'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
maandag 26 maart 2018 om 23:27
Die systemen zijn er, maar dat zijn precies de systemen die luchtvaartmaatschappijen gebruiken om de optimale prijs te bepalenRobinson schreef: ↑26-03-2018 23:08Is er eigenlijk al zoiets dat als ik bijv een vlucht wil boeken in augustus naar new york en ik dat intyp in een bepaald programma je dan een soort advies krijgt? Zo van, we adviseren om nog even te wachten met boeken, of juist niet. Dat er wordt vergeleken met alle prijzen in het verleden en die worden vergeleken met elkaar.
Lijkt me namelijk ideaal als dat er zou zijn( of in ontwikkeling is)

Mijn ervaring is dat prijzen enorm kunnen fluctueren. Er zijn tickets in verschillende boekingsklassen. Je boekingsklasse vind je terug als letter op je ticket. Iedere boekingsklasse heeft een bepaalde eigenschap. Bijvoorbeeld promotietickets, tickets die flexibel zijn, tickets die je tegen verschillende prijzen kunt annuleren, tickets voor business en economy, meer of minder punten voor het spaarsysteem etc. etc. In de regel geldt dat hoe meer flexibiliteit je hebt, hoe duurder je ticket is: klanten betalen bijvoorbeeld extra als ze niet 100% zeker weten dat ze de vlucht ook op die manier gaan nemen.
Veel mensen willen echter gewoon het goedkoopste ticket en nemen de minst flexibele optie die beschikbaar is. Daarvan is het aanbod lang voor de vlucht het grootst en dus de prijs vaak lager. Boek je later en zijn er minder van deze goedkope tickets beschikbaar, dan word je gedwongen een flexibel en duur ticket te kopen.
Maar ja, prijzen worden door maatschappijen natuurlijk ook gevarieerd. Een maatschappij kan meer tickets in een goedkopere klasse beschikbaar maken als blijkt dat er te weinig tickets worden verkocht. Of goedkope tickets niet direct aanbieden en bewaren voor kortingsacties.
Mijn persoonlijke strategie is: Lang van tevoren wacht ik op een aanbieding (werelddealweken komen paar keer per jaar). Vanaf ongeveer drie maanden voor de vlucht boek ik gewoon het ticket zodra ik zeker weet dat ik ga. Zakelijk boek ik altijd zodra ik weet dat ik ga, maar dit is meestal erg kort dag: 6 weken tot de dag vooraf. Mijn ervaring is dat ik nooit een last-minute-aanbieding krijg bij KLM en dergelijke maatschappijen en zeker naarmate de vluchtdatum dichterbij komt echt de hoofdprijs mag aftikken. Retourtje NY is in business een maand of drie voor de vlucht meestal rond de 3250 euro, maar is twee of drie weken voor de vlucht vaak al 7500 euro. En korter voor de vlucht is de vlucht vaak vol. Ook zie je regelmatig dat economytickets binnen Europa kort voor de vlucht duurder zijn dan business class tickets (dus als je kort vooraf boekt, check ook even de business prijs).
Skyscanner en dergelijke websites hebben wel een soort prijs-alerts. Als je via een reisbureau boekt is het mogelijk om soms goedkopere tickets te krijgen dan online omdat die creatieve oplossingen kunnen verzinnen. Bijvoorbeeld door ipv alleen de vlucht die je wil te boeken een complexe vlucht te boeken met meerdere bestemmingen en nadat je het deel hebt afgelegd dat je wilde afleggen, de resterende vluchten weer te cancellen. Zo'n constructie is soms goedkoper dan alleen het retourtje wat je wilde.
maandag 26 maart 2018 om 23:31
Bedankt voor de aanvulling over het reserveringssysteem.cygnus schreef: ↑26-03-2018 22:46Stampertje, je mist het belangrijkste punt van codeshare, namelijk de reserveringssystemen. Als je van A naar B wilt, maar er zijn geen rechtstreekse vluchten, dan komt de vluchtcombinatie met ‘dezelfde maatschappij’ als eerste naar boven in Amadeus of soortgelijke systemen. Dezelfde maatschappij tussen haakjes, want dat hoeft in werkelijkheid dus niet zo te zijn. Zo wordt de vluchtcombinatie van Morien verkocht onder een Iberia-codeshare, en staat dus bovenaan de lijst in Amadeus, terwijl ze waarschijnlijk geen enkel Iberia-toestel te zien krijgt. Vluchten van KLM hebben vaak wel vier verschillende vluchtnummers, terwijl het maar één vlucht is, allemaal codesharenummers.
Codeshare is niet iets wat maatschappijen ‘zomaar’ even afspreken. Er vindt onderling wel degelijk een kwaliteitscontrole plaats, de zogenaamde audits. Bovendien heeft de Europese Commissie er ook iets over te zeggen i.v.m. mogelijke monopoliesatie op bepaalde routes.
Codeshare is een goede manier om het netwerk te verbreden, en wordt mondiaal overal toegepast. Over het algemeen vindt codeshare plaats tussen alliantiepartners, maar met ‘affiliated’ maatschappijen kunnen ook codeshare-afspraken gemaakt worden, die zitten weliswaar niet formeel in de alliantie, maar het scheelt niet veel. Het is eigenlijk een uitvloeisel van het hub-and-spoke systeem, wat trouwens steeds vaker los gelaten wordt. Vliegen zonder overstap is tegenwoordig ook een selling point... En met toestellen als de Boeing 787, A350 en Boeing 737MAX ook rendabel te exploiteren.
Weet niet of je bericht verder een reactie op mijn bericht was, want volgens mij zeg ik nergens dat er geen kwaliteitscontrole zouden zijn of dat dit 'losse' afspraken zijn. Ook niet dat codesharing beperkt wordt tot alliantiepartners etc. etc.
dinsdag 27 maart 2018 om 00:03
Nee hoor Stampertje, het was puur een aanvulling...Stampertje12 schreef: ↑26-03-2018 23:31Bedankt voor de aanvulling over het reserveringssysteem.
Weet niet of je bericht verder een reactie op mijn bericht was, want volgens mij zeg ik nergens dat er geen kwaliteitscontrole zouden zijn of dat dit 'losse' afspraken zijn. Ook niet dat codesharing beperkt wordt tot alliantiepartners etc. etc.
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 28 maart 2018 om 13:09
Ik heb ooit een vlucht gemaakt van Madrid naar Barcelona met Iberia. Hoorde toen van een stewardess dat deze route onder Iberia personeel de bijnaam “Puente Aéreo” (luchtbrug) heeft vanwege de hoge frequentie vluchten. Vroeg me af of de piloten / cabinepersoneel op dit forum ook bijnamen hebben voor bepaalde routes bij hun maatschappij?
woensdag 28 maart 2018 om 13:43
Ik ken er geen. Wel van bestemmingen: São Paulo heet ook wel Saaie Paulo. Maar ook daarvan kan ik er even niet meer verzinnen...tokyo schreef: ↑28-03-2018 13:09Ik heb ooit een vlucht gemaakt van Madrid naar Barcelona met Iberia. Hoorde toen van een stewardess dat deze route onder Iberia personeel de bijnaam “Puente Aéreo” (luchtbrug) heeft vanwege de hoge frequentie vluchten. Vroeg me af of de piloten / cabinepersoneel op dit forum ook bijnamen hebben voor bepaalde routes bij hun maatschappij?

woensdag 28 maart 2018 om 15:01
Niet zozeer enorme bijnamen maar vrijwel iedereen weet dat je naar Nice de kakkers (de rode broeken vlucht) hebt, naar Ibiza de kakgezinnen, de “trendsetters” en de wanhopige yoga trophy wives die zichzelf opnieuw gaan uitvinden, alicante is grijs op reis en faro is in het najaar ook een grijs op reis (overwinteren) en een balletjes (lekker golfen) bestemming.
anoniem_63a178665d552 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 23:02
Reden: Typo
Reden: Typo
0.27% gewijzigd
woensdag 28 maart 2018 om 22:24
donderdag 29 maart 2018 om 09:34
Die begrijp ik niet helemaal Robland. Bedoel je tijdens het vliegen? Wordt toch wat lastig zonder WiFi...robland320 schreef: ↑29-03-2018 00:25Cygnus, kun jij tijdens je werk vragen beantwoorden hier op viva of is dat not done?
Afgezien daarvan, ik moet toch echt iets anders doen tijdens het vliegen.
donderdag 29 maart 2018 om 12:09
Dat WiFi op vluchten is voor zover ik teruggekoppeld krijg van CA's echt een drama. De purser is alleen maar bezig met het afhandelen van klachten en uitdelen van vergoedingen aan mensen die het gebruiken, maar dat het dan niet lekker werkt.
Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij ook nooit écht super gewerkt heeft. Niet bij KLM-vluchten, maar ook niet bij die van de partners. Delta had een tijd lang een kleine glitch in het systeem zitten die wel aardig werkte. Je kon daar met een trucje zonder te betalen een half uur lang prioriteit op het netwerk krijgen. Dan had je een half uur lang best redelijk internet (voor e-mailen en whatsappen). Na dat half uur moest je het trucje (10 seconden werk) weer herhalen en dan kon je weer een half uur. Verbinding was dan beter dan als je betaalde...
Wel kijk ik er naar uit dat er gestopt kan worden met die entertainmentsystemen en iedereen gewoon een iPad of eigen device krijgt / kan meenemen. De kwaliteit van die schermen en geluid is vooral bij KLM-toestellen echt belabberd... Zo lang geleden is bijvoorbeeld de WBC in de 747's niet geupgraded, maar die hebben echt schermen uit het jaar 0...
Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij ook nooit écht super gewerkt heeft. Niet bij KLM-vluchten, maar ook niet bij die van de partners. Delta had een tijd lang een kleine glitch in het systeem zitten die wel aardig werkte. Je kon daar met een trucje zonder te betalen een half uur lang prioriteit op het netwerk krijgen. Dan had je een half uur lang best redelijk internet (voor e-mailen en whatsappen). Na dat half uur moest je het trucje (10 seconden werk) weer herhalen en dan kon je weer een half uur. Verbinding was dan beter dan als je betaalde...
Wel kijk ik er naar uit dat er gestopt kan worden met die entertainmentsystemen en iedereen gewoon een iPad of eigen device krijgt / kan meenemen. De kwaliteit van die schermen en geluid is vooral bij KLM-toestellen echt belabberd... Zo lang geleden is bijvoorbeeld de WBC in de 747's niet geupgraded, maar die hebben echt schermen uit het jaar 0...
donderdag 29 maart 2018 om 12:44
Nou Stampertje, die schermen zijn best goed, HD en zo, maar het systeem is niet HD. Daardoor is de kwaliteit inderdaad minder dan mogelijk. Een investering in een nieuw systeem was geen optie, aangezien de 747 uitgefaseerd wordt.
WiFi aan boord is best een dingetje, want dat zal vaak via de satelliet moeten. Die bandbreedte is (nog) niet voldoende en bovendien duur. Maar de ontwikkelingen gaan door en het zal uiteindelijk gemeengoed worden.
Helaas heeft de 747 geen WiFi.
WiFi aan boord is best een dingetje, want dat zal vaak via de satelliet moeten. Die bandbreedte is (nog) niet voldoende en bovendien duur. Maar de ontwikkelingen gaan door en het zal uiteindelijk gemeengoed worden.
donderdag 29 maart 2018 om 12:57
Missandei schreef: ↑28-03-2018 15:01Niet zozeer enorme bijnamen maar vrijwel iedereen weet dat je naar Nice de kakkers (de rode broeken vlucht) hebt, naar Ibiza de kakgezinnen, de “trendsetters” en de wanhopige yoga trophy wives die zichzelf opnieuw gaan uitvinden, alicante is grijs op reis en faro is in het najaar ook een grijs op reis (overwinteren) en een balletjes (lekker golfen) bestemming.
Dubai en Curacao de tokkie vluchten ...

donderdag 29 maart 2018 om 13:59
Nou ja, een HD-scherm installeren bij je upgrade, terwijl je systeem een belabberde resolutie als output geeft is natuurlijk ook hartstikke zonde. Installeer dan een systeem met een kleiner scherm waardoor je het beeld niet zo gigantisch uit moet rekken dat het niet om aan te zien wordt. Zal vast wel met schaalvoordelen te maken hebben dat er dan toch een HD-scherm (kan me nog steeds niet voorstellen dat dit HD-schermen zijn, het beeld is zo verschrikkelijk onscherp) wordt gekocht. Maar ook in de nieuwere toestellen is de kwaliteit van het beeld gewoon veel slechter dan bijvoorbeeld bij Delta.cygnus schreef: ↑29-03-2018 12:44Nou Stampertje, die schermen zijn best goed, HD en zo, maar het systeem is niet HD. Daardoor is de kwaliteit inderdaad minder dan mogelijk. Een investering in een nieuw systeem was geen optie, aangezien de 747 uitgefaseerd wordt.
De upgrade van WBC bij de 747's is bij KLM gewoon niet helemaal lekker gegaan (ook geen herringbone, terwijl dat nu de standaard is). En ik begrijp best dat het passen en meten is om dat in een oud toestel voor elkaar te krijgen. Maar de WBC werd met veel bombarie aangekondigd als ultieme kwaliteit en dat is de uitvoering in de 747 nu eenmaal echt niet.
donderdag 29 maart 2018 om 18:34
Hoofdzakelijk Tokio en Osaka en ook nog een poosje Sapporo. Nooit begrepen, die lui die dan een week tot 10 dagen uit hun koffer gingen eten om daggeld te sparen. Zelfs als je wel dingen ging doen hield je genoeg daggeld over.

zondag 1 april 2018 om 02:23
Je begrijpt toch wel Stampertje dat ik met deze post niet zoveel kan. Het is jouw mening over zaken waar ik absoluut niet over ga, ik vlieg dat ding alleen maar. Ik kan je alleen maar uitleggen hoe het zit.Stampertje12 schreef: ↑29-03-2018 13:59Nou ja, een HD-scherm installeren bij je upgrade, terwijl je systeem een belabberde resolutie als output geeft is natuurlijk ook hartstikke zonde. Installeer dan een systeem met een kleiner scherm waardoor je het beeld niet zo gigantisch uit moet rekken dat het niet om aan te zien wordt. Zal vast wel met schaalvoordelen te maken hebben dat er dan toch een HD-scherm (kan me nog steeds niet voorstellen dat dit HD-schermen zijn, het beeld is zo verschrikkelijk onscherp) wordt gekocht. Maar ook in de nieuwere toestellen is de kwaliteit van het beeld gewoon veel slechter dan bijvoorbeeld bij Delta.
De upgrade van WBC bij de 747's is bij KLM gewoon niet helemaal lekker gegaan (ook geen herringbone, terwijl dat nu de standaard is). En ik begrijp best dat het passen en meten is om dat in een oud toestel voor elkaar te krijgen. Maar de WBC werd met veel bombarie aangekondigd als ultieme kwaliteit en dat is de uitvoering in de 747 nu eenmaal echt niet.
Wat me wel opvalt is dat, ook in de media, er vaak een houding bestaat van KLM-bashing, andere maatschappijen (Verre-Oosten, Lufthansa, noem maar op) zijn veel beter. Qua service en apparatuur is dat niet eens onterecht. Maar dat is zeker niet alles. Kijk alleen al naar de arbeidsvoorwaarden. Bij veel Aziatische maatschappijen wordt je als stewardess gewoon ontslagen als je zwanger wordt. Einde verhaal. KLM gaat echt wel wat anders met hun personeel om. Maar wil je alleen jonge, Aziatische stewardessen, by all means vlieg dan met Emirates of Etihad. Wil je vliegen met een maatschappij die ook sociaal wel iets doet, maak je misschien een andere keuze. Vind je het geen probleem om te vliegen met een maatschappij die illegaal door oliedollars van de overheid wordt gesteund? Bedenk wel: bijvoorbeeld KLM krijgt maar weinig kado, zeker niet van de overheid, maar ook maar weinig van Schiphol. Europese maatschappijen moeten het zelf rooien van de EU. Daarbinnen worden financiële keuzes gemaakt, zoals een IFE op de 747. Omdat ze wel moeten. Emirates kan het zich veroorloven met een half-lege A380 van Schiphol te vliegen. Ondenkbaar bij KLM.
Make your choice...
En dan heb ik het nog niet eens op de manier waarop er met vliegveiligheid wordt omgegaan.
maandag 2 april 2018 om 15:16
Wow... ik zeg alleen maar dat die upgrade gewoon belabberd is uitgevoerd. Dat is mijn mening als exact de doelgroep voor de KLM WBC: de zakelijke business class vlieger. Het is gewoon ongemakkelijk als iemand over je heen moet stappen. Daarom is bij veel maatschappijen besloten om bij nieuwe business class inrichtingen te kiezen voor herringbone structuur waardoor ieder stoel een gangpadstoel is en je niet meer met twee beeldschermen direct naast elkaar zit. En ik weet dat er allemaal beperkingen aan het geheel zitten.cygnus schreef: ↑01-04-2018 02:23Je begrijpt toch wel Stampertje dat ik met deze post niet zoveel kan. Het is jouw mening over zaken waar ik absoluut niet over ga, ik vlieg dat ding alleen maar. Ik kan je alleen maar uitleggen hoe het zit.
Wat me wel opvalt is dat, ook in de media, er vaak een houding bestaat van KLM-bashing, andere maatschappijen (Verre-Oosten, Lufthansa, noem maar op) zijn veel beter. Qua service en apparatuur is dat niet eens onterecht. Maar dat is zeker niet alles. Kijk alleen al naar de arbeidsvoorwaarden. Bij veel Aziatische maatschappijen wordt je als stewardess gewoon ontslagen als je zwanger wordt. Einde verhaal. KLM gaat echt wel wat anders met hun personeel om. Maar wil je alleen jonge, Aziatische stewardessen, by all means vlieg dan met Emirates of Etihad. Wil je vliegen met een maatschappij die ook sociaal wel iets doet, maak je misschien een andere keuze. Vind je het geen probleem om te vliegen met een maatschappij die illegaal door oliedollars van de overheid wordt gesteund? Bedenk wel: bijvoorbeeld KLM krijgt maar weinig kado, zeker niet van de overheid, maar ook maar weinig van Schiphol. Europese maatschappijen moeten het zelf rooien van de EU. Daarbinnen worden financiële keuzes gemaakt, zoals een IFE op de 747. Omdat ze wel moeten. Emirates kan het zich veroorloven met een half-lege A380 van Schiphol te vliegen. Ondenkbaar bij KLM.
Make your choice...
En dan heb ik het nog niet eens op de manier waarop er met vliegveiligheid wordt omgegaan.
Ik vlieg vrijwel nooit met de golfmaatschappijen, juist omdat ik a) KLM een warm hart toedraag als nationale maatschappij, b) het personeel een stuk prettiger vind in de omgang, c) het bedrijf veel beter voor het personeel zorgt met mijn geld, en d) omdat ik een huisje krijg bij KLM. Maar ik ga toch ook regelmatig met Delta waarbij ik voor exact dezelfde prijs vlieg (vanwege de JV) en de kwaliteit in de business na de upgrade die zij gelijktijdig met KLM hebben uitgevoerd, gewoon wel echt een stapje beter is. Nu ken ik de arbeidsvoorwaarden van Delta niet precies (leeftijd is in ieder geval geen beperkende factor), maar die zullen aangezien het een Amerikaans bedrijf is allemaal wat minder zijn dan die van KLM. Toch hebben ze het daar gewoon nét even ietsje beter aangepakt. Het zijn geen dingen waardoor ik zou besluiten alleen nog met Delta te vliegen, maar het is een beetje een gemiste kans dat het bij KLM net iets minder daarop gericht is.
Om een heel stom, maar spotgoedkoop voorbeeld te geven: KLM heeft het pennetje in de etui wegbezuinigd. Dus iedere keer als je naar de VS vliegt en dat douaneformulier moet invullen, mis je het pennetje in die etui. Natuurlijk krijg je er meteen een als je er om vraagt, maar dat is nou typisch zoiets waarvan ik denk: zo'n kleine moeite om die er wel in te stoppen. Op die 6000 euro voor retourtje NY zou dat er toch vanaf moeten kunnen...