Help Vliegangst

26-08-2007 00:28 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer bijna zover, ik moet vliegen en ik ben zo bang. De vorige keer hebben wat profs (stewardessen en een piloot) me gerust weten te stellen via het forum. Wie doet een poging?
Hoe zit dat met die danslessen?
Hier is mijn truc:

Er is een gratis cursus on line die voor mij echt werkte: ,

Google maar eens hierop: 'captain stacey fear of flying'

Hij is een piloot en legt uit hoe vliegen werkt, wat de achtergronden zijn van vliegangst, hoe je je angsten kunt beheersen etc. etc.

Het werkt voor mij echt. Ik durfde eerst echt niet meer te vliegen (ik woon in het buitenland, schoof dus ook familiebezoek vooruit).

Ik was eerst zo bang dat ik me heel erg in moest houden om mensen niet uit te schelden als ze naar mijn idee 'te veel bewogen' of 'te dik waren zodat het vliegtuig uit balans kon raken'. Echt waar, angst kan dit met je doen.

En nu? Het is nog steeds niet mijn grote hobby, maar ik kan vliegen. In de laatste 12 maanden heb ik dan ook 10 vluchten gemaakt. Ik voel ik me ook heel erg goed dat ik deze angst heb overwonnen. En daarnaast is het ook wel cool om heel veel over vliegtuigen te weten, hoe het allemaal werkt en welke veiligheidsmarges er allemaal zijn.

Heel veel succes, het is mogelijk om min of meer angstloos te vliegen! Het allerbeste!
ik heb altijd veel gevlogen en toch ineens, rond mijn twintigste, kwam de vliegangst opzetten... werd ook steeds erger. ik durfde niet eens meer naar het toilet aan boord, omdat ik niet durfde bewegen.

ik reis graag, heb in het buitenland gewoond, en wilde graag nog veel van de wereld zien, dus vliegangst was voor mij gewoon onacceptabel

ik zeg niet dat het een goeie methode is, maar ik nam dus een homeopatisch kalmeringstabletje, en een glaasje wijn ofzo.. net voldoende om in een blij roesje te verkeren (bij mij was het ergste bij opstijgen, daarna ging wel).. dat ging een tijd goed, tot ik een keer een ochtendvlucht had... tja dan wil ik toch echt geen glaasje wijn dus dat weggelaten.. ging ook wel ok.. en inmiddels vlieg ik weer gewoon, zonder tabletjes zelfs.. echt leuk vind ik het nog steeds niet, maar ik kan tenminste weer gewoon overal heen!
goeie tip die site!
Hoi Meds,

Ben blij dat het je heeft geholpen!
Alleen al het feit dat alle vliegtuigongelukken nog als Groot Nieuws worden gebracht, inclusief redenen etcetera, geeft al aan dat ze ontzettend weinig voorkomen :-).

Willem heeft een paar voorbeelden door 'slecht weer' gepost, er zitten soms wel jaren tussen.... Elk vliegtuigongeluk is nog Nieuws... Een auto- of busongeluk, of zelfs een kettingbotsing, komt 90% van de tijd al niet meer op het nieuws hoor, zo normaal is het! Dus alleen al dat vliegtuigongelukken wél nieuws zijn geeft al aan dat ze heel zeldzaam zijn :-).

Vliegtuigen zitten echt heel knap in elkaar eigenlijk. Het materiaal is relatief licht maar supersterk en er zitten allemaal van die technische hoogstandjes in zoals bewegende vleugeldelen enzo voor optimaal vliegen en remmen. Een vliegtuig vliegt heel hoog in de lucht, waar het ijskoud is, en toch is het in het vliegtuig lekker warm én kun je gewoon nog uit je raampje kijken - deze zijn dubbeldik! Een piloot heeft allemaal spannende apparaten in zijn cockpit die van alles en nog wat meten en waarschuwen voor veel gevaarlijke dingen. Een groot vliegtuig heeft altijd meerdere motoren , en mocht in geval van nood er ééntje uitvallen kan de piloot zelfs nog met alleen de ander bij het dichtstbijzijnde vliegveld komen! Vliegen is nog steeds één van de veiligste manieren om je voort te bewegen. Helpt het als je je een keer goed laat voorlichten over de technische aspecten van vliegtuigen? Een vriend van me kan dat heel goed, maar ik vergeet de details altijd zo ingewikkeld is het allemaal .

Ow, en je mag niet eens meer meer dan 100ml wáter meenemen in het vliegtuig, laat staan dat het je lukt een molotov cocktail binnen te smokkelen...
Die regels worden binnenkort weer losgelaten, Tangerine.

Meds, hoe doe je dat dan wanneer je naar ZA vliegt...???
quote:meds schreef op 27 augustus 2007 @ 18:10:

ja ja ja ja het is controleverliesangst. Als ik dat toestel maar zelf kon vliegen was er niks aan de hand. Heb wel eens zitten denken over zo'n cursus.

Maar als ik in de plane zit denk ik alleen maar, we storten neer... zal je net zien... moet mij weer overkomen...Hahaha, dan weet je zeker dat je neerstort. Ga dan niet vliegen als je er zo tegenop ziet. Niemand dwingt je.
zam ik vlieg wel hoor ondanks mijn afgrijzen, heb veel minder moeite met intercont. vluchten dan met korte. Hoe kan dat?
Huh? Ik had gisteren een heel verhaal getypt over dat dit topic na 4 jaarineens weer bovenaan stond en mijn vliegangst...Pleite?! WTF..

Geen zin om nu weer te typen, misschien morgen..

Vaaaaag....
Aha! Even onder mijn eigen loepje gekeken

Vliegangst.... Hier dus! ;-)

Ik heb ook vliegangst, zit regelmatig huilend in het vliegtuig, maar ik ga wel. Ik ga me echt niet laten tegenhouden door iets waarvan ik weet dat het tussen mn oren zit. Stijgen, landen en turbulentie of niet.

Afgelopen jaar heb ik eindelijk Oxazepam gekregen en voor mijn reis naar Indonesië vraag ik die zeker weer. Ik voelde me stukken rustiger, minder angstig, beetje afgestompt misschien, maar wel nog helemaal bij.

Grappig trouwens dat Sito een topic van 2jaar oud vindt en m weer in beeld gooit
Je hebt ook een vliegangstapp...
(Een vlucht van ca. 4 uur met de KLM? Gokje: Caïro?)

Ik heb zo'n 2293 veilige vlieguren achter de rug en dat is van de afgelopen 4 jaar dat ik bij de KLM werkzaam ben.

Mayou zit misschien zelfs al op dik 10.000 vlieguren.

quote:meds schreef op 28 augustus 2007 @ 17:06:

ik denk ook altijd, da's toch zinloos, als we gaan dan gaan we goed

Dat is niet waar. Het is een heeeeeel klein percentage waarbij het catastrofaal afloopt.

Er is aangetoond dat passagiers die niet hebben opgelet tijdens de zgn demo, bij een noodsituatie de deur proberen te bereiken waar ze zijn binnengekomen. Ja..... ook als ze voor of achter de rij met noodluiken zitten Die gaan blind rennen, want weten alleen nog waar ze binnen zijn gekomen. Bij sommige ongelukken in het verleden, zijn er lichamen aangetroffen van mensen die op weg waren naar de deur waar ze waren binnen gekomen, terwijl ze toch echt in de buurt zaten van een noodluik. Dat is maar een klein iets wat de veiligheidsinstructie aangeeft - kijk om je heen welke deur blablabla.

Turbulentie is soms ook te voorspellen. Er zijn wereldwijd gebieden waar er zo goed als altijd sprake is van turbulentie. Als je naar Caïro vliegt, dan zal je wellicht over de Alpen vliegen en dus kan je je voorbereiden op wat geschommel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven