'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Hallo :) De druk in jullie sector is de afgelopen 10 a 15 jaar enorm toegenomen. Waar staat AF/KLM over 10 a 15 jaar denken jullie?
Stampertje12 schreef:
07-04-2018 11:49
(Snap niet dat niet al het cabinepersoneel standaard van die dingen in heeft. Het geluid in het vliegtuig staat echt dermate hard dat ze er wel gehoorschade aan over moeten houden. Snap dat het misschien tijdens het uitdelen van eten/drinken wat onhandig is omdat je er natuurlijk ook mensen die praten wat minder mee hoort. Maar daarna zou ik ze meteen weer in doen. Die dingen zijn onopvallend en je kunt nog steeds prima communiceren.)
Voor de cockpitcrew werden zulke oordoppen wel vergoed door de maatschappij, voor cabinecrew niet. Ik heb ze toen inderdaad zelf aangeschaft, maar het bleek niet werkbaar. Gesprekken moesten van 1 bepaalde richting komen om te kunnen verstaan, maar in galleys en gangpaden sta je niet netjes tegenover elkaar, je collega kan met de rug naar je toe staan, jij bent in een kastje iets aan het zoeken. De passagier bij het raam, etc. Ik verstond bijna niks meer. Die dingen dus maar snel weer uitgedaan.
Ik heb nu inderdaad een piep in mijn oor helaas. Gelukkig is het niet heel storend, alleen als ik er op let.
Zonde... Wellicht idee om dan een iets minder sterk filter te proberen. 10dB scheelt ook al een hoop. En je hebt tegenwoordig ook best goede kwaliteit zodat je niet alle hoge tonen kwijtraakt (gesprekken) en alleen nog de brom hoort.

Vind trouwens dat de maatschappij dit gewoon moet vergoeden voor haar personeel.
Meh, wij gaan weer eens vliegen over 2 weken. Dit keer met TUI. Wel ooit eens met Arke gevlogen maar nog nooit met Tui.
Ik vind vliegen nog steeds geen feest maar door hier mee te lezen ben ik wel elke keer net even iets ontspannener.
Yggdrasil- schreef:
07-04-2018 18:58
Meh, wij gaan weer eens vliegen over 2 weken. Dit keer met TUI. Wel ooit eens met Arke gevlogen maar nog nooit met Tui.
Ik vind vliegen nog steeds geen feest maar door hier mee te lezen ben ik wel elke keer net even iets ontspannener.
Nou dat moet je wel overleven, het enige verschil is de kleur van het vliegtuig. Arke is namelijk TUI geworden...
Stampertje12 schreef:
07-04-2018 18:32
Zonde... Wellicht idee om dan een iets minder sterk filter te proberen. 10dB scheelt ook al een hoop. En je hebt tegenwoordig ook best goede kwaliteit zodat je niet alle hoge tonen kwijtraakt (gesprekken) en alleen nog de brom hoort.

Vind trouwens dat de maatschappij dit gewoon moet vergoeden voor haar personeel.

Mijn op maat gemaakte oordoppen zijn wel gewoon vergoedt hoor.
I know dat Arke nu Tui is :-)

Ik hoop nog eens een van jullie te treffen. We vliegen vanaf schiphol.

Ik heb nog steeds last van dingen als: wat als het landingsgestel niet uitklapt? Er niet goed afgetankt is en de kerosine toch op is? Als er een vleugel breekt door een valwind of hevige turbulentie? Als er een piloot niet goed wordt? Een bom ontploft? Een maffe passagier het op zijn heupen krijgt? Noem maar op.

Ik vlieg naar Mallorca. Vluchtje van niks natuurlijk. Moet ik nog ergens rekening mee houden? Iemand van jullie wel eens op Mallorca gevlogen? Ik ben over (een groot deel) van de wereld wel geweest maar dit is mijn eerste keer Mallorca gek genoeg.
Ik vind die veiligheidspraatjes van de stewardessen in het begin standaard eng. Ik krijg altijd het gevoel dat ik moet opletten ofzo. Omdat ze uitleggen wat je moet doen bij een crash, en ik dan denk: ik moet dit onthouden want stel dat...
Daarom lees ik als enige ook altijd dat ding met instructies die in de stoel zitten. Ik voel me dan zo'n oelewapper, maar ik doe het toch elke keer weer.

Ik denk ook bij een lange vlucht altijd: stel dat de piloot vannacht niet goed heeft geslapen of een kater heeft of ziek is. En in slaap valt tijdens het vliegen of zich niet meer kan concentreren. Wat dan.....
Yggdrasil- schreef:
07-04-2018 20:02
I know dat Arke nu Tui is :-)

Ik hoop nog eens een van jullie te treffen. We vliegen vanaf schiphol.

Ik heb nog steeds last van dingen als: wat als het landingsgestel niet uitklapt? Dan landen ze op de buik van het toestel. Ook dat wordt geoefend door de piloten.

Er niet goed afgetankt is en de kerosine toch op? Gelukkig kunnen ze dat goed wegen en werken ze checklisten af. Bovendien hebben ze genoeg brandstof extra mee om meerdere keren te kunnen proberen te landen, naar een ander luchthaven uit te kunnen wijken of een tijd rondjes te blijven draaien als ze moeten wachten.

Als er een vleugel breekt door een valwind of hevige turbulentie? Je kunt op youtube filmpjes vinden van tests van vleugels. Daar zie je hoe bizar ver ze een vleugel kunnen buigen voordat er schade optreedt. Dat krijg je met wind en lucht niet voor elkaar :p

Als er een piloot niet goed wordt? Dan heeft hij een co-piloot. En op langere vluchten nog een of twee extra piloten. Die allemaal even goed kunnen vliegen. Piloten eten bovendien niet hetzelfde waardoor ze ook niet beiden voedselvergiftiging kunnen krijgen.

Een bom ontploft? Daarvoor is de veiligheidscontrole.

Een maffe passagier het op zijn heupen krijgt? De cockpit zit dicht en daar kom je niet in als passagier. En CC heeft voldoende middelen om een passagier onder bedwang te houden.

Noem maar op.

Ik vlieg naar Mallorca. Vluchtje van niks natuurlijk. Moet ik nog ergens rekening mee houden? Iemand van jullie wel eens op Mallorca gevlogen? Ik ben over (een groot deel) van de wereld wel geweest maar dit is mijn eerste keer Mallorca gek genoeg. Je vliegt over land in Europa met tientallen luchthavens in de buurt. Mocht er iets zijn, dan zijn er meer dan genoeg keuzes voor de piloot om naar uit te wijken.
Al die dingen die je noemt kunnen je ieder dag overkomen als je op straat loopt of in de auto zit. Er komen jaarlijks veel meer mensen om die in een touringcar zitten, op straat lopen, in de trein zitten, of in de auto zitten.

Op straat loop je rond tussen de mensen waarbij er niemand is gecontroleerd op een bom. En de kans dat er een wiel afbreekt van jouw auto is een stuk groter dan die van een afbrekende vleugel.
Voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=--LTYRTKV_A
Yggdrasil- schreef:
07-04-2018 20:08
Ik vind die veiligheidspraatjes van de stewardessen in het begin standaard eng. Ik krijg altijd het gevoel dat ik moet opletten ofzo. Omdat ze uitleggen wat je moet doen bij een crash, en ik dan denk: ik moet dit onthouden want stel dat...
Daarom lees ik als enige ook altijd dat ding met instructies die in de stoel zitten. Ik voel me dan zo'n oelewapper, maar ik doe het toch elke keer weer. Die praatjes stammen natuurlijk nog uit een tijd dat het risico wat hoger is. Juist in de luchtvaart wordt bij ieder ongeluk de hele industrie meteen up to date gebracht om dat in de toekomst te voorkomen. Dat gebeurt bij lange na niet in de auto. We hebben misschien al wel honderdduizenden doden en gewonden door bellen in het verkeer, maar er is echt nog niet ingevoerd dat bellen gewoon niet meer mogelijk is.
Het belangrijkste onderdeel van zo'n praatje is dat mocht er bijvoorbeeld een noodlanding gemaakt worden, dat niet iedereen meteen in paniek door het vliegtuig rent, maar hopelijk zich nog het praatje herinnert.

Ik denk ook bij een lange vlucht altijd: stel dat de piloot vannacht niet goed heeft geslapen of een kater heeft of ziek is. En in slaap valt tijdens het vliegen of zich niet meer kan concentreren. Wat dan..... Als een piloot zich niet goed voelt, zijn er reservepiloten beschikbaar. In het vliegtuig lijkt me dat je gewoon met elkaar in gesprek blijft. Dat dat ook de reden is dat er meer piloten aanwezig zijn.
Yggdrasil, ik lees steeds weer dezelfde dingen waar je angstig van wordt. Dat is trouwens een herkenbaar probleem bij mensen met vliegangst. Ik ga het nog een keer proberen.

Wat Stampertje post klopt natuurlijk, met één groot cruciaal verschil: luchtvaart wordt uitgevoerd door professionals. We zijn opgeleid, krijgen hertraining, moeten elk jaar weer een examen doen, en dan heb ik het alleen nog maar over het vliegend personeel. Ook alle ondersteuning op de grond, technische dienst, security, zijn professionals. Dat is, bijvoorbeeld, op de snelweg in de auto wel anders.
Wat denk je dat er gebeurt als ik ga vliegen met een kater? Denk je dat mijn collega naast me dat niet ziet? En dat is ook een professional, die gaat daar zeker wat mee doen. En wat denk je dat mijn chef dan zegt? ‘Kan gebeuren’? Ik denk het niet. En denk je dan echt dat ik mijn carrière op het spel zet door toch te gaan vliegen met een kater?

Al die dingen die jij verzint die fout zouden kunnen gaan gebeuren niet, het is een irreële gedachte. Jouw vlucht wordt niet veiliger omdat jij je er druk over maakt. De enige die je er mee beïnvloedt ben jijzelf. Zoiets heet een angststoornis. Ik heb geprobeerd door feitelijk uit te leggen dat de basis van jouw angstgevoelens geen verband hebben met de realiteit. Als dat niet tot verlichting leidt, dan raad ik je toch aan om eens op www.valk.org te kijken, want ik heb het idee dat er meer speelt.
Bedenk wel dat angst een normale menselijke reactie is, maar angst op irrationele grond een angststoornis heet. Je moet alleen nog beseffen dat jouw angst irrationeel is. Of je nu naar Mallorca vliegt of naar Parijs.
Vrijdag is het zover ik moet dan vliegen. Net als yggdrasil heb ik ook last van irreële angsten. Eigenlijk precies het zelfde als wat hierboven allemaal beschreven word. Wat als... wat als...

Het vergt zoveel energie van me al 6 weken lang dat ik het liefst wil annuleren. Heb me kinderen al een paar keer vast gepakt in de hoop dat ze me nooit zullen vergeten als er iets gebeurd

Ik weet het allemaal irreële angsten de kans dat morgen onderweg naar mijn werk iets gebeurd is ook altijd aanwezig maar daar denk ik nooit bij na.

Ik heb gisteren zo een erge paniek aanval gehad over het idee dat ik er weer in moet dat ik gewoon niet meer weet wat ik met mezelf aanmoet.

Ik ga zeker voor een curcus kijken alleen is het voor deze vlucht te laat. Ik weet niet wat ik vrijdag doe. Angst overwinnen of op t vliegveld niet instappen. De gedachte is echt vreselijk. Waarom heb ik dit nu :"-(
cygnus schreef:
08-04-2018 00:26
Yggdrasil, ik lees steeds weer dezelfde dingen waar je angstig van wordt. Dat is trouwens een herkenbaar probleem bij mensen met vliegangst. Ik ga het nog een keer proberen.

Wat Stampertje post klopt natuurlijk, met één groot cruciaal verschil: luchtvaart wordt uitgevoerd door professionals. We zijn opgeleid, krijgen hertraining, moeten elk jaar weer een examen doen, en dan heb ik het alleen nog maar over het vliegend personeel. Ook alle ondersteuning op de grond, technische dienst, security, zijn professionals. Dat is, bijvoorbeeld, op de snelweg in de auto wel anders.
Wat denk je dat er gebeurt als ik ga vliegen met een kater? Denk je dat mijn collega naast me dat niet ziet? En dat is ook een professional, die gaat daar zeker wat mee doen. En wat denk je dat mijn chef dan zegt? ‘Kan gebeuren’? Ik denk het niet. En denk je dan echt dat ik mijn carrière op het spel zet door toch te gaan vliegen met een kater?

Al die dingen die jij verzint die fout zouden kunnen gaan gebeuren niet, het is een irreële gedachte. Jouw vlucht wordt niet veiliger omdat jij je er druk over maakt. De enige die je er mee beïnvloedt ben jijzelf. Zoiets heet een angststoornis. Ik heb geprobeerd door feitelijk uit te leggen dat de basis van jouw angstgevoelens geen verband hebben met de realiteit. Als dat niet tot verlichting leidt, dan raad ik je toch aan om eens op www.valk.org te kijken, want ik heb het idee dat er meer speelt.
Bedenk wel dat angst een normale menselijke reactie is, maar angst op irrationele grond een angststoornis heet. Je moet alleen nog beseffen dat jouw angst irrationeel is. Of je nu naar Mallorca vliegt of naar Parijs.
Ik vind jouw strengheid wel aantrekkelijk :-)
En als je denkt dat het niet helpt: het helpt wel degelijk. Ik heb alleen veel bevestiging nodig en af en toe een man zoals jij :-)
Ik neem je trouwens bloed serieus en vind jullie hier allemaal van onschatbare waarde. Althans voor mij dan.
Leuk topic en wat fijn dat de piloten de tijd nemen om vragen te beantwoorden.
Ik kwam deze video tegen en hoewel jullie zo niet (mogen) vliegen, is het misschien wel leuk om een keer te zien.
Het is een demonstratievlucht en als passagier zou vooral het moment rond 1 min, mij de kriebels geven.

https://www.youtube.com/watch?v=RyeqeqSNSgQ
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

NovaMack schreef:
09-04-2018 20:27

Ik weet het allemaal irreële angsten de kans dat morgen onderweg naar mijn werk iets gebeurd is ook altijd aanwezig maar daar denk ik nooit bij na.
Waarom denk je daar dan nooit aan? En dat terwijl je weet dat de kans dat er op weg naar jouw werk iets gebeurt eigenlijk veel groter is. Heb je jezelf al afgevraagd waarom dat zo is? Als je het antwoord daarop hebt, dan kan je er ook wat makkelijker iets aan doen.
Probeer eens voorbij jouw angst te kijken, wat ligt daar onder? Dat kan controledwang zijn, of hoogtevrees, of onbekendheid met het fenomeen vliegen. Het zijn allemaal dingen die op zich op te lossen zijn, misschien is voor vrijdag wat ambitieus, maar ik kan een poging wagen...
Yggdrasil- schreef:
09-04-2018 21:53
Ik vind jouw strengheid wel aantrekkelijk :-)
En als je denkt dat het niet helpt: het helpt wel degelijk. Ik heb alleen veel bevestiging nodig en af en toe een man zoals jij :-)
Ik neem je trouwens bloed serieus en vind jullie hier allemaal van onschatbare waarde. Althans voor mij dan.
Dat deed ik natuurlijk wel bewust Yggdrasil, dat beetje strenge. Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat het geen enkel nut heeft om je allerlei doemscenario’s in jouw hoofd te halen, als je dat bij alle risicofactoren in je leven zou doen, dan kwam je nooit je bed uit. Het is ook niet nodig, en als het dan niet nodig is en bovendien nutteloos, waarom zou je dat dan doen?
Belangrijke tip: als je vliegt, zorg dan dat je afleiding hebt, een goed boek, een serie van Netflix gedownload. Zorg dat je geen tijd hebt om doemscenario’s te verzinnen die toch niet gebeuren. Daarmee maak je het voor jezelf zoveel makkelijker...
Ygg, jij hebt echt ontzettende controle -issues. Dat uit zich kennelijk in de angst voor vliegen (en waarschijnlijk ook in andere zaken). Maar volgens mij is dat het achterliggende ding, dat jij de controle wil hebben.
cygnus schreef:
08-04-2018 00:26
...Wat Stampertje post klopt natuurlijk, met één groot cruciaal verschil: luchtvaart wordt uitgevoerd door professionals....
Eh okee, volgens mij staat er in mijn post echt helemaal niets waaruit zou blijken dat de mensen die hierbij betrokken zijn geen professionals zijn!

Volgens mij juist het tegenovergestelde: Een co-piloot kan een vliegtuig net zo goed vliegen als de gezagvoerder, de piloten oefenen met zaken als een defect landingsgestel, CC heeft de kennis en middelen om passagiers in bedwang te houden, de stresstests van de vleugels die vele malen verder gaan dan ooit nodig is, bij ongelukken wordt de hele industrie meteen verbeterd!

Volgens mij allemaal punten die ik aanhaal die alleen maar kunnen in een professionele werkomgeving.

Apart dat je mijn reactie dus ziet als een reactie waaruit blijkt dat de luchtvaart een stel amateurs is. Ik vlieg wekelijks en ben dus continu volledig afhankelijk van de professionaliteit van de mensen die betrokken zijn bij die vluchten. Lijkt me nogal stug als ik zou denken dat het een stel amateurs was dat een beetje aan loopt te klooien.
De mentaliteit van de luchtvaart is geweldig, daar zouden zich veel een voorbeeld aan kunnen nemen.
Wanneer er iets met een vliegtuig gebeurt - en het maakt dan niet uit of er 1 of 200 mensen inzaten - wordt het op een professionele manier minutieus uitgezocht om er iets van te leren en het in de toekomst te kunnen voorkomen. Voor wie er interesse in heeft, zou rapporten van de FAA kunnen lezen.

Dit in vergelijk met de medische sector in Nederland. Ieder jaar duizenden vermijdbare doden en zo'n 25000 mensen blijvend beschadigd door onnodige fouten/gepruts. En wat is de reactie vanuit de sector; zoveel mogelijk onder de pet houden.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Verschillende beroepsgroepen kunnen altijd van elkaar leren. Toch is de medische sector niet een op een te vergelijken met de luchtvaartsector.

Luchtvaart is uiteindelijk grotendeels terug te brengen tot natuurkunde. En dat zorgt ervoor dat het zich leent voor nauwkeurig onderzoek naar wat er is gebeurt, checklijsten, tests van materialen en feiten. Helaas bevat de medische wereld veel meer onzekere en onberekenbare variabelen waardoor er veel meer dingen (onverwacht) mis kunnen gaan.

Een simpel voorbeeld is dat tijdens het vliegen iedere piloot die gekwalificeerd is voor een bepaald type toestel, de stuurknuppel van een collega kan overnemen (er even van uit gaand dat hij uitgerust, nuchter en aanwezig is). Dat kan bij bijvoorbeeld operaties niet: een chirurg die een ingewikkelde operatie doet, moet soms wel 12 tot 18 uur opereren omdat dit niet overdraagbaar is aan een ander chirurg.

Ik weet dat in de medische sector er veel aan gelegen is om iedereen zo gezond mogelijk weer buiten te krijgen. Helaas is het een foutgevoelig beroep waarbij veel dingen niet voorspelbaar zijn.

Je ziet trouwens dit trouwens wel ook terug in de luchtvaart: als er onverwacht veel complicaties optreden, is het uiteindelijk vaak de mens die en fout maakt in een stressvolle situatie. Dat komt dus in beide sectoren voor.
Stampertje12 schreef:
10-04-2018 22:31
Eh okee, volgens mij staat er in mijn post echt helemaal niets waaruit zou blijken dat de mensen die hierbij betrokken zijn geen professionals zijn!

Volgens mij juist het tegenovergestelde: Een co-piloot kan een vliegtuig net zo goed vliegen als de gezagvoerder, de piloten oefenen met zaken als een defect landingsgestel, CC heeft de kennis en middelen om passagiers in bedwang te houden, de stresstests van de vleugels die vele malen verder gaan dan ooit nodig is, bij ongelukken wordt de hele industrie meteen verbeterd!

Volgens mij allemaal punten die ik aanhaal die alleen maar kunnen in een professionele werkomgeving.

Apart dat je mijn reactie dus ziet als een reactie waaruit blijkt dat de luchtvaart een stel amateurs is. Ik vlieg wekelijks en ben dus continu volledig afhankelijk van de professionaliteit van de mensen die betrokken zijn bij die vluchten. Lijkt me nogal stug als ik zou denken dat het een stel amateurs was dat een beetje aan loopt te klooien.
Bedoelt Cygnus niet dat piloten t.o.v. auto bestuurders, treinmachinisten enz. professionals te noemen zijn? Gezien het opleidingsniveau dat vereist is en de vele trainingen, cursussen en (medische) testen? Zo lees ik het.
cygnus schreef:
07-04-2018 12:41
Ja, het is soms wel eens saai. Lange nachtvluchten terug, een collega naast je die niet graag ouwehoert... Maar er zijn ook mooie momenten, helder weer boven Groenland, dat verveelt mij nooit.
De werkdruk op cruise level is over het algemeen niet zo groot. Zeker boven de oceaan of Afrika, dan heb je niet veel te doen. Boven Europa ben je tenminste nog aardig bezig met de verkeersleiding.
Ik had hier overheen gelezen.
Kan mij dat best voorstellen dat het soms wat saai is. Met name de oceaan. Maar dat is eigen invulling.
Gebeurt het regelmatig dat je met dezelfde collega vliegt?
Fitzgerald schreef:
11-04-2018 07:08
Bedoelt Cygnus niet dat piloten t.o.v. auto bestuurders, treinmachinisten enz. professionals te noemen zijn? Gezien het opleidingsniveau dat vereist is en de vele trainingen, cursussen en (medische) testen? Zo lees ik het.
Inderdaad, zo bedoelde ik het. Duidelijk schrijven is soms best moeilijk...
En dat slaat dus op mezelf...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven