Hitte en vakantiebestemming
vrijdag 19 juni 2026 om 15:53
Met de aanstaande hitte in gedachte lijkt het mij verschrikkelijk om met 40+ graden op vakantie te zijn. Überhaupt maar helemaal op een camping. In een hotel of huisje met airco zou ik die al niet meer uitkomen, maar op een camping kan je echt nergens goed afkoelen.
Zijn er ook mensen die vanwege de steeds warmere zomers hun vakantiebestemming daarop aanpassen?
Zijn er ook mensen die vanwege de steeds warmere zomers hun vakantiebestemming daarop aanpassen?
vrijdag 19 juni 2026 om 17:35
vrijdag 19 juni 2026 om 17:49
vrijdag 19 juni 2026 om 18:19
Nou. En dan ga je dus naar een land waarvan je verwacht dat het in elk geval koeler zal zijn dan in Nederland... zit je drie weken in een hittegolf van boven de 30 graden. In huisjes zonder airco want het land is meestal niet berekend op hete zomers.
En dan baal je nog erger van de hitte dan wanneer je naar Zuid-Europa was gegaan want je wilde juist weg van de hitte.
En dan baal je nog erger van de hitte dan wanneer je naar Zuid-Europa was gegaan want je wilde juist weg van de hitte.
vrijdag 19 juni 2026 om 18:40
Een paar jaar geleden tijdens een hittegolf in Kroatië vakantie gevierd met temperaturen net onder de veertig graden en dat vond ik echt niet leuk. Ik kon niet slapen, ik had geen zin om dingen te ondernemen. Ik kom echt graag in Zuid-Europa, maar ik heb de luxe dat ook buiten de zomervakantie te kunnen, dus daar kies ik voor. Scheelt ook dat het dan veel rustiger is.
In de zomervakantie ben ik meestal ergens in de alpen of in een ander berggebied. Dan koelt het 's avonds over het algemeen best af. Slecht weer is inderdaad een risico, maar ik heb meestal geluk. Dit jaar ga ik ook een paar nachten naar het oosten van Oostenrijk, dat zou nog spannend kunnen worden qua hitte, maar dat zie ik dan wel. Dan ga ik gewoon in een zwembad liggen.
In de zomervakantie ben ik meestal ergens in de alpen of in een ander berggebied. Dan koelt het 's avonds over het algemeen best af. Slecht weer is inderdaad een risico, maar ik heb meestal geluk. Dit jaar ga ik ook een paar nachten naar het oosten van Oostenrijk, dat zou nog spannend kunnen worden qua hitte, maar dat zie ik dan wel. Dan ga ik gewoon in een zwembad liggen.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 19 juni 2026 om 19:02
Dit heb ik in Ierland meegemaakt. Kamperen in the Burren. Nul schaduw want er groeien daar letterlijk geen bomen, en dan een hittegolf dus in de tent ook niet te harden. Prachtig maar men wat heet. Puur voor de koelte maar naar een druipsteengrot gegaan (stelde niks voor maar wel lekker koel)cognac schreef: ↑19-06-2026 18:19Nou. En dan ga je dus naar een land waarvan je verwacht dat het in elk geval koeler zal zijn dan in Nederland... zit je drie weken in een hittegolf van boven de 30 graden. In huisjes zonder airco want het land is meestal niet berekend op hete zomers.![]()
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
vrijdag 19 juni 2026 om 19:18
Jaren geleden 3 weken met 35+ graden op een camping in zuid-Frankrijk gestaan en dat was echt geen pretje. Het enige wat we konden doen was in het zwembad hangen, 's nachts met de binnentent open slapen omdat het anders te heet was, en zelfs het water in de rivier was te warm om af te koelen. Uiteindelijk zijn we zo'n dag of 3 eerder naar huis gegaan
vrijdag 19 juni 2026 om 19:53
Nou dit. Die pech had ik dus ook in Noorwegen...
Ik twijfel wel serieus over of ik volgend jaar begin mei of half juni naar disneyland parijs wil gaan. Dit jaar stortregende het begin mei dagen achter elkaar, maar nu is het er 35+ graden. Allebei totaal geen garantie voor volgend jaar natuurlijk, maar pfff dat is dus natuurlijk allebei niks
vrijdag 19 juni 2026 om 20:15
vrijdag 19 juni 2026 om 20:39
Ik pas de bestemming er niet speciaal op aan. Na een paar jaar slecht weer in noord Frankrijk, Duitsland en Nederland wilde ik weer eens een keer echt zomerweer tijdens de vakantie, dus toen zijn we naar Italië gegaan. Ja, het was warm maar heerlijk om gewoon elke dag een korte broek aan te kunnen, lekker zwemmen in zee en het zwembad, geen natte zooi in de caravan steeds. Dus wij wisselen het af. Vorig jaar weer slecht weer gehad in noord Frankrijk, dit jaar gaan we naar Duitsland ivm kosten. Maar volgend jaar wil ik weer wat zuidelijker! In Denemarken was het overigens heerlijk! 3 Weken geweest waarvan 2 met een graad of 20/25 en 1 week boven de 30. Helemaal prima, die combi van warm zonnig en temperaturen waarbij je veel kan ondernemen
vrijdag 19 juni 2026 om 20:59
Ik vind het vooral anders sinds onze peuter meegaat. Paar jaar geleden zaten we tijdens een hittegolf in de Dordogne met z'n 2en met een tent. Dat vond ik prima. We gingen een beetje van rivier naar zwembad, haalde een gebraden kippetje op de markt en aten dat om 22u 's Avonds bij de rivier op als avondeten. En tegen de nacht was het zo aangenaam dat slapen weer prima ging.
Vorig jaar deden we hetzelfde met dreumes. Het was een groot drama. Slapen ging niet, nachten heeft ze gekrijst van oververmoeidheid en ze bleef maar rennen in die hitte. Uiteindelijk waren we alleen maar rondjes aan het rijden voor wat verkoeling en zijn we na een week naar huis gegaan ipv de geplande 2 weken daar.
Dit jaar dus gekozen voor iets dichterbij, hopelijk lekker 20 graden en droog. Maar ik bid echt dat er geen hittegolf komt
Vorig jaar deden we hetzelfde met dreumes. Het was een groot drama. Slapen ging niet, nachten heeft ze gekrijst van oververmoeidheid en ze bleef maar rennen in die hitte. Uiteindelijk waren we alleen maar rondjes aan het rijden voor wat verkoeling en zijn we na een week naar huis gegaan ipv de geplande 2 weken daar.
Dit jaar dus gekozen voor iets dichterbij, hopelijk lekker 20 graden en droog. Maar ik bid echt dat er geen hittegolf komt
vrijdag 19 juni 2026 om 23:12
Nu de zomers steeds warmer worden merk ik dat ik griekenland en spanje niet meer trek als zomervakantie.
Ik ben aan schoolvakanties gebonden door werk. Dit jaar gaan we naar oostenrijk.
Ik ben vrij ondernemend, maar als het zó heet is, ben ik niet vooruit te branden.
Ga je eropuit en rent alleen maar van schaduw naar schaduw.
Ik ben aan schoolvakanties gebonden door werk. Dit jaar gaan we naar oostenrijk.
Ik ben vrij ondernemend, maar als het zó heet is, ben ik niet vooruit te branden.
de wereld wacht om ontdekt te worden
vrijdag 19 juni 2026 om 23:39
Ik zat dat jaar in Kroatië met een comfortabele 28 graden terwijl het in Nederland tegen de 40 graden liep. Jaar daarna zat ik in Zuid-Afrika, ijskoud, nachtvorst, en in Nederland vielen de mussen van het dak.
zaterdag 20 juni 2026 om 00:46
Ik vind warm weer prima zolang ik maar koel kan slapen. Dus bij bestemmingen in het zuiden in de zomer kies ik voor een accommodatie met airco. Dan slaap ik heerlijk in mijn koele slaapkamer en overdag vind ik het prima als het dan een graad of 30 is.
Warm slapen vind ik echt heel vervelend en dan slaap ik niet goed en dan is de vakantie ook gelijk een stuk minder leuk.
Niet kamperen dus in de zomer in het zuiden maar een huisje/appartement/hotel.
Kamperen vind ik leuk maar alleen als het weer niet te extreem warm/koud is.
Warm slapen vind ik echt heel vervelend en dan slaap ik niet goed en dan is de vakantie ook gelijk een stuk minder leuk.
Niet kamperen dus in de zomer in het zuiden maar een huisje/appartement/hotel.
Kamperen vind ik leuk maar alleen als het weer niet te extreem warm/koud is.
zaterdag 20 juni 2026 om 10:29
zaterdag 20 juni 2026 om 11:38
Er valt amper tegenop te plannen. Afgelopen jaar zaten we in een stacaravan in Limburg tijdens een hittegolf. Overdag prima, gewoon in/aan zwembad hangen, maar slapen.. geen airco dus het was 32gr binnen, niet te doen.
Paar jaar terug waren we in Denemarken in de zomervakantie maar het leek wel herfstvakantie, 2 weken 17gr en iedere dag wel regen gehad. Daar is dan ook weinig aan, maar ja kan een paar weken later weer heel anders zijn. Lastig plannen.
Paar jaar terug waren we in Denemarken in de zomervakantie maar het leek wel herfstvakantie, 2 weken 17gr en iedere dag wel regen gehad. Daar is dan ook weinig aan, maar ja kan een paar weken later weer heel anders zijn. Lastig plannen.
zaterdag 20 juni 2026 om 12:10
Bij ons is de meivakantie nog met een week verlengt, dus we hebben drie weken en heel veel mensen gaan dan op vakantie. Een stuk goedkoper, rustiger en beter weer.
En dan in de zomer een week of drie rondtoeren in een campertje door Denemarken, Zweden of Noorwegen, waar je ook rust kan vinden en het weer perfect is, bevalt ons de laatste jaren uitstekend.
En dan in de zomer een week of drie rondtoeren in een campertje door Denemarken, Zweden of Noorwegen, waar je ook rust kan vinden en het weer perfect is, bevalt ons de laatste jaren uitstekend.
zaterdag 20 juni 2026 om 12:14
In de zomervakantie is het zo wisselend. We hebben in Nederland ook wekenlang hittegolven gehad. Wij gaan naar Scandinavië om de ergste hitte te ontvluchten, gaat de laatste vier jaar goed.thanx schreef: ↑19-06-2026 23:12Nu de zomers steeds warmer worden merk ik dat ik griekenland en spanje niet meer trek als zomervakantie.
zaterdag 20 juni 2026 om 12:20
Als je naar Scandinavië of Schotland gaat, weet je dat je niet voor het mooie weer gaat. Desondanks vond ik de compleet verregende vakanties in Schotland en Oostenrijk, in juli, best vervelend. Vooral in Oostenrijk was er niet zoveel meer te doen dan buiten zijn en wandelen. Daar zaten we echt opgehokt in ons pension, wat wel gezellig was, maar ik ga ook op vakantie om wat te zien.
Voor onze vakanties in IJsland en Zweden hadden we ons voorbereid op het ergste, maar daar hebben we twee weken prima weer gehad. In Zweden zelfs 30 graden.
Voor onze vakanties in IJsland en Zweden hadden we ons voorbereid op het ergste, maar daar hebben we twee weken prima weer gehad. In Zweden zelfs 30 graden.
zaterdag 20 juni 2026 om 12:32
Wij gaan naar Zuid-Frankrijk in juli. Op een camping, maar wel in een stacaravan met airco. Anders vertik ik het die kant op te rijden. Dat doen we al jaren zo en het is voor ons het beste uit 2 werelden. Kinderen vinden het fantastisch. Wij hebben rust, kunnen ons ding doen. Af en toe zoeken we een dorpje/marktje op en maken een rit met de auto. Warmte overdag is wel te doen en als het even niet te doen is, zoeken we de stacaravan op met airco. En de avonden/nachten zijn daardoor ook prima te doen.
Volgend jaar gaan we naar Schotland in de zomerperiode. In de herfstvakantie zoeken we dan de zon op.
Paar jaar geleden ook zo gedaan en ondanks het prachtige weer daar in juli (voor Schotse begrippen, we hebben 1 ochtend regen gehad tijdens onze 21 dagen daar), miste ik toch een paar dagen zwembad/strand en genieten van weer boven de 23 graden. Dus doen we volgend jaar in de herfstvakantie een vakantie richting de zon.
Volgend jaar gaan we naar Schotland in de zomerperiode. In de herfstvakantie zoeken we dan de zon op.
Paar jaar geleden ook zo gedaan en ondanks het prachtige weer daar in juli (voor Schotse begrippen, we hebben 1 ochtend regen gehad tijdens onze 21 dagen daar), miste ik toch een paar dagen zwembad/strand en genieten van weer boven de 23 graden. Dus doen we volgend jaar in de herfstvakantie een vakantie richting de zon.
zaterdag 20 juni 2026 om 12:34
Wij wonen op een plek met een subtropisch klimaat dus wel wat gewend. Droge hitte vind ik dan ook niet zo erg.
Maar na een paar (verre) vakanties met heet weer in combinatie met een hoge luchtvochtigheid, was ik daar helemaal klaar mee. De zomers erna gingen we naar Noorwegen en Zuid-Afrika. Heerlijk.
Maar het scheelt natuurlijk dat wij niet persé voor de zon op vakantie hoeven.
Maar na een paar (verre) vakanties met heet weer in combinatie met een hoge luchtvochtigheid, was ik daar helemaal klaar mee. De zomers erna gingen we naar Noorwegen en Zuid-Afrika. Heerlijk.
Maar het scheelt natuurlijk dat wij niet persé voor de zon op vakantie hoeven.
zaterdag 20 juni 2026 om 13:56
Dat hadden wij ook en ik baalde als een stekker. Als ik naar die landen ga dan alleen nog tussen september en mei.KamilleT schreef: ↑20-06-2026 12:20Als je naar Scandinavië of Schotland gaat, weet je dat je niet voor het mooie weer gaat. Desondanks vond ik de compleet verregende vakanties in Schotland en Oostenrijk, in juli, best vervelend. Vooral in Oostenrijk was er niet zoveel meer te doen dan buiten zijn en wandelen. Daar zaten we echt opgehokt in ons pension, wat wel gezellig was, maar ik ga ook op vakantie om wat te zien.
In de zomer blijf ik eigenlijk liever in Nederland. In zuidelijkere landen kun je min of meer verwachten dat het boven de dertig gaat, maar als je die temperaturen in Zweden, Noorwegen, Ierland of Schotland krijgt ben ik aan het vloeken dat dat daar toch niet hoort, zulke hitte...
Waar kan ik nog heen? Misschien nog naar België...
zaterdag 20 juni 2026 om 15:05
Maar Zweden en deels ook Noorwegen hebben toch gewoon ook een zeeklimaat zoals hier. Zeker het zuiden en midden van Zweden kan warm zijn in de zomer. Het noorden van die landen is arctisch ja, maar die landen zijn zo uitgestrekt dat je allerlei klimaten tegen komt. Die temperaturen horen daar dus ook gewoon.cognac schreef: ↑20-06-2026 13:56Dat hadden wij ook en ik baalde als een stekker. Als ik naar die landen ga dan alleen nog tussen september en mei.
In de zomer blijf ik eigenlijk liever in Nederland. In zuidelijkere landen kun je min of meer verwachten dat het boven de dertig gaat, maar als je die temperaturen in Zweden, Noorwegen, Ierland of Schotland krijgt ben ik aan het vloeken dat dat daar toch niet hoort, zulke hitte...
Waar kan ik nog heen? Misschien nog naar België...
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in