Gone Flying, Dubai
woensdag 12 december 2018 om 17:57
Welkom in mijn vervolgtopic!
Begin Januari verhuis ik naar Dubai om aan een spannend, nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik deel hier graag met jullie hoe het mij vergaat in die hete, zanderige smeltkroes van culturen.
Maar eerst... inpakken en afscheid nemen.
Dit topic slechts heeft 1 regel: mijn werkgever mag niet worden genoemd.
Begin Januari verhuis ik naar Dubai om aan een spannend, nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik deel hier graag met jullie hoe het mij vergaat in die hete, zanderige smeltkroes van culturen.
Maar eerst... inpakken en afscheid nemen.
Dit topic slechts heeft 1 regel: mijn werkgever mag niet worden genoemd.
anoniem_380051 wijzigde dit bericht op 06-01-2020 15:47
79.16% gewijzigd
woensdag 29 mei 2019 om 16:22
Goh wat leuk! Vragen!Marana schreef: ↑29-05-2019 13:39Balen van je collega's, maar fijn dat je een nieuwe vriendin lijkt te krijgen. Ik geniet van je vliegverhalen. Ik ben wel benieuwd naar het leven in Dubai, wil je daar ook eens over vertellen? Zoals de drankjes die deze vrouw aanbood, dat mag daar wel in het openbaar? Wat doe je in je vrije tijd buiten slapen en sporten? Hebben jullie een zwembad bij het appartementencomplex? Hoe is het strand daar? En hoe is het contact met je huisgenoten?
de drankjes die deze vrouw aanbood, dat mag daar wel in het openbaar?
In principe heb je een Liquorlicence nodig als je alcohol wilt drinken of kopen. Ja echt, a license to drink.
In de praktijk vraagt politie daar nooit achter (als je al politie tegen komt). Tenzij je dronken op straat rel schopt.
Alcohol kopen doe je in speciale winkels die enkel alcohol verkopen en waar je je drankvergunning moet tonen aan de kassa. In de supermarkt kan je dus niet terecht voor een fles wijn.
Alcohol drinken doe je in clubs, restaurants, bars en hotels (in die laatste heb je sowieso geen drankvergunning nodig). Dus net zoals in NL.
Wat doe je in je vrije tijd buiten slapen en sporten?
Goh, ik kijk wat Netflix, lees een boek, Skype met familie. Of ik neem de gratis bus (voorzien door mijn werkgever) naar de Mall of Emirates. Daar is ook een bioscoop.
Ik ga wel eens uit eten of ga mijn benen losgooien in 1 van de hippe clubs. Die zijn nu dicht owv Ramadan.
Hebben jullie een zwembad bij het appartementencomplex?
Ja! Crew accomodatie heeft een zwembad en een gym.
Hoe is het strand daar?
Oh heerlijk! Licht beige zand. Mooi, helder water. De meeste stranden zijn hyper uitgerust met hippe barretjes, kleedcabine's, douches, toiletten,... Op dit moment is het water lauwwarm. Over een maand is het zeewater warm en koel je dus niet meer af in zee.
En hoe is het contact met je huisgenoten?
In mijn geval is het contact beperkt. Ze zijn erg op zichzelf en eten zelfs op hun kamer. Ze zijn wel heel aardig!
Ik denk erover om van accomodatie te verhuizen. Ik wil dichterbij de Marina regio gaan wonen. Misschien heb ik dan ook meer mazzel met mijn roommates.
Van accomodatie switchen is een hele onderneming. 1x per week op donderdagochtend komen de beschikbare accomodaties online op onze portal. Iedereen die interesse heeft zit dan klaar en 15 minuten later zijn de kamers weg. Het lijkt een beetje op de ticketverkoop voor Tomorrowland.
woensdag 29 mei 2019 om 16:46
Markten zoals we dat in NL kennen hebben ze hier niet. Momenteel zitten we aan temperaturen van 42°C en het is nog geen zomer. Geen kat die dan naar een openluchtmarkt wilt gaan.
Je hebt hier wel de Souks. Maar die zijn er altijd en overdekt.
Dus we gaan hier met z'n allen naar de Carrefour of Zoom. Of, we laten de boodschappen aan huis leveren. Alles komt hier aan huis. Ook als je een nieuwe gsm provider wilt komen ze je nieuwe simkaart binnen het uur aan de deur leveren.
Ik kook nooit. Ik eet aan boord, op restaurant of bel roomservice. (Ook thuis. Alles kan aan huis geleverd worden) Heel vaak eet ik thuis gewoon wat ontbijtgranen of brood. Het is moeilijk om grote voorraden in te slaan omdat ik steeds vlieg en voor 1 persoon koken is niet leuk.
De vrouwen worden hier op handen gedragen. Op het extreme af. Het is hier ook ontzettend veilig. Ik kan mijn handtas open ergens op een stoel achterlaten en niemand die daaraan komt. Ik vergeet op layovers steeds dat ik niet meer in Dubai ben.
woensdag 29 mei 2019 om 18:59
Grappig dat je dat zegt. Dat is inderdaad het plan als ik genoeg heb van Dubai. Dan verhuis ik naar Amsterdam en ga ik voor KLM vliegen. Met mijn huidige werkgever op mijn CV lijkt me dat wel haalbaar. Maar dat doe ik enkel en alleen als ik dan nog piep genoeg ben. Nu ben ik 29 jaar. Ik zie mezelf dit werk geen 10 jaar doen.
Het plan voor mijn laatste carrière is een B&B openen ergens op de wereld.
Terug naar België verhuizen staat dus niet op mijn ideaalplaatje.
woensdag 29 mei 2019 om 19:13
Dankjewel voor je antwoorden, leuke om te lezen! Dat van die alcohol had ik niet verwacht. En zo'n veilig gevoel als vrouw, dat past niet bij mijn beeld van Dubai en de onderdrukking van vrouwen daar. Of misschien juist wel bedenk ik me nu, vrouwen zijn tere wezens die je moet beschermen of zo...
Hoeveel dagen per maand ben je ongeveer thuis?
Hoeveel dagen per maand ben je ongeveer thuis?
woensdag 29 mei 2019 om 21:01
De sollicitatieprocedure bij klm blijft zwaar, zelfs met vliegervaring. Ik hoop voor je dat het gaat lukken. De roosters en cao bij klm zijn zo veel beter. Nog steeds erg vermoeiend maar veel beter vol te houden.TrolleyDolly schreef: ↑29-05-2019 18:59Grappig dat je dat zegt. Dat is inderdaad het plan als ik genoeg heb van Dubai. Dan verhuis ik naar Amsterdam en ga ik voor KLM vliegen. Met mijn huidige werkgever op mijn CV lijkt me dat wel haalbaar. Maar dat doe ik enkel en alleen als ik dan nog piep genoeg ben. Nu ben ik 29 jaar. Ik zie mezelf dit werk geen 10 jaar doen.
Het plan voor mijn laatste carrière is een B&B openen ergens op de wereld.
Terug naar België verhuizen staat dus niet op mijn ideaalplaatje.![]()
woensdag 29 mei 2019 om 22:10
Goede vraag! Ik heb geteld. Volgende maand 9 dagen. Maar ik heb volgende maand ook 3 dagen "les".
Vlaginvaas schreef: ↑29-05-2019 20:15Gut lees je eens in, Dubai is geen Qatar of Saoudi Arabië. Ben nergens zo netjes behandeld als in Dubai. Zou er als vrouw alleen zo weer na toe gaan. @trolleydolly, heb je de Ibn Battutta mall al bezocht?
Ik voel me hier veiliger dan in België. Onlangs is er een nieuwe wet gekomen. Staren of foto's maken van vrouwen zonder hun toestemming is vanaf nu verboden hier. De straf is niet min. Een beetje overdreven als je het mij vraagt. Maar goed, dat hebben ze niet gedaan.
Ik heb me laten vertellen dat lokale vrouwen volledige beschikking hebben over hetgeen ze verdienen, terwijl hun man de kosten voor het huis en alles wat bij een huishouden hoort, draagt. Als man draag je namelijk de financiële zorg voor het gezin. Daarbij krijgt mevrouw nog een soort van "zakgeld" idee van haar man.
Ibn Battutta mall ken ik niet. Ik Google het morgen zeker even!
woensdag 29 mei 2019 om 22:31
En precies dat maakt het ideaal om een ministapje terug te doen. Hier lijkt het soms een militair strafkamp.
Ik sprak laatst met een heel erg ervaren KLM crew die voor mij aan de nooduitgang zat. Ze maakte van de gelegenheid gebruik om veel vragen te stellen. Ze besloot dat ze niet wilde ruilen. Ik wist waar ik aan begon en ik heb er geen spijt van. Integendeel. Dit is vliegen zoals ik het mij voorstelde als kleine meid. Ik moet steeds aan die serie "Pan Am" denken. Dichter in de buurt van de gloriedagen ten tijde van Pan Am kan je tegenwoordig niet meer komen.
donderdag 30 mei 2019 om 10:03
donderdag 30 mei 2019 om 10:58
Lekker ontspannen! We hebben wat geshopt. (Ik heb een leuk paar hakken gekocht!) Daarna wat gekletst en toen ben ik weer naar huis gegaan. Het was wel vreemd dat ik rondliep in dat poepchique gebouw waar ze woont. Het zwembad was prachtig! Je hebt daar een schitterend uitzicht op de Burj Khalifa. Maar het was te heet buiten dus we zijn gewoon even gaan kijken.
Vanavond ga ik met haar mee naar een members only lounge. Maar eerst gaan we wat eten in het restaurant dat erbij hoort. Ik ben benieuwd.
En dan is het weer even gedaan met de pret. Morgen moet ik uitrusten voor de vlucht van zaterdag en daarna gaat zij weer vollop aan het werk.
Vanavond ga ik met haar mee naar een members only lounge. Maar eerst gaan we wat eten in het restaurant dat erbij hoort. Ik ben benieuwd.
En dan is het weer even gedaan met de pret. Morgen moet ik uitrusten voor de vlucht van zaterdag en daarna gaat zij weer vollop aan het werk.
donderdag 30 mei 2019 om 17:34
Nou Mocht je tijd en zin hebben, PM mij maar!
Ik woon vlakbij Marina
donderdag 30 mei 2019 om 18:30
Klopt! Ik heb 2 roommates.Promethium schreef: ↑30-05-2019 17:55Hoe werkt dat nou precies met housing? Je woont in een huis met andere stewardessen toch? Je schrijft dat je misschien wil verhuizen, heeft Emirates gewoon overal in Dubai huizen en kun je dan een wijk kiezen?
Er zijn inderdaad diverse appartementsblokken verspreid over Dubai. Je kan ervoor kiezen om naar een vrijgekomen kamer te verhuizen in de blok naar keuze. Ik ga mikken op een blok dichterbij Marina (en Emmeline blijkbaar).
@Emmeline: Doe ik!!
donderdag 30 mei 2019 om 19:52
Leuk topic ;D
zelf ben ik een redelijk frequent flyer (of nou ja, vanaf wanneer ben je een frequent flyer...?) en heb altijd wel bewondering voor de vrouwelijke crew die er altijd pico bello uitziet. Vliegen is echt een ramp voor mijn uiterlijk en gezondheid, na een (langere) vlucht kamp ik altijd met een uitgedroogde huid, wallen, opgezwollen benen, en droge keel. Wat zijn jouw trucjes om er altijd goed en uitgerust uit te zien, TO?
zelf ben ik een redelijk frequent flyer (of nou ja, vanaf wanneer ben je een frequent flyer...?) en heb altijd wel bewondering voor de vrouwelijke crew die er altijd pico bello uitziet. Vliegen is echt een ramp voor mijn uiterlijk en gezondheid, na een (langere) vlucht kamp ik altijd met een uitgedroogde huid, wallen, opgezwollen benen, en droge keel. Wat zijn jouw trucjes om er altijd goed en uitgerust uit te zien, TO?
vrijdag 31 mei 2019 om 15:32
De "echte" frequent flyers zijn mensen die zodanig vaak vliegen dat ze zich registreren als member bij hun go to airline. Dit is namelijk pas écht interessant als je regelmatig vliegt.
Je hebt mensen die nagenoeg aan boord wonen. Die vliegen zelfs meer dan de crew. Die weten vaak beter dan beginnende crew wat voor lekkers je in de galley kan vinden. Soms zijn ze zo goed op de hoogte dat ze weten in welke container ze het kunnen vinden.
Persoonlijk vind ik dat mensen die meer dan 3x per jaar vliegen ook al wel onder frequent flyers vallen.
Als antwoord op je andere vraag: make-up! En veel ook.
Een "full face make-up" is een vereiste gesteld door onze werkgever.
Ik gebruik concealer (tegen de donkere kringen die ik echt wel heb), foundation en poeder. Wat blush, oogschaduw, eyeliner (die wing heb ik inmiddels goed onder de knie), mascara en uiteraard rode lippenstift.
Ik heb een facemist die ik tijdens de vlucht gebruik om mijn huid te hydrateren en het frist ook lekker op. Handcreme is ook een must.
Veel crew dragen compressie panty's tegen gezwollen benen. Ik ook. Ik ben als de dood voor spataders
Na de vlucht smeren we dikke lagen kokosolie of Shea Butter op ons lijf om Saharabenen tegen te gaan.
Veel drinken.
En dat is het wel zo'n beetje. Ik heb nog steeds geen oplossing gevonden voor die droge keel en neus. Heel irritant! Je kan drinken wat je wilt maar dat helpt geen barst. Fruit eten komt nog het dichtste in de buurt van een oplossing heb ik het idee. Maar dat helpt natuurlijk niet voor die droge neus.
Passagiers kunnen deze tips toepassen voor meer comfort:
Draag comfortabele losse kledij en schoenen. En dat kan ook gewoon modieus. Ik zie regelmatig super comfy outfits aan boord die er ook nog eens leuk uit zien.
Haal je make-up eraf als je aan boord komt (of doe gewoon geen make-up op) en smeer dan lekker een gezichtsmasker op. Ik zie wel eens dames die lekker achterover liggen met een hydraterende sheetmask op hun gezicht. Topidee!
Doe wat oefeningen met je benen terwijl je op je stoel zit of ga even wandelen. Je kan bijvoorbeeld regelmatig even naar de galley wandelen om een glaasje water oid te vragen. 2 vliegen in 1 klap!
Warm water drinken ipv koud/lauw. Afgekeken van Aziatische passagiers. Dit zou onder andere goed zijn voor de bloedcirculatie. Neem een thermos mee aan boord en laat die vullen in de galley.
(Je kan de andere voordelen van warm water drinken even googlen. Doe dat dan wel in het Engels om betere hits te krijgen.)
Je hebt mensen die nagenoeg aan boord wonen. Die vliegen zelfs meer dan de crew. Die weten vaak beter dan beginnende crew wat voor lekkers je in de galley kan vinden. Soms zijn ze zo goed op de hoogte dat ze weten in welke container ze het kunnen vinden.
Persoonlijk vind ik dat mensen die meer dan 3x per jaar vliegen ook al wel onder frequent flyers vallen.
Als antwoord op je andere vraag: make-up! En veel ook.
Een "full face make-up" is een vereiste gesteld door onze werkgever.
Ik gebruik concealer (tegen de donkere kringen die ik echt wel heb), foundation en poeder. Wat blush, oogschaduw, eyeliner (die wing heb ik inmiddels goed onder de knie), mascara en uiteraard rode lippenstift.
Ik heb een facemist die ik tijdens de vlucht gebruik om mijn huid te hydrateren en het frist ook lekker op. Handcreme is ook een must.
Veel crew dragen compressie panty's tegen gezwollen benen. Ik ook. Ik ben als de dood voor spataders
Na de vlucht smeren we dikke lagen kokosolie of Shea Butter op ons lijf om Saharabenen tegen te gaan.
Veel drinken.
En dat is het wel zo'n beetje. Ik heb nog steeds geen oplossing gevonden voor die droge keel en neus. Heel irritant! Je kan drinken wat je wilt maar dat helpt geen barst. Fruit eten komt nog het dichtste in de buurt van een oplossing heb ik het idee. Maar dat helpt natuurlijk niet voor die droge neus.
Passagiers kunnen deze tips toepassen voor meer comfort:
Draag comfortabele losse kledij en schoenen. En dat kan ook gewoon modieus. Ik zie regelmatig super comfy outfits aan boord die er ook nog eens leuk uit zien.
Haal je make-up eraf als je aan boord komt (of doe gewoon geen make-up op) en smeer dan lekker een gezichtsmasker op. Ik zie wel eens dames die lekker achterover liggen met een hydraterende sheetmask op hun gezicht. Topidee!
Doe wat oefeningen met je benen terwijl je op je stoel zit of ga even wandelen. Je kan bijvoorbeeld regelmatig even naar de galley wandelen om een glaasje water oid te vragen. 2 vliegen in 1 klap!
Warm water drinken ipv koud/lauw. Afgekeken van Aziatische passagiers. Dit zou onder andere goed zijn voor de bloedcirculatie. Neem een thermos mee aan boord en laat die vullen in de galley.
(Je kan de andere voordelen van warm water drinken even googlen. Doe dat dan wel in het Engels om betere hits te krijgen.)
zaterdag 1 juni 2019 om 00:29
Klopt, dat is een Islamitische regel. Staat ook in de Koran.TrolleyDolly schreef: ↑29-05-2019 22:10Goede vraag! Ik heb geteld. Volgende maand 9 dagen. Maar ik heb volgende maand ook 3 dagen "les".
precies! Ik krijg daar veel vragen over en mensen zijn dan steevast verrast door het antwoord.
Ik voel me hier veiliger dan in België. Onlangs is er een nieuwe wet gekomen. Staren of foto's maken van vrouwen zonder hun toestemming is vanaf nu verboden hier. De straf is niet min. Een beetje overdreven als je het mij vraagt. Maar goed, dat hebben ze niet gedaan.
Ik heb me laten vertellen dat lokale vrouwen volledige beschikking hebben over hetgeen ze verdienen, terwijl hun man de kosten voor het huis en alles wat bij een huishouden hoort, draagt. Als man draag je namelijk de financiële zorg voor het gezin. Daarbij krijgt mevrouw nog een soort van "zakgeld" idee van haar man.
Ibn Battutta mall ken ik niet. Ik Google het morgen zeker even!