Alleen naar India

14-06-2013 20:22 97 berichten
Al jaren droom ik er van om een reis naar India te maken, en ik heb besloten dat ik dat in het komende jaar gewoon ga doen!

Nu alleen de vraag: hoe ga ik dat doen? Ben al wel eerder alleen op reis geweest, maar dat was altijd binnen Europa of in de VS, totaal andere landen dus. Daarom twijfel ik of ik gewoon alleen zal gaan of dat ik met een groeps/singlesreis. Wie heeft er tips/ervaring met reizen door India (en evt aangrenzende landen) en heeft nuttige informatie om met mij te delen?
Alle reacties Link kopieren
Dingie en Wittelelie, ach, soms moet je eerst ergens naar toe groeien en aan toe zijn, en sterk genoeg worden om je eigen ding te doen in plaats van naar spookverhalen te luisteren.

Gelukkig bestaat tegenwoordig het internet, zodat je mensen kunt opzoeken die wel in hun eentje reizen. Geen spijt meer hebben van het eerdere uitstellen, blijkbaar had je dat nodig. Nu gewoon lekker genieten van dat je wél gaat!

Dingie succes met je scriptie en het onderdrukken van je reiskriebels! Ik heb er ook alweer last van maar ben net terug van 5 weken weg dus moet eerst sparen! Dus voorlopig maar gewoon dagjes weg en toerist spelen in eigen land...
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:ernie82 schreef op 19 juni 2013 @ 10:55:

Hoi Dingie,

Wat goed van je dat je gewoon je droomreis gaat maken!!

Wij zijn anderhalf jaar geleden ong. met zn tweeen in Nepal & India geweest. Anders dan de meesten, zijn we begonnen in Nepal (ook erg mooi! Zeker een aanrader!!) en daarna 2 weken India. Daarbij hebben we de hoogtepunten in het Noorden gehad (Jaipur, Delhi, Agra & Varanasi) waarna we nog zijn bijgekomen op het strand in Trivandrum. Met treinen & interne vluchten (wel wat prijzig) is dit heel goed te doen!

India was idd vies & er zijn veel bedelaars erc. Maar dat in combinatie met de prachtige dingen die ze hebben zorgt juist ook voor zo'n enorm contrast dat het een onvergetelijke indruk heeft achtergelaten.

Maar ja, ze zeggen ook wel: India you'll love it or you'll hate it. Een tussenweg is er niet. Nou, I'll love it.

Ik ben toch van de tussenweg. Ik hou niet van India, maar vond het (fotografisch) zeker interessant.

quote:Ik vond het erg goed bereisbaar, en zou het ook in mijn eentje hebben gedaan.

Wel vond ik idd de Indiase mannen erg opdringerig, en wordt je toch wel heel erg nagestaard (en ja, ook wel betast)

Het zuiden heb ik met alleen 'n reisgenote gedaan. Was prima te doen, al was het primitiever dan ik doorgaans reis. Ben geen backpacker, maar heb 't graag wat luxer. Ook binnenlandse vluchten kun je bij 'n shabby kantoortje boeken voor nog geen 100 euro, dus ook dat is in principe allemaal wel te doen.

Mannen vond ik er wel opdringerig maar lang niet zo agressief als in bijv. Tunesie. Bovendien heb ik er eentje keihard op z'n bek geslagen bij het Ghandi monument die mij te opdringerig werd. Hij wilde echter alleen maar 'n kus geven terwijl ik bang was dat ie op m'n dure camera uit was.
Ik ga inderdaad naar Thailand Cecilia. Ik ben op een gegeven moment op zoek gegaan naar mensen die ervaring hadden met alleen reizen. Grappig was, dat iedereen die daar ervaring mee had, het stimuleerde. De negatieve reacties kwamen van mensen die er geen ervaring mee hadden. Al begreep ik sommige mensen wel dat ze oprecht bezorgd zijn/waren. Nadat ik in mijn omgeving vertelde dat ik geboekt had, sloeg hun mening ook om. Ik kreeg toen reacties als "ik vind stoer dat je het durft".

Een neef van mij reist ook veel en hij zei precies hetzelfde als wat jij zei. Ik denk zelf ook dat het super naar mijn zin zal hebben. En als het tegenvalt, weet ik dat ik het nooit meer moet doen, maar stiekum denk ik dat na Thailand het hek van de dam is...ik ben al een klein beetje aan het dromen over andere reizen, Tanzania bijvoorbeeld (zeker als ik jou foto's zie op je site :-))
quote:Blaadje84 schreef op 14 juni 2013 @ 20:27:

Toevallig had ik 2 weken geleden nog een gesprek hierover met mijn vriend. Wij vroegen ons ernstig af waarom iemand in godsnaam naar India zou willen gaan, vooral omdat het er zo onveilig is. Laat staan alleen. We konden ons niet voorstellen dat je dat als weldenkend persoon ging doen. En nu lees ik jouw bericht... Even serieus, heb je de laatste tijd de berichten in de media niet gevolgd? Heb je het reisadvies niet gezien???

en de mensen die keihard roepen dat het ergens onveilig is zijn meestal de mensen die daar zelf nooit geweest zijn.

Ik ben zelf nooit in india geweest maar weet wel, laat je nooit gek maken door berichten in de media. Dat is maar een kleinigheid van wat er in dat land gebeurd. In NL worden er elke dag mensen vermoord, neergestoken en beroofd. En wij gaan ook gewoon de deur uit thuis.

Ben op dit moment in zuid amerika, en ja ik ga ook naar colombia. Hoeveel vrienden me gezegd hebben dat colombia gevaarlijk is, en hoeveel mensen ik nu in bolivia, argentinie en peru ontmoet heb, die in colombia zijn geweest zonder problemen.

zoals ik al zei, geen india -ervaring maar kijk op forums als wereldwijzer.nl en laat je goed voorlichten. Koop een lonely planet en lees waar je wel en niet moet wezen en lees de tips voor reizen in armere landen en vooral, gebruik je gezond verstand
Zo lang er geen negatief reisadvies is gewoon gaan als dat je droom is. Laat je voorlichten door mensen met ervaring daar. Wees alert. En ja, risico loop je overal. Veel plezier TO.
Ik heb een half jaar alleen door India gereisd. In India ben je echter nooit alleen..iedereen praat tegen je, touristen en Indiers.

Ik had een dekbed hoes mee en een slaapzak voor als er echt geen schoon beddengoed aanwezig was want ik reisde heel goedkoop.

De Indiers vond ik aardig maar een op de 250miljoen bleek een eikel te zijn. Af en toe in een drukke trein probeerde een ventje me om aan me te zitten en een keer werd ik opgesloten in een hotel kamer toen ik naar de wc ging. Ze hebben nl sloten op de binnenkant EN de buitenkant van de deuren daar. Heel apart. Ik heb toen heel hard geschreeuwd en tegen die deur getrapt en toen de receptionist de deur opende vonden hij en zijn vrienden het geweldig grappig en ze wilden vooral weten of ik bang was.

In de trein had je vrouwen coupeetjes waar geen mannen in mochten.

Ik heb veel leuke vrienden gemaakt in India en een geweldige tijd gehad. Er zijn veel mensen die alleen reizen en die leuke reisplannen hebben en graag gezelschap willen. Ik hoop dat je een fantastische tijd tegemoet gaat.
Update: inmiddels heb ik besloten om op een groepsreis naar India en Nepal te gaan! Groepsreis heb ik voor gekozen omdat het me makkelijk leek dat al het vervoer etc geregeld is, en met het idee als het goed bevalt ik alleen nog eens terug ga.

Bedankt voor alle tips en adviezen!
Gaaf met Nepal erbij, althans dat lijkt me heel mooi. En jij hebt al eens eerder een groepsreis gedaan dus kennelijk kan je daar tegen.

Veel plezier!
Dingie, goeie keus! Ik wens je een onvergetelijke reis.
Heel leuk dat je gaat dingie! Laat je weten hoe het was?

En ik wil even iedereen die hier niet in de paniek-stand schoot zodra ze 'India' zag bedanken voor hun frisse blik en eerlijke mening, met name cecilia74. Vind ik altijd erg prettig, en tegeneluid, en ik kan het in dit geval ook helemaal onderschrijven.
Dank je Supersoulfighter.

Toen ik voor het eerst naar Zuid-Amerika zou gaan, heb ik me daar bijna vanaf laten praten door mensen die het heerlijk vonden om horrorverhalen te vertellen. Maarja, ticket was al geboekt, en we waren toch wel heel nieuwsgierig.

En op een gegeven moment bedacht ik opeens: maar ho, wacht eens even... zijn die mensen er zelf eigenlijk wel geweest? Nee dus!

Ben ik even blij dat ik die verhalen dus genegeerd heb en toch genoten heb van 5 maanden daar (en later nog vaak terug). Het ergste wat er gebeurd is: onze yoghurt is gestolen uit de gedeelde koelkast, en een t-shirt is gejat van de waslijn. Beide waarschijnlijk door andere toeristen! Zo levensgevaarlijk was het.

Natuurlijk gebeuren er ook hele nare dingen (zoals onlangs met Koekie), maar ik heb in Frankrijk en Nederland ook heel enge en gevaarlijke dingen meegemaakt.

Ik kan me dus enorm ergeren aan mensen die zelf niet in een land zijn geweest, maar een ander van haar droom proberen te weerhouden met allerlei uit hun verband getrokken spookverhalen van horen zeggen (en dan niet eens uit eerste hand).

En dan ook alleen maar wanneer er een hype is. Want even later in een topic over Mexico ging iedereen gewoon gezellig tips geven, terwijl daar duizenden mensen per jaar vermoord worden.

Gun een ander haar droom. Hou je eigen angsten voor jezelf.
Zo mee eens!! (was toch niet je bamboeshirtje he, dat gejat werd )
Over de shirtjes gesproken, vallen die zoals H&M of Hema shirts qua maat? En welke zitten lekkerder, die met de raglan mouwtjes of de andere? Er komt binnenkort een vriendin langs en die gaat er een paar voor me meenemen, vandaar)
Mooi gezegd Cecilia. Helemaal mee eens. TO leuk dat je gaat. Wanneer ga je?
Mooi gezegd inderdaad. Ben ook inderdaad blij met de bijdragen van mensen die er wel zijn geweest of in het algemeen alleen hebben rondgereisd, dat zijn uiteindelijk de bijdragen waar ik echt wat aan heb. Voor gek verklaard worden vanwege alleen weg gaan en dan ook nog naar een eng land kan in m'n eigen omgeving ook wel.

Moest wel even lachen om de gejatte yoghurt trouwens.

Zal in oktober daar zitten, dus dat is al bijna! Groepsreizen heb ik nog nooit eerder gedaan, maar wel in een grote groep gewoond/geleefd, dus denk dat het wel moet lukken. En anders weet ik achteraf in ieder geval dat ik nooit meer met een groepsreis mee hoef te gaan.
Bij welke organisatie heb je geboekt?

Goeie keus trouwens om de combi met Nepal te doen. Kun je na de smog in India nog even wat frisse berglucht opsnuiven
quote:cecilia74 schreef op 10 augustus 2013 @ 22:55:

Het ergste wat er gebeurd is: onze yoghurt is gestolen uit de gedeelde koelkast, en een t-shirt is gejat van de waslijn. Beide waarschijnlijk door andere toeristen! Zo levensgevaarlijk was het.

Natuurlijk gebeuren er ook hele nare dingen (zoals onlangs met Koekie), maar ik heb in Frankrijk en Nederland ook heel enge en gevaarlijke dingen meegemaakt.

Nou zal ik door mijn voorvalletje echt niet zeggen dat geheel Colombia onveilig is. Maar als iemand me meldt dat hij/zij naar Cali gaat, dan zeg ik wel even : kijk uit... !!

Op faceboek gezien deze week: in mijn "dorp" met 40.000 inwoner is van de week een meisje van 13 van haar fiets in een auto gesleurd en aangerand. Ze is gelukkig ontsnapt voordat er meer had kunnen gebeuren. En in een kroeg in een stad verderop (denbosch) is een jongen neergestoken.... veilig nederland he
quote:mayou schreef op 11 augustus 2013 @ 01:21:

Zo mee eens!! (was toch niet je bamboeshirtje he, dat gejat werd )

Zie dit nu pas! Haha nee destijds was een saai shirtje gejat.

Maar helaas heeft tijdens mijn laatste vakantie, een wasvrouw mijn aller- aller- lievelings bamboe shirtje niet terug gegeven van prachtig brandweerrood met leuke asymmetrische opdruk van witte vogeltjes en die zat zooooo lekker en die kleur stond me goed en was zowel sjiek als shabby te dragen, oooooh ik word weer verdrietig want dat shirt heeft ook zoveel meegemaakt met mij.

Ik kwam er pas laat achter en heb de bemiddelende jongen gevraagd om dat shirt te zoeken bij zijn moeder/ tante of wat die wasvrouw ook van hem was maar ze konden het niet vinden

Heb er zelfs nog een kaart achteraan gestuurd of ze hem willen opsturen maar niks meer gehoord.

Heb wel een nieuw rood bamboeshirt gekocht zonder opdruk maar dat rood is toch minder mooi en gewoon niet dat shirtje met al die herinneringen

Over je andere vraag: ik ken alleen de raglan shirtjes en vind die zelf heel fijn maar ik heb vrij brede schouders. Normaal heb ik H&M maat 40 of L (Hema weet ik niet); van bamboe zit de M mij lekker slank maar niet strak (maar ik heb ook maar cup B haha); L zit lekker wijd en is langer en slobbert wat meer, heb ik er ook 2 van en vind ik ook lekker.

Ik wil ook wel eens met mouwtjes proberen. In een ander topic had ik wel eens verwezen naar foto's waarop ik ze aan heb maar Viva is zo bizar streng dat ik dat soort verwijzingen niet meer durf. Hun regeltjes zijn belangrijker dan het nut en de behulpzaamheid van een link! Anders zou ik ook niet zo gauw mijn cupmaat delen, dat je weet waarom!

Oh en Dingie heel veel plezier in India en Nepal! Al bijna!! Joepie
Haha, dank voor het alsnog reageren. Heb de shirtjes niet besteld, naar aanleiding van wat Moonlight schreef in het andere topic. Ik denk dat ik ze zelf maar ga passen wanneer ik weer in NL ben, lijkt me beter. Balen van je lievelingsshirt!
@ Dingie, een mooie maar ook schrijnende documentaire over Nepal: http://www.hollanddoc.nl/ ... am:28643718&currentPage=1
Zo onveilig...overdrijven is ook een vak...
En ja er gebeurt weleens wat. Maar vergeet niet dat er welgeteld 1 miljard mensen in dat land wonen! Dat land is net een soort van europa (waar minder mensen wonen)...als je al het nieuws uit europa optelt gebeurt er hier ook een hoop narigheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven