Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
Baankje1 schreef:
14-04-2019 13:53
En coupe waar een afbeelding van o.a. een laptop op het raam staat, is dat ook een stiltecoupe?
Volgens mij wel....

Coupe met mensen en tekstwolkje is gewone coupe en met laptop, koptelefoon en boek is stiltecoupe. Niet handig dat beide type coupes een logo kunnen hebben krijg je alleen maar verwarring van...
Charlotte717 schreef:
14-04-2019 13:32
Huh, moet je dan tegen vreemden die toevallig op dezelfde bus staan te wachten goeiemorgen zeggen? :lol: Nou, weer wat bijgeleerd.

Dat je je daar aan ergert zeg
In Twente gebeurt het best vaak moet ik zeggen.
Charlotte717 schreef:
14-04-2019 13:32
Huh, moet je dan tegen vreemden die toevallig op dezelfde bus staan te wachten goeiemorgen zeggen? :lol: Nou, weer wat bijgeleerd.

Dat je je daar aan ergert zeg
Zeg me dat je stom toevallig één van die zwijgende mensen uit mijn bushokje bent, en dat de rest van Nederland nog wel gewoon goedemorgen zegt. Dat is toch normaal/fatsoenlijk/vriendelijk? Negeer je de buschauffeur ook bij het in- en uitstappen?
Mensen die in de spits hun tas op de stoel naast zich zetten;
Mensen die in de spits aan het gangpad gaan zitten zodat je moet vragen om ernaast te kunnen zitten;
Ouderen die perse in de spits moeten reizen;
Niet kunnen uitstappen omdat de instappers de deur blokkeren om maar zo snel mogelijk naar binnen te kunnen.
Bedelaars in het OV. Ik erger mij aan zigeuners die muziek spelen in het OV, of simpelweg kaartjes uitdelen waarop staat dat ze geld nodig hebben, doofstom zij of weet ik veel wat meer, en mensen die dat ook nog geweldig vinden waardoor je er steeds meer ziet.
Baankje1 schreef:
14-04-2019 13:53
En coupe waar een afbeelding van o.a. een laptop op het raam staat, is dat ook een stiltecoupe?
Volgens het NS forum: Dit is geen stiltecoupé, maar een werk en rustzone. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar.
Tamago schreef:
14-04-2019 14:49
Zeg me dat je stom toevallig één van die zwijgende mensen uit mijn bushokje bent, en dat de rest van Nederland nog wel gewoon goedemorgen zegt. Dat is toch normaal/fatsoenlijk/vriendelijk? Negeer je de buschauffeur ook bij het in- en uitstappen?

Haha. Ik zie dat met goed geluk enkel gebeuren bij bejaarden die kennissen van elkaar blijken te zijn. Als ik mijn vervoersbewijs aan de chauffeur laat zien zeg ik gewoon hallo, lijkt me prima zat
Veritas vos liberabit
Tamago schreef:
14-04-2019 14:49

Busetikette is ook sterk regioafhankelijk.
- in Friesland is de chauffeur bij binnenkomst groeten normaal en de laatste jaren is het normaal om bij uitstappen de chauffeur nog eens te bedanken (20-50% zie ik dit doen).
- in Amersfoort werd bij binnenkomst de chauffeur gegroet en bij uitstappen vaak "hoi" gezegd (+/- 5 jaar geleden)
- in Utrecht groette een deel bij binnenkomst wanneer ze voor instapten en niemand bij uitstappen
- in Almere werd zelden vooraan ingestapt en dus ook nooit gegroet. Wel af en toe een chauffeur in zijn gezicht geslagen, totdat de beschermende kooien ingebouwd werden
HKr schreef:
14-04-2019 22:14
- in Friesland is de chauffeur bij binnenkomst groeten normaal en de laatste jaren is het normaal om bij uitstappen de chauffeur nog eens te bedanken (20-50% zie ik dit doen).
- in Amersfoort werd bij binnenkomst de chauffeur gegroet en bij uitstappen vaak "hoi" gezegd (+/- 5 jaar geleden)
- in Utrecht groette een deel bij binnenkomst wanneer ze voor instapten en niemand bij uitstappen
- in Almere werd zelden vooraan ingestapt en dus ook nooit gegroet. Wel af en toe een chauffeur in zijn gezicht geslagen, totdat de beschermende kooien ingebouwd werden
In Twente groet ik de chauffeur bij het instappen. Bij het uitstappen zeg ik "Doei" of "Tot ziens!". Vroeger groette ik de chauffeur nooit. Nu doe ik dat, omdat ik andere reizigers dat ook zie doen.
World of Warcraft: Legion
Cheshire-cat schreef:
03-04-2019 08:17
Die (vaak luide) telefoongesprekken. Nu zit er iemand naast me te bellen en het gesprek gaat over een kat. Degene aan de lijn heeft een kat nodig voor een middag en degene naast me zegt: haal er een uit het asiel en breng hem vanavond weer terug. :-( Mag ik slaan?
M.b.t. tot smartphoneoverlast vind ik de Japanse OV-etiquette geen gek idee. Jouw smartphone mag geen geluid maken. Je mag ook niet telefoneren. Uiteraard mag je hem wel gebruiken, maar dan dus zonder geluid.

Ik wil m.u.v. gebeld worden dat mijn smartphone of tablet geen geluid maakt, en ik stel die apparaten dan als zodanig in.
NorthCape schreef:
03-04-2019 17:58
Mensen die links stil staan op de roltrap!!
Die etiquette bestaat niet in Nederland. Voor mij is dat wel gewenst. In Engeland en Japan bestaat dat al wel, en op Schiphol word je daaraan herinnerd.
hans66 schreef:
14-04-2019 22:56
M.b.t. tot smartphoneoverlast vind ik de Japanse OV-etiquette geen gek idee. Jouw smartphone mag geen geluid maken. Je mag ook niet telefoneren. Uiteraard mag je hem wel gebruiken, maar dan dus zonder geluid.

Ik wil m.u.v. gebeld worden dat mijn smartphone of tablet geen geluid maakt, en ik stel die apparaten dan als zodanig in.
Dat zou inderdaad een goed idee zijn. Mensen die video's zonder earpods beluisteren, die het geluid van hun meldingen aan laten staan, of nog erger spelletjes met geluid aan spelen GRRRRR

Al vind ik rustig (video)bellen nog oké. Op de trein mogen mensen ook gewoon met elkaar praten
charlotte717 wijzigde dit bericht op 15-04-2019 00:01
8.61% gewijzigd
Veritas vos liberabit
*knip*
charlotte717 wijzigde dit bericht op 14-04-2019 23:56
Reden: dubbel
98.83% gewijzigd
Veritas vos liberabit
Charlotte717 schreef:
14-04-2019 23:56
Dat zou inderdaad een goed idee zijn. Mensen die video's zonder earpods beluisteren, die het geluid van hun meldingen aan laten staan, of nog erger spelletjes met geluid aan spelen GRRRRR

Al vind ik rustig (video)bellen nog oké. Op de trein mogen mensen ook gewoon met elkaar praten
Ja echt bizar hoe sommige mensen alles met openbaar geluid doen. Zelfs hun toetsenbord geeft dan tikjes als ze een berichtje typen. Weten ze dan niet dat dat uit kan?
You can never have too many hats, gloves and shoes
HKr schreef:
14-04-2019 22:14
In het verlengde hiervan: het valt me op dat conducteurs eigenlijk nooit worden begroet. Bijna iedereen geeft zwijgend zijn kaartje of chipkaart. Geen boe of bah, geen goedemorgen of prettige dag. Ongeacht de regio waar de trein op dat moment rijdt.
hans66 schreef:
14-04-2019 23:00
Die etiquette bestaat niet in Nederland. Voor mij is dat wel gewenst. In Engeland en Japan bestaat dat al wel, en op Schiphol word je daaraan herinnerd.
Hij bestaat hier wel, maar de meeste mensen weten daar niets van of het kan ze niks schelen.
patsy--stone schreef:
15-04-2019 11:29
Ja echt bizar hoe sommige mensen alles met openbaar geluid doen. Zelfs hun toetsenbord geeft dan tikjes als ze een berichtje typen. Weten ze dan niet dat dat uit kan?

Het maakt dat soort mensen helemaal niet uit of hun toetsenbord geluid geeft. Zelf ergeren ze zich niet, dus waarom zouden anderen zich aan hen ergeren? Daar zijn ze helemaal niet mee bezig.
anoniem281213 schreef:
14-04-2019 15:02
Mensen die in de spits hun tas op de stoel naast zich zetten;
Mensen die in de spits aan het gangpad gaan zitten zodat je moet vragen om ernaast te kunnen zitten;
Ouderen die perse in de spits moeten reizen;
Niet kunnen uitstappen omdat de instappers de deur blokkeren om maar zo snel mogelijk naar binnen te kunnen.
Ja want die ouderen moeten nooit op vervelende tijden naar het ziekenhuis.
Of ze moeten zo ver naar hun kinderen reizen dat het niet te doen is om na de spits te vertrekken. Ze doen het om jou dwars te zitten!
Soms maak je wel opmerkelijke dingen mee. Ik kwam een treincoupé binnen waar nog maar twee of drie plaatsen vrij waren. Voor en achter mij liepen nog ook nog mensen. Ik wil aanschuiven bij een vrouw met een laptop op schoot en een tas naast zich. Ik word eerst genegeerd en vraag haar daarna vriendelijk of ik daar mag zitten. Begint ze oogrollend en zuchtend haar tas te pakken, maar zet die vervolgens weer terug en zegt: nee, kun je niet ergens anders gaan zitten?
Nou nee.

En vandaag weer iemand die per se zijn vouwfiets in de trein wil uitklappen en vervolgens iemand raakte die op zo’n klapstoeltje bij de deur zat. Maar die reageerde daar wel adequaat op :)
pipootje schreef:
15-04-2019 18:03
Ja want die ouderen moeten nooit op vervelende tijden naar het ziekenhuis.
Of ze moeten zo ver naar hun kinderen reizen dat het niet te doen is om na de spits te vertrekken. Ze doen het om jou dwars te zitten!
Of ze zijn nog geen 67 en reizen gewoon naar hun werk.
Poppy_del_Rio schreef:
15-04-2019 19:14
Soms maak je wel opmerkelijke dingen mee. Ik kwam een treincoupé binnen waar nog maar twee of drie plaatsen vrij waren. Voor en achter mij liepen nog ook nog mensen. Ik wil aanschuiven bij een vrouw met een laptop op schoot en een tas naast zich. Ik word eerst genegeerd en vraag haar daarna vriendelijk of ik daar mag zitten. Begint ze oogrollend en zuchtend haar tas te pakken, maar zet die vervolgens weer terug en zegt: nee, kun je niet ergens anders gaan zitten?
Nou nee.

En vandaag weer iemand die per se zijn vouwfiets in de trein wil uitklappen en vervolgens iemand raakte die op zo’n klapstoeltje bij de deur zat. Maar die reageerde daar wel adequaat op :)
Wat onbeschoft zeg. Kon je uiteindelijk wel zitten?
We’re all mad here
quattro-stagioni schreef:
15-04-2019 11:36
In het verlengde hiervan: het valt me op dat conducteurs eigenlijk nooit worden begroet. Bijna iedereen geeft zwijgend zijn kaartje of chipkaart. Geen boe of bah, geen goedemorgen of prettige dag. Ongeacht de regio waar de trein op dat moment rijdt.
Oh, dat herken ik helemaal niet. Reis al jaren in de spits en iedereen zegt wel afgemeten asjeblieft dankjewel. Maar misschien is dat omdat ik dat ook doe. Ik doe ook een oortje uit, omdat ik het anders zo onpersoonlijk vind.

Het allerergste vind ik mensen die bij drukte op het balkon blijven stilstaan of in de coupe meteen voor de deur, zodat alles stokt en de helft van mensen op het perron moet blijven staan. Ik ga mensen dan helemaal dirigeren: doorlopen mensen, ook in de gangpaden anders passen we er niet allemaal in! Ik vind dat NS me wel korting mag geven op mijn abo hiervoor.
ereader schreef:
15-04-2019 19:20
Of ze zijn nog geen 67 en reizen gewoon naar hun werk.
Haha, dat zou wel erg zijn. Ik zat vandaag op de grond in het gangpad en een twintiger vroeg: Mevrouw, wilt u zitten? Ik dacht: ik zit toch? Maar een mevrouw van mijn leeftijd die op de grond zit, dat kan denk ik niet meer... :O
Cheshire-cat schreef:
15-04-2019 19:31
Wat onbeschoft zeg. Kon je uiteindelijk wel zitten?
Jazeker. Of dat aan mijn ijzige blik lag of aan de rij mensen achter mij die begonnen te morren weet ik niet, maar ze pakte daarna haar tas wel op. Onhandig met een laptop op het klaptafeltje, maar ja.
Afgelopen week is het toeristenseizoen echt losgebarsten. Ik moet tijdelijk naar Amsterdam CS en ik denk dat 85% van de reizigers toerist is, in luidruchtige groepjes en met veel spullen. De treinen zijn er niet echt op berekend. Vorige week stond de trein stil in Haarlem en de machinist wilde niet verder omdat hij vanwege de drukte niet wilde instaan voor de veiligheid. Toen er vervolgens mensen uitstapten, stapten er gelijk weet mensen bij. Net toen ik op het punt stond om maar koffie te gaan halen ging hij rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven