Hitte en vakantiebestemming
vrijdag 19 juni 2026 om 15:53
Met de aanstaande hitte in gedachte lijkt het mij verschrikkelijk om met 40+ graden op vakantie te zijn. Überhaupt maar helemaal op een camping. In een hotel of huisje met airco zou ik die al niet meer uitkomen, maar op een camping kan je echt nergens goed afkoelen.
Zijn er ook mensen die vanwege de steeds warmere zomers hun vakantiebestemming daarop aanpassen?
Zijn er ook mensen die vanwege de steeds warmere zomers hun vakantiebestemming daarop aanpassen?
zaterdag 20 juni 2026 om 15:40
Ja, het is gewoon compleet verkeerd ingeschat van mij. Maar eens en nooit meer, goede les geweest. Als we drie weken eerder waren geweest hadden we trouwens 20-25 graden gehad. Deze temperaturen waren, zeiden de mensen aldaar, niet per se heel gebruikelijk, maar zelf vonden ze na maandenlang koele temperaturen en nauwelijks zon de warmte wel heel welkom. Maar voor mij is het - overigens in meerder opzichten - niet een land waar ik nog eens gauw naar terug wil.Irregular_Choice schreef: ↑20-06-2026 15:05Maar Zweden en deels ook Noorwegen hebben toch gewoon ook een zeeklimaat zoals hier. Zeker het zuiden en midden van Zweden kan warm zijn in de zomer. Het noorden van die landen is arctisch ja, maar die landen zijn zo uitgestrekt dat je allerlei klimaten tegen komt. Die temperaturen horen daar dus ook gewoon.
zaterdag 20 juni 2026 om 15:53
Denemarken, is vaak een (fractie) kouder als bij ons, omring door zee. Kans op hitte is in ieder kleiner dan bij ons.cognac schreef: ↑20-06-2026 13:56Dat hadden wij ook en ik baalde als een stekker. Als ik naar die landen ga dan alleen nog tussen september en mei.
In de zomer blijf ik eigenlijk liever in Nederland. In zuidelijkere landen kun je min of meer verwachten dat het boven de dertig gaat, maar als je die temperaturen in Zweden, Noorwegen, Ierland of Schotland krijgt ben ik aan het vloeken dat dat daar toch niet hoort, zulke hitte...
Waar kan ik nog heen? Misschien nog naar België...
Op de Ardennen na zal België eerder warmer zijn. Misschien de kust iets minder.
Noord-Duitsland bij Rugen/Duitse Waddeneilanden, alles boven de lijn Berlijn- Hannover.
Karakter is wat je bent in het donker.
zaterdag 20 juni 2026 om 16:41
Denemarken hadden we een paar jaar eerder inderdaad prima weer in juli. Aangenaam land vond ik dat ook.MidasWolf schreef: ↑20-06-2026 15:53Denemarken, is vaak een (fractie) kouder als bij ons, omring door zee. Kans op hitte is in ieder kleiner dan bij ons.
Op de Ardennen na zal België eerder warmer zijn. Misschien de kust iets minder.
Noord-Duitsland bij Rugen/Duitse Waddeneilanden, alles boven de lijn Berlijn- Hannover.
Slovenië of Slowakije, hoe is dat in de zomer?
zaterdag 20 juni 2026 om 16:46
Oh je vond het te warm. Ik kan daar goed mee overweg. Het enige rotte in Zweden waren de wespen. We zaten eens op een terras waar ze naar verluidt het beste ijs van Zweden serveerden. Het zag er ook heerlijk uit, met vers fruit, maar we hebben het laten staan en zijn weg gevlucht omdat er continu minstens 10 wespen op ons bord zaten. Het zwemmen in de meren vond ik wel fantastisch. Ik zwem eigenlijk nooit in natuurlijk water vanwege de viezigheid en omdat je de bodem niet kunt zien, maar daar was het zo helder dat je overal kon zien of er enge beesten onder je zwommen (die er gelukkig niet waren).cognac schreef: ↑20-06-2026 15:40Ja, het is gewoon compleet verkeerd ingeschat van mij. Maar eens en nooit meer, goede les geweest. Als we drie weken eerder waren geweest hadden we trouwens 20-25 graden gehad. Deze temperaturen waren, zeiden de mensen aldaar, niet per se heel gebruikelijk, maar zelf vonden ze na maandenlang koele temperaturen en nauwelijks zon de warmte wel heel welkom. Maar voor mij is het - overigens in meerder opzichten - niet een land waar ik nog eens gauw naar terug wil.
zaterdag 20 juni 2026 om 16:54
In Slovenië had ik geluk. Daar was het rond de 25 graden. Slowakije niet geweest, met name die laatste heeft een landklimaat dus hete zomers kunnen daar voorkomen. Zou ik sneller voor Slovenië gaan. Ook echt een leuk land. Door de ligging onder Oostenrijk kan het ook daar best warm worden.
Noordwest Spanje is ook interessant. Galicië, Asturië, Baskenland, cantabrie.
Ben er zelf nog niet geweest, zou ik wel nog graag willen. Dit groene gedeelte is vaak niet zo warm als de rest van Spanje.
Karakter is wat je bent in het donker.
zaterdag 20 juni 2026 om 19:49
Noordwest Spanje is prachtig
Maar wisselvallig weer. Je kan in de zomer 18 graden met regen hebben of 35+ graden.
zaterdag 20 juni 2026 om 20:00
Slowakije wordt heel heet in de zomer. Je kunt in de bergen gaan zitten, dat scheelt iets. Slovenië heeft meer bergen waar het weer onvoorspelbaarder kan zijn, maar daarbuiten wordt het ook best warm.
Si abra la puerta hay lobos.
zaterdag 20 juni 2026 om 21:21
Ja wij passen het wel aan, inmiddels al 4 jaar in de zomer naar Oostenrijk, lekker ee bergen in. Mooi land, veel te doen en zien en mooie zwembaden en meren. Over het algemeen heerlijk weer, rond de 25 graden. Iets vaker regen, maar meeste valt s avonds dus niet zoveel last van.
Ik ga in de zomer in elk geval niet meer naar zuid europa, mij veel te heet..
Ik ga in de zomer in elk geval niet meer naar zuid europa, mij veel te heet..
zondag 21 juni 2026 om 09:04
Ik houd het denk ik de komende jaren maar lekker bij Nederland: Zeeland, Waddeneilanden etc. En dan houden we de mei- of herfstvakantie af en toe voor een stedentrip of een vakantie naar de zon.
Over een paar jaar als de kinderen niet meer mee (willen) gaan kan ik eens vaker in een andere periode nog wat landen en regio's in Europa gaan bezoeken.
zondag 21 juni 2026 om 10:59
wespen?KamilleT schreef: ↑20-06-2026 16:46Oh je vond het te warm. Ik kan daar goed mee overweg. Het enige rotte in Zweden waren de wespen. We zaten eens op een terras waar ze naar verluidt het beste ijs van Zweden serveerden. Het zag er ook heerlijk uit, met vers fruit, maar we hebben het laten staan en zijn weg gevlucht omdat er continu minstens 10 wespen op ons bord zaten. Het zwemmen in de meren vond ik wel fantastisch. Ik zwem eigenlijk nooit in natuurlijk water vanwege de viezigheid en omdat je de bodem niet kunt zien, maar daar was het zo helder dat je overal kon zien of er enge beesten onder je zwommen (die er gelukkig niet waren).
Ik dacht dat muggen (knutjes) de hel waren in Zweden.
Zeker bij een meer, maar dat zal afhangen van het seizoen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 21 juni 2026 om 13:53
zondag 21 juni 2026 om 19:41
Wij passen onze bestemming wel aan. Man kan prima tegen de hitte, maar ik niet.
Ik vind de max 30 graden en 's nachts koel slapen is een must.
Zoals het hier nu is, vind ik echt niet fijn: te warm, 's nachts ook te warm waardoor het huis niet af kan koelen (want op de uren dat het buiten kouder is dan binnen, slaap ik of moet ik naar mijn werk)
Ik zal blij zijn als de temperatuur weer wat lager wordt (bij voorkeur overdag rond de 23 graden en 's nachts minder dan 15 graden)
Ik vind de max 30 graden en 's nachts koel slapen is een must.
Zoals het hier nu is, vind ik echt niet fijn: te warm, 's nachts ook te warm waardoor het huis niet af kan koelen (want op de uren dat het buiten kouder is dan binnen, slaap ik of moet ik naar mijn werk)
Ik zal blij zijn als de temperatuur weer wat lager wordt (bij voorkeur overdag rond de 23 graden en 's nachts minder dan 15 graden)
maandag 22 juni 2026 om 10:50
Wij zijn de laatste jaren een paar keer in Zweden en Noorwegen geweest. Vorig jaar twee weken tussen 25 en 30 graden. Op sommige plekken inderdaad veel wespen, van muggen of knutjes totaal geen last gehad. Dat is echt lokaal heel verschillend.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 22 juni 2026 om 10:50
Het inderdaad prachtig daar. Maar ook steeds warmer, vorig jaar waren er veel bosbranden. En steeds toeristischer, veel Spanjaarden die naar die omgeving trekken omdat het gemiddeld minder warm is dan de rest van Spanje.
maandag 22 juni 2026 om 16:41
Eh.... misschien omdat het daar toen winter was? Dat is toch geen vergelijk?
Als je wil weten wat je wil, moet je kijken naar wat je doet.
maandag 22 juni 2026 om 16:42
Kattentuintje schreef: ↑22-06-2026 16:41Eh.... misschien omdat het daar toen winter was? Dat is toch geen vergelijk?
In Afrika is het altijd en overal bloedheet, jeweettog.
zondag 5 juli 2026 om 09:04
Dat hadden mijn schoonouders inderdaad ook. Houdt mij wel tegen om die kant op te gaan. Oostenrijk is echt prachtig, hebben er 2 overnachtingen gedaan richting Italië een paar jaar geleden. Maar als ik dan inderdaad hoor over 2 weken regen, dat is dan ook weer geen pretje. Heb dat nu in de Vogezen 2 keer gehad, hoe mooi de omgeving daar ook is, dat slaan we voortaan ook over. Ik vind een keer regen of wat kouder weer echt niet erg, maar 2 weken in de zeikregen zitten met 13 graden is niet echt de zomervakantie die ik voor ogen heb.
zondag 5 juli 2026 om 11:38
Heel leuk, dat op de bonnefooi. Maar ervaring leert me dat dat geen succes is. Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar toen wij 3 jaar geleden dus 2 weken in de regen hebben gezeten ben ik op zoek gegaan naar een camping net buiten de bergen waar het droog was. Ik heb ruim 30 campings gecontact, op de website gekeken of er plek was, gebeld, gemaild, noem maar op. En er was echt nergens plek. Dus nee, dat is voor ons geen optie want ik heb sowieso geen zin om in mijn vakantie nog uren bezig te zijn om weer een volgende camping te zoeken. In het hoogseizoen zit het vol, is onze ervaring. Zeker als je een ruime plek nodig hebt ivm een grote caravan.
zondag 5 juli 2026 om 12:38
Via Airbnb en booking.com zijn er op het allerlaatste moment nog genoeg opties. Vaak komen er nog plekjes vrij omdat mensen op het laatst nog annuleren ivm ziekte, scheiden of een overlijden om maar een paar redenen te noemen.Irregular_Choice schreef: ↑05-07-2026 11:38Heel leuk, dat op de bonnefooi. Maar ervaring leert me dat dat geen succes is. Ik weet niet hoe anderen dat doen, maar toen wij 3 jaar geleden dus 2 weken in de regen hebben gezeten ben ik op zoek gegaan naar een camping net buiten de bergen waar het droog was. Ik heb ruim 30 campings gecontact, op de website gekeken of er plek was, gebeld, gemaild, noem maar op. En er was echt nergens plek. Dus nee, dat is voor ons geen optie want ik heb sowieso geen zin om in mijn vakantie nog uren bezig te zijn om weer een volgende camping te zoeken. In het hoogseizoen zit het vol, is onze ervaring. Zeker als je een ruime plek nodig hebt ivm een grote caravan.
Niet iedereen gaat met een grote caravan weg. Met op het allerlaatste moment boeken bedoel ik niet “op de bonnefooi”, maar een avondje gaan zitten en de dag erna vertrekken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in