Reizen naar Turkije

24-09-2020 15:08 110 berichten
Hallo beste Viva-forummers,

Ik heb met een paar vriendinnen in januari geboekt naar Turkije voor volgende week (5 dagen)

Heel veel zin natuurlijk, want ben een lange tijd niet weggeweest i.v.m. financiele redenen.

Alleen het is nu code oranje daar.
Een paar collega’s zijn net terug uit Alantya en geven aan dat ze een leuke vakantie hebben gehad, alleen wat extra regels (mondkapjes/afstand etc)

Ik heb genoeg vakantie om in quarantaine te gaan bij terugkomst, dat is geen probleem.

Alleen denk ik nu telkens stel dat alles dicht gaat en ik vast kom te zitten. Ik heb geen familie of vriendinnen daar om eventueel te logeren.

Ik denk nu aan cancelen of ergens anders naar toe gaan, puur wegens de kans dat er geen vluchten terug meer kunnen zijn.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
Suikerspinn___ schreef:
25-09-2020 15:38
Ik denk dat ik uiteindelijk toch ga voor 5 dagen.
Ik spreek nu een vriendin die daar is en die geeft ook aan dat het buiten mondkapjes om gewoon te doen is.

Ik gok dat de vluchten aankomende 2 weken niet opeens gaan sluiten.
Waar werk jij in hemelsnaam? Collega's en jij hebben zo te lezen niet het zwarte garen uitgevonden en slimme vriendinnen heb je ook al niet.
Turkije is oranje vanwege economische en politieke redenen. De mensen daar zijn veel meer en beter met maatregelen bezig. Elke winkel of restaurant meet je temperatuur, om maar een voorbeeld te noemen. Als het All inclusieve strandvakantie is zou ik lekker gaan,
Bergje65 schreef:
29-09-2020 06:27
Turkije is oranje vanwege economische en politieke redenen. De mensen daar zijn veel meer en beter met maatregelen bezig. Elke winkel of restaurant meet je temperatuur, om maar een voorbeeld te noemen. Als het All inclusieve strandvakantie is zou ik lekker gaan,
Hoe dom kun je zijn! Ik heb familie in Turkije wonen en de besmettingsgraad is er wel degelijk erg hoog.
fizz wijzigde dit bericht op 29-09-2020 15:33
0.57% gewijzigd
Ik vind je echt verschrikkelijk eigenwijs en onverantwoordelijk. Lekker iedereens advies (inclusief dat van de Rijksoverheid) in de wind slaan en gewoon gaan. Echt, goed bezig joh. :facepalm:
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Wij zijn zelf vorige week naar Ibiza gegaan ondanks code oranje. Nooit zo een relaxte vakantie gehad. Iedereen houdt zich netjes aan de regels voor wat betreft afstand en mondkapjes. Overal waar je komt zie je mensen rekening houden met elkaar. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat het risico op corona groter is in de supermarkt in Amsterdam of Rotterdam dan op Ibiza of een hotel in Turkije. Na aankomst op vliegveld Weeze een gratis coronatest gedaan. Uitslag binnen 24 uur binnen. Gewoon gaan en je aan de regels houden.
Let’s Go Brandon!
Lange-met-een-korte schreef:
01-10-2020 16:44
Wij zijn zelf vorige week naar Ibiza gegaan ondanks code oranje. Nooit zo een relaxte vakantie gehad. Iedereen houdt zich netjes aan de regels voor wat betreft afstand en mondkapjes. Overal waar je komt zie je mensen rekening houden met elkaar. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat het risico op corona groter is in de supermarkt in Amsterdam of Rotterdam dan op Ibiza of een hotel in Turkije. Na aankomst op vliegveld Weeze een gratis coronatest gedaan. Uitslag binnen 24 uur binnen. Gewoon gaan en je aan de regels houden.

Tuurlijk, want voor jou geldt code oranje natuurlijk niet. Zo ontzettend dom en asociaal. Ik neem aan dat je nu in quarantaine thuis zit? Zo ja, dan ben je wel een uitzondering. Het gros van de vakantiegangers gaat namelijk helemaal niet in quarantaine.
fizz wijzigde dit bericht op 01-10-2020 21:21
7.15% gewijzigd
En als het dan mis gaat, gaan mekkeren in de krant:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1033337 ... is-grimmig

Gevalletje eigen schuld, dikke bult.
Fizz schreef:
01-10-2020 21:16
Tuurlijk, want voor jou geldt code oranje natuurlijk niet. Zo ontzettend dom en asociaal. Ik neem aan dat je nu in quarantaine thuis zit? Zo ja, dan ben je wel een uitzondering. Het gros van de vakantiegangers gaat namelijk helemaal niet in quarantaine.
Code oranje is een advies. Een advies neem je ter harte of niet. En je bent zelf dom en associaal als je mensen die een andere mening hebben zo noemt. En ik zit niet in quarantaine. Heb een test gedaan, negatief resultaat en geen klachten. Aansteller.
Let’s Go Brandon!
Fizz schreef:
01-10-2020 21:18
En als het dan mis gaat, gaan mekkeren in de krant:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1033337 ... is-grimmig

Gevalletje eigen schuld, dikke bult.
Kun je het artikel quoten? Ik krijg alleen een betaalmuur te zien, zelfs met incognitovenster.
01-10-2020 21:32
Code oranje is een advies. Een advies neem je ter harte of niet. En je bent zelf dom en associaal als je mensen die een andere mening hebben zo noemt. En ik zit niet in quarantaine. Heb een test gedaan, negatief resultaat en geen klachten. Aansteller.
Code oranje betekent alleen noodzakelijke reizen. Ik ben geen aansteller, maar ik probeer mij zo goed mogelijk aan de regels te houden. Helaas zijn er teveel mensen zoals jij die hun verantwoordelijkheid niet nemen en daarom loopt het nu weer gierend uit de hand. Die adviezen zijn er om op te volgen, maar het is ondertussen wel duidelijk dat veel Nederlanders die verantwoordelijkheid niet aan kunnen. Daarom zou het veel beter zijn als er meer verplichtingen zouden komen.
redbulletje schreef:
01-10-2020 21:36
Kun je het artikel quoten? Ik krijg alleen een betaalmuur te zien, zelfs met incognitovenster.
„De sfeer is grimmig”, vertelt Michelle Rietveld, die met een vriendin op luchthaven Trapani op Sicilië vastzit. ,,Inmiddels tot slaan aan toe. Ze willen ons in een bus stoppen naar een hotel, maar dat weigeren we.” Om half twaalf vanmorgen landde het toestel van Corendon op het Italiaanse eiland. „Dat vliegtuig zat redelijk vol. Zo’n honderd man”, vertelt Rietveld vanuit de hectiek. „Bij aankomst werd iedereen getest op corona. Dat is niet heel erg natuurlijk, want het was met een sneltest die binnen tien minuten uitkomst gaf.”

Drie mensen bleken positief. „De veertig man die in de buurt van de besmette mensen zaten, werden apart genomen”, vertelt Rietveld. „De anderen mochten naar het hotel, maar wij zitten hier nog steeds. Het is een beetje een schemerzone. Ze lijken niet te weten wat ze met ons moeten doen.” Pas na een paar uur kregen de gestrande reizigers volgens de twee vriendinnen wat te eten en te drinken. „Het escaleert. De telefoons van mensen raken leeg, er zijn huilende kinderen bij en mensen zijn aan het schreeuwen.”

Door de Italiaanse autoriteiten ter plekke krijgen de vakantiegangers te horen dat ze veertien dagen in quarantaine moeten, ook als ze op eigen houtje het vliegveld verlaten. „En dat terwijl we een negatieve test hebben!”

Italiaans beleid
Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat de Nederlandse overheid ’het Italiaanse beleid niet zomaar kan doorkruisen’. „Als je in Italië bent, geldt het Italiaanse beleid”, vertelt een woordvoerster. „En het beleid is dat deze mensen nu in quarantaine moeten. Het Italiaanse reisadvies is geel. En dat gele advies betekent: ja, je kunt op vakantie, maar er zijn risico’s. En dit is zo’n risico: dat je in een situatie komt waar je niet in wil zitten.” Ook met een geel reisadvies wordt gewaarschuwd dat de situatie snel kan veranderen. Buitenlandse Zaken laat weten een vinger aan de pols te houden bij de situatie en, indien nodig, voor de gestrande reizigers klaar te staan.

Buitenlandse Zaken communiceerde over het aangepaste beleid op Sicilië en Sardinië, en de noodzaak voor reizigers om voor vertrek te registreren en de plicht van een corona-sneltest. Volgens de twee vriendinnen in Italië hadden alle reizigers zich geregistreerd.
Dankje Fizz!

Ja, je krijgt in het buitenland idd te maken met een strengere aanpak dan de slappe hap die we hier in NL gewend zijn.
Fizz schreef:
01-10-2020 21:38
Code oranje betekent alleen noodzakelijke reizen. Ik ben geen aansteller, maar ik probeer mij zo goed mogelijk aan de regels te houden. Helaas zijn er teveel mensen zoals jij die hun verantwoordelijkheid niet nemen en daarom loopt het nu weer gierend uit de hand. Die adviezen zijn er om op te volgen, maar het is ondertussen wel duidelijk dat veel Nederlanders die verantwoordelijkheid niet aan kunnen. Daarom zou het veel beter zijn als er meer verplichtingen zouden komen.
Je weet niet waar je het over hebt. Je kletst maar wat. Op de plaats waar ik op vakantie ben geweest is er minder corona gevaar als hier in Nederland. Daar ben ik 1000% zeker van. Ik ben er geweest en heb het gezien. In Nederland zijn de mensen minder gedisciplineerd dan op Ibiza. Geen twijfel over mogelijk.

De verantwoordelijkheid waar jij het over hebt bestaat alleen in jouw bekrompen geest. Met je suprioriteitsgevoel. Walgelijk
Let’s Go Brandon!
01-10-2020 21:50
Je weet niet waar je het over hebt. Je kletst maar wat. Op de plaats waar ik op vakantie ben geweest is er minder corona gevaar als hier in Nederland. Daar ben ik 1000% zeker van. Ik ben er geweest en heb het gezien. In Nederland zijn de mensen minder gedisciplineerd dan op Ibiza. Geen twijfel over mogelijk.

De verantwoordelijkheid waar jij het over hebt bestaat alleen in jouw bekrompen geest. Met je suprioriteitsgevoel. Walgelijk
Maar zit jij toevallig vlakbij iemand in 't vliegtuig die besmet blijkt te zijn, kunnen ze jou ter plaatse dus ook in quarantaine zetten. Dan zit je 2 weken in gevangenschap ipv in je gezellige hotel aan 't strand.
https://www.euronews.com/2020/10/01/tur ... ister-admi

Ben je al weg to ?
01-10-2020 21:50

Inderdaad zijn de mensen in Nederland minder gedisciplineerd. Jij bent daar een mooi voorbeeld van!
01-10-2020 21:32
Testen meteen na aankomst is zinloos. De incubatietijd van het virus is tot een dag of 10, dus als je net voor terugkomst besmet zou zijn, zou dat een negatieve test geven.
redbulletje schreef:
01-10-2020 21:52
Maar zit jij toevallig vlakbij iemand in 't vliegtuig die besmet blijkt te zijn, kunnen ze jou ter plaatse dus ook in quarantaine zetten. Dan zit je 2 weken in gevangenschap ipv in je gezellige hotel aan 't strand.
Denk jij dat het vliegtuig vol zit? Er zaten welgeteld 18 personen op de heenvlucht en 23 op de terugvlucht. Je zit niet langs iemand. En als je langs iemand zit dan is er stoel tussen en je draagt een mondkapje. Dat risico durf ik wel te nemen. Vanmiddag in de plaatselijke Jumbo liep iedereen door elkaar en langs elkaar zonder 1,5 meter en mondkapjes. Dan gaat iemand zoald Fizz je uitleggen dat je je verantwoordelijkheid niet neemt. Om te huilen. Werkelijk waar.
Let’s Go Brandon!
01-10-2020 22:02
Denk jij dat het vliegtuig vol zit? Er zaten welgeteld 18 personen op de heenvlucht en 23 op de terugvlucht. Je zit niet langs iemand. En als je langs iemand zit dan is er stoel tussen en je draagt een mondkapje. Dat risico durf ik wel te nemen. Vanmiddag in de plaatselijke Jumbo liep iedereen door elkaar en langs elkaar zonder 1,5 meter en mondkapjes. Dan gaat iemand zoald Fizz je uitleggen dat je je verantwoordelijkheid niet neemt. Om te huilen. Werkelijk waar.
Dan heb je mazzel dat je toestel niet vol zat. In dat artikel wat hier boven werd gequote hadden de mensen niet zoveel geluk.
Rosalind schreef:
01-10-2020 21:59
Testen meteen na aankomst is zinloos. De incubatietijd van het virus is tot een dag of 10, dus als je net voor terugkomst besmet zou zijn, zou dat een negatieve test geven.
Ach natuurlijk. Een besmetting gaat ook altijd op de laatste dag zodat je bij een test negatief bent. En daarna 1000 mensen besmet. Je neemt het meest onwaarschijnlijke aan als feit.
Let’s Go Brandon!
01-10-2020 22:02
Het is inderdaad om te huilen als mensen hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Je had wel degelijk in quarantaine gemoeten:

Wanneer in thuisquarantaine
U blijft 10 dagen thuis als u komt uit een gebied met veel coronabesmettingen. U blijft ook thuis als:

u geen klachten heeft die lijken op corona;
uit een coronatest blijkt dat u geen corona heeft;
dit nog niet in het reisadvies stond toen u er net was, maar wel op het moment dat u (terug)reisde naar Nederland;
u direct naar Nederland terugreist op het moment dat het reisadvies verandert.

Dit bovenstaande geldt dus voor code oranje-landen.
Fizz schreef:
01-10-2020 21:58
Inderdaad zijn de mensen in Nederland minder gedisciplineerd. Jij bent daar een mooi voorbeeld van!
Ik heb 10 dagen met een mondkapje gelopen. In het hotel, op straat, op het strand, in het restaurant. Overal 1.5 meter afstand. Dan kom jij mij vertellen dat ik onverantwoordelijk ben. Vraag me af of jij een mondkapje in de supermarkt draagt? Of op straat? Zoals iedereen daar. Je bent het typische voorbeeld van een kip zonder kop.
Let’s Go Brandon!
01-10-2020 22:05
Ach natuurlijk. Een besmetting gaat ook altijd op de laatste dag zodat je bij een test negatief bent. En daarna 1000 mensen besmet. Je neemt het meest onwaarschijnlijke aan als feit.
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat een negatieve test net na aankomst geen garantie is dat je niet besmet bent. Want je zou besmet kunnen zijn op je laatste vakantiedag, of tijdens de terugreis.
01-10-2020 22:09
Ik heb 10 dagen met een mondkapje gelopen. In het hotel, op straat, op het strand, in het restaurant. Overal 1.5 meter afstand. Dan kom jij mij vertellen dat ik onverantwoordelijk ben. Vraag me af of jij een mondkapje in de supermarkt draagt? Of op straat? Zoals iedereen daar. Je bent het typische voorbeeld van een kip zonder kop.
Dit zijn de regels als je uit een code oranje-land komt:

Wanneer in thuisquarantaine
U blijft 10 dagen thuis als u komt uit een gebied met veel coronabesmettingen. U blijft ook thuis als:

u geen klachten heeft die lijken op corona;
uit een coronatest blijkt dat u geen corona heeft;
dit nog niet in het reisadvies stond toen u er net was, maar wel op het moment dat u (terug)reisde naar Nederland;
u direct naar Nederland terugreist op het moment dat het reisadvies verandert.

En ja, ik heb dus inderdaad het advies van gisteravond opgevolgd en heb vandaag een mondkapje gedragen tijdens het boodschappen doen.

Je gaat tegen het advies in naar een code-oranjeland op vakantie en vervolgens lap je de quarantaine ook nog aan je laars. En dan zou ik de kip zonder kop zijn?
fizz wijzigde dit bericht op 01-10-2020 22:12
7.22% gewijzigd
redbulletje schreef:
01-10-2020 22:04
Dan heb je mazzel dat je toestel niet vol zat. In dat artikel wat hier boven werd gequote hadden de mensen niet zoveel geluk.
Ik sprak dan ook voor mijzelf. Niet in het algemeen. Maar ook als het vliegtuig vol zit naar Ibiza is er net zoveel kans op besmetting net als in de supermarkt in Rotterdam. Al het andere is een illusie.
Let’s Go Brandon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven