'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
NovaMack schreef:
11-04-2018 20:01
Dank je wel Mayou dit stelt me weer wat gerust.

Ben jij stewardess?
.
Waarom vraag je specifiek naar stewardess en niet captain? (Gezien de titel van dit topic)

Het heet trouwens al een aantal jaar officieel ‘cabin attendant’ omdat zowel mannen als vrouwen de rol kunnen vervullen. Net als die van captain.

En serieus, nog nooit van Google maps gehoord als je je zorgen maakt over een vlucht naar Mallorca ivm Syrië? :facepalm:
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 09:01
4.00% gewijzigd
NovaMack schreef:
12-04-2018 23:10
Ik weet prima waar Mallorca ligt. Ik heb het niet goed geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet wist waar in de Middellandse zee de Amerikaanse oorlogsbodem lag en vroeg me dus af of dat in de buurt van het luchtruim van Mallorca was. Ik weet ook wel dat Syrië niet bij Mallorca in de buurt ligt.
Uiteraard weet ik waar ik naar toe ga al heb ik het niet zelf uitgekozen. Het is een team uitje.

Ik snap dat als je geen vliegangstige bent dat je mijn vragen misschien dom vind maar waarom wil je er dan op reageren. Ik als vliegangstige vind het fijn om hier te lezen om wat gerust gesteld te worden en ik heb wat meer bevestigingen nodig dan een ander.

Maar goed snap niet eens dat ik hier nog op reageer. Bedankt alle voor jullie uitleg hier in het gehele topic. Ik heb er veel aan
.
Nu klink je als een hypochonder die ook vooral de eigen angst voedt. Zonde.

Veel plezier op Mallorca!
Erizon schreef:
13-04-2018 08:54
.
Waarom vraag je specifiek naar stewardess en niet captain?

Het heet trouwens al een aantal jaar officieel ‘cabin attendant’ omdat zowel mannen als vrouwen de rol kunnen vervullen. Net als die van captain trouwens.

En serieus, nog nooit van Google maps gehoord als je je zorgen maakt over een vlucht naar Mallorca ivm Syrië? :facepalm:
Euhmm misschien omdat er ook vragen zijn voor de cabine bemanning die wij veel beter kunnen beantwoorden dan de cockpit crew? Ook al heet het topic “ask the captain?”
Jij noemt het dan ook cabinebemanning :idee:
forsyth schreef:
11-04-2018 18:45
Ik gooi hem er nog maar eens in. Erg benieuwd wat jullie lange termijnvisie op de luchtvaart is.
Continentale of binnenlandse vluchten gaan er uit op termijn. Verwacht dat er flinke belastingen op CO2 worden ingevoerd waardoor vliegen toch een stuk duurder gaat worden. Ontwikkelingen als snelle treinen en wellicht een hyperloop of iets dergelijks gaan het echt aantrekkelijker maken om niet met het vliegtuig te gaan. Nadeel op dit moment is dat als budget geen rol speelt en je dus op A-lokatisch vliegt, vliegen gewoon echt veel sneller is dan de trein, ook binnen Europa.

Helaas gaan die ontwikkelingen echt veel te langzaam naar mijn mening.
cygnus schreef:
11-04-2018 22:32
Het verschil kan hem zitten in de overvliegrechten (lees: kosten). Ik denk dat KLM een goede regeling met de Russen heeft, we gebruiken hun luchtruim behoorlijk vaak...
En wellicht een kortere route qua afstand.
Ik denk dat in veel continenten vliegen aantrekkelijker blijft dan treinen. Zie in Thailand bijv. Je vliegt in 'n uur van BKK naar Chiang Mai, maar als je die route met de trein moet doen ben je wel iets van 10-12 uur onderweg. Laos idem. Ik vloog in ongeveer 30 minuten van Luang Prabang naar Vientiane. Een trein hebben ze niet, maar met 'n bus zou het ook 10 uur rijden zijn geweest.
redbulletje schreef:
13-04-2018 09:28
Ik denk dat in veel continenten vliegen aantrekkelijker blijft dan treinen. Zie in Thailand bijv. Je vliegt in 'n uur van BKK naar Chiang Mai, maar als je die route met de trein moet doen ben je wel iets van 10-12 uur onderweg. Laos idem. Ik vloog in ongeveer 30 minuten van Luang Prabang naar Vientiane. Een trein hebben ze niet, maar met 'n bus zou het ook 10 uur rijden zijn geweest.
Daar lopen ze nog een stuk verder achter op het aanleggen van verbindingen. In veel van die landen kan de trein maar langzaam rijden en heb je nog bij lange na niet spoornetwerken die 200 km/u aan kunnen.

Maar kijk bijvoorbeeld naar Japan waar je met de trein tussen de grote steden al prima uit de voeten kunt. Europese (hoofd)steden kun je ook goed aan elkaar verbinden met de trein. Geldt ook voor Amerika: snelle treinen tussen NY en Boston bijvoorbeeld zou al heel veel vluchten schelen.
https://blog.klm.com/5-airplane-mysteri ... _blog_null
Erizon schreef:
13-04-2018 09:02
Jij noemt het dan ook cabinebemanning :idee:

Zeik niet zo.
He Cygnus,

Een tijd terug had je het erover je het vliegen zelf niet heel uitdagend vond na zoveel jaar ervaring, maar dat je je werkuitdaging vond in het vormen van een goed team iedere keer.
Vond ik wel leuk om te lezen, er is namelijk helaas ook cockpitcrew dat er niet zo over denkt.
(Herinnert zich een captain waarvan het hele corps 'ah nee niet hem!' zuchtte als zijn naam op de lijst stond)
Maar weet jij waar de ergernissen liggen tussen cabine en cockpit? Praat je daar bijvoorbeeld over met de purser?
hvm schreef:
13-04-2018 14:28
He Cygnus,

Een tijd terug had je het erover je het vliegen zelf niet heel uitdagend vond na zoveel jaar ervaring, maar dat je je werkuitdaging vond in het vormen van een goed team iedere keer.
Vond ik wel leuk om te lezen, er is namelijk helaas ook cockpitcrew dat er niet zo over denkt.
(Herinnert zich een captain waarvan het hele corps 'ah nee niet hem!' zuchtte als zijn naam op de lijst stond)
Maar weet jij waar de ergernissen liggen tussen cabine en cockpit? Praat je daar bijvoorbeeld over met de purser?
Het komt meestal neer op communicatie. Als dat orgel vals gaat spelen dan kan je problemen verwachten. Ik vind het een uitdaging om dat juist goed te laten verlopen. En dat kan betekenen dat er even gepraat moet worden.
Er is wel een verschil tussen ergernis en functioneren. Als het laatste niet goed gaat, dan vind ik dat je dat sowieso moet aankaarten, en dat wordt ook van ons verwacht. Ergernis is wat lastiger, omdat dat een gevoel is. Maar dat benoemen, ja, dat probeer ik wel.
Een voorbeeld. Tijd geleden een zieke passagier bij het boarden. Arts er bij, overleg met de purser, ja kan wel vliegen. Tijdens de pushback, waarbij we een andere procedure moesten volgen (APU kapot voor de ingewijden, dus crossbleed start) belt deze purser ons twee keer met de mededeling dat de flight safety video niet werkt. De regel is: niet bellen als het toestel op de grond beweegt. Maar als die passagier toch van boord moet dat heb ik liever wel dat er gebeld wordt, maar niet over de video. Communicatie... Dit heb ik wel even besproken... Er speelden meer dingen en het bleek dat deze purser gewoon tegen een burn-out aan zat. Mijn uitdaging zit er dan in om dat duidelijk te maken. Wat hij/zij daar dan mee doet is dan de eigen verantwoordelijkheid.
De valkuil van ergernis is dat de communicatie niet meer optimaal verloopt. Daar wat aan doen is de taak van de manager, en tijdens de vlucht ben ik dat.
Daar zie ik meer uitdaging in dan dat ding besturen inderdaad... Dat kan ik inmiddels wel. Maar op managementzaken leer ik elke keer weer wat bij, ook als het gewoon goed gaat. Want van positieve dingen kan je ook leren.
Leuke vraag overigens!
Ik was 2 weken geleden zo'n zieke patient die vlak voor boarding niet meer mee kon en op een latere vlucht meeging en daar met 'n rolstoellift in gezet werd. Hoeveel impact hebben zulke zaken op de timing van de vlucht(en)? Is die ruimte altijd wel standaard ingecalculeerd? Mijn bagage werd namelijk van boord gehaald omdat ik niet meeging.
redbulletje schreef:
13-04-2018 18:02
Ik was 2 weken geleden zo'n zieke patient die vlak voor boarding niet meer mee kon en op een latere vlucht meeging en daar met 'n rolstoellift in gezet werd. Hoeveel impact hebben zulke zaken op de timing van de vlucht(en)? Is die ruimte altijd wel standaard ingecalculeerd? Mijn bagage werd namelijk van boord gehaald omdat ik niet meeging.
Ligt een beetje aan het moment van de beslissing. Als het vlak voor boarden was dan heeft de grondafhandeling nog tijd genoeg om jouw koffer te vinden en heeft het dus waarschijnlijk ook geen impact gehad. Het wordt op zich niet ingecalculeerd.
Wat een groter probleem is, zijn de passagiers die wel ingecheckt hebben en niet komen of te laat zijn bij het boarden. Dan moet op echt het allerlaatste moment naar de koffer(s) gezocht worden en ga je dus te laat weg. Dit komt vaker voor dan je zou vermoeden. Het is overigens niet altijd de schuld van de passagier. Denk aan doorverbindingen Schengen-niet-Schengen en een lange rij bij security en drukte bij de fast lane.
Wel fijn dat je op een latere vlucht mee kon!
hvm schreef:
13-04-2018 14:28
He Cygnus,

Ik ben het helemaal met Cygnus eens dat het het 99,9% van de keren dat er ergernissen zijn aan de communicatie ligt.

Mijn specifieke ergernissen liggen bv. Dat er door sommige flightcrew nauwelijks met cabine gepraat wordt igv vertraging ofzo, ik snap heel goed dat ze dan met periodes druk zijn met de checklisten aflopen en praten met atc of td. En dan hou ik me ook volledig afzijdig en wacht ik rustig af.

Maar ik hou er niet van om als een debiel behandeld te worden omdat ze soms denken dat we het toch niet snappen. Dan loopt het direct scheef want dat laat zien hoe sommige flightcrew, (de meesten gelukkig niet) over hun cabine collega’s denken.

Of dat tijdsdruk ten koste gaat van de veiligheid. Bv voor het gemak die lastige/dronken passagier toch meenemen omdat er anders naar de koffer gezocht moet worden en dat duurt lang. Dat zorgt heel soms wel voor conflicten en dan moet je als purser ook echt je mannetje (vrouwtje) wel staan.

Andersom moeten wij vanuit de cabine nooit vergeten dat zij het voorin enkel en alleen met onze informatie moeten doen, bv in een medisch geval. Zij gaan af op mijn/onze/de arts zijn beoordeling en gezamenlijk bekijken we dan of we bv omlaag gaan ergens. Zij kunnen die beslissing niet nemen als zij niet over álle informatie beschikken die ik heb.

Bv cygnus zijn vb: ik zou nooit de cockpit op zo’n moment bellen om te melden dat de safety video het niet doet. Waarom niet?

Omdat dat
1. Totaal Niet het juiste moment is, maar vooral omdat
2. Het voor hun totaal geen toegevoegde waarde heeft om dat op dat moment te weten.

Tenzij er natuurlijk iets is (wat dan ook) waardoor je als purser denkt ineens een half uur extra nodig te hebben om de cabine klaar te maken. Dan is het misschien wel handig om al contact op te nemen en niet te wachten tot je voor de baan staan en zij jou moeten bellen voor “cabin secure” :’)
Missandei schreef:
15-04-2018 13:05
Ik ben het helemaal met Cygnus eens dat het het 99,9% van de keren dat er ergernissen zijn aan de communicatie ligt.

Mijn specifieke ergernissen liggen bv. Dat er door sommige flightcrew nauwelijks met cabine gepraat wordt igv vertraging ofzo, ik snap heel goed dat ze dan met periodes druk zijn met de checklisten aflopen en praten met atc of td. En dan hou ik me ook volledig afzijdig en wacht ik rustig af.

Maar ik hou er niet van om als een debiel behandeld te worden omdat ze soms denken dat we het toch niet snappen. Dan loopt het direct scheef want dat laat zien hoe sommige flightcrew, (de meesten gelukkig niet) over hun cabine collega’s denken.

Of dat tijdsdruk ten koste gaat van de veiligheid. Bv voor het gemak die lastige/dronken passagier toch meenemen omdat er anders naar de koffer gezocht moet worden en dat duurt lang. Dat zorgt heel soms wel voor conflicten en dan moet je als purser ook echt je mannetje (vrouwtje) wel staan.

Andersom moeten wij vanuit de cabine nooit vergeten dat zij het voorin enkel en alleen met onze informatie moeten doen, bv in een medisch geval. Zij gaan af op mijn/onze/de arts zijn beoordeling en gezamenlijk bekijken we dan of we bv omlaag gaan ergens. Zij kunnen die beslissing niet nemen als zij niet over álle informatie beschikken die ik heb.

Bv cygnus zijn vb: ik zou nooit de cockpit op zo’n moment bellen om te melden dat de safety video het niet doet. Waarom niet?

Omdat dat
1. Totaal Niet het juiste moment is, maar vooral omdat
2. Het voor hun totaal geen toegevoegde waarde heeft om dat op dat moment te weten.

Tenzij er natuurlijk iets is (wat dan ook) waardoor je als purser denkt ineens een half uur extra nodig te hebben om de cabine klaar te maken. Dan is het misschien wel handig om al contact op te nemen en niet te wachten tot je voor de baan staan en zij jou moeten bellen voor “cabin secure” :’)
In zo'n geval als Cygnus beschreef snap ik ook niet dat je daarvoor op het verkeerde moment naar de cockpit belt, daar zijn andere momenten en oplossingen voor.
Ik heb wel meegemaakt dat de safety video niet draaide. In dat geval moesten we de demo gewoon live doen. Ook geen probleem en daarna op tijd weg. Het probleem met de video werd later tijdens de vlucht opgelost. (Iemand van de cockpitcrew moest het plafond open maken in de cabine om erbij te kunnen.)

Maar ik heb wel meegemaakt dat een captain waarschijnlijk een cabinecrewhater was. Want iedere keer schepte hij er een genoegen in om het werken achter echt vervelend te maken. Gelukkig niet al te vaak met deze persoon gevlogen. De eerste keer was toen ik net in dienst was. Collega; Oh nee, bah, hij is de captain.
Ik; Huh? Hoezo?
Collega; Je merkt het vanzelf wel.
Uiteindelijk had hij de purser zelfs aan het huilen (was echt heel gezellig :-? )
Toen vroeg ik me echt af wat voor issues hij nou had om collega's zo te behandelen.
cygnus schreef:
13-04-2018 22:25
Ligt een beetje aan het moment van de beslissing. Als het vlak voor boarden was dan heeft de grondafhandeling nog tijd genoeg om jouw koffer te vinden en heeft het dus waarschijnlijk ook geen impact gehad. Het wordt op zich niet ingecalculeerd.
Wat een groter probleem is, zijn de passagiers die wel ingecheckt hebben en niet komen of te laat zijn bij het boarden. Dan moet op echt het allerlaatste moment naar de koffer(s) gezocht worden en ga je dus te laat weg. Dit komt vaker voor dan je zou vermoeden. Het is overigens niet altijd de schuld van de passagier. Denk aan doorverbindingen Schengen-niet-Schengen en een lange rij bij security en drukte bij de fast lane.
Wel fijn dat je op een latere vlucht mee kon!
Dan zullen ze weinig hinder van mij hebben gehad op de vluchten, want ik werd afgevoerd op het moment dat het boarden net begon.
Was op Suvarnab en met Thai Airways. Waren heel behulpzaam en zelfs op mijn eindbestemming werd ik opgewacht met 'n rolstoel. En omdat ik nog zwak op m'n benen stond (voedselvergiftiging) sloeg ik die niet af.
hvm schreef:
15-04-2018 13:30
In zo'n geval als Cygnus beschreef snap ik ook niet dat je daarvoor op het verkeerde moment naar de cockpit belt, daar zijn andere momenten en oplossingen voor.
Ik heb wel meegemaakt dat de safety video niet draaide. In dat geval moesten we de demo gewoon live doen. Ook geen probleem en daarna op tijd weg. Het probleem met de video werd later tijdens de vlucht opgelost. (Iemand van de cockpitcrew moest het plafond open maken in de cabine om erbij te kunnen.)

Maar ik heb wel meegemaakt dat een captain waarschijnlijk een cabinecrewhater was. Want iedere keer schepte hij er een genoegen in om het werken achter echt vervelend te maken. Gelukkig niet al te vaak met deze persoon gevlogen. De eerste keer was toen ik net in dienst was. Collega; Oh nee, bah, hij is de captain.
Ik; Huh? Hoezo?
Collega; Je merkt het vanzelf wel.
Uiteindelijk had hij de purser zelfs aan het huilen (was echt heel gezellig :-? )
Toen vroeg ik me echt af wat voor issues hij nou had om collega's zo te behandelen.
Hoe heb je toen ingegrepen? Heb je hem in het vliegtuig daar op aangesproken? Of later op de eindbestemming? En is er nog een gesprek geweest met zijn leidinggevende?
Stampertje12 schreef:
15-04-2018 14:38
Hoe heb je toen ingegrepen? Heb je hem in het vliegtuig daar op aangesproken? Of later op de eindbestemming? En is er nog een gesprek geweest met zijn leidinggevende?
Ik stond tijdens de vluchten achterin en kreeg niet alles mee wat er voorin gebeurde. Wat er op de bestemmingen gebeurde heb ik wel meegekregen. Toen ik zag dat hij echt aan het treiteren was, heb ik ook gezegd dat hij moest stoppen aangezien het de sfeer en de werkomstandigheden niet zou bevorderen. Daarna nog nabesproken met de purser. Ze heeft volgens mij daarna op Schiphol wel melding gedaan van het gebeurde. Maar ik heb daarna niet meer meegekregen wat de afloop hiervan was. Hierna stond hij bij mij gewoon onder de negeer, voor zover dat mogelijk was. Dus alles wat niet werkgerelateerd was. En ik denk bij de meeste collega's. Ze waarschuwden me niet voor niks voor hem. Gelukkig was hij de enige die ik ontmoet heb die zo ontzettend vervelend was. Meestal was het best gezellig.
Ohja Cygnus,

Ik weet niet of jij dat ook doet,
maar op bestemming vindt de meeste crew de verhalen over 'die gewèèèldige tijd op Eelde' niet bijster interessant :roll:

Op een gegeven moment hoorde ik eens een captain praten over zijn 'leuke tijd op Teuge'. :O :O :O
Heb toen gevraagd of hij nou de enige was, of dat de rest het er niet over durfde te hebben. :biggrin:
'Dat laatste', gaf hij toe,' Ik ben echt niet de enige.
Nee hvm, dat doe ik niet. Maar ik heb het er ook niet uitvoerig over waar je het best kunt shoppen en waar de Zara zit :biggrin:
cygnus schreef:
15-04-2018 16:04
Nee hvm, dat doe ik niet. Maar ik heb het er ook niet uitvoerig over waar je het best kunt shoppen en waar de Zara zit :biggrin:
Hahaha, de 580 market in Shanghai toch? :thumbsup:
Ik moet eerlijk zeggen dat me dat ook niet zo kon boeien. Ben niet zo'n fashionista. Dat vond ik echt een voordeel van een uniform. Nooit hoeven nadenken wat je aan moet.
hvm schreef:
15-04-2018 16:25
Hahaha, de 580 market in Shanghai toch? :thumbsup:
Ik moet eerlijk zeggen dat me dat ook niet zo kon boeien. Ben niet zo'n fashionista. Dat vond ik echt een voordeel van een uniform. Nooit hoeven nadenken wat je aan moet.
Niet meer hvm, de 580 is opgedoekt. Blij toe trouwens, vond het een verschrikking...
cygnus schreef:
15-04-2018 16:40
Niet meer hvm, de 580 is opgedoekt. Blij toe trouwens, vond het een verschrikking...
:HA: Meen je niet! Grote stress, waar halen we nu de koopjes....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven