'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
17-09-2017 23:55
O geweldig. Welk vliegtuig? :p:

Was op meerdere vluchten van Lufthansa.
Ik hoop dat Delta dat ook heeft! Heb normaal ook heel vaak dat inflight route kaartje op staan, omdat ik te duf ben om 'n film te volgen, maar ook niet kan slapen. Maar 'n life uitzicht zou ik erg kunnen waarderen!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-09-2017 00:00
Ik hoop dat Delta dat ook heeft! Heb normaal ook heel vaak dat inflight route kaartje op staan, omdat ik te duf ben om 'n film te volgen, maar ook niet kan slapen. Maar 'n life uitzicht zou ik erg kunnen waarderen!
Was alleen bij opstijgen en het landen. Vond het echt tof, zat in het middenstuk en zo toch wat meegekregen van het opstijgen en het landen.
Rozebrilletje schreef:
18-09-2017 00:01
Was alleen bij opstijgen en het landen. Vond het echt tof, zat in het middenstuk en zo toch wat meegekregen van het opstijgen en het landen.
Zou het liefst gedurende de hele route willen kunnen zien, maar opstijgen en landen is ook wel gaaf. Wat is de reden dat het niet te zien is gedurende de rest van de vlucht?
Vind het trrouwens ook wel fijn als 'n gezagvoerder omroept als er iets moois te zien is. Zo bijv. over Groenland prachtig uitzicht gezien wat ik anders gemist zou hebben wegens altijd aan gangpad. Maar doordat het werd aangekondigd toch even bij 'n raampje kunnen gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ja precies, ik zou graag alles willen kunnen zien. Waarom is dat (nog) niet? Misschien veiligheid? Of te duur in onderhoud?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er niet bijster veel te zien is. Tijdens de vlucht zie je via die camera van opstijgen en landen met name lucht/horizon. Dat wordt wat saai na een uur of wat.
Zeker bestaat dat wel! Zowel bij Singapore Airlines als Cathay kon ik live meekijken tijdens mijn vlucht. Alleen zie je niet zo heel veel als je
hoog in de lucht zit. Voornamelijk wolken...
anoniem_100387 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 01:33
0.80% gewijzigd
nausicaa schreef:
18-09-2017 00:55
Ik denk dat er niet bijster veel te zien is. Tijdens de vlucht zie je via die camera van opstijgen en landen met name lucht/horizon. Dat wordt wat saai na een uur of wat.
Ik zou graag willen zien wat er onder me is qua landschap. Uiteraard boven de oceaan erg saai, maar boven bergachtig terrein super! En tijdens nachtvluchten de lichtjes van de steden.
redbulletje schreef:
18-09-2017 01:32
Ik zou graag willen zien wat er onder me is qua landschap. Uiteraard boven de oceaan erg saai, maar boven bergachtig terrein super! En tijdens nachtvluchten de lichtjes van de steden.
Volgende keer aan het raam zitten. Dan zie je dat allemaak ook.
Alle reacties Link kopieren
Cygnus, ik heb je een pm gestuurd. (Mochten er meer andere piloten/ stewardessen op 7 oktober nog een intercontinentale vlucht maken met de 'collega van KLM', let me know. Misschien zit ik dan wel bij jou in het vliegtuig te dromen) ;)
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
17-09-2017 23:09
Heb je wel eens met een vrouwelijke piloot gevlogen?
Zijn er piloten die opstaan met een kater en nog moeten werken? Of is dat echt not done?

Ga je vaak alleen op stap in een stad of met de crew?
Ik vlieg regelmatig met vrouwelijke collega's, nu ook bijvoorbeeld. Maakt echt geen verschil hoor...
Opstaan met een kater en dan toch gaan vliegen is zeker not done. Sowieso is de regel 10 uur voor melden (= 1 uur 15 min voor vertrek) geen alcohol en 24 uur niet overmatig. Een kater hebben is zeker overmatig. Wordt dit door iemand van de bemanning bemerkt, dan heb je een zwaar probleem, en terecht. De sociale controle is vrij hoog, ook terecht want de collega's vliegen ook met je mee en willen weer veilig aan de grond komen. Alcohol en vliegen gaan gewoon niet samen en daar wordt ook in diverse trainingen aandacht aan besteed.

Wat ik op de route doe is ook erg afhankelijk van de bestemming. In de VS kan je vaak ook in je eentje op pad, dat is niet overal zo. De stad uit of niet, het hangt ook af wie mee wil of niet en of ik er zin in heb. Vorige week gehiked in de VS met een stel, dat was dan wel weer erg leuk.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
RedBaron schreef:
17-09-2017 23:15
Wat een leuk en interessant topic!

Ik heb vorig jaar voor het eerst gevlogen en expres een korte vlucht gedaan. Ik weet niet of iedere piloot dat doet, maar ik vond het heel leuk en geruststellend dat hij vertelde waar we vlogen, hoe hoog, hoe hard en hoe het weer was.

Vooral omdat ik echt heel zenuwachtig was en bang was voor mijn eerste vlucht.

Ik had overigens heel erg pijn aan m'n oren. Op de heenweg met stijgen en de terugweg zodra de landing begon. Ik heb een half uur met tranen in de ogen te minuten zitten aftellen en ook bij thuiskomst nog lang last gehad.

Is dat iets wat je veel hoort van passagiers? En die speciale dopjes bij bv de apotheek, helpt dat, dat je weet?
Meestal vertellen we wel wat over de vlucht, maar je moet ook uitkijken om niet alles maar de cabine in te slingeren. Er zijn ook mensen die zich daar aan ergeren, het is een beetje schipperen soms. Maar mooi uitzicht over Groenland, ja dat wil ik ook wel eens melden.

Wat betreft de oren, het is een bekend probleem. Toen ik voor het eerst vloog toen ik 10 jaar was had ik er ook erg last van, nu niet meer. Maar ik voel het wel. Oordopjes zijn al gesuggereerd, ze schijnen te helpen, maar ik heb er geen ervaringen mee. Veel klaren (neus dichthouden en hoofd proberen op te blazen) helpt ook, vanaf het moment dat je jouw oren voelt. Werkt bij mij bij duiken in ieder geval wel...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
elfje26 schreef:
17-09-2017 23:30
Wat een leuk topic. Mijn zoontje is helemaal gek op vliegtuigen en helicopters. Of zeg maar geobsedeerd. Sindsdien ben ik me erg bewust van alles dat overvliegt.

Heb je weleens een helicopter ge/bevlogen? Het lijkt me dat je daar een heel ander brevet voor nodig hebt?

En ga je na al die jaren vliegen nog steeds de toerist uithangen of zie je je hotel gewoon als een thuis en doe je niet veel?

Waarom wilde je vliegen? Voor het vliegen/het vliegtuig, of om de wereld te zien, of iets anders?
Elfje, wat leuk dat jouw zoontje zo gek op vliegtuigen en helikopters is. Zo ben ik ook begonnen...
Ik heb nooit helikopter zelf gevlogen. Dat is echt heel iets anders van een vliegtuig besturen. Je hebt er dus ook een apart brevet voor nodig. Maar er zijn wel collega's die dat doen. Net als ballonvaren, zweefvliegen, Cessna (dat doe ik dan ook). Een vliegtuig wil uit zichzelf vliegen, als je maar snel genoeg gaat. Een helikopter niet, die heeft ronddraaiende wieken nodig.

Tja, soms is het hotel gewoon een ander bed, en soms ga je de toerist uithangen. Maar het is niet hetzelfde als vakantie, want de tijd die je hebt is gewoon veel korter.

Ik wilde gaan vliegen omdat het vliegen me heel leuk leek. De techniek, de dynamiek. Gaandeweg mijn carrière kwam ik er wel achter dat het vliegen an sich steeds minder belangrijk wordt (om eerlijk te zijn, ik kan het nou wel en het blijft leuk, maar de uitdaging is weg). Nu zijn leiderschap, het aansturen van een team en een goede werksfeer neerzetten veel uitdagender en belangrijker. Ook leuk, maar dat had ik als tiener niet voorzien.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
17-09-2017 23:47
Waarom is er nog geen cameraatje onder de neus van het vleigtuig verbonden met de beeldschermen in het vliegtuig? Ik zou zo graag als passagier het uitzicht willen zien.
Emirates heeft dat in ieder geval.
Onder het vliegtuig, en dan ook vanachter zodat je over vliegtuig heen kijkt zegmaar en nog eentje dacht ik. Hele vlucht lang.
Hoe doen jullie dat nu met die orkanen? Vliegen jullie daar omheen zeker? Weleens meegemaakt dat de bliksem insloeg?
Lijkt me zo eng, terwijl ik weet dat vliegtuig tegen bestand is.
pilamie schreef:
18-09-2017 03:11
Cygnus, ik heb je een pm gestuurd. (Mochten er meer andere piloten/ stewardessen op 7 oktober nog een intercontinentale vlucht maken met de 'collega van KLM', let me know. Misschien zit ik dan wel bij jou in het vliegtuig te dromen) ;)
Gezellig o_o
tampontouwtje schreef:
18-09-2017 02:06
Volgende keer aan het raam zitten. Dan zie je dat allemaak ook.
Doe ik alleen bij korte vluchtjes van max 4 uur. Wil op intercontinentale vluchten wat meer ruimte en vrijheid. Die raamplekken voelen zo claustrofobisch
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eea als cabincrew meegemaakt aan boord: BNners, beroemde buitenlanders, WK en EK vluchten (met de Teletoeters en de indiaan), Olympische Spelen vluchten (Atlanta, Sydney, Beijing). Erg leuk om dat soort dingen mee te mogen maken. Maar ook verdrietige dingen: ziekte en overlijden aan boord. Erg heftig!
Alle reacties Link kopieren
En ik wil nog even zeggen dat ik toch iedere keer weer dankbaar ben dat de piloten me levend en wel weer op de grond zetten. Ook al klap ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Kun je altijd en overal slapen? Hoe is het met jetlags als je zoveel verschillende tijdzones hebt in 1 maand? Heb je collega's die je regelmatig ziet of vlieg je vrijwel altijd met anderen? Hoe is de verstandhouding tussen piloten en cabincrew? Is er sprake van een hiërarchie onderling?
redbulletje schreef:
18-09-2017 09:33
Doe ik alleen bij korte vluchtjes van max 4 uur. Wil op intercontinentale vluchten wat meer ruimte en vrijheid. Die raamplekken voelen zo claustrofobisch
Ja inderdaad. Ik kies altijd een plek aan het gangpad zodat ik mijn benen kan strekken. Ik kies wel altijd voor de raamplek als ik een binnenlandse vlucht van nog geen uur neem.
Toscani schreef:
16-09-2017 19:50
Leuk topic!
Is de baan als piloot goed te combineren met een gezin en werkende partner?
Heb je enigszins een vast rooster/schema ofzo?
Dat zal per type maatschappij verschillen. En het hangt een beetje af van je partner.

Piloten van Ryanair, Wizzair, easyJet zijn in de meeste gevallen elke avond thuis. Ze zien hun gezien elke dag. Sommigen kunnen ook nog kiezen of ze vroege, late, korte of lange diensten draaien. Vlieg je voor de KLM, British Airways, Lufthansa, dan ben je vaker dagen en nachten van huis. Niet alleen vanwege de langere afstanden maar ook omdat deze maatschappijen vaak binnen Europa overnachten. Vrachtpiloten zijn vaak meer dan een week onderweg. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook westerse piloten die voor het grote geld in China vliegen op een maand-op-maand-af rooster. Wat dat voor hun gezin betekent, dat laat ik in het midden!

Waar je ook vliegt, een vliegbaan vergt flexibiliteit. Je kan wel denken dat je na een ochtendvlucht de kinderen ophaalt van school, maar als je door een technisch defect alsnog moet overnachten in Praag, wie haalt dan de kinderen op, wie zorgt er voor het eten? Gelukkig lukt het de meesten wel om een functionerend gezinsleven op te bouwen. Een partner met flexibel werk, flexibele opvang, opa's, oma's, nannies.. er valt altijd wel wat te regelen. Ik ken meerdere families waarin zowel de moeder als de vader vliegen..
Robinson schreef:
18-09-2017 07:39
Emirates heeft dat in ieder geval.
Onder het vliegtuig, en dan ook vanachter zodat je over vliegtuig heen kijkt zegmaar en nog eentje dacht ik. Hele vlucht lang.
Hoe doen jullie dat nu met die orkanen? Vliegen jullie daar omheen zeker? Weleens meegemaakt dat de bliksem insloeg?
Lijkt me zo eng, terwijl ik weet dat vliegtuig tegen bestand is.

Emirates inderdaad, leuk om mee te kijken met de landing en als je bij de gate aankomt zie je zo'n klein mannetje staan die het vliegtuig naar de gate loodst. Volgens mij zit er 1 in de neus en 1 in de staart.
RedBaron schreef:
17-09-2017 23:15
Wat een leuk en interessant topic!

Ik heb vorig jaar voor het eerst gevlogen en expres een korte vlucht gedaan. Ik weet niet of iedere piloot dat doet, maar ik vond het heel leuk en geruststellend dat hij vertelde waar we vlogen, hoe hoog, hoe hard en hoe het weer was.

Vooral omdat ik echt heel zenuwachtig was en bang was voor mijn eerste vlucht.

Ik had overigens heel erg pijn aan m'n oren. Op de heenweg met stijgen en de terugweg zodra de landing begon. Ik heb een half uur met tranen in de ogen te minuten zitten aftellen en ook bij thuiskomst nog lang last gehad.

Is dat iets wat je veel hoort van passagiers? En die speciale dopjes bij bv de apotheek, helpt dat, dat je weet?
RedBaron, een heel 'toepasselijke' nick name :)
Wat oorpijn betreft, ja je hoort er soms wat van. Vooral de krijsende babies tijdens de daling, die zijn niet te missen. Als kind had ik er ook erg last van.

Ik geloof persoonlijk niet in oordopjes, bekertjes etc. etc. want uiteindelijk is het een heel simpel natuurkundig feitje: tijdens het klimmen daalt de luchtdruk in de cabine en tijdens het dalen stijgt die druk weer. Als je oren en neusholte om wat voor reden verstopt zijn, of je slikt niet vaak genoeg, dan ontstaat er een drukverschil in je hoofdholtes. Er er is geen oordopje die daar iets aan gaat doen. Een oordopje kan er hoogstens voor zorgen dat de pijn iets geleidelijker op komt zetten. Maar sommigen geloven er heilig in, dus doe wat je niet laten kan :)

Om pijn te voorkomen moet je er voor zorgen dat de lucht vrij in en uit je oren en neusholtes kan stromen. Bij gezonde mensen is regelmatig slikken of (kauwgum) kauwen voldoende om het drukverschil op te heffen voordat het pijn gaat doen. Als je verkouden bent dan wordt dit veel moeilijker omdat het snot en slijm de luchtstroom tegenhoudt. Otrivin neusspray (vooral vlak voor de daling) kan dan helpen. En waarschijnlijk zul je actief moeten gaan 'klaren' om oorpijn te voorkomen. Als je heel verkouden bent dan is er een kans dat je je oren helemaal niet meer kunt klaren. Dat doet enorm veel pijn en met een beetje pech hou je er er een gescheurde trommelvlies aan over. Leuker kan ik het niet maken. Als je snipverkouden bent, en je weet dat je niet kan klaren, doe wat piloten en cabine crew ook doen: niet gaan vliegen.

Je hoort soms wel over oorpijn van de cabine-bemanning of een cockpit-collega, meestal omdat ze zelf een beetje verkouden zijn, soms met de vraag of er wat rustiger gedaald kan worden. Dat kan in zeer beperkte mate, maar uiteindelijk geldt 'what goes up must go down'. Je kunt moeilijk in de lucht blijven hangen omdat er ééntje wat oorpijn heeft!
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 12:13
5.83% gewijzigd
Kadanz, dat kan je wel adviseren maar ik ben snotverkouden en heb toch echt vrijdag een afspraak waarvoor ik donderdag moet vliegen. Ik zal wel een flinke lading aan neusspray meenemen.
FiIee schreef:
18-09-2017 11:58
Kadanz, dat kan je wel adviseren maar ik ben snotverkouden en heb toch echt vrijdag een afspraak waarvoor ik donderdag moet vliegen. Ik zal wel een flinke lading aan neusspray meenemen.
Succes :). Zorg ervoor dat je blijft klaren tijdens de daling want hoe meer de druk opbouwt, hoe moeilijker het klaren wordt. Lukt het klaren eventjes niet, haal dan ongegeneerd je neus op, eventueel met een extra dosis neusspray, en probeer dan weer te klaren/slikken, soms helpt dat. Gebruik deze dagen zeker ook 's avonds voldoende neusspray zodat er niet te veel slijm opbouwt 'achter de oren'. Dat helpt om de boel open te houden.

Er zijn hier veel topics over met tips en adviezen over oorpijn tijdens de vlucht. Vroeger had ik er bij een verkoudheid veel meer last van dan nu, en ieder mens is sowieso anders. Onderhand weet ik precies wanneer ik wel of niet de lucht in kan en soms is het echt de moeite en het geld niet waard. Nogmaals, succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven