Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Tamago schreef:
24-11-2019 12:01
Deze reactie is dus precies wat ik bedoel. Het is sociaal niet geaccepteerd om te klagen, maar het is echt heel onaangenaam om in die bus te zitten. Rit duurt ongeveer drie kwartier, en dat 8 tot 10x per week ...

Maar over een geluid van een yoghurtbakje mag je hier wel klagen.
Ik geef je helemaal gelijk hoor
Het is sociaal onacceptabel dat je over zoiets klaagt, maar geloof me: niemand in die bus zal oprecht blij zijn met die groep
het is alleen not done om je er over uit te spreken
Maar ja..het is irritant
Net als dat ik het laatst ongelofelijk goor en irritant vond dat in de ontbijtruimte van mijn hotel laatst een kwijlende man in zon karretje zat en allemaal enge geluiden maakte. Het is was ontzettend onsmakelijk om daarbij te moeten ontbijten en ja dan zal ik wel n bitch zijn, maar ik kan daar dus niet tegen
Tuurlijk heeft die man recht om daar te zijn, maar ik heb ook recht om daar geen zin in te hebben. En ik geloof oprecht niet dat iemand in die ontbijtruimte er wél heel blij mee was
Misschien is dat ook juist datgene wat me compleet gek maakt. Dat je er niks mee kunt. Op een feestje met herrie kan ik naar buiten vluchten. Te veel herrie in de kantoortuin, dan geef ik gerust een bulk en dan dimmen ze weer.

Maar hier kan ik niet weg, en ik kan er niks van zeggen met goed fatsoen. Net als met huilende baby’s inderdaad.
Tamago schreef:
24-11-2019 19:25
Misschien is dat ook juist datgene wat me compleet gek maakt. Dat je er niks mee kunt. Op een feestje met herrie kan ik naar buiten vluchten. Te veel herrie in de kantoortuin, dan geef ik gerust een bulk en dan dimmen ze weer.

Maar hier kan ik niet weg, en ik kan er niks van zeggen met goed fatsoen. Net als met huilende baby’s inderdaad.
Ik denk er precies zo over hoor, en ik denk dat het gros van de mensen zich er net zo erg aan stoort. Maar dat vervolgens niet uitspreekt. Doe je dat wel, dan zijn er wel weer een paar van die politiek correcte moraalridders die daar wat over moeten zeggen. Altijd.

Maar dit is een ergernissen topic en dit is een ergernis. Je zit hier dus helemaal goed :) .
En het is ook gewoon rete irritant, zeker op een langere reis.
Ik zat gisteren in een volle trein, normale coupé en iedereen was lekker stil. Helaas zat er iemand met koptelefoon op naar harde muziek te luisteren. Zo hard dat het duidelijk te horen was. Heel irritant, maar moeilijk te zien wie het was want er zaten meerdere met koptelefoon.

Zou zo iemand echt niet doorhebben dat zijn muziek zo hard staat?
Laatst in een stiltecoupé, waar ik voor een lange rit expres in ga zitten zodat ik in stilte kan werken, zaten er twee mannen de héle rit hardop met elkaar te praten. Hoe asociaal! Vond het stom van mezelf dat ik er niks van durfde te zeggen, maar ik had er echt veel last van.
vlokkenopjebrood schreef:
24-11-2019 16:07
Ik geef je helemaal gelijk hoor
Het is sociaal onacceptabel dat je over zoiets klaagt, maar geloof me: niemand in die bus zal oprecht blij zijn met die groep
het is alleen not done om je er over uit te spreken
Maar ja..het is irritant
Net als dat ik het laatst ongelofelijk goor en irritant vond dat in de ontbijtruimte van mijn hotel laatst een kwijlende man in zon karretje zat en allemaal enge geluiden maakte. Het is was ontzettend onsmakelijk om daarbij te moeten ontbijten en ja dan zal ik wel n bitch zijn, maar ik kan daar dus niet tegen
Tuurlijk heeft die man recht om daar te zijn, maar ik heb ook recht om daar geen zin in te hebben. En ik geloof oprecht niet dat iemand in die ontbijtruimte er wél heel blij mee was
Wauw. Ik herken je gedrag, bij mensen die vervelend doen als wij met clienten ergens zijn.
Afzonderen maar weer in het bos he?
Doorgaans zit zo iemand niet aan jouw tafel toch? Dus je kan rustig een andere kant op kijken
"Enge geluiden" ja stel je toch voor zeg dat hij geluid maakt.
Kutmaatschappij
pipootje schreef:
25-11-2019 07:57
Wauw. Ik herken je gedrag, bij mensen die vervelend doen als wij met clienten ergens zijn.
Doorgaans zit zo iemand niet aan jouw tafel toch? Dus je kan rustig een andere kant op kijken
Kutmaatschappij
Ik werk ook regelmatig met mensen met een beperking en réken maar dat die af en toe vervelend zijn en irritatie oproepen bij andere mensen.
Jij bent daar aan gewend en het is je werk, maar anderen in je omgeving zijn bijvoorbeeld een avondje weg of net wakker of gewoon mens en dan kan het best vervelend zijn als er iemand vlakbij hard gilt of kwijlend eet. Wil absoluut niet zeggen (zoals hier al werd gezegd), dat die mensen er niet mogen zijn of weggestopt moeten worden, maar gewoon dat het niet altijd fijn is om te zien/te horen, vooral als je niet weg kunt zoals in het ov.
Ik vind je behoorlijk naief als je dat niet snapt.

Edit: maar het moet dan inderdaad weer niet zo zijn dat mensen dan vervelend gaan doen tegen je clienten. Ik bedoel meer dat ik de irritatie an sich snap.
LoiseauVélo schreef:
25-11-2019 08:13
Ik werk ook regelmatig met mensen met een beperking en réken maar dat die af en toe vervelend zijn en irritatie oproepen bij andere mensen.
Jij bent daar aan gewend en het is je werk, maar anderen in je omgeving zijn bijvoorbeeld een avondje weg of net wakker of gewoon mens en dan kan het best vervelend zijn als er iemand vlakbij hard gilt of kwijlend eet. Wil absoluut niet zeggen (zoals hier al werd gezegd), dat die mensen er niet mogen zijn of weggestopt moeten worden, maar gewoon dat het niet altijd fijn is om te zien/te horen, vooral als je niet weg kunt zoals in het ov.
Ik vind je behoorlijk naief als je dat niet snapt.

Edit: maar het moet dan inderdaad weer niet zo zijn dat mensen dan vervelend gaan doen tegen je clienten. Ik bedoel meer dat ik de irritatie an sich snap.
Ze had het alleen over iemand in een "karretje" die kwijlde en geluid maakt.
Uiteraard hou ik cliënten met vervelend gedrag weg.
Maar wat vind je hiervan dan: in een restaurant rende een jongetje voortdurend om onze tafel en steeds heel dicht langs onze stoelen. Toen pakte die cliënt dat kind even bij zjjn shirtje ( zou ik ook willen doen)
Kregen wij nog de schuld ook.
Kind was een jaar of 8 en had al lang door zn moeder geroepen kunnen worden dat hij niet zo irritant moest doen
Poppy_del_Rio schreef:
24-11-2019 12:14
Natuurlijk besef je dat die mensen net zo veel recht hebben om in de bus te zitten als jij en natuurlijk zul je er IRL nooit iets over zeggen. Maar dan kun je er nog wel last van hebben.

Precies.
Ik zou er ook niet blij mee zijn.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Poppy_del_Rio schreef:
24-11-2019 12:14
Natuurlijk besef je dat die mensen net zo veel recht hebben om in de bus te zitten als jij en natuurlijk zul je er IRL nooit iets over zeggen. Maar dan kun je er nog wel last van hebben.

Precies.
Ik zou er ook niet blij mee zijn.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Nog een voorbeeld. We gingen met cliënt in rolstoel naar de hertjes. Helemaal vrolijk. Komt er van de andere richting iemand met een kind in de buggy. Zegt ze we gaan nu niet naar de hertjes dat kind doet zo raar!
Kon aan het kindje zien dat ze totaal niet begreep wat er erg was aan dat gedrag. Maar als ze zo opgevoed wordt.
Pipootje, topic gaat over OV. Je gaat off topic. Beat it.
@Pipootje Dat soort ervaringen zijn heel vervelend, maar er staat toch nergens dat dat hier het geval was.
Er wordt geërgerd aan gedrag en geluid, dat mag net zoals bij niet beperkte mensen, maar er staat nergens dat ze het ook laten merken.

En als je je al niet in stilte mag ergeren, waarbij je uit beleefdheid niks zegt, want je weet ook wel dat die persoon er niks aan kan doen, dan mag je kennelijk ook geen mens zijn. Want zo zijn mensen, ze ergeren zich soms al dan niet terecht. Het/we zijn in tegenstelling tot jij geen heiligen met een goddelijke status, die daar boven verheven zijn.

Mijn oprechte excuses bij deze dat ik een mens ben.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
pipootje schreef:
25-11-2019 08:29
Nog een voorbeeld. We gingen met cliënt in rolstoel naar de hertjes. Helemaal vrolijk. Komt er van de andere richting iemand met een kind in de buggy. Zegt ze we gaan nu niet naar de hertjes dat kind doet zo raar!
Kon aan het kindje zien dat ze totaal niet begreep wat er erg was aan dat gedrag. Maar als ze zo opgevoed wordt.
Bij kind in de buggy is de opvoeding nog niet afgerond.
Die begrijpt nog niet dat jouw cliënten vreemd en afwijkend gedrag vertonen.

En om te voorkomen dat kind dat gedrag gaat overnemen en het als normaal gaat zien zou ik dan ook een andere keer bij de hertjes gaan kijken.
Ik zat zaterdag sochtends in de bus.
Zat een meisje van een jaar of twintig de hele tijd niet erg zacht (ook niet keihard maar het gesprek was duidelijk te volgen...) te telefoneren.
Was dat gesprek eindelijk klaar, belde ze meteen weer iemand anders.
Vast stom om me eraan te ergeren maar ik had echt zin om op een gegeven moment die telefoon uit haar handen te trekken.
Ik geloof toch dat ik het niet erg sociaal vind om in openbare gelegenheden en ov uitgebreid te gaan telefoneren.
sugarmiss schreef:
25-11-2019 08:54

En om te voorkomen dat kind dat gedrag gaat overnemen en het als normaal gaat zien zou ik dan ook een andere keer bij de hertjes gaan kijken.
:facepalm:
houd je kind vooral ver weg van mensen die anders zijn! Stèl je voor dat ze al vroeg zouden leren dat niet de hele wereld perfect is...
Lila_Lilly_ schreef:
25-11-2019 07:48
Laatst in een stiltecoupé, waar ik voor een lange rit expres in ga zitten zodat ik in stilte kan werken, zaten er twee mannen de héle rit hardop met elkaar te praten. Hoe asociaal! Vond het stom van mezelf dat ik er niks van durfde te zeggen, maar ik had er echt veel last van.
Die was waarschijnlijk al half doof door veel te lang naar muziek luisteren op veel te hoog volume. Daar heb je er veel van.
You can never have too many hats, gloves and shoes
pipootje schreef:
25-11-2019 07:57
Kutmaatschappij
Hallo kan jij niet lezen of zo? (zelf ook beperkt ? ;-) )
Ik zeg toch dat ook deze mensen gewoon recht hebben om ergens te zijn
Maar dat wil toich niet zeggen dat andere mensen daar dan dolgelukkig van moeten worden?
Nee sorry...het is onsmakelijk als iemand onder het eten zit en kwijlt en jij moet ondertussen je eigen ontbijt naar binnen werken
En nee ik zeg daar uiteraard niks van. Maar het is goor om te zien. En er is niemand die zal zeggen dat hij dit fijn vindt om naar te kijken

Dit geldt ook voor mensen in het OV...met of zonder beperking.
Een doodnormaal iemand die al smakkend patat zit te eten in de trein vind ik net zo goor en onsmakelijk en dan ben ik dus ook weg...
Zoals iemand hierboven al zei: sorry for being human. Ik vind het raar dat je net moet doen alsof je dat niks doet.
Iemand er om veroordelen of er boos op worden is een ander verhaal..... je er in stilte aan ergeren, tsja....so be it
vlokkenopjebrood wijzigde dit bericht op 25-11-2019 17:31
10.46% gewijzigd
dubbel
Tamago schreef:
24-11-2019 12:01
Deze reactie is dus precies wat ik bedoel. Het is sociaal niet geaccepteerd om te klagen, maar het is echt heel onaangenaam om in die bus te zitten. Rit duurt ongeveer drie kwartier, en dat 8 tot 10x per week ...

Maar over een geluid van een yoghurtbakje mag je hier wel klagen.
Ik klaag er idd over, maar dat betekent niet dat ik anderen verbied om appels of yoghurt te eten.
Het is mijn probleem, en ik heb geïnvesteerd in oordopjes en evt loop ik weg
sugarmiss schreef:
25-11-2019 08:54

Gewoon een hele vrolijke client, ja erg afwijkend.... Pff
xiongmao schreef:
25-11-2019 07:43
Ik zat gisteren in een volle trein, normale coupé en iedereen was lekker stil. Helaas zat er iemand met koptelefoon op naar harde muziek te luisteren. Zo hard dat het duidelijk te horen was. Heel irritant, maar moeilijk te zien wie het was want er zaten meerdere met koptelefoon.

Zou zo iemand echt niet doorhebben dat zijn muziek zo hard staat?
Dat is het probleem van de koptelefoon, ik heb vaak het idee dat deze dingen van bepaalde merken exprés zo worden gemaakt dat ze geluid naar buiten brengen. Ik let er altijd op bij het kopen van een koptelefoon/oortjes, het is namelijk zó asociaal.
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
24-11-2019 12:57
Jezelf ergeren aan iemand die in het openbaar ( vervoer) zit te smakken tijdens eten gelijk stellen aan het ergeren aan iemand met een geestelijke en lichamelijke beperking...

In het 1e geval kan iemand er daadwerkelijk iets aan doen: nl niet eten in het openbaar.
In het 2e geval niet. En sorry, daar erger ik me aan. Dat iemand zich daar aan kan ergeren. Dan denk ik, tel je zegeningen en focus je op iets anders.
Wat een geluk heb je dat je je aan niemand hoeft te ergeren zeg.. Niet iedereen kan zich op iets anders focussen he. Fijn dat jij kan, maar je mag het best irritant vinden. We zijn hier niet allemaal heiliger dan de paus..
Seriously?
MeredithGrey schreef:
26-11-2019 08:21
Wat een geluk heb je dat je je aan niemand hoeft te ergeren zeg.. Niet iedereen kan zich op iets anders focussen he. Fijn dat jij kan, maar je mag het best irritant vinden. We zijn hier niet allemaal heiliger dan de paus..
Inderdaad. En ik kan mezelf helemaal kapot ergeren aan iemand, maar gewoon sociaal wenselijk gedrag vertonen. Gelukkig ben ik nog altijd baas over mijn eigen gedachtes en kan niemand mij verbieden hoe en wat ik op dat moment man denken.
sneeuwwitje80 schreef:
26-11-2019 11:56
Inderdaad. En ik kan mezelf helemaal kapot ergeren aan iemand, maar gewoon sociaal wenselijk gedrag vertonen. Gelukkig ben ik nog altijd baas over mijn eigen gedachtes en kan niemand mij verbieden hoe en wat ik op dat moment man denken.
Vind ik ook.

Laatst nog een vliegreis van zo'n 3 uur gemaakt. Ik had buikpijn en wilde graag gewoon lekker naar huis en precies zo schuin voor me een peuter die de HELE. REIS. HEEFT. GEJANKT. Keihard inclusief schoppen, slaan, kwijlen, onder het snot zitten. Zo in mijn blik (en gehoor) veld. Ik kon dat kind wel uit het raam mikken op een gegeven moment, maar uiteraard niet gedaan. :)

In de trein loop ik trouwens gewoon weg (indien rustig genoeg dat je nog wel een zitplek ergens anders kunt vinden).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven