht bij mijn backpack kwam. Ook mannen hebben me geholpen, bijvoorbeeld meelopen naar een taxi en een onwijs goeie prijs voor me bedingen.

Het ligt er helemaal aan hoe je je zelf opstelt. Als jij angstig en wantrouwig doet, ja dan zul je waarschijnlijk nare dingen meemaken. Maar als je je intuïtie gebruikt, en een gezellig babbeltje maakt met leuke betrouwbare mensen, en gewoon in het openbaar blijft, is dat juist superleuk en krijg je ook tips en hulp van die mensen.

Je ziet juist dat mensen in een groepsreis niet zo goed opletten en dan toch beroofd worden, of dat ze alleen maar klitten binnen die groep en amper praten met de Indiase mensen.

Mocht je toch te eenzaam worden: het stikt in India vast van de andere reizigers, er zitten er altijd wel tussen die het leuk vinden om stukjes samen te reizen.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Tja, dat ik in Zuid India ook met lokale bussen heb gereisd waaronder zelfs 'n nachtbus terwijl er niks is gebeurd, zou ik ook niet als maatstaf nemen. Wij hebben gewoon geluk gehad en wellicht heb je 9 van de 10 keer geluk. Maar je zou maar pech hebben! En ja, die pech kun je ook hebben in veilige westerse landen als Australie natuurlijk, maar ik denk dat je het in India gewoon wat sneller opzoekt.
.
Ik lees al een aantal jaren mee met viva, maar wilde graag reageren op dit topic. Hiervoor een account aangemaakt.

Ik vind het jammer om te lezen dat mensen zo reageren op dit mooie land. Ik ben er vier keer geweest. De eerste keer heb ik er 5 maanden gewoond en daarna ben ik nog drie keer terug geweest voor 5 weken om rond te reizen.Mijn ervaringen met dit land zijn alleen maar positief. Ik heb mij er nooit onveilig gevoeld. Mensen zijn behulpzaam en vriendelijk, wel zetten ze je graag af :P maar dat hoort erbij. Ik werd altijd erg goed geholpen bijvoorbeeld met trein en bus tickets boeken, er zijn zelf speciale tourist offices op de grotere treinstations waar je als toerist een dag van te voren nog tickets kunt krijgen terwijl indiërs deze een aantal (!) maanden van te voren moeten boeken. Om maar eens naar voren te brengen hoe vriendelijk ze zijn voor toeristen!

Als je op je intuitie afgaat en oplet kan er heel weinig gebeuren. Er zijn heel veel backpackers in de grotere steden en toeristische plaatsten dus als je wilt vind je altijd mensen waar je samen dingen mee kunt ondernemen.

Een tijdje terug las ik een nieuwsbericht over een koppel dat alleen in punjab kampeerde in een tentje midden in de bossen dan zoek je het op inderdaad.

Nogmaals ik vind het heel erg jammer om te horen dat er zo negatief word gereageerd op dit fantastische land. Echt jammer dat mensen die er nooit geweest zijn zo negatief oordelen.
Onzin. Zeker als backpacker kom je op de populaire plekken ook heel veel andere backpackers tegen. In de 3 mnd dat ik er alleen reisde ( mumbai en t noorden) heb ik welgeteld alleen de eerste 4 dagen alleen gereisd en verder bij anderen aangehaakt. Gewoon spontaan plannen wijzigen/bedenken.

Ziek zijn? Neuh. Wel 1 wk enorme krampen. Nog nooit zoveel cola gehad, drink het normaal nooit. Zou toch zweren dat dat helpt.

Druk, ja enorm. Een fijne hotelkamer is dan echt een toevluchtsoord. En hygiene is er anders. Ik ben teveel luxepaard voor hardcore backpacken. Dus had ik extra budget voor een goede kamer. En die heb ik echt wel gehad. Maar heel soms is t echt griezelig vies. Ik heb er geleerd flexibel te zijn ;)

Maar toch, geweldig en indrukwekkend. Het beste eten dat ik ooit heb geproefd, van de ene verbazing in de andere vallen. Gedineerd met rijke mensen, mensen midden in de woestijn ontmoet. Gereisd met canadezen, israeliers, mexicanen, amerikanen. Overal hulp van backpackers en lokalen. ( lopend naar de Golden Temple begeleid door een sikh, voor zijn karma was dat, dus je mag hem niet eens betalen). Nergens onveilig, want overal mensen.

Het is common sense. Ik ga hier in NL ook niet alleen door een donker steegje of slecht gedeelte vd stad waar bijna geen mensen zijn.
Toevoeging: iedereen die ik ontmoette was zeker wel ziek geweest. Ik had ws gewoon mazzel of ik heb echt een knettersterke maag. Mss ook nog wel dna (indiase roots)
Ok zou zeker niet alleen gaan. In heb redelijk wat Indiase klasgenoten en voordat ze hiernaartoe kwamen in september waren ze nog nooit alleen over straat gegaan altijd onder begeleiding van familie of chauffeurs. Deze mensen zijn tussen de 22-30. Dus als zelfs de lokale bevolking het zo min mogelijk doet zou ik het als westerling zeker niet doen
Cola + chips is 'n goed middel om darmklachten te voorkomen. En ik haat die rijst/groenteprutjes, dus die at ik niet. Maar in de toeristenplaatsen kun je prima westers georienteerd eten, dus ik kwam er best aan m'n trekken en werd niet ziek i.t.t. vrijwel alle groepsgenoten die het Indiase eten aten.

Verder ben ik niet positief, maar ook weer niet compleet negatief over 't land. Het is interessant het 'n keer gezien te hebben als je al veel van de wereld hebt gezien. Het is ook 'n land/cultuur apart. Maar ik raad zeker de combi met 'n wat aangenamer land aan, zodat je nog even wat tot rust kunt komen, want het is geen vakantieland.
Framboos1990 Niet alleen overdag over straat of alleen 's nachts?

Dat is echt onzin!! Ik heb nogal wat indiaanse vrienden gemaakt zowel jongens als meisjes. Meisjes rond de 20 jaar crossen gerust op hun scooter door de stad overdag. En zowel ik als mijn westerse collega's en vrienden reisden zelf ook altijd alleen door de stad zowel lopend als met auto riksja's.

Ik heb nog nooit gehoord mensen in India die overdag niet over straat durven. Mogen is een tweede veel meisjes worden nogal over beschermd opgevoed en dus ook nooit alleen gelaten.
quote:framboos1990 schreef op 14 juni 2013 @ 23:22:

Ok zou zeker niet alleen gaan. In heb redelijk wat Indiase klasgenoten en voordat ze hiernaartoe kwamen in september waren ze nog nooit alleen over straat gegaan altijd onder begeleiding van familie of chauffeurs. Deze mensen zijn tussen de 22-30. Dus als zelfs de lokale bevolking het zo min mogelijk doet zou ik het als westerling zeker niet doenVolgens mij doen die mensen dat omwille van religieuze/culturele overtuigingen omdat je daar als vrouw niet zonder man ofzo mag rondlopen. Denk ik toch hé. Heb daar ter plekke zelf echter niets van gemerkt. Zal op platteland misschien wel anders zijn dan in de stad.
Ik heb ruim 10 jaar geleden samen met een vriendin 6 weken door noord india gereisd, ik vind het denk ik mijn mooiste reis. En zou heel graag terug willen maar durf het op dit moment met een dochter van 3 niet aan, ik denk dat als je een beetje je gezonde verstnd gebruikt hey echt een prima bestemming is. Alhoewel ik er achteraf wel dingen hebben gedaan waarvan ik nu denk, hmm gelukkig is het goed afgelopen
Ik heb door India gereisd met mijn vriend en vond het prima te doen. Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld en had de reis ook rustig alleen gedaan. Ik denk dat de grootste bedreigingen in India het verkeer en het gebrek aan hygiëne zijn. Dat lijkt mij dan ook meteen het grootste nadeel van alleen reizen. De kans dat je ziek wordt is gewoon groot en het lijkt mij niet fijn om dan alleen in een hotel te zitten. Treinreizen etc. kun je ook zo plannen dat je niet midden in de nacht ergens aankomt. De slaapcoupés zijn prima en volgens mij zijn er aparte vrouwencoupe's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven