'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Fitzgerald schreef:
06-04-2018 14:48
Misschien een gekke vraag. Maar kunnen jullie in de cockpit de passagiers goed horen?
Ik hoor wel eens verhalen van compleet hysterische passagiers tijdens turbulentie. Krijgen jullie dat dan ook mee?
Heb dat nog nooit meegemaakt... Zo'n vliegtuig maakt sowieso hoop geluid hoor en voorin zitten vaak frequente vliegers die ook wel een beetje turbulentie gewend zijn.
rascalles schreef:
05-04-2018 19:27
Nooit eerder gehoord . Weet je ook waarom ? Ik vind het de mooiste ❤
Flat omdat hij twee verdiepingen heeft?
Bejaard omdat het model decennia oud is?

Lijkt mij de meest logische verklaring :p
may_ka schreef:
06-04-2018 11:56
Herkennen jullie je vaste(re) klanten? Ik zit vrij regelmatig (maar niet supervaak, eens per zes weken ofzo) in dezelfde vlucht en herken dus wel af en toe personeel (als in ‘hee, met jou heb ik vaker gevlogen’) maar jullie zien natuurlijk veel meer passagiers dan ik mensen in het blauw...

(Gaat er nog iemand aan het begin van de avond noordwaarts? Ik wel.)
Word soms wel herkend. Vooral als je met dezelfde crew mee terugvliegt en dezelfde of een stoel in de buurt hebt. Maar verder is het lastig om erachter te komen, want sinds kort spreken ze je sowieso aan met je achternaam, dus weet je niet of ze dat net in de galley uit hun hoofd hebben staan leren of dat ze het nog weten van de vorige vlucht :p

Op LCY-AMS route trouwens wel vaak bekende gezichten. Ook onder de passagiers. Kom daar bijna altijd bekenden van me tegen op de vlucht.
Fitzgerald schreef:
06-04-2018 14:48
Misschien een gekke vraag. Maar kunnen jullie in de cockpit de passagiers goed horen?
Ik hoor wel eens verhalen van compleet hysterische passagiers tijdens turbulentie. Krijgen jullie dat dan ook mee?
Nee, we kunnen de passagiers niet horen. De cockpit zit natuurlijk aan de voorkant, dus dat is meestal het meest lawaaiige gedeelte van het vliegtuig. Beetje type-afhankelijk, maar de Boeing 747 spant wat dat betreft de kroon. Reden waarom we ook noise cancelling headsets op hebben, de hele vlucht. Dus ook een hysterische passagier in de business class horen we niet.
We krijgen het natuurlijk wel te horen van de cabinebemanning.
Stampertje12 schreef:
06-04-2018 17:10
Flat omdat hij twee verdiepingen heeft?
Bejaard omdat het model decennia oud is?

Lijkt mij de meest logische verklaring :p
De eerste helft is correct (zie mijn eerdere post).
cygnus schreef:
06-04-2018 19:19
Nee, we kunnen de passagiers niet horen. De cockpit zit natuurlijk aan de voorkant, dus dat is meestal het meest lawaaiige gedeelte van het vliegtuig. Beetje type-afhankelijk, maar de Boeing 747 spant wat dat betreft de kroon. Reden waarom we ook noise cancelling headsets op hebben, de hele vlucht. Dus ook een hysterische passagier in de business class horen we niet.
We krijgen het natuurlijk wel te horen van de cabinebemanning.
Ja is ook wel logisch natuurlijk. Maak je dat vaak mee? En zo ja, vind je dat dan als piloot zijnde stiekem wel vermakelijk? Wetende dat zo'n vliegtuig er tegen bestemd is en dat passagiers mogelijk nog net niet denken dat het hun laatste moment zal zijn?

En heb je wel eens meegemaakt dat naderhand de stewardessen wél geschrokken waren van een bepaalde situatie die zich voordeed?

Vliegen is niet mijn ding. Maar mede door dit topic, er veel over te lezen en met andere te praten zie ik ook wel in dat het super veilig is.
Begin al bijna uit te kijken naar de lange vliegreis 😉
Fitzgerald schreef:
06-04-2018 21:42
Ja is ook wel logisch natuurlijk. Maak je dat vaak mee? En zo ja, vind je dat dan als piloot zijnde stiekem wel vermakelijk? Wetende dat zo'n vliegtuig er tegen bestemd is en dat passagiers mogelijk nog net niet denken dat het hun laatste moment zal zijn?

En heb je wel eens meegemaakt dat naderhand de stewardessen wél geschrokken waren van een bepaalde situatie die zich voordeed?

Vliegen is niet mijn ding. Maar mede door dit topic, er veel over te lezen en met andere te praten zie ik ook wel in dat het super veilig is.
Begin al bijna uit te kijken naar de lange vliegreis 😉
Hysterische passagiers hoor ik niet zo vaak, wel mensen die bang zijn. En nee, dat vind ik helemaal niet vermakelijk. Ik begrijp het enigszins, want ik heb dat met de tandarts. Ik vind het voor die mensen helemaal niet leuk, dus als het kan probeer ik ze gerust te stellen.

Ik heb één keer een vrij interessante vlucht gehad waarbij er allerlei technische dingen niet goed gingen. Uiteindelijk voor ons vliegers best interessant, maar we gingen wel terug. Geprobeerd dat allemaal zo goed mogelijk uit te leggen, maar dat was wel erg lastig. Één stewardess had het niet begrepen en hoorde later dat we een noodlanding hadden moeten maken, want dus niet klopte. Dat is denk ik wel de spannendste in meer dan 25 jaar....

Maar goed te lezen dat je naar je volgende vliegreis uitkijkt. En je hebt gelijk, het is eigenlijk super veilig. Hoorde vandaag dat jaarlijks 800.000 mensen overlijden door ongevallen in huis. Vorig jaar waren dat er 0 qua passagiers in de commerciële grote luchtvaart....
Huilende baby's, klappende passagiers na de landing, aangeschoten dames met hun schrille stem, het is allemaal goed te horen in de cockpit van iets stillere toestellen.

Andersom hoor je op de voorste rijen in de cabine ook het één en ander uit de cockpit. Hopelijk geen gekrijs (of hard gelach :whistle: ), maar wel bijvoorbeeld het waarschuwingssignaal dat de autopiloot uitgeschakeld wordt of andere 'attention getters'. Ik vraag me altijd af wat de passagiers daar van vinden...

Maar nee, hysterische passagiers komen haast niet voor, op een enkeling met extreme vliegangst na.
cygnus schreef:
07-04-2018 00:27
Hysterische passagiers hoor ik niet zo vaak, wel mensen die bang zijn. En nee, dat vind ik helemaal niet vermakelijk. Ik begrijp het enigszins, want ik heb dat met de tandarts. Ik vind het voor die mensen helemaal niet leuk, dus als het kan probeer ik ze gerust te stellen.

Ik heb één keer een vrij interessante vlucht gehad waarbij er allerlei technische dingen niet goed gingen. Uiteindelijk voor ons vliegers best interessant, maar we gingen wel terug. Geprobeerd dat allemaal zo goed mogelijk uit te leggen, maar dat was wel erg lastig. Één stewardess had het niet begrepen en hoorde later dat we een noodlanding hadden moeten maken, want dus niet klopte. Dat is denk ik wel de spannendste in meer dan 25 jaar....

Maar goed te lezen dat je naar je volgende vliegreis uitkijkt. En je hebt gelijk, het is eigenlijk super veilig. Hoorde vandaag dat jaarlijks 800.000 mensen overlijden door ongevallen in huis. Vorig jaar waren dat er 0 qua passagiers in de commerciële grote luchtvaart....
Gelukkig maar. Dat je het niet vermakelijk vindt.
Als er bijv. behoorlijke turbulentie in aantocht is, en de stewardessen moeten ook gaan zitten, proberen jullie dan vanuit de cockpit wat uitleg e.d. te geven of moeten jullie je dan echt even focussen en is daar geen tijd voor?
Het lijkt mij dat paniek vaak een gevolg is van onwetendheid. Dus dat communicatie vanuit de cockpit of van de stewardessen wel cruciaal kan zijn voor de sfeer in de cabine. Eigenlijk geeft jouw voorbeeld dat ook een beetje aan wat betreft de noodlanding.

Ik geloof dat je hier ook wel iets over had gezegd dus misschien vraag ik het dubbel. Maar.. is het soms saai? Een lange vlucht, gebeurt nauwelijks wat spannends en dan zit je daar maar. Althans dat zal vast niet zo zijn. Maar dat vraag ik mij dan dus af. Kan je bijv. op je gemak 15 min aan het niksen zijn?

Sorry hoor voor al die vragen. Vind het machtig interessant dat zo'n groot gevaarte in de lucht blijft :$
kadanz schreef:
07-04-2018 07:25
Huilende baby's, klappende passagiers na de landing, aangeschoten dames met hun schrille stem, het is allemaal goed te horen in de cockpit van iets stillere toestellen.

Andersom hoor je op de voorste rijen in de cabine ook het één en ander uit de cockpit. Hopelijk geen gekrijs (of hard gelach :whistle: ), maar wel bijvoorbeeld het waarschuwingssignaal dat de autopiloot uitgeschakeld wordt of andere 'attention getters'. Ik vraag me altijd af wat de passagiers daar van vinden...

Maar nee, hysterische passagiers komen haast niet voor, op een enkeling met extreme vliegangst na.
Ja dat werkt natuurlijk twee kanten op inderdaad. Stond ik niet bij stil.
Fijn dat die hysterische passagiers wel mee vallen. Hoop er nooit één te worden. Maar de vorige vluchten vond ik wel echt heel eng. En niet omdat er wat gebeurde hoor, vooral de ontwetenheid hoe het allemaal in zijn werk gaat. Voor zover je dat als leek zijnde begrijpt.
Ik zelf word juist erg stil als ik iets heel eng vind😉
Fitzgerald schreef:
07-04-2018 08:03
Ja dat werkt natuurlijk twee kanten op inderdaad. Stond ik niet bij stil.
Fijn dat die hysterische passagiers wel mee vallen. Hoop er nooit één te worden. Maar de vorige vluchten vond ik wel echt heel eng. En niet omdat er wat gebeurde hoor, vooral de ontwetenheid hoe het allemaal in zijn werk gaat. Voor zover je dat als leek zijnde begrijpt.
Ik zelf word juist erg stil als ik iets heel eng vind😉
Praten met passagiers is tricky, of het nou over het weer, vertraging of een technisch defect gaat.
Een hele grove schatting:

30% begrijpt enigszins wat je zegt
30% begrijpt niet wat je zegt maar vindt het wellicht geruststellend dát je wat zegt
30% blijft achterdochtig, wat je ook zegt
9% is er van overtuigd dat je liegt
0,5% voelt de neiging de rest te vertellen dat je liegt
0,5% zit in een andere realiteit
kadanz schreef:
07-04-2018 08:25
Praten met passagiers is tricky, of het nou over het weer, vertraging of een technisch defect gaat.

30% begrijpt niet wat je zegt maar vindt het wellicht geruststellend dát je wat zegt
Wat een leuke analyse! :-D
cygnus schreef:
06-04-2018 12:58
Sorry Hamaika, maar ik ken de details niet en kan er dan ook geen uitspraak over doen.
Vond het wel een indrukwekkende uitzending.
Ja was zeker heel erg indrukwekkend,.....
kadanz schreef:
07-04-2018 08:25

Is dit eigen invulling of krijgen jullie dit tijdens de opleiding en cursussen oid mee?
Wederom interessant!
Fitzgerald schreef:
07-04-2018 09:06
Is dit eigen invulling of krijgen jullie dit tijdens de opleiding en cursussen oid mee?
Wederom interessant!
Haha, nee, geen opleiding voor gehad, eigen invulling gebaseerd op feedback van passagiers (positief én negatief).
Natuurlijk hangt veel af van hoé je de boodschap brengt en met wat voor passagiers je te maken hebt. Maar het gebeurt dus dat je door de ene passagier de hemel in wordt geprezen terwijl de volgende passagier je persoonlijk verwijt dat het 'de ergste vlucht ooit' is geweest, of je doodleuk vertelt dat je liegt.

Sommige maatschappijen moedigen hun piloten aan om vanuit de cabine te speechen zodat er persoonlijk contact kan worden gemaakt met de passagiers. Dat werkt héél verhelderend. Beiden kanten op. Daar zijn mijn percentages op gebaseerd :)
Fitzgerald schreef:
07-04-2018 07:59

Als er bijv. behoorlijke turbulentie in aantocht is, en de stewardessen moeten ook gaan zitten, proberen jullie dan vanuit de cockpit wat uitleg e.d. te geven of moeten jullie je dan echt even focussen en is daar geen tijd voor?
Focussen tijdens turbulentie? Nee hoor, alleen als het echt heel erg is moeten we klaar zijn als de autopilot het niet meer aankan. Voor de rest doen we tijdens turbulentie geen andere dingen.
Maar als ik je ga uitleggen hoe turbulentie ontstaat ben ik zo een half uur verder. Daar zit je op dat moment denk ik niet op te wachten. Ik zeg altijd wel even summier de reden, veranderende wind, of gebied met buien. Overigens moeten we wat zeggen van de maatschappij als de verlichting riemen vast aangaat. Ook als iedereen ligt te slapen.
De analyse van Kadanz is best een aardige!
Ik vind het altijd wel prettig als er iets omgeroepen wordt vanuit de cockpit.
Wat overigens wel vaak voorkomt is dat je al pakweg 10 minuten redelijk zit te hobbelen en dan het riemen vast lampje aangedaan wordt (inclusief omroep) maar dat de turbulentie dan eigenlijk vrijwel meteen over is.

Wat ik ook waardeer is als 'n gezagvoerder omroept als er iets gaafs te zien is buiten. Toen we over Groenland vlogen richting Canada bijv en ook wel 'ns over Mongolie. Wel tijdens dagvluchten uiteraard.

En iets heel anders: zijn KLM stewardessen verplicht op zulke enorme hakken te lopen? Ze dragen ze niet tijdens het werk zelf, maar bij binnenkomst en vertrek (voor de landingprocedure kleden ze zich weer om met hakken en jasje) Is dat optioneel of door de werkgever zo bepaald?

Helaas gisteren geen ruimte over in businessclass, maar ik zat op de eerste rij er achter met ontzettend veel beenruimte. En ze kwamen ons speciaal 'n glaasje champagne brengen, dus leuke service!
kadanz schreef:
07-04-2018 07:25

Hoor je nauwelijks. Nu reis ik ook altijd met oordopjes in om 20dB van het achtergrondgeluid weg te filteren. (Snap niet dat niet al het cabinepersoneel standaard van die dingen in heeft. Het geluid in het vliegtuig staat echt dermate hard dat ze er wel gehoorschade aan over moeten houden. Snap dat het misschien tijdens het uitdelen van eten/drinken wat onhandig is omdat je er natuurlijk ook mensen die praten wat minder mee hoort. Maar daarna zou ik ze meteen weer in doen. Die dingen zijn onopvallend en je kunt nog steeds prima communiceren.)

Soms hoor je wel eens een belletje of een zoemer uit de cockpit, maar eerlijk gezegd zit de deur nu meestal dicht en zit er vaak nog wel wat ruimte tussen rij 1 en de cockpit.
Fitzgerald schreef:
07-04-2018 07:59

Ik geloof dat je hier ook wel iets over had gezegd dus misschien vraag ik het dubbel. Maar.. is het soms saai? Een lange vlucht, gebeurt nauwelijks wat spannends en dan zit je daar maar. Althans dat zal vast niet zo zijn. Maar dat vraag ik mij dan dus af. Kan je bijv. op je gemak 15 min aan het niksen zijn?
Ja, het is soms wel eens saai. Lange nachtvluchten terug, een collega naast je die niet graag ouwehoert... Maar er zijn ook mooie momenten, helder weer boven Groenland, dat verveelt mij nooit.
De werkdruk op cruise level is over het algemeen niet zo groot. Zeker boven de oceaan of Afrika, dan heb je niet veel te doen. Boven Europa ben je tenminste nog aardig bezig met de verkeersleiding.
Delta houdt gewoon rustig het stoelriemenvast-lichtje aan, ook als er niets aan de hand is. Denk een aansprakelijkheidsdingetje. Af en toe even een half uurtje uit zodat mensen naar de wc kunnen.

Nadeel: mensen negeren het lampje gewoon. Personeel zegt er ook niets van. Als die lamp 2 uur lang aan is terwijl je op cruisehoogte in normaal weer zit, dan gaan mensen toch echt gewoon naar de wc.
redbulletje schreef:
07-04-2018 11:34
Wat ik ook waardeer is als 'n gezagvoerder omroept als er iets gaafs te zien is buiten. Toen we over Groenland vlogen richting Canada bijv en ook wel 'ns over Mongolie. Wel tijdens dagvluchten uiteraard.
Het hoeft niet per sé de gezagvoerder te zijn he! Bij ons doet degene wiens beurt het is om te vliegen ('pilot flying') het praatje tijdens de vlucht. Dat kan dus de co-piloot zijn, of politiek correct gezegd: de eerste officier.

Dat gaat over het algemeen prima maar soms zijn ze iets te enthousiast door nét te willen speechen als iedereen ligt te slapen, of als ze maar doorgaan over hoogte, snelheid en buitenluchttemperatuur terwijl de kist vol zit met zakenlui die alleen maar willen weten of we op tijd landen. Dat wordt er bij ons door de cabine crew (!) snel genoeg uitgeramd :)
redbulletje schreef:
07-04-2018 11:34

Wat overigens wel vaak voorkomt is dat je al pakweg 10 minuten redelijk zit te hobbelen en dan het riemen vast lampje aangedaan wordt (inclusief omroep) maar dat de turbulentie dan eigenlijk vrijwel meteen over is.
Ik voel met je mee. Het is ook voor ons één van de gróóóóótste dilemma's op zo'n saaie kruisvlucht, op het kiezen van de maaltijd na ;)
Het 'fasten seatbelt'-knopje heet dan ook niet voor niets liefkozend de 'turbulence switch'. Zodra je hem aanzet is het weer voorbij met de turbulentie.

Ok, iets serieuzer dan. Je wil niet voor elk hobbeltje de passagiers vastzetten, dus als het wat begint te schudden dan kijk je het even aan. Dan wordt het iets heftiger en dan slaan de twijfels toe: is dit de hobbelige overgang naar stabiele lucht of is het een voorbode voor wat zwaarder weer? Meestal is het dat eerste maar ja, safety first...'turbulence switch on!'
Haha, grappig! Zo dacht ik er als leek ook al over.

Lampje aanlaten heeft idd geen zin, je wil toch af en toe je benen strekken en naar de wc.

Maatschappijen hebben ook allemaal andere standaarden lijkt t. VietJet gaf bijv aan dat ze telefoons helemaal uit willen ipv vliegtuigmodus tijdens start en landing. En ik heb regelmatig gehad dat ze willen dat je je koptelefoon af zet.
RB, het was vroeger zo dat je buitenschoenen een hak van minimaal 6 cm moesten hebben en je boordschoenen 2 cm (meen ik). Een lange vlucht op van die palen trek je echt niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven