'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
woensdag 11 april 2018 om 18:33
Cygnus iedere keer stel je me eigenlijk weer gerust....
Alleen nu de recente luchtaanvallen die Amerika plant op Syrië word daar echt goed rekening mee gehouden door de luchtvaart maatschappijen.
Ik moet nu dus vrijdag vliegen naar Mallorca en aan gezien de luchtverkeersleiding waarschuwd niet over gebieden in oostelijk middelands zee gebeid te vliegen ben ik nog banger geworden.
Ik weet niet of Mallorca daar ligt maar heb weer een overheersende reden gevonden vrijdag niet in te stappen.
Is het echt veilig met Transavia naar Mallorca te vliegen ivm die luchtaanvallen de komende uren.
Alleen nu de recente luchtaanvallen die Amerika plant op Syrië word daar echt goed rekening mee gehouden door de luchtvaart maatschappijen.
Ik moet nu dus vrijdag vliegen naar Mallorca en aan gezien de luchtverkeersleiding waarschuwd niet over gebieden in oostelijk middelands zee gebeid te vliegen ben ik nog banger geworden.
Ik weet niet of Mallorca daar ligt maar heb weer een overheersende reden gevonden vrijdag niet in te stappen.
Is het echt veilig met Transavia naar Mallorca te vliegen ivm die luchtaanvallen de komende uren.

woensdag 11 april 2018 om 18:55
Mallorca ligt niet in het oosten.NovaMack schreef: ↑11-04-2018 18:33
Maar nu ik dit lees, was dit de reden dat de terugvlucht vanuit BKK over Rusland ging ipv onderlangs over Turkije? Of is bovenlangs de vaste route van KLM?
woensdag 11 april 2018 om 19:01
Ligt al jaren ten oosten van Valencia, Spanje, Zuid Europa en dat is helemaal aan de ander kant van de middenlandse zee. Niets aan de hand qua vliegveiligheidNovaMack schreef: ↑11-04-2018 18:33Cygnus iedere keer stel je me eigenlijk weer gerust....
woensdag 11 april 2018 om 20:01
woensdag 11 april 2018 om 22:10
Nog even doorgaand op risicovolle luchtruimen. Het is niet zo dat maatschappijen wat dat betreft maar wat doen. Militaire luchtacties worden door ICAO in de gaten gehouden. Hoewel ICAO zelf geen luchtruimen kan afsluiten, dat is voorbehouden aan de soevereine staten, kan ze wel maatschappijen daar (vrij dwingend) in adviseren. Wij vliegers krijgen dat te zien via de NOTAMs (NOtice To AirMen). Met deze NOTAMs werkt de planningsafdeling ook.
Daarnaast is bij KLM er een afdeling die nog meer informatie vergaart en luchtruimen niet geschikt voor operatie kan verklaren.
En inderdaad, Mallorca ligt ver weg van Syrië.
Daarnaast is bij KLM er een afdeling die nog meer informatie vergaart en luchtruimen niet geschikt voor operatie kan verklaren.
En inderdaad, Mallorca ligt ver weg van Syrië.
Fate is just the weight of circumstances
woensdag 11 april 2018 om 22:13
Dat is een normale route. Vroeger ging dat nog wel eens door het luchtruim van Oekraïne, maar dat is voor KLM en veel andere maatschappijen om voordehand liggende reden nu gesloten.redbulletje schreef: ↑11-04-2018 18:55Mallorca ligt niet in het oosten.
Maar nu ik dit lees, was dit de reden dat de terugvlucht vanuit BKK over Rusland ging ipv onderlangs over Turkije? Of is bovenlangs de vaste route van KLM?
woensdag 11 april 2018 om 22:14

woensdag 11 april 2018 om 22:17
De laatste jaren als ik vanuit ergens in Azie terug vloog (met o.a. Singapore Airlines, EVA) ging dat altijd onderlangs, dus het viel me nu op dat KLM bovenlangs vloog.
woensdag 11 april 2018 om 22:32
Het verschil kan hem zitten in de overvliegrechten (lees: kosten). Ik denk dat KLM een goede regeling met de Russen heeft, we gebruiken hun luchtruim behoorlijk vaak...redbulletje schreef: ↑11-04-2018 22:17De laatste jaren als ik vanuit ergens in Azie terug vloog (met o.a. Singapore Airlines, EVA) ging dat altijd onderlangs, dus het viel me nu op dat KLM bovenlangs vloog.

woensdag 11 april 2018 om 22:34
Ah, leuk om de achterliggende reden te weten waarom maatschappijen voor 'n bepaalde route kiezen. Overigens was de heenweg wél onderlangs.

donderdag 12 april 2018 om 07:39
Als je niet weet waar het ligt dan zoek je dat toch op? Je weet toch waar je heen gaat?NovaMack schreef: ↑11-04-2018 18:33
Krijg echt zo'n gevoel als bij de vakantieman vroeger. Mensen moesten Mallorca aanwijzen en wezen Noorwegen aan..

donderdag 12 april 2018 om 23:10
Ik weet prima waar Mallorca ligt. Ik heb het niet goed geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet wist waar in de Middellandse zee de Amerikaanse oorlogsbodem lag en vroeg me dus af of dat in de buurt van het luchtruim van Mallorca was. Ik weet ook wel dat Syrië niet bij Mallorca in de buurt ligt.
Uiteraard weet ik waar ik naar toe ga al heb ik het niet zelf uitgekozen. Het is een team uitje.
Ik snap dat als je geen vliegangstige bent dat je mijn vragen misschien dom vind maar waarom wil je er dan op reageren. Ik als vliegangstige vind het fijn om hier te lezen om wat gerust gesteld te worden en ik heb wat meer bevestigingen nodig dan een ander.
Maar goed snap niet eens dat ik hier nog op reageer. Bedankt alle voor jullie uitleg hier in het gehele topic. Ik heb er veel aan
donderdag 12 april 2018 om 23:11
In de serie leuke anekdotes...
In had eens, jaren geleden, een vlucht op de Europa-vloot ergens vandaan naar Schiphol, ‘s avonds laat. Één van de stewardessen had ‘geen deur’ bij de landing en wilde bij de landing wel in de cockpit zitten. Leuk, dachten we. 10 minuten voor de landing kwam ze in de cockpit. Ze doet de deur dicht, en kijk, een scheetje kan, maar er komt een putlucht in de cockpit opzetten.... Ik ben zo snel mogelijk naar de Polderbaan gevlogen, heb overwogen mijn zuurstofmasker op te zetten. Als een malloot binnengetaxied. We parkeren, de stewardess vertrekt, en ik vraag aan mijn collega: “Was jij dat?” “Nee,” zegt hij. “Nou, ik ook niet!”, was mijn reactie.
Guess who...
In had eens, jaren geleden, een vlucht op de Europa-vloot ergens vandaan naar Schiphol, ‘s avonds laat. Één van de stewardessen had ‘geen deur’ bij de landing en wilde bij de landing wel in de cockpit zitten. Leuk, dachten we. 10 minuten voor de landing kwam ze in de cockpit. Ze doet de deur dicht, en kijk, een scheetje kan, maar er komt een putlucht in de cockpit opzetten.... Ik ben zo snel mogelijk naar de Polderbaan gevlogen, heb overwogen mijn zuurstofmasker op te zetten. Als een malloot binnengetaxied. We parkeren, de stewardess vertrekt, en ik vraag aan mijn collega: “Was jij dat?” “Nee,” zegt hij. “Nou, ik ook niet!”, was mijn reactie.
Guess who...
vrijdag 13 april 2018 om 07:44
ja dat kan ik niet ruiken dat je dat bedoeld hé als je schrijft dat jij niet weet waar Mallorca ligt. Daar reageerde ik op.NovaMack schreef: ↑12-04-2018 23:10Ik weet prima waar Mallorca ligt. Ik heb het niet goed geformuleerd. Ik bedoelde eigenlijk dat ik niet wist waar in de Middellandse zee de Amerikaanse oorlogsbodem lag en vroeg me dus af of dat in de buurt van het luchtruim van Mallorca was. Ik weet ook wel dat Syrië niet bij Mallorca in de buurt ligt.
Ik snap dat als je geen vliegangstige bent dat je mijn vragen misschien dom vind maar waarom wil je er dan op reageren. Ik als vliegangstige vind het fijn om hier te lezen om wat gerust gesteld te worden en ik heb wat meer bevestigingen nodig dan een ander.
Vervelend dat je vliegangst hebt en dat er dan juist zo'n uitje gekozen wordt. Dat meen ik dat vind ik echt rot voor je. Hopelijk valt het je mee en kan je toch genieten van Mallorca want dat is wel heel mooi.
vrijdag 13 april 2018 om 08:41