Reizen naar Turkije

24-09-2020 15:08 110 berichten
Hallo beste Viva-forummers,

Ik heb met een paar vriendinnen in januari geboekt naar Turkije voor volgende week (5 dagen)

Heel veel zin natuurlijk, want ben een lange tijd niet weggeweest i.v.m. financiele redenen.

Alleen het is nu code oranje daar.
Een paar collega’s zijn net terug uit Alantya en geven aan dat ze een leuke vakantie hebben gehad, alleen wat extra regels (mondkapjes/afstand etc)

Ik heb genoeg vakantie om in quarantaine te gaan bij terugkomst, dat is geen probleem.

Alleen denk ik nu telkens stel dat alles dicht gaat en ik vast kom te zitten. Ik heb geen familie of vriendinnen daar om eventueel te logeren.

Ik denk nu aan cancelen of ergens anders naar toe gaan, puur wegens de kans dat er geen vluchten terug meer kunnen zijn.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
cancelen, en gewoon thuisblijven.
Risico dat een land anders gaat kleuren tijdens je vakantie is overal aanwezig.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Ik zou annuleren En tja, het kan zijn, dat je daar vast komt te zitten

Check als je wel gaat, even je reisverzekering, voor Oranje-gebieden gelden beperkingen op in hoeverre je verzekerd bent
Niet gaan.

De meeste verzekeringen vergoeden je medische kosten niet als je daar bent. Wordt een gebied pas oranje als je daar bent, dan heb je vaak 48 uur om weer naar geel gebied te gaan.
Annuleren uiteraard
Konijnmetbril schreef:
24-09-2020 15:20
Niet gaan.

De meeste verzekeringen vergoeden je medische kosten niet als je daar bent. Wordt een gebied pas oranje als je daar bent, dan heb je vaak 48 uur om weer naar geel gebied te gaan.
Het ligt iets genuanceerder: de basisverzekering van je zorgverzekering vergoedt de kosten naar Nederlandse maatstaven. Alle meerkosten (behandelingen die in het buitenland duurder zijn dan hier) worden normaliter vergoed door je reisverzekering, maar die vergoedt bij code oranje in de meeste gevallen niet.

Afgezien van eventuele kosten zou ik zeker ook niet gaan. Kom je in een totale lockdown te zitten dan krijg je geen ondersteuning van het Ministerie van Buitenlandse Zaken om te repatrieren, zoals in het voorjaar nog wel het geval was.
Ik zou nu niet naar een oranje gebied gaan.
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Diep van binnen weet ik idd. dat cancelen de beste keuze is, maar toch denk ik als de vluchten niet gecanceld worden is er toch niks aan de hand🤦🏻‍♀️

Denk dat ik uiteindelijk toch cancel, want het risico is te groot.
Suikerspinn___ schreef:
24-09-2020 15:36
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
Diep van binnen weet ik idd. dat cancelen de beste keuze is, maar toch denk ik als de vluchten niet gecanceld worden is er toch niks aan de hand🤦🏻‍♀️
Zo werkt dat niet natuurlijk. Het doel van de luchtvaartmaatschappij is geld verdienen.
En los van het feit dat je daar vast zou kunnen komen te zitten, is er ook een kans dat je daar corona oploopt.

Wat als je ziek word en je daar naar het ziekenhuis moet.
Zoals iemand eerder meldde krijg je die kosten niet of gedeeltelijk vergoed.
Je spreekt neem ik aan geen turks en bent daar dan helemaal alleen.
Je zou daar dan verplicht in quarantaine moeten.

Ik zou annuleren, mocht het verkeerd lopen, kan je je ook niet beroepen op ‘ik wist het niet’ je kiest er nu zelf voor om bewust te gaan naar een mogelijk oranje gebied.
Wij hebben 2 woningen in Turkije, maar ook wij gaan dit jaar niet op vakantie!
Ik wil geen risico’s lopen nu met Corona, al niet voor ons dan wel voor de mensen om ons heen, daarnaast zal je nu voor de veiligheid beperkt worden in je doen en laten. Ik wacht liever tot alles gewoon weer ‘normaal’ is, dan maar 1 of desnoods 2 jaar niet. Lekker sparen en als alles weer veilig is extra gaan genieten, dat zou mijn advies zijn
Is het een pakketreis? Dan verwacht ik dat je reisorganisatie nog wel annuleert.

Heb je apart een vlucht en accommodatie: vaak kan je je accommodatie kosteloos annuleren (bijv bij AIRBNB), of tegen alleen administratiekosten. De strop die jullie dan hebben zijn de gemiste vlucht.

En of het in Turkije echt zo geweldig is betwijfel ik, lees dit maar eens:

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer ... en-turkije
Cancelen natuurlijk.
Wat is er zo moeilijk aan de term essentiële reizen?
Je bent gewoon niet verzekerd als je toch gaat.
Joyce48 schreef:
24-09-2020 15:33
Het ligt iets genuanceerder: de basisverzekering van je zorgverzekering vergoedt de kosten naar Nederlandse maatstaven. Alle meerkosten (behandelingen die in het buitenland duurder zijn dan hier) worden normaliter vergoed door je reisverzekering, maar die vergoedt bij code oranje in de meeste gevallen niet.

Afgezien van eventuele kosten zou ik zeker ook niet gaan. Kom je in een totale lockdown te zitten dan krijg je geen ondersteuning van het Ministerie van Buitenlandse Zaken om te repatrieren, zoals in het voorjaar nog wel het geval was.

Je reisverzekering betaalt bijvoorbeeld ook je vervoer van en naar ziekenhuis en je terugvlucht als je eerder of later dan je oorspronkelijke vlucht terug moet.

Grootste risico zou voor mij ook zijn dat je zelf corona krijgt en niet mag reizen en dan weken in een vreemd land zit op eigen kosten.
Was je echt van plan om in januari naar Antalya te gaan? Los van corona zeg maar? Ik associeer Antalya met strand, maar in januari is het daar minder dan 20 graden.
Rosalind schreef:
24-09-2020 15:43
Zo werkt dat niet natuurlijk. Het doel van de luchtvaartmaatschappij is geld verdienen.
Dit dus. Ik woon in buitenland en vluchten boeken naar rode gebieden is zelfs mogelijk. Of ze uiteindelijk ook echt du vlucht uitvoeren...tja. Dat weet je een dag vantevoren
ExodusRedux schreef:
24-09-2020 16:23
Je bent gewoon niet verzekerd als je toch gaat.
.
Natuurlijk wel. In elk geval geldt je zorgverzekering gewoon. Dus ziekenhuiszorg wordt gewoon vergoed tot het Nederlandse tarief. Zomaar informatie van de website van een grote zorgverzekeraar:

Ja. U krijgt een vergoeding voor alles wat u in Nederland vergoed krijgt uit de basisverzekering. Uw basisverzekering dekt alleen de kosten voor spoedeisende zorg tot het Nederlandse tarief. Het verschil in kosten betaalt u zelf. De kosten voor spoedeisende zorg zijn vaak duurder in vakantielanden. De aanvullende verzekering vult uw vergoeding aan tot de buitenlandse prijs. U hoeft dan niet bij te betalen voor spoedeisende zorg. U betaalt wel eigen risico.

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/coronavirus

En ja, dit geldt ook bij een negatief reisadvies. Die aanvullende verzekering voor het prijsverschil kost nauwelijks iets.
Of ik zelf zou gaan momenteel is vraag 2..
Marana schreef:
24-09-2020 16:31
Was je echt van plan om in januari naar Antalya te gaan? Los van corona zeg maar? Ik associeer Antalya met strand, maar in januari is het daar minder dan 20 graden.
.
Ze heeft in januari geboekt en zou volgende week gaan ;)

5 dagen is natuurlijk een hele korte tijd, maar persoonlijk zou ik proberen of de touroperator / luchtvaartmaatschappij je laat omboeken naar volgend jaar.
Marana schreef:
Nee, ik had GEBOEKT in januari.
Marana schreef:
ze heeft in januari geboekt en gaat over 5 dagen ;-)
Dankjewel dames voor jullie reacties!
puntillita schreef:
24-09-2020 16:47
.
Ze heeft in januari geboekt en zou volgende week gaan ;)

Oooooh
Ik ben blond, duidelijk :whistle:

Nja on topic, ik zou niet gaan. Natuurlijk niet.
Turkije is code oranje. Niet omdat het nu per se een corona brandhaard is maar omdat het geen EU-land is en/ of er geen betrouwbare cijfers zijn. Een politieke keuze, maar ja blijft wel code oranje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven