Turkije 2020

13-06-2020 17:24 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben (helaas!) al geboekt en een aanbetaling van €1000 gedaan. Wij hoopten op een voucher. Nu gaat de reis hoogstwaarschijnlijk toch door. Ik twijfel. De voorpret is weg door de coronacrisis, ik wil helemaal niet in een vliegtuig zitten op dit moment. Maar €1000 is voor mij veel geld. Heb er hard voor gewerkt! En misschien is het straks hartstikke leuk en blijven we allemaal gezond!
Ik weet het niet.... Zouden jullie toch gaan als je geen geld terugkreeg?
Alle reacties Link kopieren
blogbabe schreef:
13-06-2020 17:24
Wij hebben (helaas!) al geboekt en een aanbetaling van €1000 gedaan. Wij hoopten op een voucher. Nu gaat de reis hoogstwaarschijnlijk toch door. Ik twijfel. De voorpret is weg door de coronacrisis, ik wil helemaal niet in een vliegtuig zitten op dit moment. Maar €1000 is voor mij veel geld. Heb er hard voor gewerkt! En misschien is het straks hartstikke leuk en blijven we allemaal gezond!
Ik weet het niet.... Zouden jullie toch gaan als je geen geld terugkreeg?
op 12 juni zijn de grenzen naar turkije weer open volgens de site iata
https://www.iatatravelcentre.com/intern ... 226297.htm
Alle reacties Link kopieren
Mam62 schreef:
20-06-2020 12:09
op 12 juni zijn de grenzen naar turkije weer open volgens de site iata
https://www.iatatravelcentre.com/intern ... 226297.htm
Ja maar reisadvies Nederland staat nog op oranje en zolang dat is gaat Corendon niet, (gelukkig)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-06-2020 17:32
Heel Turkije is toch gewoon oranje?
Ik zou in elk geval niet gaan.
Dacht dat je toch ten minste kosteloos kon omboeken?
Deze reisorganisatie zou ik een volgende keer dus niet meer gebruiken als ze je op deze manier proberen te naaien.
Het gaat er niet om of Turkije nu oranje is maar of het kort voor of bij aanvang van je vakantie oranje is. Naar verwachting zal Turkije op 1 juli of in de week erna ofzo naar code geel gaan.

Ook omboeken naar volgend jaar kost een reisorganisatie heel veel geld. Doe je dat bij veel klanten dan verschuift de omzet naar 2021 en gaat dus ten koste van de omzet van dit jaar terwijl de kosten gewoon doorlopen. Er zitten dus meerdere kanten aan.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
20-06-2020 14:21
Het gaat er niet om of Turkije nu oranje is maar of het kort voor of bij aanvang van je vakantie oranje is. Naar verwachting zal Turkije op 1 juli of in de week erna ofzo naar code geel gaan.
Is dat zo? Ik had begrepen dat Turkije 'deze zomer' (dus tot eind september?) oranje zou blijven...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Boogschutter10 schreef:
20-06-2020 14:21
Het gaat er niet om of Turkije nu oranje is maar of het kort voor of bij aanvang van je vakantie oranje is. Naar verwachting zal Turkije op 1 juli of in de week erna ofzo naar code geel gaan.

Ook omboeken naar volgend jaar kost een reisorganisatie heel veel geld. Doe je dat bij veel klanten dan verschuift de omzet naar 2021 en gaat dus ten koste van de omzet van dit jaar terwijl de kosten gewoon doorlopen. Er zitten dus meerdere kanten aan.
Mensen hadden ook gebruik kunnen maken van de omboekregeling naar een EU land natuurlijk en dan heeft de reisorganisatie wel omzet dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-06-2020 15:47
Mensen hadden ook gebruik kunnen maken van de omboekregeling naar een EU land natuurlijk en dan heeft de reisorganisatie wel omzet dit jaar.
Dat geldt dan alleen als de reis in dit kalenderjaar plaatsvindt.

Ook bij omboeken in dit kalenderjaar zijn er verliezers, zoals het hotel dat geld misloopt.

Je kunt je afvragen of het nog redelijk is dat consumenten financieel altijd maar vrijuit moeten gaan en dat al het risico bij code oranje e.d. altijd maar bij de reisorganisaties moet liggen. De bescherming van consumenten is veel te ver doorgeschoten.
Boogschutter10 schreef:
20-06-2020 16:35
Dat geldt dan alleen als de reis in dit kalenderjaar plaatsvindt.

Ook bij omboeken in dit kalenderjaar zijn er verliezers, zoals het hotel dat geld misloopt.

Je kunt je afvragen of het nog redelijk is dat consumenten financieel altijd maar vrijuit moeten gaan en dat al het risico bij code oranje e.d. altijd maar bij de reisorganisaties moet liggen. De bescherming van consumenten is veel te ver doorgeschoten.
Daar betalen we in dit land dan ook 'n godsvermogen aan allerlei verzekeringspremie's voor.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-06-2020 16:38
Daar betalen we in dit land dan ook 'n godsvermogen aan allerlei verzekeringspremie's voor.
Misschien niet overal op reageren? Je hebt hier duidelijk geen verstand van ... . In situaties van overmacht zoals corona zijn reis- en annuleringsverzekeringen praktisch nooit geldig vanwege uitsluitingen.

Bij code rood/ oranje van min BuZa is er ook sprake van overmacht. Iedereen gedupeerd zou je zeggen, maar de reiziger heeft dan wel recht op geld terug en de reisorganisatie moet dit eigen zak terugbetalen. Je kunt je afvragen of het redelijk is bij overmacht dat de ene contractspartij altijd recht heeft op volledige teruggave van de reissom - geen centje financiële pijn - en dat de andere contractspartij - de reisorganisatie - alles moet betalen.
Boogschutter10 schreef:
20-06-2020 17:08
Misschien niet overal op reageren? Je hebt hier duidelijk geen verstand van ... . In situaties van overmacht zoals corona zijn reis- en annuleringsverzekeringen praktisch nooit geldig vanwege uitsluitingen.

Bij code rood/ oranje van min BuZa is er ook sprake van overmacht. Iedereen gedupeerd zou je zeggen, maar de reiziger heeft dan wel recht op geld terug en de reisorganisatie moet dit eigen zak terugbetalen. Je kunt je afvragen of het redelijk is bij overmacht dat de ene contractspartij altijd recht heeft op volledige teruggave van de reissom - geen centje financiële pijn - en dat de andere contractspartij - de reisorganisatie - alles moet betalen.
Mijn doorlopende annuleringsverzekering zou wel gedekt hebben indien de reis vóór de pandemie al geboekt was. Dat ze nieuw te boeken reizen tijdens de pandemie niet meer verzekeren is logisch.
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
20-06-2020 13:55
Ja maar reisadvies Nederland staat nog op oranje en zolang dat is gaat Corendon niet, (gelukkig)

Maar op de site vd ambassade van turkije in België is het ook nog verboden naar turkije te reizen . Maarja als corendon nie vliegt gaan we nie moetèn gaan é 🙂
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
20-06-2020 13:55
Ja maar reisadvies Nederland staat nog op oranje en zolang dat is gaat Corendon niet, (gelukkig)

Corendon vliegt wél vanaf Duitsland. Helaas al vroeg geboekt en we mogen niet omboeken en krijgen geen voucher. Ik vind het van de zotte met code oranje en dus geen reisverzekering die ook maar iets dekt in geval van nood.

Wij gaan niet maar zijn wel bij Corendon klachten aan het schrijven. Nederlandse CEO Corendon gaf aan in Op1 Dat mensen mochten omboeken en nu blijken we vallen onder Corendon Europe En krijgen we die mogelijkheid niet. Juridisch trucje lijkt het wel. 1700 euro weg. 😡 Maar ben hoog risico geval en daarnaast... Turkije controleert streng op mondkapjes ook op strand en dat lijkt me helemaal niks met drie kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
22-06-2020 23:03
Corendon vliegt wél vanaf Duitsland. Helaas al vroeg geboekt en we mogen niet omboeken en krijgen geen voucher. Ik vind het van de zotte met code oranje en dus geen reisverzekering die ook maar iets dekt in geval van nood.

Wij gaan niet maar zijn wel bij Corendon klachten aan het schrijven. Nederlandse CEO Corendon gaf aan in Op1 Dat mensen mochten omboeken en nu blijken we vallen onder Corendon Europe En krijgen we die mogelijkheid niet. Juridisch trucje lijkt het wel. 1700 euro weg. 😡 Maar ben hoog risico geval en daarnaast... Turkije controleert streng op mondkapjes ook op strand en dat lijkt me helemaal niks met drie kinderen.
Maar? Ook geboekt met vlucht vanuit duitsland dan? Ze kunnen je niet verplichten om via duitsland te vliegen lijkt mij
Alle reacties Link kopieren
katrien1974 schreef:
23-06-2020 19:40
Maar? Ook geboekt met vlucht vanuit duitsland dan? Ze kunnen je niet verplichten om via duitsland te vliegen lijkt mij

We hadden al gekozen voor vertrek uit Duitsland. Maar ik baal enorm. Met code oranje ga ik gewoonweg niet en dat kost ons 1700 euro. Terwijl arts en rivm ook kwetsbare groepen oproepen nog steeds extra voorzichtig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
23-06-2020 22:45
We hadden al gekozen voor vertrek uit Duitsland. Maar ik baal enorm. Met code oranje ga ik gewoonweg niet en dat kost ons 1700 euro. Terwijl arts en rivm ook kwetsbare groepen oproepen nog steeds extra voorzichtig te zijn.
Shit zeg! Kan je geen rechtshulp vragen en uitzoeken wat wel en niet mag?
Wij zouden ook via Duitsland vliegen, maar hebben nu ons geld terug gekregen. Geen voucher, maar echt het geld terug. Ik ben heel blij! Wel gek dat de een dat wel krijgt en de ander niet.
Jonesboro schreef:
23-06-2020 22:45
We hadden al gekozen voor vertrek uit Duitsland. Maar ik baal enorm. Met code oranje ga ik gewoonweg niet en dat kost ons 1700 euro. Terwijl arts en rivm ook kwetsbare groepen oproepen nog steeds extra voorzichtig te zijn.
Met code oranje kun je toch gewoon omboeken?
Alle reacties Link kopieren
Heel vreemd en onverantwoord wat Corendon nu doet met het vliegen terwijl er een negatief reisadvies is.
Ik twijfel momenteel tussen inboeken naar Griekenland of een voucher.
Waarom wordt dit niet verboden eigenlijk? Op deze manier krijgen klanten hun geld waarschijnlijk niet terug omdat de vluchten wel uitgevoerd worden.
Ministerie: bewering Corendon over thuisquarantaine onverantwoord
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is verbaasd over de bewering van reisorganisatie Corendon dat iemand bij een negatieve uitslag van een coronatest na terugkomst niet meer in thuisquarantaine hoeft.

"Wij vinden dit onverantwoord. Een test is een momentopname. Als iemand bijvoorbeeld zonder klachten uit het vliegtuig stapt, test hij negatief. Maar dat hoeft niet te betekenen dat iemand niet besmet is", zegt een woordvoerder. "Wij zijn not amused."

Eerder vandaag kondigde Corendon aan over twee weken de vakantievluchten naar de Turkse badplaatsen Antalya, Bodrum en Dalaman te hervatten, ook al raadt het kabinet niet-noodzakelijke reizen naar dat land af. De reisorganisatie biedt daarbij reizigers een gratis coronatest aan, die ze kort voor terugkeer of direct na aankomst in Nederland kunnen laten afnemen. "Als het virus niet wordt aangetroffen, is thuisquarantaine uiteraard niet nodig", schrijft Corendon in een persbericht.

Het kabinet adviseert reizigers die uit een land met een oranje of rood reisadvies komen, zoals Turkije, te allen tijde "dringend" na terugkomst twee weken in quarantaine te gaan.
NOS
Alle reacties Link kopieren
Je mag kosteloos annuleren of omboeken naar andere plek of andere datum. Je moet alleen voor 3-7 beslissen
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-06-2020 07:36
Met code oranje kun je toch gewoon omboeken?
Probleem is dat Turkije in Duitsland niet meer code oranje is dus annuleren kan, maar dan wel op eigen kosten.

Edit: ik dacht tenminste dat TO via een Duitse reisorganisatie had geboekt, anders voegt mijn opmerking weinig toe... :roll:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Ik hoorde vandaag op de radio dat als je toch naar Turkije gaat ondanks code oranje je ook problemen met je verzekering kunt krijgen mocht er zich iets voordoen. Dus check dat beter ook even.
Alle reacties Link kopieren
gemini2009 schreef:
26-06-2020 13:55
Heel vreemd en onverantwoord wat Corendon nu doet met het vliegen terwijl er een negatief reisadvies is.
Ik twijfel momenteel tussen inboeken naar Griekenland of een voucher.
Wij precies hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alleen nog de aanbetaling gedaan.
Voor mij is het nu heel onduidelijk of de restbetaling na annuleren nog voldaan moet worden of niet.
Voucher ter waarde van de aanbetaling of het volledige bedrag?!
Volgens mij prijst Turkije zich nu helemaal uit de markt. Bizarre prijzen voor eten en ook huren van parasols en ligbedden buit men uit.
Hogere prijzen om seizoen te redden, toerist rekent 48 euro af voor broodje kebab in Turkije
Ondernemers in Turkije proberen in allerijl de schade van het vakantieseizoen in te halen. Toeristen in de badplaats Bodrum moeten niet raar opkijken van astronomische bedragen, melden Turkse media. Zo is er flink wat te doen om een bon met hoge prijzen die rondgaat op social media. Voor een broodje donër kebab wordt maar liefst 48 euro gevraagd.
Volledig artikel: https://www.ad.nl/buitenland/hogere-pri ... ~a2f75b0a/
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-07-2020 12:26
Volgens mij prijst Turkije zich nu helemaal uit de markt. Bizarre prijzen voor eten en ook huren van parasols en ligbedden buit men uit.


Volledig artikel: https://www.ad.nl/buitenland/hogere-pri ... ~a2f75b0a/
Welnee, er zitten altijd een paar rotte appels tussen, die worden door (sociale) media uitvergroot en dat geeft een vertekend beeld. In de praktijk loopt het allemaal wel los.
.
anoniem_397948 wijzigde dit bericht op 17-08-2020 22:40
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven