'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Westcoast schreef:
15-07-2019 12:02
Maakt het nog verschil met welke maatschappij?We denken er aan om met de boot(vind ik ook eng)naar Engeland te gaan een paar dagen.Maar nu het weer er niet super goed uit ziet en er weinig zon voorspeld,zou mn gezin het liefst gewoon naar Spanje ofzo vliegen.
Ik baal er zo van,ik beperk hun ook door mijn angsten.Spanje is 2 a 3 uur toch?
Ik wil ZO graag,mooie palmbomen,stranden etc.Maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik in een vliegtuig stap.Terwijl ik denk als ik geen angst had,ik er van zou kunnen genieten.
Als ik er alleen al aan denk krijg ik het benauwd.Een transavia of een Ryan air,is dat verstandig voor een eerste vlucht?
Ik wil zo graag boeken,maar ik durf echt niet.Ik kijk veel filmpjes op youtube van mooie vluchten en dan denk ik jaaa!!ik doe het.Maar de angst overwint het altijd😔Is er veel kans op turbulentie?Zijn er veel bergen?Cygnus,waarom vlieg jij nou niet naar Spanje haha,dan kon ik mee met KLM en een super ervaren rustgevende piloot.
Transavia is prima, Ryanair ook. Bij transavia zijn meestal Nederlands sprekende stewards en stewardessen aan boord. Ik heb ze nog niet gespot bij ryanair of ze spraken een beetje gebrekkig Nederlands. Maar wel netjes Engels.

Persoonlijk vind ik transavia fijner dan Ryanair. Bij Ryanair komen er vaak nog kosten bij van de stoelen en bagage.

Spanje is inderdaad een uurtje of drie vliegen. Eigenlijk tegen de tijd dat je er wel zat van word ben je er.
Een vraag aan de ervaringsdeskundige hier. Welke maatschappij zouden jullie aanraden om naar de VS te vliegen. Tickets zijn allemaal eigenlijk ongeveer even duur, en we gaan heen naar chicago, en terug vanaf Las vegas, United, KLM, lufthansa, Britisch airways of Austria Air?
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
15-07-2019 21:24
Een vraag aan de ervaringsdeskundige hier. Welke maatschappij zouden jullie aanraden om naar de VS te vliegen. Tickets zijn allemaal eigenlijk ongeveer even duur, en we gaan heen naar chicago, en terug vanaf Las vegas, United, KLM, lufthansa, Britisch airways of Austria Air?
KLM natuurlijk :-D
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Westcoast schreef:
15-07-2019 12:02

Is er veel kans op turbulentie?Zijn er veel bergen?Cygnus,waarom vlieg jij nou niet naar Spanje haha,dan kon ik mee met KLM en een super ervaren rustgevende piloot.
Waarom ben je daar zo mee bezig, want dat hoef je helemaal niet te doen hoor. Laat dat gewoon lekker aan de bemanning over. Turbulentie? Kan vervelend zijn voor de crew omdat ze misschien de service moeten aanpassen, maar dat is toch niet jouw probleem? Voor de rest kan het geen kwaad zolang je de stoelriem maar vast hebt. Bergen? Daar zorgen de vliegers wel voor dat ze er niet te dicht bijkomen, ook niet jouw probleem toch? Je hoeft alleen maar te zitten, meer wordt er niet van je verwacht behalve dan dat je jouw handbagage een beetje fatsoenlijk ergens wegstouwt. Laat de rest lekker aan de crew over...
Mijn collega’s die wel naar Spanje vliegen zijn net zo goed, ervaren, rustig als ik hoor.
En als je dan toch teveel blijft nadenken, overweeg dan eens VALK, daar leren ze je het wel af.
Het is wel waar wat je zegt dat de angst je beperkt, en zo jammer, want is is absoluut niet nodig.
Fate is just the weight of circumstances
Utakar schreef:
15-07-2019 21:24
Een vraag aan de ervaringsdeskundige hier. Welke maatschappij zouden jullie aanraden om naar de VS te vliegen. Tickets zijn allemaal eigenlijk ongeveer even duur, en we gaan heen naar chicago, en terug vanaf Las vegas, United, KLM, lufthansa, Britisch airways of Austria Air?
Delta/KLM
anoniem_pje_x schreef:
15-07-2019 15:42

Persoonlijk vind ik transavia fijner dan Ryanair. Bij Ryanair komen er vaak nog kosten bij van de stoelen en bagage.
Bij Transavia ook hoor.
Utakar schreef:
15-07-2019 21:24
Een vraag aan de ervaringsdeskundige hier. Welke maatschappij zouden jullie aanraden om naar de VS te vliegen. Tickets zijn allemaal eigenlijk ongeveer even duur, en we gaan heen naar chicago, en terug vanaf Las vegas, United, KLM, lufthansa, Britisch airways of Austria Air?

KLM. Mijn ex was monteur bij verschillende maatschappijen. Hij vertelde mij vaak dat bij klm het beste onderhoud gedaan werd. Waar een andere maatschappij bv haarscheurtjes meerdere malen gedicht werden werd er bij klm veel eerder een onderdeel vervangen. Maar dan praat ik wel over ruim 12 jaar geleden dus ik weet niet wat er ondertussen veranderd is. Maar door zijn verhalen heb ik het meeste vertrouwen in klm. Volgens mij vliegt onze Willem ook soms incognito bij klm en die laten ze al zeker niet vliegen in een krakbak. Klopt het een beetje wat ik zeg Cygnus of heb ik me wat broodjes aap aan laten smeren?
Lieve Westcoast,

ik ben ook panisch geweest, maar vlieg nu regelmatig. Met af en toe een opleving van mijn angst...daar moet ik eerlijk over zijn, maar ik ga wel!
(Zo heb ik vanwege het uitzicht op een lange vlucht ook weer even met Cygnus gepraat en dat helpt dan instant!). Voor piloten en crew is het gewoon zo normaal; vliegen. En ze komen allemaal weer veilig thuis. Al die miljoenen vluchten per dag, gaan allemaal goed.

Ik ben vaak naar Spanje gevlogen. Turbulentie kan je nooit voorspellen, dat ligt aan het weer. Maar mijn ervaring is dat de kans op turbulentie wel kleiner is in de zomer dan in de herfst/winter. En daarnaast kan turbulentie echt geen kwaad, daar is het vliegtuig op gebouwd. Ik visualiseer altijd een hobbelige weg, dat is wat turbulentie is. In een auto ben je dan ook niet bang.

En de lengte van de vlucht ligt eraan waar in Spanje (het is een heel groot land!). Ik ben zelf dol op Barcelona.

Mijn advies is: waag de sprong en doe het! En bedenk je dat je bijna nergens veiliger bent dan in een vliegtuig. En juist een wat kortere vlucht is goed te overzien. En je voelt je zo blij als je het gewoon gedaan hebt. Elke piloot is ervaren, anders mocht hij/zij niet vliegen ;-)
anoniem_13280 wijzigde dit bericht op 16-07-2019 03:25
Reden: toevoeging
12.27% gewijzigd
Dubbel, was ook niet nodig
sistasista schreef:
16-07-2019 03:07
KLM. Mijn ex was monteur bij verschillende maatschappijen. Hij vertelde mij vaak dat bij klm het beste onderhoud gedaan werd. Waar een andere maatschappij bv haarscheurtjes meerdere malen gedicht werden werd er bij klm veel eerder een onderdeel vervangen. Maar dan praat ik wel over ruim 12 jaar geleden dus ik weet niet wat er ondertussen veranderd is. Maar door zijn verhalen heb ik het meeste vertrouwen in klm. Volgens mij vliegt onze Willem ook soms incognito bij klm en die laten ze al zeker niet vliegen in een krakbak. Klopt het een beetje wat ik zeg Cygnus of heb ik me wat broodjes aap aan laten smeren?
Klinkt een beetje als klok/klepel.
Je kunt er bij elke grote West-Europese maatschappij van uit gaan dat het onderhoud goed geregeld is. Het is door alle wet- en regelgeving gewoon heel moeilijk om te sjoemelen met onderhoud, zeker in een groot bedrijf waar honderden mensen zich bezighouden met hetzelfde toestel en waarbij alles gedocumenteerd wordt. Je kunt niet snel even iets wegmoffelen zeg maar, elk schroefje, elk piepje, elk kraakje wordt opgeschreven, zelfs het openen van een motorkap wordt aangetekend, ondertekend en afgestempeld. En de sociale controle is immens.

Of simpel gezegd, als techneut Pietje een duidelijk defect niet rapporteert, dan ziet zijn collega Kees van de sleepdienst het wel, of dan schrijft piloot Paul een boos rapportje, en dan vraagt techneut Jan weer op hoge poten aan zijn collega Piet waarom hij het defect niet heeft gezien en hoe hij dit nu moet verantwoorden. Dan mag Piet zich melden bij de baas, of me een beetje pech, bij de inspecteur.

En of er onderdelen eerder worden vervangen? Voor elk onderdeel staat precies beschreven hoe lang het mee zou moeten gaan, wat de onderhoudstaken zijn, en hoe er gehandeld dient te worden bij defecten of schade. Zolang je binnen die marges blijft dan ben je in principe veilig. Soms worden onderdelen eerder vervangen dan strikt noodzakelijk. Daar kunnen meerdere (economische!) redenen voor zijn, maar het maakt je niet per definitie veiliger. Net zoals een maatschappij met een hele jonge vloot ook niet per definitie veiliger is dan een maatschappij die rondvliegt met kisten van dertig jaar oud.

Overigens vliegen de royals echt niet alleen met de KLM...
Ik zat laatst in de Thalys, op hoge snelheid naar Parijs. Heerlijk, je bent bijna gek als je voor dat eindje nog een vliegtuig neemt. Maar wat schudde dat heen en weer zeg, ik keek rond, wachtte op het ‘boing, stoelriemen vast’ belletje en lampje, ik zocht vergeefs naar de stoelriemen..

Maar niks geen waarschuwing uit de machinistenkamer, geen fasten your seatbelts, geen bezorgde gezichten, geen gilletjes, men liep gewoon door het gangpad, de bar was open en de barman schonk een dienblad vol wijn, kinderen klauterden over de stoelen en ik las verder in mijn boek. Zo banjerden we met 300 kilometer per uur verder over een hobbelig spoor en niemand maar dan ook niemand die zich zorgen maakte over een klein beetje turbulentie. Net als in het vliegtuig.

Relax :)
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
16-07-2019 03:07
KLM. Mijn ex was monteur bij verschillende maatschappijen. Hij vertelde mij vaak dat bij klm het beste onderhoud gedaan werd. Waar een andere maatschappij bv haarscheurtjes meerdere malen gedicht werden werd er bij klm veel eerder een onderdeel vervangen. Maar dan praat ik wel over ruim 12 jaar geleden dus ik weet niet wat er ondertussen veranderd is. Maar door zijn verhalen heb ik het meeste vertrouwen in klm. Volgens mij vliegt onze Willem ook soms incognito bij klm en die laten ze al zeker niet vliegen in een krakbak. Klopt het een beetje wat ik zeg Cygnus of heb ik me wat broodjes aap aan laten smeren?
Ja en nee. Het onderhoud is prima geregeld, maar dat geldt voor andere maatschappijen ook. Zoals Kadanz al zegt en waar ik eerder in de topic ook al veel over verteld heb: het is wettelijk geregeld en er wordt toezicht gehouden. Sjoemelen is er niet bij.
KLM heeft haar eigen onderhoudsdienst - in tegenstelling tot bv Ryanair - waardoor je als bedrijf ook beter kwaliteitstoezicht kan houden. Je kan je voorstellen dat een technisch mankement op een buitenstation (dus niet Schiphol) veel meer moeite en geld kost om op te lossen. Het onderhoudsprogramma houdt daar rekening mee.
Er wordt gestuurd op MTBF, Mean Time Between Failure, de gemiddelde tijd voordat een onderdeel niet meer goed functioneert door bv slijtage. Voor die tijd wordt het onderdeel al vervangen, zo voorkom je zoveel mogelijk technische storingen.
Maar KLM is echt niet de enige maatschappij die dat zo doet. Maar ja, de technische dienst van KLM staat wel goed te boek.
Fate is just the weight of circumstances
Ryanair heeft ook alle airframe maintenance in-house, dus ze hebben net als de KLM hun eigen technische dienst, in ieder geval voor het grote onderhoud. Leuk om te weten dat Ryanair ook twee business jets (Learjets) in gebruik heeft om techneuten en onderdelen rond te vliegen als er ergens een vliegtuig een mankement heeft op een buitenstation.

De 450+ kisten staan ook letterlijk in alle uithoeken van Europa gestationeerd, dus het is zelfs voor een low cost geen overbodige luxe!
Dankjewel Cygnus en Bibi72,voor de lieve berichten!Wat een top advies.Ik merk dat het me echt heel erg helpt en ik hoop zo toch steeds een stapje dichter bij daadwerkelijk een vlucht boeken te komen.Fijn ook om ervaringen te lezen.
En ook om te horen dat het dus echt goed kan komen,die angst.
Net het boek besteld van Lucas van Gerwen.Ga het morgen gelijk lezen.
Alle reacties Link kopieren
bibi72 schreef:
16-07-2019 03:15
Lieve Westcoast,

Ik visualiseer altijd een hobbelige weg, dat is wat turbulentie is. In een auto ben je dan ook niet bang.
Ik gebruik ook vaak deze vergelijking Bibi! En hij klopt ook helemaal: fijn is anders, maar gevaarlijk is het niet.
Nog iets wat in deze zin klopt: op een hobbelige weg rijd je vaak langzamer. Dat doen we met het vliegtuig ook. Elk type heeft een ‘rough air penetration speed’, die vaak wat langzamer is dan de normale vliegsnelheid. Deze gaan we bij heftige turbulentie dan ook vliegen. Die snelheid is niet bedoeld om de krachten op het vliegtuig minder te laten zijn, want - wat je terecht postte - daar kan het vliegtuig wel tegen, maar om het effect wat minder te laten zijn voor wat we noemen ‘passenger comfort’. Al is in dit geval niet echt sprake van comfort, maar de bewegingen door de turbulentie worden net iets minder. Daarnaast heb je dan ook wat meer speling met de maximum snelheid, want bij turbulentie wil de snelheid nog wel eens wat fluctueren.
Die maximum snelheid is voor ons vliegers niet echt een probleem trouwens. Er zit zoveel marge op dat een overschrijding meestal geen enkel probleem is, er moet hoogstens een kleine inspectie worden uitgevoerd na de landing. Wel krijgen we een niet mis te verstane waarschuwing als we over die maximum snelheid gaan, die noemen we de ‘clacker’, omdat die een luid klikkend geluid maakt.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Westcoast schreef:
18-07-2019 17:58
Net het boek besteld van Lucas van Gerwen.Ga het morgen gelijk lezen.
;) Goed idee Westcoast! Ik heb van veel mensen gehoord dat het ze erg geholpen heeft. Ik heb het boek ook thuis liggen, maar eerlijk gezegd niet helemaal doorgelezen, omdat alles wat er in staat ik al weet :-D
Fate is just the weight of circumstances
Hahaha nee dat snap ik dan inderdaad wel.Dat is voor jou dagelijkse kost natuurlijk.Ik hoop dat het bij mij ook gaat helpen😁
Het boek is wat mij betreft echt een aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Cygnus;
wat houdt 'controlled rest' eigenlijk precies in?
TrolleyDolley schrijft er over in haar topic, maar verwijst voor de precieze invulling hiervan naar jou.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Alle reacties Link kopieren
Controlled rest noemen we ook wel de NASA-nap. Dat is een korte periode waarin één van de twee vliegers in de stoel even probeert te slapen. Dit is bedoeld om daarna alerter te kunnen zijn. Dan hebben we het over een kwartiertje. NASA heeft hier onderzoek naar gedaan en het bleek dat dat helpt. We gebruiken dit af en toe als we in een circadiaan laag zitten, kortom als het lichaam wil slapen, op tweemansvluchten door de nacht op momenten dat de werkdruk laag is. Op driemansvluchten kunnen we echt in bed gaan liggen en is het dus ook niet nodig.
Er zijn wel wat voorwaardes die ook in ons instructieboek staan. Zo moet de cabinebemanning ingelicht worden en moet er regelmatig contact zijn met de wakkere vlieger en de cabinebemanning. Ook zetten we een eierwekker (zit ingebouwd in de cockpit). Dit alles om te voorkomen dat allebei de vliegers aan het slapen zijn, dat is uiteraard niet de bedoeling.
Zelf gebruik ik het zelden, mijn alertheid wordt er meestal niet beter van. Maar dat is persoonlijk.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Wilde je toch nog even bedanken Cygnus! Heb vandaag gevlogen en geen moment van paniek beleefd, heb er zelfs van kunnen genieten :) Strak uit het raam kijken tijdens het opstijgen is inderdaad de truc voor mij! Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
22-07-2019 22:30
Wilde je toch nog even bedanken Cygnus! Heb vandaag gevlogen en geen moment van paniek beleefd, heb er zelfs van kunnen genieten :) Strak uit het raam kijken tijdens het opstijgen is inderdaad de truc voor mij! Dankjewel!
Top Blablablabla! Fijn dat het voor je werkte! Maar nu de volgende stap, want misschien zit je de volgende vlucht niet bij een raam. Nu weet je dat wat je voelt, niet klopt met wat er werkelijk gebeurt. Ook als je niet kunt kijken weet je nu dat je jouw gevoel niet kunt vertrouwen. En de volgende stap is dat gevoel negeren... En misschien kan je dan nog meer van de vlucht genieten!
:cheer:
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
15-07-2019 21:24
Een vraag aan de ervaringsdeskundige hier. Welke maatschappij zouden jullie aanraden om naar de VS te vliegen. Tickets zijn allemaal eigenlijk ongeveer even duur, en we gaan heen naar chicago, en terug vanaf Las vegas, United, KLM, lufthansa, Britisch airways of Austria Air?
Ik ben een echt KLM fan maar als je meer opties wil, Lufthansa is echt heel goed en ben zelf 7 jaar geleden met Britisch airways heen gevlogen en american ailines terug. AA kan ik je echt niet aanraden BA was prima.

Andere optie is Norwegian. Voor een budget airliner vind ik ze bijzonder goed.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-07-2019 12:38
....
Overigens vliegen de royals echt niet alleen met de KLM...
Hij zit soms zelf achter de knuppel om zijn vliegbrevet actueel te houden. Hij kon destijds in elk geval niet voldoende op de fokker vliegen.
En is voor de nieuwe BBJ getraind bij KLM. Zodoende dus commerciële vluchten op de 737 gedaan. Maar dit is toch een heel algemeen bekend verhaal?


Een andere vraag hoe zit het met de veiligheid van de 787? Ik zag laatst een docu van een aantal jaren terug over nogal wat drama bij de productie. En dat de accu’s nog steeds niet helemaal oke zouden zijn ondanks een extra mentale bak er omheen. En dat ook het laswerk niet optimaal zou zijn. Dat er in de fabriek in north carolina regelmatig drug wordt gebruikt enz enz...

Nu kon ik nergens echt actuele info vinden so far is er nog geen een toestel naar beneden komen zetten. Maar vind het wel zorgelijke info...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven