'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Ik lees ook mee.
Ik ben altijd blij maar ga niet klappen) als de piloot het vliegtuig weer netjes aan de grond zet na een vlucht. En een verstaanbare piloot vind ik ook wel prettig en dat is helaas niet altijd het geval.
FiIee schreef:
18-09-2017 11:58
Kadanz, dat kan je wel adviseren maar ik ben snotverkouden en heb toch echt vrijdag een afspraak waarvoor ik donderdag moet vliegen. Ik zal wel een flinke lading aan neusspray meenemen.
Ik was ook 'n keer snipverkouden toen ik toch echt van Tasmanie naar Sydney moest vliegen. Had daarna nog wel 'n goeie week bijna geen gehoor, maar ook dat gaat 'n keer over.
cygnus schreef:
18-09-2017 04:37
Elfje, wat leuk dat jouw zoontje zo gek op vliegtuigen en helikopters is. Zo ben ik ook begonnen...

Haha ja het zou me niks verbazen als hij ooit piloot wordt. Ik ben tenslotte ook het beroep gaan uitoefenen dat ik al op mijn 3de wilde doen ;-)
Daarbij heeft hij een vader en opa's van beide kanten die altijd droomden van een carriere in de luchtvaart, maar dat allen niet konden vanwege het dragen van een bril.

Ik wilde gaan vliegen omdat het vliegen me heel leuk leek. De techniek, de dynamiek. Gaandeweg mijn carrière kwam ik er wel achter dat het vliegen an sich steeds minder belangrijk wordt (om eerlijk te zijn, ik kan het nou wel en het blijft leuk, maar de uitdaging is weg). Nu zijn leiderschap, het aansturen van een team en een goede werksfeer neerzetten veel uitdagender en belangrijker. Ook leuk, maar dat had ik als tiener niet voorzien.
Ja begrijpelijk, en heel normaal, als tiener en zelfs nog als (jong) volwassene kunnen we niet alles overzien en inschatten.

Ik moet over enkele jaren omscholen en vind het erg moeilijk inschatten hoe iets in de realiteit gaat zijn en ik ben 36
Robinson schreef:
18-09-2017 07:39
Emirates heeft dat in ieder geval.
Onder het vliegtuig, en dan ook vanachter zodat je over vliegtuig heen kijkt zegmaar en nog eentje dacht ik. Hele vlucht lang.
Hoe doen jullie dat nu met die orkanen? Vliegen jullie daar omheen zeker? Weleens meegemaakt dat de bliksem insloeg?
Lijkt me zo eng, terwijl ik weet dat vliegtuig tegen bestand is.
Orkanen vermijden we als de pest. We hebben kaarten bij ons waarop staat waar bijzonder weer te verwachten is, zogenaamde significant weather charts. Die orkanen staan er erg duidelijk op ingetekend. Ze zijn met de satelliet gelukkig goed te zien. En ze worden door de Amerikaanse hurricane watch goed in de gaten gehouden. Die info krijgen wij ook.

Wel eens blikseminslag gehad ja. Is erg spectaculair, maar zoals je al zei kan het vliegtuig er gewoon tegen. Dus eng vind ik het niet, maar het kan even schrikken zijn.
parbleumondieu schreef:
18-09-2017 10:29
En ik wil nog even zeggen dat ik toch iedere keer weer dankbaar ben dat de piloten me levend en wel weer op de grond zetten. Ook al klap ik niet.
:cheer:
_Marana_ schreef:
18-09-2017 10:44
Kun je altijd en overal slapen? Hoe is het met jetlags als je zoveel verschillende tijdzones hebt in 1 maand? Heb je collega's die je regelmatig ziet of vlieg je vrijwel altijd met anderen? Hoe is de verstandhouding tussen piloten en cabincrew? Is er sprake van een hiërarchie onderling?
Hoe je met jetlag omgaat is voor ieder verschillend. Ik ben een avondmens, dat maakt het makkelijker. Ik slaap meestal lokaal gewone nachten.
De crew is elke vlucht weer anders, maar je komt regelmatig toch weer bekenden tegen.
Aan boord zijn we een team, hiërarchie is er wel, maar probeer ik zo min mogelijk te gebruiken. Meestal gaat het in overleg.
Elfje112 schreef:
18-09-2017 12:35
Ik lees ook mee.
Ik ben altijd blij maar ga niet klappen) als de piloot het vliegtuig weer netjes aan de grond zet na een vlucht. En een verstaanbare piloot vind ik ook wel prettig en dat is helaas niet altijd het geval.
Helaas is het omroepsysteem (PAS, passenger address) niet altijd even goed. We kunnen in de cockpit niet horen hoe hard of zacht die staat.
Mayou :hello: :proud:
anoniem_172652 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 19:56
28.21% gewijzigd
Bebis schreef:
15-09-2017 16:56
Leuk topic! Ik heb enirme vliegangst, ondanks dat ik jaarlijks vlieg. Misschien kan jij me als piloot gerust stellen? Waarom zou ik niet bang moeten zijn :mrgreen: :wtf:
Cygnus, hier ben ik ook wel benieuwd naar!
Afbeelding
Leuk topic! Luchtvaart interesseert me enorm. Ik rij dagelijks over de a4 langs Schiphol en moet altijd weer mijn best doen om niet afgeleid te raken door landende of opstijgende vliegtuigen :-D

Een paar vragen;

- kan het gebeuren dat je je landingsgestel "vergeet" uit te klappen bij het landen? Ik neem aan dat je dan toch allemaal piepjes krijgt enzo?
- wat als je merkt dat het landingsgestel kapot is en niet uitklapt? Krijg je daar melding van? En hoe los je dit op?
- ben je wel eens bang geweest met slecht weer oid dat je niet kon landen? Of dat het heel moeilijk was
- soms tijdens de vlucht lijkt het ineens alsof het geluid van de motoren ineens minder wordt en alsof ze ineens uit gaan. Meestal een kwartier na het opstijgen. Neem je dan gas terug ofzo? Of verbeeld ik me dit misschien.

Veel vragen :rolling:
Stess_ schreef:
18-09-2017 19:56
Mayou :hello: :proud:
Joehoe :bye: :kneel:
Is de aarde rond of plat?

Wanneer een vliegtuig op 33000 Vt moet blijven vliegen zal het zichzelf constant moeten corrigeren om op deze hoogte te blijven aangezien een vliegtuig rechtdoor gaat.
Rupsje schreef:
18-09-2017 19:56
Cygnus, hier ben ik ook wel benieuwd naar!
Moet je eigenlijk eerst vertellen waarom je aan de veiligheid twijfelt. Maar goed, de statistieken. Na de lift is het vliegtuig het veiligste vervoersmiddel. Er vallen jaarlijks meer doden in het verkeer in Nederland dan wereldwijd in de luchtvaart. In de luchtvaart wordt lering getrokken uit incidenten, maar dat gaat nu zelfs verder. In Europa moet een luchtvaartmaatschappij een systeem hebben om risico's te analyseren en daar wat aan te doen, voorkomen van incidenten en ongevallen voordat er wat gebeurd is. En omdat vliegers elk half jaar weer een examen in de simulator moeten doen, in feite weer opnieuw 'afrijden'.
Maar ik kan er nog veel meer verzinnen hoor!
morty schreef:
18-09-2017 21:29
Een paar vragen;

- kan het gebeuren dat je je landingsgestel "vergeet" uit te klappen bij het landen? Ik neem aan dat je dan toch allemaal piepjes krijgt enzo?
- wat als je merkt dat het landingsgestel kapot is en niet uitklapt? Krijg je daar melding van? En hoe los je dit op?
- ben je wel eens bang geweest met slecht weer oid dat je niet kon landen? Of dat het heel moeilijk was
- soms tijdens de vlucht lijkt het ineens alsof het geluid van de motoren ineens minder wordt en alsof ze ineens uit gaan. Meestal een kwartier na het opstijgen. Neem je dan gas terug ofzo? Of verbeeld ik me dit misschien.

Veel vragen :rolling:
- Theoretisch wel, maar het uitklappen van het landingsgestel gebeurt bijna altijd op hetzelfde moment (600m hoogte) en anders krijg je een niet mis te verstane waarschuwing.
- Daar krijg je zeker een waarschuwing van. Bovendien zit het landingsgestel in de landing checklist. En als het gebeurt is er nog een alternatief systeem om het uit te klappen. Lukt dat ook niet, tja, dan wordt het een noodlanding.
- Nee, niet bang. Overal zijn limieten voor: zicht, wolkenbasis, wind. Buiten de limieten is niet landen, eventueel dus uitwijken naar een ander veld. We worden getraind op de limieten te landen.
- Nou, het is iets eerder, meer 2min na opstijgen. Dan wordt er inderdaad gas teruggenomen, van take-off power naar climb power. Maar als de baan erg lang is of het gewicht laag kan dat ook wel eens gas erbij zijn.
BlackOpium schreef:
19-09-2017 00:43
Is de aarde rond of plat?

Wanneer een vliegtuig op 33000 Vt moet blijven vliegen zal het zichzelf constant moeten corrigeren om op deze hoogte te blijven aangezien een vliegtuig rechtdoor gaat.
Nee hoor, een vliegtuig blijft op dezelfde luchtdruk vliegen, en die buigt mee met de ronding van de aarde. Heeft ook met de aërodynamica van de vleugel te maken.
Wat wel een leuke terugkerende vraag is waarom we nooit een rechte lijn op de kaart vliegen. Dat komt door de ronding van de aarde. We vliegen een zogenaamde grootcirkel, dat is de kortste weg over de aardbol. Op de kaart ziet die er gebogen uit. Lijkt langer, toch is het korter...
cygnus schreef:
19-09-2017 09:55
- Nou, het is iets eerder, meer 2min na opstijgen. Dan wordt er inderdaad gas teruggenomen, van take-off power naar climb power. Maar als de baan erg lang is of het gewicht laag kan dat ook wel eens gas erbij zijn.
Bij het bereiken van de kruishoogte wordt er een hele dot gas teruggenomen, (15-20 %). Misschien bedoelt ze dat? Achter in de cabine klinkt dat inderdaad alsof de motoren afgezet worden omdat je daar eigenlijk alleen maar het gebulder van de 'uitlaat' hoort en niet de typische motorgeluiden die je voorin veel beter waarneemt. Voorin hoor je dus duidelijk dat dat de motoren wat langzamer gaan draaien, achterin merk je slechts dat er opeens een stuk minder gebulder en getril is.

Op sommige vliegvelden moet je van de luchtverkeersleiding direct na de takeoff op lage hoogte blijven vliegen omdat je onder de aanvliegroute van een ander veld zit. Gatwick en Luton zijn hier een goed voorbeeld van. Dat geeft best wel een dramatisch effect in de cabine. Het ene moment ga je in de takeoff met het lawaai van de motoren op vol vermogen en dan plots.....niets (of nou ja, 50% vermogen, dat klinkt als een kleine stofzuiger). Passagiers schrikken daar wel eens van, denken dat er een motorstoring is, kijken verontrust naar de cabinebemanning die dan zo nonchalant mogelijk doorgaan met hun after-takeoff praatje :)
parbleumondieu schreef:
18-09-2017 00:07
Ja precies, ik zou graag alles willen kunnen zien. Waarom is dat (nog) niet? Misschien veiligheid? Of te duur in onderhoud?
Emirates heeft het op de A380
3 camera’s buiten op het vliegtuig. Je kan hele vlucht meekijken. Twee keer afgelopen periode met ze gevlogen naar Azie met die camera’s :). Leuk als het helder is of bij daglicht
poldervrouw schreef:
19-09-2017 12:39
Emirates heeft het op de A380
3 camera’s buiten op het vliegtuig. Je kan hele vlucht meekijken. Twee keer afgelopen periode met ze gevlogen naar Azie met die camera’s :). Leuk als het helder is of bij daglicht
Ja hadden wij naar Thailand ook. Is al 8 jaar geleden dus jammer dat het inmiddels niet al bij meer vliegtuigen is.
dolfje schreef:
19-09-2017 12:43
Ja hadden wij naar Thailand ook. Is al 8 jaar geleden dus jammer dat het inmiddels niet al bij meer vliegtuigen is.
Dat komt omdat het inbouwen ('retrofit') heel, heel, heeeeel erg duur is. Airbus biedt het inderdaad vanuit de fabriek aan op de A380.
Leuk topic trouwens, vind erg interessant!
Kan ik ervan uitgaan dat alles wat uit Europa vertrekt of landt veilig is, met name Afrikaanse airlines?
Robinson schreef:
19-09-2017 19:09
Leuk topic trouwens, vind erg interessant!
Kan ik ervan uitgaan dat alles wat uit Europa vertrekt of landt veilig is, met name Afrikaanse airlines?
De Europese Unie hanteert een 'zwarte lijst'. Op die lijst staan maatschappijen die volgens de Europese Commissie niet als veilig bestempeld kunnen worden. Die maatschappijen mogen niet in de EU landen.
Dat wil niet zeggen dat de maatschappijen op die lijst per definitie onveilig zijn. Dat kan ook te maken hebben met de kwaliteit van het toezicht door de nationale autoriteiten. Om een vliegvergunning te houden moet een maatschappij kunnen aantonen dat het allerlei veiligheidssystemen in bedrijf heeft. Zoals je misschien wel verwacht liggen die eisen in de EU vrij hoog. Die regelgeving ligt momenteel op Europees niveau, met mogelijk nationale aanvullingen. Een onderdeel zijn audits, ook tijdens vluchten. Ook kunnen de autoriteiten een zogenaamde rampcheck doen, waarbij alles voor vertrek wordt gecontroleerd: staat van het vliegtuig, het papierwerk, de brevetten van de vliegers. Op die manier wordt gewaarborgd dat alles wat in de EU vliegt aan veiligheidscriteria voldoet, ook Afrikaanse maatschappijen.
Afrika heeft wat dat betreft een minder goede reputatie, maar er zijn ook hele goede maatschappijen qua veiligheid, zoals Kenya Airways en Ethiopian Airways. Het is daar niet alleen kommer en kwel.
Die EU zwarte lijst is openbaar en zo op internet te vinden.
kadanz schreef:
19-09-2017 10:42
Bij het bereiken van de kruishoogte wordt er een hele dot gas teruggenomen, (15-20 %). Misschien bedoelt ze dat? Achter in de cabine klinkt dat inderdaad alsof de motoren afgezet worden omdat je daar eigenlijk alleen maar het gebulder van de 'uitlaat' hoort en niet de typische motorgeluiden die je voorin veel beter waarneemt. Voorin hoor je dus duidelijk dat dat de motoren wat langzamer gaan draaien, achterin merk je slechts dat er opeens een stuk minder gebulder en getril is.

Op sommige vliegvelden moet je van de luchtverkeersleiding direct na de takeoff op lage hoogte blijven vliegen omdat je onder de aanvliegroute van een ander veld zit. Gatwick en Luton zijn hier een goed voorbeeld van. Dat geeft best wel een dramatisch effect in de cabine. Het ene moment ga je in de takeoff met het lawaai van de motoren op vol vermogen en dan plots.....niets (of nou ja, 50% vermogen, dat klinkt als een kleine stofzuiger). Passagiers schrikken daar wel eens van, denken dat er een motorstoring is, kijken verontrust naar de cabinebemanning die dan zo nonchalant mogelijk doorgaan met hun after-takeoff praatje :)
Ja dit bedoel ik denk ik inderdaad! Ik was er eerst een beetje angstig door, zeker toen ik het in azie een keer heel duidelijk merkte bij een Air Asia vlucht. Toen dacht ik echt dat de motoren het begeven hadden :bonk:

Maar nu merk ik dat het altijd gebeurt dus ben ik er geruster op.

Wat gebeurt er overigens als beide motoren uitvallen? Kan je dan nog veilig naar een vliegveld "zweven" ?
Kijken piloten en stewardessen ook naar rampenfilms waarin vliegtuigen crashen? En aircrash investigation?
kadanz schreef:
18-09-2017 11:55
RedBaron, een heel 'toepasselijke' nick name :)
Wat oorpijn betreft, ja je hoort er soms wat van. Vooral de krijsende babies tijdens de daling, die zijn niet te missen. Als kind had ik er ook erg last van.

Ik geloof persoonlijk niet in oordopjes, bekertjes etc. etc. want uiteindelijk is het een heel simpel natuurkundig feitje: tijdens het klimmen daalt de luchtdruk in de cabine en tijdens het dalen stijgt die druk weer. Als je oren en neusholte om wat voor reden verstopt zijn, of je slikt niet vaak genoeg, dan ontstaat er een drukverschil in je hoofdholtes. Er er is geen oordopje die daar iets aan gaat doen. Een oordopje kan er hoogstens voor zorgen dat de pijn iets geleidelijker op komt zetten. Maar sommigen geloven er heilig in, dus doe wat je niet laten kan :)

Om pijn te voorkomen moet je er voor zorgen dat de lucht vrij in en uit je oren en neusholtes kan stromen. Bij gezonde mensen is regelmatig slikken of (kauwgum) kauwen voldoende om het drukverschil op te heffen voordat het pijn gaat doen. Als je verkouden bent dan wordt dit veel moeilijker omdat het snot en slijm de luchtstroom tegenhoudt. Otrivin neusspray (vooral vlak voor de daling) kan dan helpen. En waarschijnlijk zul je actief moeten gaan 'klaren' om oorpijn te voorkomen. Als je heel verkouden bent dan is er een kans dat je je oren helemaal niet meer kunt klaren. Dat doet enorm veel pijn en met een beetje pech hou je er er een gescheurde trommelvlies aan over. Leuker kan ik het niet maken. Als je snipverkouden bent, en je weet dat je niet kan klaren, doe wat piloten en cabine crew ook doen: niet gaan vliegen.

Je hoort soms wel over oorpijn van de cabine-bemanning of een cockpit-collega, meestal omdat ze zelf een beetje verkouden zijn, soms met de vraag of er wat rustiger gedaald kan worden. Dat kan in zeer beperkte mate, maar uiteindelijk geldt 'what goes up must go down'. Je kunt moeilijk in de lucht blijven hangen omdat er ééntje wat oorpijn heeft!
Kadanz, dank voor je uitgebreide uitleg en advies. Het 'rare' ervan is dat ik niet verkouden ofzo was.

Ik heb geklaard en geslikt alsof m'n leven ervanaf hing. Niks hielp, en daarom klonk de tip van de speciale oordopjes als de oplossing.

Wel heb ik standaard last van een verstopte neus (huisstofmijtallergie). Niet beide neusgaten tegelijk en niet de hele dag maar wellicht is dat een oorzaak? En anders moet ik m'n oren denk ik laten uitspuiten :hyper:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven