Alleen naar India

14-06-2013 20:22 97 berichten
Al jaren droom ik er van om een reis naar India te maken, en ik heb besloten dat ik dat in het komende jaar gewoon ga doen!

Nu alleen de vraag: hoe ga ik dat doen? Ben al wel eerder alleen op reis geweest, maar dat was altijd binnen Europa of in de VS, totaal andere landen dus. Daarom twijfel ik of ik gewoon alleen zal gaan of dat ik met een groeps/singlesreis. Wie heeft er tips/ervaring met reizen door India (en evt aangrenzende landen) en heeft nuttige informatie om met mij te delen?
quote:pippertjepepernoot schreef op 17 juni 2013 @ 08:34:

[...]

Jaren geleden? Recente ontwikkelingen meegekregen?

In mijn ogen zijn het geen recente ontwikkelingen, maar is het gewoon iets dat in de media gehyped wordt.

Seksueel geweld tegen vrouwen (toerist of local) is niet iets wat de afgelopen twee jaar ineens een enorme vlucht heeft genomen. Het was er altijd en je moet nu niet meer of minder op je hoede zijn dan pakweg 10 jaar geleden.
quote:knilles schreef op 17 juni 2013 @ 08:15:

[...]

Gaaf! Die reis van 30 dagen met afsluiting in Nepal? Die ga ik in januari doen

Super leuk! Had die reis ook opgezocht (naar aanleiding van de post van EN), en die lijkt me tot nu toe het leukst van alle groepsreizen die ik heb gezien.

Goed om te lezen dat er veel positieve ervaringen zijn, goede relativering van het beeld in de media recentelijk. Ben me nog steeds aan het verdiepen in alles, dus ik denk dat het op zijn vroegst september wordt voordat ik iets ga vastleggen, maar dit helpt me al heel veel. Zal ook eens de voorgestelde weblogs en boeken op gaan zoeken.
Ik heb idd de combi Noord India en Nepal van Djoser gedaan. Was 'n prima samenstelling qua highlights en 'n verademing daarna nog even wat schone berglucht in te kunnen ademen in Nepal.
Alle reacties Link kopieren
Als jij je van te voren goed inleest en waar je wel en niet moet zijn, en niet de donkere verlaten steegjes op zoekt, maar zorgt dat je altijd in de buurt van mensen bent.. dan moet dat helemaal goed komen. India is een enorm land en veel bezocht door - ook individuele- backpackers. Ik heb zelf geen ervaring met India, en het trekt me ook niet zo, maar jou blijkbaar wel. En waarom zou je je tegen laten houden?
quote:altijdonderweg schreef op 17 juni 2013 @ 08:45:

[...]

In mijn ogen zijn het geen recente ontwikkelingen, maar is het gewoon iets dat in de media gehyped wordt.

Seksueel geweld tegen vrouwen (toerist of local) is niet iets wat de afgelopen twee jaar ineens een enorme vlucht heeft genomen. Het was er altijd en je moet nu niet meer of minder op je hoede zijn dan pakweg 10 jaar geleden.

Precies!

En vergis je niet hoeveel misbruik er in Nederland is. Hier worden zelfs bejaarde vrouwen verkracht.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Als je er toch perse naar toe wilt ga dan met een georganiseerde reis maar niet alleen als vrouw zijnde. Ik ben er nog nooit geweest en heb daar zeker ook geen plannen voor. Het lijkt mij een warm, druk en vies land met veel vervelende opdringerige kerels. Maar het is je eigen keuze.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Waarom denkt toch iedereen dat het met een georganiseerde reis veiliger is?

Juist in je eentje ben je veel alerter op je omgeving.
`het feit dat je alerter bent maakt het niet veiliger
Alertheid maakt het zeker wel veiliger. Als jij in de gaten hebt dat een kerel je volgt, kun je even een winkel in stappen of bij een groepje betrouwbaardere mensen gaan staan. Als je daar niet alert op bent (bv omdat je afgeleid bent door je gids of door een groepsgenoot), kan het zijn dat je die zakkenroller of enge kerel niet in de gaten hebt.

Dat geldt overigens ook in Nederland. Met alertheid voorkom je een hoop gestolen telefoons en portemonnees in Amsterdam. Of heb ik soms alleen maar geluk en mijn vrienden en kennissen die gerold worden alleen maar pech?
Nog nooit in Azië geweest en dan alleen naar India? Oei. Cultuurschok voorgeprogrammeerd. Sterkte.
quote:cecilia74 schreef op 18 juni 2013 @ 03:11:

Alertheid maakt het zeker wel veiliger. Als jij in de gaten hebt dat een kerel je volgt, kun je even een winkel in stappen of bij een groepje betrouwbaardere mensen gaan staan. Als je daar niet alert op bent (bv omdat je afgeleid bent door je gids of door een groepsgenoot), kan het zijn dat je die zakkenroller of enge kerel niet in de gaten hebt.

Dat geldt overigens ook in Nederland. Met alertheid voorkom je een hoop gestolen telefoons en portemonnees in Amsterdam. Of heb ik soms alleen maar geluk en mijn vrienden en kennissen die gerold worden alleen maar pech?Als je in je eentje bent weet je niet wie betrouwbare mensen zijn als je tussen de locals bent. Met je groepsgenoten weet je dat in elk geval wél.
Nothing is so much to be feared as fear... Ooit van intuïtie gehoord?

Angstige mensen, blijf lekker thuis in 'veilig' Nederland. Waar nooit een Bijlmerramp, massa kinderverkrachting (Robert M), bejaardenverkrachting of roofoverval gebeurt.

Maar als ik naar jullie soort had moeten luisteren, had ik nooit mijn prachtige reizen in mijn eentje door Malawi, Zambia, Tanzania, Kenia, Brazilië, Peru, Laos kunnen maken.

Sorry maar ik kan er niet tegen dat mensen Dingie proberen te weerhouden van haar droom, alleen maar door angstverhalen na te praten, niet eens uit eigen ervaring.

Dingie: lekker gaan! Uiteraard wel goed inlezen, gedrag aanpassen, en inderdaad voorbereid zijn op cultuurschok. De fasen waar je op kunt rekenen en die heel normaal zijn: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Culture_shock

Maar misschien is wel het grootste gevaar dat je verliefd wordt op India (zoals zovelen) en niet meer weg wilt.
quote:Xaloy schreef op 18 juni 2013 @ 06:42:

Nog nooit in Azië geweest en dan alleen naar India? Oei. Cultuurschok voorgeprogrammeerd. Sterkte.Ze is wel in Azië geweest. Thailand met groep, toch Dingie? Maar niet zo heftig als India qua indrukken en vuil denk ik.
quote:elninjoo schreef op 18 juni 2013 @ 07:32:

[...]

Als je in je eentje bent weet je niet wie betrouwbare mensen zijn als je tussen de locals bent. Met je groepsgenoten weet je dat in elk geval wél.

Sorry hoor maar ik denk niet dat een groepje van drie witharige kerels, of een groepje vrouwen met kinderen mij gaat overvallen. (En dat is ook gebleken te kloppen.)

En medereizigers kunnen ook dieven of aanranders zijn.

Mensen denken altijd dat álle Indiërs (of Peruanen of wie dan ook) eng zijn. Ga eens op reis en verbaas je over hoeveel mensen eigenlijk heel normaal zijn, die gewoon hun leven willen leiden, een gezinnetje hebben, geen conflicten en gedoe willen maar gewoon prettig leven, die lachen om grapjes, huilen om verdriet, een reiziger helpen wanneer zij de weg vraagt. Jeetje, het lijken net mensen. (Dus praat ook eens met ze en niet alleen met je groepsgenoten.)
He-le-maal eens met Cecilia! Echt niks meer aan toe te voegen.

Dingie, hoe denk je er nu over?
Ik sluit me aan bij Cecilia.

Misschien is het ook maar goed dat niet iedereen en masse naar India afreist. Dan zou het er zomaar een tweede Thailand kunnen worden. Ik vind het 'ongerepte' juist zo mooi aan India, je kunt er nog echt dagen rondlopen zonder buitenlanders tegen te komen
Mijn mening is nog steeds onveranderd, wil nog steeds ontzettend graag naar India! Denk ook dat nare dingen overal kunnen gebeuren, het naarste wat me tot nu toe is gebeurd was nota bene in Nederland op een plek met massa's andere mensen.

Cultuurschok heb ik rekening mee gehouden, hoewel ik tot nu toe vooral de cultuurschok heb gehad toen ik vanuit het buitenland weer terug kwam naar Nederland. Of is dat heel gek?

Ben er nog niet waar en hoe ik wil gaan, maar daar ga ik me lekker rustig op verder oriënteren, ik heb gepland om in de eerste helft van 2014 te gaan, dus geen grote haast.

Voor de reizigers: met welk budget maken jullie een dergelijke reis? En als je alleen reist: hoe vind je leuke/schone plekken om te slapen? Boeken jullie alles vooruit of gaan jullie op de bonnefooi?

Edit: ontzettend bedankt voor al jullie reacties trouwens, erg fijn en leuk om te lezen.
quote:dingie schreef op 18 juni 2013 @ 12:18:

Voor de reizigers: met welk budget maken jullie een dergelijke reis? En als je alleen reist: hoe vind je leuke/schone plekken om te slapen? Boeken jullie alles vooruit of gaan jullie op de bonnefooi?

Ik reis in India altijd op de bonnefooi met zo'n 15-20 euro per dag voor eten/drinken/slapen/vervoer Sommige dagen geef ik amper 10 euro uit en daarna 'compenseer' ik dat weer met twee nachten luxe waarbij ik 30 euro per dag besteed. Ik heb altijd een eigen kamer gehad, zonder kakkerlakken, maar met eigen sanitair (slechts een heel enkele keer een gedeelde douche) en ik reisde met government bussen en second class op de trein.

Ik vond voor het zuiden de Lonely Planet South India & Kerala een erg fijne gids om bij me te hebben. Er staan genoeg overnachtingsadressen in verschillende categorieën in. En als je eens andere reizigers tegenkomt, kun je natuurlijk altijd vragen of ze tips hebben in plaatsen waar je nog heen wilt.

Mijn mening is nog steeds onveranderd, wil nog steeds ontzettend graag naar India! Denk ook dat nare dingen overal kunnen gebeuren, het naarste wat me tot nu toe is gebeurd was nota bene in Nederland op een plek met massa's andere mensen.

Mooi zo dat je nog steeds enthousiast bent!

Mijn twee engste gebeurtenissen (mannen die me achtervolgden en aanraakten) was beide keren in een klein dorp in Frankrijk.

Cultuurschok heb ik rekening mee gehouden, hoewel ik tot nu toe vooral de cultuurschok heb gehad toen ik vanuit het buitenland weer terug kwam naar Nederland. Of is dat heel gek?

Nee hoor, een heel bekend fenomeen! En vaak nog lastiger dan inderdaad de eventuele cultuurschok op reis. Maar meestal trekt het wel weer bij... en je kunt de positieve kanten van een andere cultuur proberen te betrekken in jouw Nederlandse leven.

Maar soms kunnen mensen echt niet meer wennen terug in NL en komen ze er achter dat ze willen emigreren.

Ben er nog niet waar en hoe ik wil gaan, maar daar ga ik me lekker rustig op verder oriënteren, ik heb gepland om in de eerste helft van 2014 te gaan, dus geen grote haast.

Edit: ontzettend bedankt voor al jullie reacties trouwens, erg fijn en leuk om te lezen.

Nou, ik zou toch alvast beginnen met voorbereiden en inlezen, en zoeken naar vliegtickets. En over een aantal maanden je prikken gaan halen die je nog nodig hebt.

Qua budget ga ik vaak af op de richtlijnen die Lonely Planet geeft in hun gidsen voor 'gemiddeld per dag', voor mij persoonlijk geldt dan meestal de middelste van de drie reisstijlen. Niet super low-budget (ik ben de tijd van slaapzalen voorbij), maar ook niet superdeluxe. Hun kosten-richtlijnen kloppen meestal wel maar ik vraag het ook altijd nog even in forums zoals Lonely Planet en TripAdvisor (die forums van TA zie je alleen als je eerst de site op Engels zet, niet Nederlands).

Een vriendin van mij heeft een paar jaar geleden 5 weken samen met een vriendin door India gereisd voor 1000 euro p/p inclusief vliegticket! Maar dan konden zij de hotelkamer delen en ze hebben volgens mij ook af en toe wel afgezien, en een week in een ashram gezeten. En ze had een superdeal gevonden qua vliegticket, nog geen 500 euro geloof ik.

Ik zou verwachten dat je wel ongeveer 25 euro per dag moet rekenen gemiddeld, voor het reizen en slapen en eten en leuke dingen doen. Maar dat is een gokje door meelezen op internet... zoek het nog even uit! Beter teveel sparen dan te weinig. :-)

Hier vind je wat info over de kosten: http://www.lonelyplanet.c ... l-information/money-costs

maar check het nog even in forums en recente blogs. Want toen ik mijn Colombia-reis boekte, bleek de info op de LP site (!) helaas verouderd te zijn en was Colombia inmiddels flink duurder geworden. Gelukkig kwam ik daar nog op tijd achter via forums, anders had ik echt te weinig geld gespaard/gehad.

Schone plekken om te slapen vinden:

- ik bekijk altijd de kamer voordat ik ja zeg.

- Ik ga af op tips van andere reizigers die ik onderweg spreek

- laat me soms meevoeren (te voet en in drukke gebieden, niet door stille steegjes) door een mannetje dat bij het station de reizigers opwacht en een hotel weet (en daar commissie voor krijgt maar dat maakt mij niet uit; zo heb ik vaak gloednieuwe fijne hotels gevonden die nog niet in reisgidsen staan)

- laat me soms adviseren door een taxichauffeur, maar zeg pas ja als ik de kamer heb gezien. Idem: chauffeur krijgt commissie van het hotel, maar regelt vaak ook goeie prijs voor de gast.

- soms kijk ik op internet

- ik haal tips uit reisblogs (voordat ik ga) en forums. Bv. in Travelpod.com staat vaak ingevuld boven het blog, waar iemand sliep. En meestal schrijven mensen ook wel iets over hun hotel: leuk, mooi, vies, herrie etc.

- als ik even behoefte heb aan wat meer luxe, zoek ik iets via booking.com.

Ik reis meestal redelijk op de bonnefooi, alleen mijn eerste nacht boek ik. Maar afhankelijk van hoeveel tijd ik heb voor een land, plan ik wel ongeveer een handig rondje, en weet ik al welke dingen ik zeker wil zien, en welke dingen ik als B-keuze ook zou willen meepikken als het lukt qua tijd (maar niet erg als het niet lukt). Zodat ik niet onhandig heen en weer hoef te zigzaggen, of er thuis achter kom dat ik iets geweldigs heb overgeslagen. :-)

Maar tijdens het reizen wijzigen mijn plannen nogal eens. Soms valt iets tegen en reis ik vrij snel weer door. Of andersom: iets is zo leuk of ik kom zulke leuke mensen tegen dat ik veel langer blijf plakken. Dat is het SUPERGROTE voordeel van alleen reizen: je zit nergens aan vast (zoals met een groepsreis)! En je hebt ook geen reisgenoot met wie je de hele tijd moet afstemmen en compromissen sluiten.

Er is vrijwel altijd nog wel slaapplaats te vinden ook op het laatste moment, behalve tijdens gekke dagen zoals mega-festivals, verkiezingen of sommige feestdagen. Dat lees je vanzelf in een reisgids en hoor je ook wel als je met de mensen daar praat.

En juist als iets 'mis gaat', kom je onverwacht op de leukste plekken! Maar als ik die verhalen begin te vertellen ben ik zo weer een A4'tje verder :-)

Mocht jij bijvoorbeeld een half jaar hebben voor India, dan kun je makkelijk alles open houden zonder van tevoren een ongeveer-route te bedenken. Alhoewel je ook dan toch misschien rekening wilt houden met klimaat in zuiden versus noorden.

Het inlezen en route bedenken is ook onderdeel van de voorpret.

Oh ja, je kunt ook routes van georganiseerde reizen erbij pakken als voorbeeld, en die gewoon zelf (ongeveer) nadoen. Bijvoorbeeld van Djoser, Shoestring, Baobab, Koning Aap etc. Die gaan langs veel highlights op een logistiek handige manier. Alleen moet je dan wel meer tijd rekenen, bijvoorbeeld 30 dagen als zij er 18 dagen over doen... want die groepsreizen zijn vaak erg jachtig. En jij hebt ook tijd nodig om bus/treinkaartjes te kopen enzo. En met je Lonely Planet of Rough Guide of wat dan ook ernaast, kun je het altijd nog aanpassen aan jouw smaak.

Over treinen gesproken, dit is een fantastische website: http://seat61.com/India.htm#.UcA7akrp0YQ

Mocht je nog meer vragen hebben (of die lange verhalen willen horen over wanneer het mis ging maar uiteindelijk juist superleuk was daardoor ;) ), laat maar weten!
Quote Cecilia: Jeetje, het lijken net mensen. (Dus praat ook eens met ze en niet alleen met je groepsgenoten.)

Wat een flauwe reactie naar EN toe. Je hebt het niet over iemand die nog niks van de wereld heeft gezien..
Mooi gezegd Cecilia. Helemaal mee eens. Ik snap je "frustratie" ook.

TO, als ik je laatste reactie lees, zie ik dat je nog steeds van plan bent om te gaan. Ik zou zeker gaan! Als het jou droom is, moet je het waarmaken. Daar zijn dromen voor! om ze waar te maken.

Ik heb zelf nog nooit alleen gereisd en ook nooit naar India geweest. In oktober ga ik voor het eerst 3 weken in mijn uppie reizen. Ik kan niet wachten tot het zover is, maar ik heb er heel lang over gedaan om tot dit besluit te komen en de knoop door te hakken. Nu heb ik klein beetje spijt, dat ik zo lang gewacht heb en al die tijd eigenlijk liet leiden door reacties van mensen, voor wie het net zo onbekend was allemaal als voor mij. Uiteindelijk kreeg ik een jaar geleden op een andere topic van Himalaya een heel mooi reactie en dat zette bij mij de knop om om te gaan. Nu kan ik niet wachten om al mijn droom reizen te maken...Van binnen uit heb ik altijd een groot enthousiasme gevoeld voor reizen. In mijn omgeving kreeg ik genoeg negatieve reacties voor mijn reis naar Thailand, omdat het voor hun onbekend is om alleen te reizen. Zo zal het voor velen ook met India zijn.

(Alleen)reizen is niet voor iedereen weggelegd. Ook niet iedereen zal waarschijnlijk met de grote cultuurshock om kunnen gaan. India is niet het enige land waar criminaliteit voor komt. Ook hier worden vrouwen en kinderen, jongens en meisjes verkracht en aangerand. Het kan overal gebeuren, soms doordat mensen misschien niet altijd even alert zijn geweest. Maar lang niet altijd zal het aan mensen zelf liggen. Mijn meest enge ervaring ooit, heb ik in eigen land op klaar lichte dag meegemaakt.

Wees alert, bereid je reis zorgvuldig voor, lees je goed in en geniet van je reis.
quote:jippie55 schreef op 14 juni 2013 @ 22:34:

[...]

Ben je er geweest of praat je de krant na?Nee ben er nooit geweest, ben het ook zeker niet van plan.
quote:wittelelie143 schreef op 18 juni 2013 @ 23:30:

Mooi gezegd Cecilia. Helemaal mee eens. Ik snap je "frustratie" ook.

TO, als ik je laatste reactie lees, zie ik dat je nog steeds van plan bent om te gaan. Ik zou zeker gaan! Als het jou droom is, moet je het waarmaken. Daar zijn dromen voor! om ze waar te maken.

Ik heb zelf nog nooit alleen gereisd en ook nooit naar India geweest. In oktober ga ik voor het eerst 3 weken in mijn uppie reizen. Ik kan niet wachten tot het zover is, maar ik heb er heel lang over gedaan om tot dit besluit te komen en de knoop door te hakken. Nu heb ik klein beetje spijt, dat ik zo lang gewacht heb en al die tijd eigenlijk liet leiden door reacties van mensen, voor wie het net zo onbekend was allemaal als voor mij. Uiteindelijk kreeg ik een jaar geleden op een andere topic van Himalaya een heel mooi reactie en dat zette bij mij de knop om om te gaan. Nu kan ik niet wachten om al mijn droom reizen te maken...Van binnen uit heb ik altijd een groot enthousiasme gevoeld voor reizen. In mijn omgeving kreeg ik genoeg negatieve reacties voor mijn reis naar Thailand, omdat het voor hun onbekend is om alleen te reizen. Zo zal het voor velen ook met India zijn.

(Alleen)reizen is niet voor iedereen weggelegd. Ook niet iedereen zal waarschijnlijk met de grote cultuurshock om kunnen gaan. India is niet het enige land waar criminaliteit voor komt. Ook hier worden vrouwen en kinderen, jongens en meisjes verkracht en aangerand. Het kan overal gebeuren, soms doordat mensen misschien niet altijd even alert zijn geweest. Maar lang niet altijd zal het aan mensen zelf liggen. Mijn meest enge ervaring ooit, heb ik in eigen land op klaar lichte dag meegemaakt.

Wees alert, bereid je reis zorgvuldig voor, lees je goed in en geniet van je reis.

Jij gaat dus naar Thailand? Heel veel plezier.

Maar wees ook niet bang als er eens een moeilijk moment is, dat je het bijvoorbeeld eventjes helemaal niet leuk vindt in je eentje, of dingen zitten tegen. (Dat gebeurt overigens ook mensen in groepsreizen of stellen....)

Uiteindelijk zul je er van groeien, heel trots op jezelf kunnen zijn, en ervan leren. Je leert hoe jij jezelf kan redden in een onbekende omgeving, hoe nieuwe mensen op jou reageren zonder jouw familie of achtergrond te kennen (je kunt jezelf herontdekken), en krijgt wellicht inzichten die je anders nooit zou hebben gehad, bijvoorbeeld over hoe het leven ook anders kan (bijvoorbeeld met minder gehaast en stress).

En zelfs al leer je: alleen reizen (of naar andere continenten reizen) is toch niks voor mij. Zelfs dan: je hebt het maar wel mooi aan gedurfd en ontdekt. Als je niet gaat, zul je altijd met dat knagende gevoel en spijt blijven zitten.

Op eventuele moeilijkere momenten kun je contact met het thuisfront opzoeken of met andere reizigers. Of jezelf even verwennen met een wat luxer hotel of een zwembad of massage.

Maar als het goed is ga je gewoon heerlijk genieten, en veel leuke mensen ontmoeten. Juist wat langer kletsen met de Thai en met andere reizigers, dat kan zulke mooie ervaringen en herinneringen opleveren, die je je leven lang niet meer vergeet. In Thailand stikt het van de andere reizigers en misschien zul je af en toe verzuchten: had ik maar even tijd om mijn boek te lezen!

Echt jammer dat zoveel mensen anderen belemmeren in hun dromen, eigenlijk door hun eigen buitenproportionele angst, en jaloezie dat anderen het wél durven (en gewoon overleven zonder kleerscheuren ook nog!). Met die angsten hoef je een ander toch niet lastig te vallen? Van mensen die jou liefhebben snap ik het nog een beetje, maar hier in het forum vind ik het echt schokkend. Wat dat betreft kunnen TO en jij misschien beter je vragen stellen in een echt reisforum zoals Lonely Planet en TripAdvisor, in plaats van het Vivaforum. Daar zitten tenminste alleen maar mensen die uit ervaring spreken.

Hoe dan ook, goeie reis en als je nog vragen hebt laat maar weten.
Hoi Dingie,

Wat goed van je dat je gewoon je droomreis gaat maken!!

Wij zijn anderhalf jaar geleden ong. met zn tweeen in Nepal & India geweest. Anders dan de meesten, zijn we begonnen in Nepal (ook erg mooi! Zeker een aanrader!!) en daarna 2 weken India. Daarbij hebben we de hoogtepunten in het Noorden gehad (Jaipur, Delhi, Agra & Varanasi) waarna we nog zijn bijgekomen op het strand in Trivandrum. Met treinen & interne vluchten (wel wat prijzig) is dit heel goed te doen!

India was idd vies & er zijn veel bedelaars erc. Maar dat in combinatie met de prachtige dingen die ze hebben zorgt juist ook voor zo'n enorm contrast dat het een onvergetelijke indruk heeft achtergelaten.

Maar ja, ze zeggen ook wel: India you'll love it or you'll hate it. Een tussenweg is er niet. Nou, I'll love it.

Ik vond het erg goed bereisbaar, en zou het ook in mijn eentje hebben gedaan.

Wel vond ik idd de Indiase mannen erg opdringerig, en wordt je toch wel heel erg nagestaard (en ja, ook wel betast)

.

Qua veiligheid is het echt niet erger dan vroeger, het is nu alleen meer in het nieuws.

Als je alert bent, en naar je (niet pluis) gevoel luistert zal het in de meeste gevallen wel meevallen volgens mij.

Als ik bijv lees dat bij een verkrachting van een amerikaanse toeriste dat ze werd opgepikt toen ze in haar eentje stond te liften, denk ik toch wel dat dat niet erg verstandig is.

Ik zeg absoluut niet dat ze er wat aan kan doen oid, maar verstandig vind ik het toch niet.......

Ieg hoe je ook gaat, heel veel plezier alvast!!
quote:cecilia74 schreef op 19 juni 2013 @ 01:03:

Wat dat betreft kunnen TO en jij misschien beter je vragen stellen in een echt reisforum zoals Lonely Planet en TripAdvisor, in plaats van het Vivaforum. Daar zitten tenminste alleen maar mensen die uit ervaring spreken.

Ik heb me inmiddels ook aangemeld bij een reisforum. Ervaringen van mensen die er echt zijn geweest of zelf hebben rondgereisd (of het nog gaan doen) zijn daar inderdaad een stuk beter te vinden.

En iets nuttiger om te horen dan: 'je bent gek!' Prima als je dat vindt, en misschien ben ik dat wel, maar dat hoor ik dan liever van mensen die er wel ervaring mee hebben.

Wat leuk dat je alleen naar Thailand gaat Wittelelie! Ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen! Super leuk dat je de knoop hebt doorgezet om wel gewoon te gaan.

Het heeft hier ook een tijdje geduurd voordat ik de stap heb gezet om alleen te reizen, ook omdat het in mijn omgeving niet 'normaal' is, maar het is vorig jaar zo goed bevallen dat ik het jammer vind dat ik het niet eerder heb gedaan!

Altijdonderweg en Cecilia (en de rest die ik nu vergeet): ontzettend bedankt voor jullie tips! Daar kom ik verder mee.

Betrap me er trouwens steeds vaker op dat ik tussendoor even snel op een travelblog of andere website over India op zoek. Ook komt er een Lonely Planet mijn kant op. Word hoe langer hoe enthousiaster, maar mag me er pas goed in gaan verdiepen vanaf augustus/september, eerst moet die scriptie af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven