Irritaties in het OV
donderdag 4 oktober 2018 om 08:37
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
To trapt af met een top 3:
1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan.

2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
maandag 15 april 2019 om 20:04
Meen je dat nou? Ik zit zeer regelmatig op het traject Groningen - Leeuwarden en ik zie dit dus niet. Er wordt heel veel gegroet. Ook in de bus. Het is normaal dat je de chauffeur groet als je instapt en bedankt als je uitstapt. Ik ben zelf geen Fries maar ik vind dit wel een mooie gewoonte.quattro-stagioni schreef: ↑15-04-2019 11:36In het verlengde hiervan: het valt me op dat conducteurs eigenlijk nooit worden begroet. Bijna iedereen geeft zwijgend zijn kaartje of chipkaart. Geen boe of bah, geen goedemorgen of prettige dag. Ongeacht de regio waar de trein op dat moment rijdt.

dinsdag 16 april 2019 om 13:30
Poppy_del_Rio schreef: ↑15-04-2019 19:14Soms maak je wel opmerkelijke dingen mee. Ik kwam een treincoupé binnen waar nog maar twee of drie plaatsen vrij waren. Voor en achter mij liepen nog ook nog mensen. Ik wil aanschuiven bij een vrouw met een laptop op schoot en een tas naast zich. Ik word eerst genegeerd en vraag haar daarna vriendelijk of ik daar mag zitten. Begint ze oogrollend en zuchtend haar tas te pakken, maar zet die vervolgens weer terug en zegt: nee, kun je niet ergens anders gaan zitten?
Nou nee.
......

ik moest eigenlijk gewoon lachen toen ik dit las. Het is bijna grappig hoe sommige mensen denken. Ik had haar gevraagd of ze dan ook voor die stoel had betaald.
dinsdag 16 april 2019 om 18:34
Het staat ook bv op treinstations gewoon aangegeven met stickers op de roltrap dat links lopen en rechts staan is.
Mijn grote irritatie is station den Haag centraal waar je na aankomst van de trein nog 10 minuten aan moet schuiven om uit te kunnen checken.
dinsdag 16 april 2019 om 18:46
Op alle roltrappen op trein stations staan stickers met links gaan rechts staan. Jaren geleden was er ook een campagne voor.
Op grote stations begrijpen veel mensen het gelukkig wel. Kan mij er behoorlijk aan ergeren als ik in het weekend reis en er een hele meute op de roltrap wil gaan staan en het eerste paar blijft naast elkaar staan.
L

dinsdag 16 april 2019 om 20:28
Ik vraag dan op luide toon of ik er even langs mag. Sommige mensen lijken volledig in hun eigen wereldje te leven.NorthCape schreef: ↑16-04-2019 18:46Op alle roltrappen op trein stations staan stickers met links gaan rechts staan. Jaren geleden was er ook een campagne voor.
Op grote stations begrijpen veel mensen het gelukkig wel. Kan mij er behoorlijk aan ergeren als ik in het weekend reis en er een hele meute op de roltrap wil gaan staan en het eerste paar blijft naast elkaar staan.
L
De meeste ergernissen ontstaan naar mijn gevoel tussen doorgewinterde forenzen en mensen die in hun vrije tijd af en toe met de trein reizen en dan hinderlijk gedrag gaan vertonen.

woensdag 22 mei 2019 om 22:24
Ik herken dat ook niet. Zit altijd in treinen waar de conducteurs begroet worden (soms wat zakelijker, soms wat losser en jovialer, afhankelijk van de soort reizigers en de wijze van binnenkomst/begroeten vanuit de conducteur).Lady_Day schreef: ↑15-04-2019 20:04Meen je dat nou? Ik zit zeer regelmatig op het traject Groningen - Leeuwarden en ik zie dit dus niet. Er wordt heel veel gegroet. Ook in de bus. Het is normaal dat je de chauffeur groet als je instapt en bedankt als je uitstapt. Ik ben zelf geen Fries maar ik vind dit wel een mooie gewoonte.

woensdag 22 mei 2019 om 22:33
Ik vind mannen die zeer wijdbeens menen te moeten gaan zitten (man-spreading) echt nog veel irritanter.
donderdag 23 mei 2019 om 00:38
Ehm kleine regionale Arriva trein hier. Een vrouw die iedere ochtend precies op dezelfde plek gebeld word, telefoon eerst een minuut laat overgaan op geluid en vervolgens exact het zelfde telefoon gesprek voert als de dagen daarvoor.
Met sommige conducteurs word hier een praatje mee gehouden, meestal komen deze uit de omgeving.
Grootste ergernis van dit moment, zwartrijders die met een kul smoes onder een boete uit willen komen. Gelukkig lukt het de meesten niet. Betaal gewoon je kaartje.
Met sommige conducteurs word hier een praatje mee gehouden, meestal komen deze uit de omgeving.
Grootste ergernis van dit moment, zwartrijders die met een kul smoes onder een boete uit willen komen. Gelukkig lukt het de meesten niet. Betaal gewoon je kaartje.
donderdag 23 mei 2019 om 08:21
Ik stoor me daar normaal niet zo aan. Maar nu (ja, nu!) zit er iemand tegenover me heel wijdbeens en onderuit gezakt. Ik zit strak met mijn benen bij elkaar anders raak ik de binnenkant zijn benen (brrrrr). En ik zit heel erg rechtop, als ik ontspannen zou gaan zitten zak ik met mijn knieën zo zijn kruis in (iieeeekkk). Meneer lijkt me niet te horen of niet te verstaan. Wel grappig hoe andere reizigers non-verbaal mijn verwondering delen. OV is ook een mooie plek om dit soort klein 'leed' te delen.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑22-05-2019 22:33Ik vind mannen die zeer wijdbeens menen te moeten gaan zitten (man-spreading) echt nog veel irritanter.
donderdag 23 mei 2019 om 09:38
Of hun arm breeduit naast hun vatsige lichaam houden tegen jouw arm aan zodat je jouw eigen arm op schoot moet nemen om je stoel genoot niet aan te hoeven raken.

donderdag 23 mei 2019 om 11:10
Zit je in Groundhog Day?anoniem_pje_x schreef: ↑23-05-2019 00:38Ehm kleine regionale Arriva trein hier. Een vrouw die iedere ochtend precies op dezelfde plek gebeld word, telefoon eerst een minuut laat overgaan op geluid en vervolgens exact het zelfde telefoon gesprek voert als de dagen daarvoor.

donderdag 23 mei 2019 om 11:28
Laatst wilde ik in de metro naast een man gaan zitten die enorm wijdbeens zat en zo 1,5 stoeltje in beslag nam. Ik ging er naast zitten en hij was duidelijk zwaar geïrriteerd omdat hij nu z'n benen bij elkaar moest houden
Kreeg later nog een sneer van hem omdat ik dacht dat hij wilde uitstappen, maar dat wilde hij blijkbaar nog helemaal niet. Pfft.
En het raarste/ranzigste wat ik ooit heb meegemaakt was een man die zijn nagels ging knippen (met een normaal, klein schaartje. Niet eens een nagelschaartje) en deze eerst op zijn knie legde, voordat ie het in het vuilnisbakje deponeerde

En het raarste/ranzigste wat ik ooit heb meegemaakt was een man die zijn nagels ging knippen (met een normaal, klein schaartje. Niet eens een nagelschaartje) en deze eerst op zijn knie legde, voordat ie het in het vuilnisbakje deponeerde

donderdag 23 mei 2019 om 12:56
Ik leg ook vaak m'n tas naast me neer. Ik raak liever geen vreemden aan, dus als ze daardoor eerder ergens anders gaan zitten: mooi.
Maar als je vraagt of ik 'm weghaal, of ik zie uit mezelf dat ik zo'n beetje de laatste stoel bezet houd, dan doe ik dat braaf.
Ik ga ook wel eens aan de gangpadstoel zitten. Een beetje met hetzelfde idee. Maar ook omdat ik niet mensen wil verzoeken om op te staan als ik eruit moet. Dus je mag er prima naast zitten, maar dan ga jíj dus mooi aan het raam. Ik blijf dan aan het gangpad.
Tja. Sue me. Meestal lukt het wel om alleen te zitten. En als het even kan pak ik zo'n stoel alleen. Heerlijk.
Een keer meegemaakt dat iemand die van de tegenovergestelde kant kwam zo'n beetje ging rennen om de laatste lege tweezitter te bemachtigen. Tja. Als ik dan tóch naast iemand anders moet zitten, dan maar naast jou, dacht ik toen. Zo ben ik ook wel weer
.
Ik groet ook zeker geen mensen bij het bushokje 's ochtends. Ik wou dat ze niet bestonden. 's Ochtends wil ik geen interactie met mensen die ik niet ken. De buschauffeur krijgt wel een goedemorgen.
Ik stoor me vooral aan mensen die op het laatste moment van poortje switchen en dus 'mijn' poortje pakken: grrr.
Mensen die in de weg staan op de roltrap of die op onhandige plekken stil gaan staan.
De mevrouw die per se elke dag op het perron op dezelfde plek wil staan. Oóóók als ik daar al sta. Dan komt ze gerust zo'n beetje op me staan met haar vouwfiets, terwijl er nog genoeg plek vrij is om mij heen.
Zoenende stelletjes
Smerig gesmak. Get a room en zo.
Vrouwen (het zijn altijd vrouwen) die hun hele vriendenkring afbellen met hetzelfde verhaal, waardoor medepassagiers zoals ik vijf keer op hetzelfde verhaal getrakteerd worden.
Nu in verkiezingstijd die duizend folderaars waar je dan weer iets tegen moet zeggen. Flikker op. Ik wil met niemand praten.
Mensen die je beginnen te duwen in de trein bij het uitstappen. Moet je opletten hoe sloom ik dan kan lopen.
Ik kan nog wel even doorgaan. En ja, in Japan is alles beter. Maar ik geniet verder ook wel van m'n trein- en busreizen. Juist doordat ik meestal lekker alleen kan zitten, nog even een spelletje doen op de mobiel (met geluid uit uiteraard). Even rustig bijkomen van de werkdag. Soms wou ik dat de treinreis wat langer duurde. Ben iig blij dat ik de stress van het autorijden niet elke ochtend heb. Want daar zijn net zo goed ergernissen te bedenken.
Maar als je vraagt of ik 'm weghaal, of ik zie uit mezelf dat ik zo'n beetje de laatste stoel bezet houd, dan doe ik dat braaf.
Ik ga ook wel eens aan de gangpadstoel zitten. Een beetje met hetzelfde idee. Maar ook omdat ik niet mensen wil verzoeken om op te staan als ik eruit moet. Dus je mag er prima naast zitten, maar dan ga jíj dus mooi aan het raam. Ik blijf dan aan het gangpad.
Tja. Sue me. Meestal lukt het wel om alleen te zitten. En als het even kan pak ik zo'n stoel alleen. Heerlijk.
Een keer meegemaakt dat iemand die van de tegenovergestelde kant kwam zo'n beetje ging rennen om de laatste lege tweezitter te bemachtigen. Tja. Als ik dan tóch naast iemand anders moet zitten, dan maar naast jou, dacht ik toen. Zo ben ik ook wel weer

Ik groet ook zeker geen mensen bij het bushokje 's ochtends. Ik wou dat ze niet bestonden. 's Ochtends wil ik geen interactie met mensen die ik niet ken. De buschauffeur krijgt wel een goedemorgen.
Ik stoor me vooral aan mensen die op het laatste moment van poortje switchen en dus 'mijn' poortje pakken: grrr.
Mensen die in de weg staan op de roltrap of die op onhandige plekken stil gaan staan.
De mevrouw die per se elke dag op het perron op dezelfde plek wil staan. Oóóók als ik daar al sta. Dan komt ze gerust zo'n beetje op me staan met haar vouwfiets, terwijl er nog genoeg plek vrij is om mij heen.
Zoenende stelletjes

Vrouwen (het zijn altijd vrouwen) die hun hele vriendenkring afbellen met hetzelfde verhaal, waardoor medepassagiers zoals ik vijf keer op hetzelfde verhaal getrakteerd worden.
Nu in verkiezingstijd die duizend folderaars waar je dan weer iets tegen moet zeggen. Flikker op. Ik wil met niemand praten.
Mensen die je beginnen te duwen in de trein bij het uitstappen. Moet je opletten hoe sloom ik dan kan lopen.
Ik kan nog wel even doorgaan. En ja, in Japan is alles beter. Maar ik geniet verder ook wel van m'n trein- en busreizen. Juist doordat ik meestal lekker alleen kan zitten, nog even een spelletje doen op de mobiel (met geluid uit uiteraard). Even rustig bijkomen van de werkdag. Soms wou ik dat de treinreis wat langer duurde. Ben iig blij dat ik de stress van het autorijden niet elke ochtend heb. Want daar zijn net zo goed ergernissen te bedenken.
donderdag 23 mei 2019 om 14:18
Mijn grootste ergernis is dat mensen in de bus per se op het middenstuk blijven staan/op de klapstoeltjes blijven zitten.
Ik heb nu al een paar keer met de kinderwagen moeten wachten op de volgende bus omdat mensen weigerden een andere zitplaats te zoeken terwijl er meer dan genoeg ruimte was want dubbeldekkerbus.
Ik heb nu al een paar keer met de kinderwagen moeten wachten op de volgende bus omdat mensen weigerden een andere zitplaats te zoeken terwijl er meer dan genoeg ruimte was want dubbeldekkerbus.
"Nee" is ook een antwoord.
donderdag 23 mei 2019 om 17:21

donderdag 23 mei 2019 om 19:16

donderdag 23 mei 2019 om 20:33
Als ik dit altijd lees ben ik zoooo blij dat ik altijd op mijn E-bike naar mijn werk ga. Die paar keer per jaar dat ik wel met het OV moet vind ik echt vreselijk afzien.
Overvolle bussen waar je in moet staan als sardientjes in een blik, het wachten inderdaad, de ranzige geluiden om je heen. Mensen die lekker gaan kleppen in de stilte coupe! Ik moest altijd op een busstation overstappen van de ene bus op mijn bus naar huis en altijd reed die net voor mijn neus weg. Dus een kwartier wachten, al liep die tijd altijd uit naar 20-25 minuten. Met de auto doe je dat stukje in 20 minuten. Van Schiphol naar mijn huis, met het OV was ik zo een uur kwijt puur aan wachten. Op de fiets doe ik het in 35 minuten.
Nee ik doe lekker alles op de fiets. Scheelt een hoop ergenis.
Overvolle bussen waar je in moet staan als sardientjes in een blik, het wachten inderdaad, de ranzige geluiden om je heen. Mensen die lekker gaan kleppen in de stilte coupe! Ik moest altijd op een busstation overstappen van de ene bus op mijn bus naar huis en altijd reed die net voor mijn neus weg. Dus een kwartier wachten, al liep die tijd altijd uit naar 20-25 minuten. Met de auto doe je dat stukje in 20 minuten. Van Schiphol naar mijn huis, met het OV was ik zo een uur kwijt puur aan wachten. Op de fiets doe ik het in 35 minuten.
Nee ik doe lekker alles op de fiets. Scheelt een hoop ergenis.
donderdag 23 mei 2019 om 20:45
Mensen die vergeten dat ze rugtas formaat hutkoffer op hun rug hebben. Een stampvolle trein in stappen en dan heerlijk steeds gaan staan draaien zodat iedereen steeds die rugtas in zn gezicht krijgt. Mensen die uitstappen en op het trapje stil gaan staan om te kijken waar ze heen moeten. Mensen die na fluit binnen springen half tussen de sluitende deuren. Ik schrik me rot en het vertraagd tegenwoordig de rit. Mensen die voor het ov paaltje pas hun chipkaart gaan opdiepen uit een megatas. Sinds kort paar x per week op fiets naar werk. Heerlijk
donderdag 23 mei 2019 om 21:01
Mijn grootste ergernis is wanneer iedereen wil uitchecken bij het poortje maar meneer/mevrouw moet nog even hun ov chip kaart pakken uit de diepe broekzak.
Dat bedenken ze dan alleen maar als ze precies bij het poortje zijn en een rij achter zich hebben.
(hier een station met maar twee poortjes)
Dat bedenken ze dan alleen maar als ze precies bij het poortje zijn en een rij achter zich hebben.
(hier een station met maar twee poortjes)
I have to change to stay the same.

donderdag 23 mei 2019 om 23:03
Is er eigenlijk iets waar je je niet aan stoort in en om rondom het OV?MarvelousMrsMaisel schreef: ↑23-05-2019 12:56Ik leg ook vaak m'n tas naast me neer. Ik raak liever geen vreemden aan, dus als ze daardoor eerder ergens anders gaan zitten: mooi.
Een keer meegemaakt dat iemand die van de tegenovergestelde kant kwam zo'n beetje ging rennen om de laatste lege tweezitter te bemachtigen. Tja. Als ik dan tóch naast iemand anders moet zitten, dan maar naast jou, dacht ik toen. Zo ben ik ook wel weer.
Zoenende stelletjesSmerig gesmak. Get a room en zo.

donderdag 23 mei 2019 om 23:17
Bah; wat vervelend zeg! Ik had hem even deze tekst laten lezen, als hij je niet hoort of wil horen.thistle schreef: ↑23-05-2019 08:21Ik stoor me daar normaal niet zo aan. Maar nu (ja, nu!) zit er iemand tegenover me heel wijdbeens en onderuit gezakt. Ik zit strak met mijn benen bij elkaar anders raak ik de binnenkant zijn benen (brrrrr). En ik zit heel erg rechtop, als ik ontspannen zou gaan zitten zak ik met mijn knieën zo zijn kruis in (iieeeekkk). Meneer lijkt me niet te horen of niet te verstaan. Wel grappig hoe andere reizigers non-verbaal mijn verwondering delen. OV is ook een mooie plek om dit soort klein 'leed' te delen.

Ik zat pas in het theater tussen twee van die wijdbeens zittende mannen in en met hun armen ook nog de armleuningen overnamen en in mijn zij porden. Kon toen, net als jij alleen maar strak met mijn armen en benen voor me zitten, omdat er nog minder dan een halve plek voor mij overbleef. Wel een oplossing gevonden. Maar echt zo vervelend als mensen alleen maar aan zichzelf denken en zich met hun lichaamshouding zo dominant opstellen.
donderdag 23 mei 2019 om 23:21
Mijn grootste ergernis is toch wel het niet duidelijk aangeven van de stiltecoupés. Die nieuwe versie van de NS is zo onduidelijk dat niemand het herkent en die in die treintjes van Keolis hebben tafeltjes (bedoeld als werkplek), waarvan de meeste (meestal ouderen) denken. He gezellig een tafeltje voor ons vieren.
Afgelopen week was toch wel het dieptepunt, toen ik een man en twee vrouwen op attendeerde dat ze in een stiltecoupé zaten. Blijkbaar vonden ze dat het niet voor hen gold, en gingen ze een hele discussie aan. Vervolgens heeft die man werkelijk de hele tijd hardop lopen praten en nogal onbeschofte dingen tegen en over mij gezegd. Het was dat ze er bij het eerste station uitgingen, maar zijn onfatsoen sloeg werkelijk alles. Blijkbaar gelden fatsoensregels niet voor oudere mannen ofzo.
Afgelopen week was toch wel het dieptepunt, toen ik een man en twee vrouwen op attendeerde dat ze in een stiltecoupé zaten. Blijkbaar vonden ze dat het niet voor hen gold, en gingen ze een hele discussie aan. Vervolgens heeft die man werkelijk de hele tijd hardop lopen praten en nogal onbeschofte dingen tegen en over mij gezegd. Het was dat ze er bij het eerste station uitgingen, maar zijn onfatsoen sloeg werkelijk alles. Blijkbaar gelden fatsoensregels niet voor oudere mannen ofzo.
Seriously?