'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Cygnus iedere keer stel je me eigenlijk weer gerust....

Alleen nu de recente luchtaanvallen die Amerika plant op Syrië word daar echt goed rekening mee gehouden door de luchtvaart maatschappijen.

Ik moet nu dus vrijdag vliegen naar Mallorca en aan gezien de luchtverkeersleiding waarschuwd niet over gebieden in oostelijk middelands zee gebeid te vliegen ben ik nog banger geworden.

Ik weet niet of Mallorca daar ligt maar heb weer een overheersende reden gevonden vrijdag niet in te stappen.

Is het echt veilig met Transavia naar Mallorca te vliegen ivm die luchtaanvallen de komende uren.
forsyth schreef:
07-04-2018 17:37
Hallo :) De druk in jullie sector is de afgelopen 10 a 15 jaar enorm toegenomen. Waar staat AF/KLM over 10 a 15 jaar denken jullie?
Ik gooi hem er nog maar eens in. Erg benieuwd wat jullie lange termijnvisie op de luchtvaart is.
NovaMack schreef:
11-04-2018 18:33

Alleen nu de recente luchtaanvallen die Amerika plant op Syrië word daar echt goed rekening mee gehouden door de luchtvaart maatschappijen.

Ik moet nu dus vrijdag vliegen naar Mallorca en aan gezien de luchtverkeersleiding waarschuwd niet over gebieden in oostelijk middelands zee gebeid te vliegen ben ik nog banger geworden.
Mallorca ligt niet in het oosten.

Maar nu ik dit lees, was dit de reden dat de terugvlucht vanuit BKK over Rusland ging ipv onderlangs over Turkije? Of is bovenlangs de vaste route van KLM?
NovaMack schreef:
Cygnus iedere keer stel je me eigenlijk weer gerust....

Ik weet niet of Mallorca daar ligt maar heb weer een overheersende reden gevonden vrijdag niet in te stappen.

Is het echt veilig met Transavia naar Mallorca te vliegen ivm die luchtaanvallen de komende uren.
Ligt al jaren ten oosten van Valencia, Spanje, Zuid Europa en dat is helemaal aan de ander kant van de middenlandse zee. Niets aan de hand qua vliegveiligheid
mayou schreef:
11-04-2018 19:01
Ligt al jaren ten oosten van Valencia, Spanje, Zuid Europa en dat is helemaal aan de ander kant van de middenlandse zee. Niets aan de hand qua vliegveiligheid
Dank je wel Mayou dit stelt me weer wat gerust.

Ben jij stewardess?
NovaMack schreef:
11-04-2018 20:01

Ben jij stewardess?
Misschien wel in ‘t bezit van een atlas.
Nog even doorgaand op risicovolle luchtruimen. Het is niet zo dat maatschappijen wat dat betreft maar wat doen. Militaire luchtacties worden door ICAO in de gaten gehouden. Hoewel ICAO zelf geen luchtruimen kan afsluiten, dat is voorbehouden aan de soevereine staten, kan ze wel maatschappijen daar (vrij dwingend) in adviseren. Wij vliegers krijgen dat te zien via de NOTAMs (NOtice To AirMen). Met deze NOTAMs werkt de planningsafdeling ook.
Daarnaast is bij KLM er een afdeling die nog meer informatie vergaart en luchtruimen niet geschikt voor operatie kan verklaren.
En inderdaad, Mallorca ligt ver weg van Syrië.
redbulletje schreef:
11-04-2018 18:55
Mallorca ligt niet in het oosten.

Maar nu ik dit lees, was dit de reden dat de terugvlucht vanuit BKK over Rusland ging ipv onderlangs over Turkije? Of is bovenlangs de vaste route van KLM?
Dat is een normale route. Vroeger ging dat nog wel eens door het luchtruim van Oekraïne, maar dat is voor KLM en veel andere maatschappijen om voordehand liggende reden nu gesloten.
forsyth schreef:
11-04-2018 18:45
Ik gooi hem er nog maar eens in. Erg benieuwd wat jullie lange termijnvisie op de luchtvaart is.
Joh, ik vlieg vliegtuigen. Dit is een vraag voor bedrijfseconomen...
cygnus schreef:
11-04-2018 22:13
Dat is een normale route. Vroeger ging dat nog wel eens door het luchtruim van Oekraïne, maar dat is voor KLM en veel andere maatschappijen om voordehand liggende reden nu gesloten.
De laatste jaren als ik vanuit ergens in Azie terug vloog (met o.a. Singapore Airlines, EVA) ging dat altijd onderlangs, dus het viel me nu op dat KLM bovenlangs vloog.
redbulletje schreef:
11-04-2018 22:17
De laatste jaren als ik vanuit ergens in Azie terug vloog (met o.a. Singapore Airlines, EVA) ging dat altijd onderlangs, dus het viel me nu op dat KLM bovenlangs vloog.
Het verschil kan hem zitten in de overvliegrechten (lees: kosten). Ik denk dat KLM een goede regeling met de Russen heeft, we gebruiken hun luchtruim behoorlijk vaak...
cygnus schreef:
11-04-2018 22:32
Het verschil kan hem zitten in de overvliegrechten (lees: kosten). Ik denk dat KLM een goede regeling met de Russen heeft, we gebruiken hun luchtruim behoorlijk vaak...
Ah, leuk om de achterliggende reden te weten waarom maatschappijen voor 'n bepaalde route kiezen. Overigens was de heenweg wél onderlangs.
Hee Ygg,
Heb je nog specifieke vragen tov je vliegtuigmaatschappij? Daar kan ik je wel mee helpen in ieder geval :)
NovaMack schreef:

Als je niet weet waar het ligt dan zoek je dat toch op? Je weet toch waar je heen gaat?

Krijg echt zo'n gevoel als bij de vakantieman vroeger. Mensen moesten Mallorca aanwijzen en wezen Noorwegen aan..
cygnus schreef:
11-04-2018 22:14
Waarom? Als vlieger heb je toch ook een visie op welke ontwikkelingen belangrijk kunnen worden in de toekomst?
NovaMack schreef:
11-04-2018 20:01

Ben jij stewardess?
Ik was stewardess
cygnus schreef:
11-04-2018 22:14

:hihi:
dolfje schreef:
12-04-2018 07:39
Krijg echt zo'n gevoel als bij de vakantieman vroeger. Mensen moesten Mallorca aanwijzen en wezen Noorwegen aan..
Oh ja dat was echt hilarisch altijd
hamaika schreef:
12-04-2018 15:50
Oh ja dat was echt hilarisch altijd
Ja werd er een eiland ( Mallorca bijvoorbeeld :) ) aangewezen en vroeg Frits Bom hoe ze er waren gekomen,vliegtuig of boot. Ja uh gewoon met de auto over de route soleil. :rofl:
dolfje schreef:
12-04-2018 07:39
Als je niet weet waar het ligt dan zoek je dat toch op? Je weet toch waar je heen gaat?

Ik weet prima waar Mallorca ligt. Ik heb het niet goed geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet wist waar in de Middellandse zee de Amerikaanse oorlogsbodem lag en vroeg me dus af of dat in de buurt van het luchtruim van Mallorca was. Ik weet ook wel dat Syrië niet bij Mallorca in de buurt ligt.
Uiteraard weet ik waar ik naar toe ga al heb ik het niet zelf uitgekozen. Het is een team uitje.

Ik snap dat als je geen vliegangstige bent dat je mijn vragen misschien dom vind maar waarom wil je er dan op reageren. Ik als vliegangstige vind het fijn om hier te lezen om wat gerust gesteld te worden en ik heb wat meer bevestigingen nodig dan een ander.

Maar goed snap niet eens dat ik hier nog op reageer. Bedankt alle voor jullie uitleg hier in het gehele topic. Ik heb er veel aan
In de serie leuke anekdotes...
In had eens, jaren geleden, een vlucht op de Europa-vloot ergens vandaan naar Schiphol, ‘s avonds laat. Één van de stewardessen had ‘geen deur’ bij de landing en wilde bij de landing wel in de cockpit zitten. Leuk, dachten we. 10 minuten voor de landing kwam ze in de cockpit. Ze doet de deur dicht, en kijk, een scheetje kan, maar er komt een putlucht in de cockpit opzetten.... Ik ben zo snel mogelijk naar de Polderbaan gevlogen, heb overwogen mijn zuurstofmasker op te zetten. Als een malloot binnengetaxied. We parkeren, de stewardess vertrekt, en ik vraag aan mijn collega: “Was jij dat?” “Nee,” zegt hij. “Nou, ik ook niet!”, was mijn reactie.
Guess who...
Nou? Wie wie wie?? ;-D
Ik was het in ieder geval niet, want ik weigerde op de 737 om voorin te zitten. ;-D
Dan zat ik helemaal klem met mijn lange benen tegen dat instrumentenpaneel op dat uitklapstoeltje. Ik liet liever een iets minder lange collega gaan :D
NovaMack schreef:
12-04-2018 23:10
Ik weet prima waar Mallorca ligt. Ik heb het niet goed geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet wist waar in de Middellandse zee de Amerikaanse oorlogsbodem lag en vroeg me dus af of dat in de buurt van het luchtruim van Mallorca was. Ik weet ook wel dat Syrië niet bij Mallorca in de buurt ligt.

Ik snap dat als je geen vliegangstige bent dat je mijn vragen misschien dom vind maar waarom wil je er dan op reageren. Ik als vliegangstige vind het fijn om hier te lezen om wat gerust gesteld te worden en ik heb wat meer bevestigingen nodig dan een ander.

ja dat kan ik niet ruiken dat je dat bedoeld hé als je schrijft dat jij niet weet waar Mallorca ligt. Daar reageerde ik op.
Vervelend dat je vliegangst hebt en dat er dan juist zo'n uitje gekozen wordt. Dat meen ik dat vind ik echt rot voor je. Hopelijk valt het je mee en kan je toch genieten van Mallorca want dat is wel heel mooi.
normandina schreef:
12-04-2018 23:22
Nou? Wie wie wie?? ;-D
Ik ook niet want ik laat nooooooit winden :A:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven