Irritaties in het OV

04-10-2018 08:37 1302 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dagelijks met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik erger me aan veel dingen. Waar erger jij je aan in het openbaar vervoer?

To trapt af met een top 3:

1) Mensen die op het perron voor de ingang van de trein staan, zodat je niet kunt uitstappen en als een rugbyspeler tegen de mensen aan moet lopen, omdat ze weigeren aan de kant te gaan. :frusty:
2) Mensen die vinden dat hun koffers, tassen en trolley's een zitplaats nodig hebben. En altijd in de spits.
3) Mensen die al instappen, terwijl er nog mensen aan het uitstappen zijn.
We’re all mad here
NorthCape schreef:
16-04-2019 18:46
Op alle roltrappen op trein stations staan stickers met links gaan rechts staan. Jaren geleden was er ook een campagne voor.
Op grote stations begrijpen veel mensen het gelukkig wel. Kan mij er behoorlijk aan ergeren als ik in het weekend reis en er een hele meute op de roltrap wil gaan staan en het eerste paar blijft naast elkaar staan.
L
Ja, vooral in het weekend zie ik het veel. Als Bennie en Bea uit Beertha ook eens met de trein gaan. Heel irritant als je wat haast hebt om een overstap te halen.

Schiet me trouwens ook nog te binnen. Een tijdje terug zat ik ' s avonds in een redelijk volle trein en alle zitplaatsen waren redelijk bezet. Ik had geen zin om een tijd te staan op een reis van drie uur, dus ik zag een plekje naast een vrouw, niet mijn eerste keuze want ze zag er een beetje viezig uit. Ik vroeg of ik er mocht zitten (vooroordelen moet je negeren toch), want veel actie om haar spullen weg te halen, had ze niet. Dat ging zuchtend en steunend en ik kon zitten. Nou ja, er was een klein plekje over op de stoel, want ze bleef wijdbeens zitten te mokken en te zuchten dat er iemand naast haar zat en mijn enige optie was half dubbelgevouwen op het stoeltje zitten. Nou was dat nog niet het allerergste, want die vrouw stonk zo ontzettend. Ik werd er echt niet blij van. Gelukkig kon ik na twee stations ergens anders zitten, maar toen ontdekte ik dus dat haar man in het andere bankje ernaast twee stoelen bezet zat te houden. Echt, waarom?
Seriously?
Iets drinken of eten en als het prullenbakje dan vol zit (of niet eens gezocht wordt) de lege verpakking achterlaten bij het uitstappen.

NS die in de spits treindelen halverwege de reis ontkoppeld.
'Halve' trein in de avondspits.

Waar eerst in 2x 3 klapstoelen tegenover elkaar waren in een halletje zijn ze nu vaak weggehaald. Het was ook wel erg knus met drie forensen op een rij, maar je staat even raar te kijken als je op dit stukje ineens 4-6 stoeltjes minder aantreft.

Binnenkort: fietsen mogen mee tijdens de spits (want het is vakantie en er zijn dus geen forensen).
Verbazing: bushalte is prima herkenbaar aan zo'n bordje en witte tegels langs de stoeprand (en soms zelfs een abri). En toch remmen auto's af als je op de bus staat te wachten. Alsof je ineens over zult steken.

Verbazing 2: hangouderen in het bushokje. Blijkbaar gezellig om daar een uurtje te zitten kletsen ipv bij iemand thuis
Watervrouw333 schreef:
24-05-2019 00:12

Verbazing 2: hangouderen in het bushokje. Blijkbaar gezellig om daar een uurtje te zitten kletsen ipv bij iemand thuis
Hier is het ziekenhuis rookvrij en zitten de patiënten dus gezellig in de bushokjes aan de overkant te roken... :idee:
Seriously?
Ooh ja, dat benen verhaal herken ik ook wel. Ik zit altijd met mijn benen tegen elkaar om niemand anders te raken. Ik ga ook altijd bij vrouwen zitten als ik de keuze heb, want dan heb ik toch iets meer beenruimte. (Zelf ben ik ook vrouw)

Dat roltrap verhaal, heel irritant. Ook al heb ik geen haast, dan nog wil ik gewoon zo snel mogelijk van die roltrap af, dus ga gewoon rechts staan en links lopen.

Wat betreft het hebben van tassen op de stoel naast je. Ik heb dat ook vaak, maar zodra we ergens stoppen, haal ik altijd mijn tas eraf zodat er iemand kan zitten, mocht iemand dit willen.
Zelf kies ik altijd een plek uit waar iemand een tas op heeft staan, gewoon expres omdat het kan.

Ohja, mensen die in de trein zo hard praten dat iedereen ze hoort, vind ik irritant.

Wat ik dan wel leuk vind, zijn de spontane gesprekken (op normaal niveau) die vaak ontstaan.
De Remy, die nu tegenover me zit. Hij neemt de hele tafel in gebruik, dus heb bij binnenkomst zelf maar zijn kopje op zijn plek neergezet, gezien hij geen initiatief nam om het weg te halen. Erger was nog dat hij het nodig vind om zn armen languit over de tafel te leggen, waardoor er net een harige arm onder Mn neus lag..
Seriously?
Lekker herkenbaar allemaal! Ik heb jaren dagelijks met het ov gereisd maar sinds een aantal maanden is dat gelukkig niet meer altijd nodig :)

Ik kan me altijd heel erg irriteren aan mensen die tijdens een drukke spits à la sardientjes in een blik al 5-10 minuten voor het bereiken van hun halte/station zich een weg gaan banen naar de deur toe. Vaak heeft dan écht niemand ruimte om een stapje opzij te doen maar dat houdt ze vooral niet tegen :facepalm:
MeredithGrey schreef:
23-05-2019 23:29
Gelukkig kon ik na twee stations ergens anders zitten, maar toen ontdekte ik dus dat haar man in het andere bankje ernaast twee stoelen bezet zat te houden. Echt, waarom?
Omdat ze niet willen dat er andere mensen bij komen zitten en dat is toch wel apart. Want als je ergens gaat zitten waar heel veel tafels en stoelen staan en je dus kunt kiezen waar je gaat zitten, gaan mensen toch vaak vlak bij elkaar in de buurt zitten.
Dat van die roltrappen, die stickers en bordjes zijn er niet overal. En er zijn genoeg mensen die beide armen niet optimaal kunnen gebruiken zoals mijn moeder. En goed vast moeten kunnen houden dus dan kun je niet rechts staan.
En zo kunnen er meer redenen zijn.
Ergeren is het niet, maar waar ik me wel vaak over verbaas hoeveel mensen er een punt van maken waar ze willen gaan zitten. Alsof het je plek voor de komende 2 weken in de transsiberie express is....
Sara9876 schreef:
30-05-2019 16:48
Ergeren is het niet, maar waar ik me wel vaak over verbaas hoeveel mensen er een punt van maken waar ze willen gaan zitten. Alsof het je plek voor de komende 2 weken in de transsiberie express is....
Nou omdat ik van achteruit rijden misselijk wordt, of zoiets misschien?
Zijn er mensen die er echt misselijk van worden, achteruit rijden?
NorthCape schreef:
31-05-2019 21:53
Zijn er mensen die er echt misselijk van worden, achteruit rijden?
Ja
Gisselle schreef:
30-05-2019 14:59
Omdat ze niet willen dat er andere mensen bij komen zitten en dat is toch wel apart. Want als je ergens gaat zitten waar heel veel tafels en stoelen staan en je dus kunt kiezen waar je gaat zitten, gaan mensen toch vaak vlak bij elkaar in de buurt zitten.
Nee, maar naast elkaar zitten was blijkbaar ook geen optie. Dat kan natuurlijk een keuze zijn (het zag er ook niet echt uit als een stel dat gezellig samen op pad was), maar als het heel erg druk is, kun je je ook een beetje aanpassen lijkt mij.
Seriously?
Ik weet niet of dit al is genoemd, vast wel, maar mijn grootste ergernis in de trein is mensen die stinkende dingen zitten te eten, zoals Whoppers, Smullers patat, döner en Julia’s pasta. Ik vind het erger om in die luft te zitten dan tussen hard bellende mensen.

En ja, ik weet het, het is hun goed recht. Ik zeg er dan ook niets van, maar indien mogelijk ga ik meteen ergens anders zitten. Heel soms eet ik zelf zoiets in de trein. Maar dat eet ik dan op het balkon, niet in de coupé.
Wat me steeds vaker opvalt, mensen die blijven zitten tot de trein stilstaat. De mensen op het perron zien dus niemand bij de deur en stappen in, komen vervolgens mensen op de trap tegen die zeggen dat ze hadden moeten wachten????
patsy--stone schreef:
05-10-2018 01:42
Geen ergernis maar wel grote verwondering altijd over vrouwen die zich in de trein gaan zitten opmaken. WAAAAAROOMM? Dan ga je dus eerst blijkbaar wel met je niet-toonbare gezicht over straat? En je schaamt je niet dat mensen jou zo narcistisch bezig zien? Ik vind het zoooo genant om aan te moeten zien, ongeveer net zoals een wc-deur open trekken en dat daar al iemand op zit die de deur was vergeten op slot te doen.
Ik doe dat altijd! Ik reis 45 minuten met de trein, elke minuut die ik thuis kan uitsparen, gebruik ik in de trein. Mijn gezicht is niet ontoonbaar zonder make-up, maar ik draag toch graag make-up. Voor mij is het een onderdeel van mijn verzorging.

Nee, ik zie make-up ook niet als narcistisch, dus ik heb er geen problemen mee als een ander dat proces ziet. Ja, liefst zit ik in een stoel zonder iemand tegenover me, maar is zo’n plek er niet, dan ook geen probleem.
Ik ga in die lange bussen altijd op de achteruit rij zitjes zitten, ik kan er goed tegen en weet dat er dan vaak niemand naast me komt zitten. Werkt bijna altijd. Zaterdag met de bus geweest en weet meteen weer waarom ik het zo haat.
Druk, warm, jankende en schreeuwende kinderen in wagentjes die de hele rit zaken te krijsen. En die ouders die het ook maar gewoon 40 minuten lang laten gaan want waarom zou je er iets aan doen? De hele bus had er last van.
Mijn oren suizen er nog van. Ik ben blij dat ik normaal niet in de bus hoef.
Zo herkenbaar alles! Ik heb er twee.

1:

Dagelijks reis ik met het OV. Ik doe Bus, Trein, Bus om naar mijn werk te komen. Sinds 3 maanden is er bij de laatste bus een grote groep buitenlandse studenten die ontzettend druk en asociaal zijn. Staan te schreeuwen bij de bushalte, proberen achterin de bus in te stappen, dringen voor etc. Erg irritant en vervelend.

2:

Afgelopen vrijdag. Ik zit na een lange werkdag uit te puffen in de trein, stiltecoupé. Het was hartstikke rustig want de dag na hemelvaart, dus genoeg plek in de hele trein.

Twee dames van een jaar of 40 komen de stilecoupé in en gaan zitten, blijven hardop kletsen en selfies maken. Een andere dame vroeg hen stil te zijn, want stilte coupé. De reactie hierop vond ik zo ontzettend dom. De damens begonnen echt te giechelen als tienermeiden. Dit monde uiteindelijk uit in een soort van ingehouden slappe lach van beide dames, natuurlijk totaal niet stil. Toen ze een beetje bedaard waren begonnen ze gewoon op fluistertoon verder te praten, en selfies te maken van zichzelf bij de sticker van "stilte".

Echt, dan ben je in mijn ogen gewoon simpel. Vooral omdat 2 rijen stoelen verder de gewone coupé begon, en als ze wilden praten ze ook prima daar hadden kunnen zitten.
Madrid87 schreef:
03-06-2019 07:28
Ik ga in die lange bussen altijd op de achteruit rij zitjes zitten, ik kan er goed tegen en weet dat er dan vaak niemand naast me komt zitten. Werkt bijna altijd. Zaterdag met de bus geweest en weet meteen weer waarom ik het zo haat.
Druk, warm, jankende en schreeuwende kinderen in wagentjes die de hele rit zaken te krijsen. En die ouders die het ook maar gewoon 40 minuten lang laten gaan want waarom zou je er iets aan doen? De hele bus had er last van.
Mijn oren suizen er nog van. Ik ben blij dat ik normaal niet in de bus hoef.
Een krijsende peuter is vaak moeilijk te corrigeren. Ze zijn moe, hebben het warm, en kunnen dan niet klagen zoals wij, maar zetten het op het krijsen. Reken maar dat je je als moeder dan ook ellendig voelt.

Neemt niet weg dat het verschrikkelijk irritant is, krijsende peuters in het OV.

Rondrennende kinderen die gillen in de trein vind ik ook irritant. Zij zijn wél te corrigeren, maar dit gebeurt helaas zelden.
pennenbak schreef:
03-06-2019 08:26
(...)Afgelopen vrijdag. Ik zit na een lange werkdag uit te puffen in de trein, stiltecoupé. Het was hartstikke rustig want de dag na hemelvaart, dus genoeg plek in de hele trein.

Twee dames van een jaar of 40 komen de stilecoupé in en gaan zitten, blijven hardop kletsen en selfies maken. Een andere dame vroeg hen stil te zijn, want stilte coupé. De reactie hierop vond ik zo ontzettend dom. De damens begonnen echt te giechelen als tienermeiden. Dit monde uiteindelijk uit in een soort van ingehouden slappe lach van beide dames, natuurlijk totaal niet stil. Toen ze een beetje bedaard waren begonnen ze gewoon op fluistertoon verder te praten, en selfies te maken van zichzelf bij de sticker van "stilte".

Echt, dan ben je in mijn ogen gewoon simpel. Vooral omdat 2 rijen stoelen verder de gewone coupé begon, en als ze wilden praten ze ook prima daar hadden kunnen zitten.

Brrr! De dames hadden vast een uitje gehad met de nodige chardonnaytjes of bubbels...
Ik heb ooit in de trein gezeten van Enschede naar huis, met een groep oudere dames die naar de kerstmarkt in Münster waren geweest. Waren duidelijk aangeschoten (Glühwein?) en zéér aanwezig.
Nog een hier. Bij ons in de bus heb je op sommige plekken een soort bankje die even iets breder is dan een normale stoel maar waar je niet met zijn tweeën oppast zonder bij elkaar op schoot te zitten.

Er loopt vaak een buitenlandse man met vieze kleren door de bus welke daar altijd wil gaan zitten als er een meisje zit! 9 van de 10 keer word daar wat van gezegd en lukt het hem niet. Maar laatst was het meisje te verlegen en kwam hij naast haar zitten. Vervolgens streelt hij haar been en vraagt om kusjes. Meisje gaf een paar keer aan dat hij daar mee moest kappen. Uiteindelijk heeft de buschauffeur samen met twee jongens de man uit de bus gezet en is er aangifte gedaan bij de politie. Die man probeert het nog steeds bij meisjes.
pennenbak schreef:
03-06-2019 08:26

Als ik er iets van zeg in een stiltecoupé, verwijs ik diegene ook altijd even naar de gewone coupé. Maar genoeg mensen die gewoon aso zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Oh ja, dames die een dagje uit zijn, zijn verschrikkelijk. En vaak zijn ze ook niet gewend aan het OV en weten ze niets van stiltecoupé's etc. Dat vinden ze maar overdreven gezeur. Maar zij zitten niet dagelijks tussen dat gekwek.

Persoonlijk heb ik een hekel aan de stiltecoupé, omdat daar altijd zo'n opgefokte sfeer heerst, maar ik begrijp wel dat anderen daar bewust voor kiezen.
Nitflex schreef:
03-06-2019 11:51
Oh ja, dames die een dagje uit zijn, zijn verschrikkelijk. En vaak zijn ze ook niet gewend aan het OV en weten ze niets van stiltecoupé's etc. Dat vinden ze maar overdreven gezeur. Maar zij zitten niet dagelijks tussen dat gekwek.

Persoonlijk heb ik een hekel aan de stiltecoupé, omdat daar altijd zo'n opgefokte sfeer heerst, maar ik begrijp wel dat anderen daar bewust voor kiezen.
Ik vind het wel prettig. Jammer dat sprinters dat niet hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven