Advies gevraagd

24-06-2010 12:39 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels ben ik in gesprek met een aantal van jullie en haal ik de OP weg i.v.m. details. Topic laat ik wel staan. Denk er wel over om de titel te laten aanpassen.
Ik ben er nog.

Ik ben niet voornemens om dit topic te laten sluiten. Wanneer ik hier op enig moment niet/minder post is dat omdat ik ofwel niet in de gelegenheid ben, ofwel bewust even wat afstand neem. Ik lees jullie reacties wel degelijk en laat het inwerken.

Ik heb inmiddels een aantal afspraken gemaakt (contact gehad met Jeugdzorg over beveiligingskastje en volgende week een gesprek bij Steunpunt Huiselijk Geweld. Gisteravond geen contact meer gekregen met de wijkagent, dus die ga ik vandaag weer terugbellen). Daarbij heb ik inmiddels een heel dossier aangelegd/opgebouwd met daarin de verschillende uitingen van hem naar mij waar ik wat mee denk te kunnen.

Wat antwoorden op de gestelde vragen vanuit jullie: wat doe ik om mijn zoon hierin te beschermen? Mmm... concreet niets in de zin dat ik hem bescherm tegen de schadelijke contacten met zijn vader. Die laat ik dus tot op heden doorgaan. Ik zit hier heel dubbel in (zoals eerder al beschreven: ben het vooralsnog wettelijk verplicht, zoon die niets liever wil dan bij papa zijn en dagelijks naar hem vraagt), maar goed, op dat vlak doe ik dus niets. Voor het overige probeer ik er voor hem te zijn, hem te laten weten dat hij te allen tijde bij me terecht kan, praat met hem als hij wil, heb zijn school ingelicht, hou hem nauwlettend in de gaten enz.

Reden waarom mijn nieuwe partner niet ingrijpt: onze relatie is nog vrij pril. Voor hem is dit een totaal nieuwe ervaring (niet bekend met agressie e.d.). Hij is er voor me, steunt me, staat achter me. Maar echt concreet ingrijpen gebeurt (nog) niet. We zijn zelf nog in een stadium dat we nog wat aan het ontdekken zijn waar we staan.

Ik lees jullie onbegrip over het niet willen onderduiken. Kan me de reacties ook wel voorstellen. Ik ben het aan het overwegen, denk er veel over na. Wil ook de gesprekken met de wijkagent en andere instanties eens afwachten aankomende week, horen wat die mij adviseren. Wil de procedure in gang zetten om dat kastje te kunnen dragen.

En verder: ja, er zijn mensen die al jaren met mij meedenken/adviseren in deze strijd. Die dit patroon al jaren zien en mij al jaren niets (althans, niet echt iets groots/concreets) zien doen (anders dan de scheiding initiëren. Iets waar ik ook erg lang over heb gedaan). Ik kan me de boosheid/frustratie wel voorstellen. Ik kan echter niet anders dan doen wat ik kan/niet kan. Voor mijn gevoel ben ik continu in gevecht, met mezelf. Het is zeer zeker niet zo (althans, daar ben ik me niet van bewust) dat ik dit wel een prettige situatie vind en het daarom in stand houd.

Ik ben bang, ben moe, wanhopig soms. En dan zakt een bep. situatie even weer wat naar de achtergrond en daar drijf ik dan op mee. Ik zie wel heel duidelijk wat er allemaal gebeurt en hoe verkeerd het is. Ook zie ik wel mijn aandeel (het niets doen). Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen: zwak, gebrek aan lef, angst, vermoeidheid, er niet aan willen, het niet durven, hopen (tegen beter weten in) dat het niet nodig is.. ik weet het niet. Ik merk dat het me uitput, ik voor mijn gevoel 1001 ballen in de lucht moet houden (fulltime baan, huishouden, zoon enz.) en soms/vaak kan ik het gewoonweg niet opbrengen. Ik wéét hoe verkeerd het is.

Totdat er dus wéér iets gebeurt en ik voor de zoveelste keer met mijn neus op de feiten wordt gedrukt. Ik zie wel dat ik niet anders kan. Ik zal er een keer doorheen moeten. Vandaar dat ik dus ook nu toch maar weer opnieuw in gesprek ga met de instanties, de situatie met ze bespreek en hun advies inwin.

Geloof me, ik zou willen, uit de grond van mijn hart, dat dit ophield, dat hier een eind aan kwam. En ik realiseer me heel goed dat dit ijdele hoop is, zolang ik zelf niets onderneem om dit te stoppen. Ik weet het wel.. Ik vind het alleen zo heftig, zo veelomvattend, zoveel emoties, zo moe, bang.. Maar nogmaals, ik weet het allemaal echt..
quote:isis72 schreef op 25 juni 2010 @ 10:04:

Ik ben er nog.

Ik ben niet voornemens om dit topic te laten sluiten. Wanneer ik hier op enig moment niet/minder post is dat omdat ik ofwel niet in de gelegenheid ben, ofwel bewust even wat afstand neem. Ik lees jullie reacties wel degelijk en laat het inwerken.

Dat is fijn. Iedereen heeft het ook goed met je voor

Ik heb inmiddels een aantal afspraken gemaakt (contact gehad met Jeugdzorg over beveiligingskastje en volgende week een gesprek bij Steunpunt Huiselijk Geweld. Gisteravond geen contact meer gekregen met de wijkagent, dus die ga ik vandaag weer terugbellen). Daarbij heb ik inmiddels een heel dossier aangelegd/opgebouwd met daarin de verschillende uitingen van hem naar mij waar ik wat mee denk te kunnen.

Hartstikke goed van je! Probeer ook steun te vragen voor jezelf. Ga praten met een psycholoog of met maatschappelijk werk.

Wat antwoorden op de gestelde vragen vanuit jullie: wat doe ik om mijn zoon hierin te beschermen? Mmm... concreet niets in de zin dat ik hem bescherm tegen de schadelijke contacten met zijn vader. Die laat ik dus tot op heden doorgaan. Ik zit hier heel dubbel in (zoals eerder al beschreven: ben het vooralsnog wettelijk verplicht, zoon die niets liever wil dan bij papa zijn en dagelijks naar hem vraagt), maar goed, op dat vlak doe ik dus niets. Voor het overige probeer ik er voor hem te zijn, hem te laten weten dat hij te allen tijde bij me terecht kan, praat met hem als hij wil, heb zijn school ingelicht, hou hem nauwlettend in de gaten enz.

Je doet dus niks. En dat is kwalijk. Dat is net als hem door een poel met krokodillen laten zwemmen en toekijken met een doos pleisters in je hand. Ik hoop wel dat je weet dat jij volledig verantwoordelijk bent voor het ventje.

Reden waarom mijn nieuwe partner niet ingrijpt: onze relatie is nog vrij pril. Voor hem is dit een totaal nieuwe ervaring (niet bekend met agressie e.d.). Hij is er voor me, steunt me, staat achter me. Maar echt concreet ingrijpen gebeurt (nog) niet. We zijn zelf nog in een stadium dat we nog wat aan het ontdekken zijn waar we staan.

Ik begrijp het deels. Je zal het ook afhouden. In mijn optiek echter zou een vent dit niet pikken en ingrijpen. Niet met agressie, wel met acties. Maar ik begrijp dat niet iedereen dat makkelijk doet.

Ik lees jullie onbegrip over het niet willen onderduiken. Kan me de reacties ook wel voorstellen. Ik ben het aan het overwegen, denk er veel over na. Wil ook de gesprekken met de wijkagent en andere instanties eens afwachten aankomende week, horen wat die mij adviseren. Wil de procedure in gang zetten om dat kastje te kunnen dragen.

En verder: ja, er zijn mensen die al jaren met mij meedenken/adviseren in deze strijd. Die dit patroon al jaren zien en mij al jaren niets (althans, niet echt iets groots/concreets) zien doen (anders dan de scheiding initiëren. Iets waar ik ook erg lang over heb gedaan). Ik kan me de boosheid/frustratie wel voorstellen. Ik kan echter niet anders dan doen wat ik kan/niet kan. Voor mijn gevoel ben ik continu in gevecht, met mezelf. Het is zeer zeker niet zo (althans, daar ben ik me niet van bewust) dat ik dit wel een prettige situatie vind en het daarom in stand houd.

Ik ben bang, ben moe, wanhopig soms. En dan zakt een bep. situatie even weer wat naar de achtergrond en daar drijf ik dan op mee. Ik zie wel heel duidelijk wat er allemaal gebeurt en hoe verkeerd het is. Ook zie ik wel mijn aandeel (het niets doen). Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen: zwak, gebrek aan lef, angst, vermoeidheid, er niet aan willen, het niet durven, hopen (tegen beter weten in) dat het niet nodig is.. ik weet het niet. Ik merk dat het me uitput, ik voor mijn gevoel 1001 ballen in de lucht moet houden (fulltime baan, huishouden, zoon enz.) en soms/vaak kan ik het gewoonweg niet opbrengen. Ik wéét hoe verkeerd het is.

Totdat er dus wéér iets gebeurt en ik voor de zoveelste keer met mijn neus op de feiten wordt gedrukt. Ik zie wel dat ik niet anders kan. Ik zal er een keer doorheen moeten. Vandaar dat ik dus ook nu toch maar weer opnieuw in gesprek ga met de instanties, de situatie met ze bespreek en hun advies inwin.

Geloof me, ik zou willen, uit de grond van mijn hart, dat dit ophield, dat hier een eind aan kwam. En ik realiseer me heel goed dat dit ijdele hoop is, zolang ik zelf niets onderneem om dit te stoppen. Ik weet het wel.. Ik vind het alleen zo heftig, zo veelomvattend, zoveel emoties, zo moe, bang.. Maar nogmaals, ik weet het allemaal echt..

Doe er dan wat mee!! Er komt een punt, en ik denk dat je die al lang voorbij bent, dat je niet meer met het vingertje kan blijven wijzen naar je ex, maar nu eens naar jezelf. En dan niet om 'schuld' aan te wijzen, maar verantwoordelijkheid. Wat is de boodschap die jij je kind geeft? Je weet het wel, maar dat is niet voldoende. Wil je beterschap dan MOET je handelen. Anders eigenlijk je mond houden, stoppen met klagen en aan je zoon op volwassen leeftijd uitleggen waarom je gekozen hebt hem niet te beschermen (want dat is wat je dan hebt gedaan)

Het is hard, maar het is zoals het is. Niemand kan jou helpen zo.
En mocht ik op enig moment hier niet meer schrijven of het topic toch laten sluiten, dan is dat niet omdat ik niet meer met jullie in gesprek wil of ervoor wegloop, maar puur uit veiligheidsoverwegingen dan. Ik schrijf hier nl. behoorlijk vrij uit, ook over de stappen die ik neem/wil/ga nemen.
DNM, dank voor je post.

Mijn vriend heeft wel al aangegeven dat hij bereid is om met mijn ex om de tafel te gaan, mocht dit helpen/hij daar behoefte aan hebben.

Ik snap heel goed dat dit voor hem ook een moeilijke situatie is. Zoals gezegd zijn wij elkaar eigenlijk nog aan het 'ontdekken' , kijken waar we staan t.o.v. elkaar en dit hele gebeuren legt een behoorlijk zware druk. Hij heeft laten weten er niet voor weg te lopen en staat achter me in wat ik doe. Dit is voor mij al heel fijn om te weten/voelen.

Je post t.a.v. mijn verantwoording richting mijn zoontje komt binnen! Dit is eigenlijk dé drijfveer waarom ik dingen in gang moet gaan zetten. Mezelf, maar zeer zeker ook een klein, afhankelijk kind. Dank dat je me hier nog een keer op wijst.

(overigens, ik weet niet meer wie het schreef, maar - op dit moment - is mijn ex, voor zover ik weet, niet vuurwapen gevaarlijk. Dit gebeuren speelde voor mijn tijd, maar zorgt wel mede voor een grote angst bij me)
quote:[message=6382405,noline]isis72 schreef op 25 juni

Voor mijn gevoel ben ik continu in gevecht, met mezelf. Het is zeer zeker niet zo (althans, daar ben ik me niet van bewust) dat ik dit wel een prettige situatie vind en het daarom in stand houd.

Hoi Isis, wat goed dat je de eerste stappen hebt ondernomen. Zet nu alsjeblieft door en maak een eind aan deze onhoudbare situatie.

De vergelijking van DNM met de kokodillenpoel en de doos pleisters vind ik een hele goede. Je ex mishandelt je zoon geestelijk, met zijn gedrag tegenover jou en tegenover hem. Een klein kind dreigen dat hij papa nooit meer mag zien als hij de nieuwe vriend van mama ziet, ik vind het om te kotsen.

Je schrijft dat je zo opziet tegen het nemen van grote stappen en de heftige emoties etc die daar bijkomen. Ik kan me haast niet voorstellen dat het heftiger en moeilijker zal zijn dan de constante stress, angst en onzekerheid waar je nu in leeft.

Zet door, en steek nu niet je kop in het zand als er weer een rustige periode aanbreekt. Hij zal altijd weer terugkomen, zolang hij de kans krijgt en jij hem die kans biedt. Gebruik een rustige periode om je voor te bereiden en een 'strijdplan' te ontwikkelen. Op die manier kun je meteen alles in werking stellen (politie, maatschappelijk werk, onderduikadres, jeugdzorg, advocaat, dossier samenstellen met bewijzen, huis beveiligen, rechtsbijstandsverzekering, enz) als hij weer begint. Het lijkt er nu op dat hij je steeds weer overvalt, en dat is natuurlijk wel een beetje ...euh... onhandig als je al zoveel jaren weet dat het toch weer mis zal gaan.

Kom op meid, het is nu eindelijk tijd om aan een leuker leven voor jou en je zoon te beginnen.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:isis72 schreef op 25 juni 2010 @ 10:04:

Wat!?!?!?

Al die jaren dat ik je ken heb je aangegeven dat je weet dat je ex gevaarlijk wordt wanneer jíj een andere relatie zou beginnen.

Jullie zijn saampjes aan het ontdekken waar je staat in de relatie en toch, ondanks dat je heel goed weet welke situatie er zou ontstaan, introduceer je hem al bij je zoon. Wetende dat er escalaties zouden komen. Hiermee heb je je zoon wederom in een onmogelijke positie geplaatst. Hierdoor laat je hem weer deelgenoot zijn van de onmogelijke strijd tussen jou en zijn vader.

Het komt op mij over alsof jouw nieuwe liefde heel weinig kans heeft van slagen gezien alles wat er nog steeds speelt.

Ik houd jou al heel lang verantwoordelijk voor alle strijd die er nog is tussen jou en je ex. Al jaren zie ik aan hoe verwoestend de stijd tussen jou en je ex is voor jullie kind. En jij hebt hierin net zo'n bepalende rol als je ex.
Ik weiger mee te doen aan Isis kraken (hoe zou dat nou helpen, al dat schuldschuiven, of dat neerzetten van motieven die er logischerwijs niet zijn?).

Maar wel wat aandachtspunten:

Ik realiseerde me ergens afgelopen weken dat mijn oudste zoon maar liefst zeven jaar van zijn leven een ongezonde relatie tussen zijn moeder en vader heeft meegemaakt. Een hele slimme jongen van bijna zeven (of al vijfeneenhalf) kan heel wat opvangen van de slechte strategieen die volwassen mannen kunnen uitoefenen om hun zin te krijgen. En weet vervolgens niet meer wat een normale manier is om met conflicten om te gaan. Toch iets om rekening mee te houden.

Blijf van mijn lijf of een andere vorm van het contact onmogelijk maken tussen jou en ex geeft je de fysieke ruimte om te voelen hoe het is om niet constant onder druk te leven, en om grenzen te leren stellen ten opzichte van ex. Dat half jaar is door de bank genomen genoeg om een ex in te doen zien dat hij bij jou niet meer met dreigementen hoeft aan te komen om zijn zin door te drijven. Belangrijk is dan wel dat je erop toeziet dat je in dat halve jaar geen contact met hem opneemt dan via formele wegen.

Belangrijkste: je ex is niet redelijk. Je ex doet af en toe redelijk omdat hij ziet dat hij de controle over je dreigt te verliezen. Om vervolgens opnieuw aan te vallen als je het niet meer verwacht. Als je ooit blijvend uit deze situatie wilt komen zul je dat moeten opschrijven in je agenda en nooooit meer vergeten.
Zoals vaker, pas als mensen de stap hebben durven zetten komt het inzicht: "Ik had het jaaaaaren eerder moeten doen".

Ook in dit geval zal dit zo gaan.

Ik weet ook meer van de situatie, ik ken zelfs de ex in dit verhaal. Wat ik denk of vind van de situatie doet er helemaal niet toe.

Het gaat erom hoe isis erin staat en wat zij ervaart en meemaakt. Als ze anders had gekund, zou ze het wel anders hebben gedaan.

Dingen hebben tijd nodig, iedereen heeft daar zijn of haar proces in en dat duurt per persoon langer of korter.

Ook Isis zal er komen, zeker weten.

Zij is er echter niet bij gebaat om de frustratie van anderen over zich heen te krijgen. Lekker makkelijk, je frustratie bot te vieren op iemand. Dat is niet opbouwend en voegt totaal niets toe.

Ook al kun je er zelf niets bij voorstellen, Isis doet haar best en is hard aan het werk om haar proces te doorlopen en zover te komen dat ook zij hieruit komt.

Kom op Isis, nu doorpakken en gaan met die banaan!!
Dank Mamz en Hvj! Fijn om jullie steun te voelen.

Ik weet waar de reacties van o.a. Dubiootje en Pom vandaan komen. Er is destijds al veel over geschreven. Ik ga er niet op in omdat ik inhoudelijk er niets meer aan toe kan voegen. Neemt niet weg dat zij recht hebben op hun eigen gevoelens/gedachtes ri. mij.

Mamz, wat je schrijft over hoe kinderen dergelijke situaties beleven en opslaan, daarin heb je een goed punt. Mijn kind moet, zoals eerder gezegd, mijn voornaamste drijfveer zijn om dit te stoppen. Simpelweg omdat hij het zelf niet kan en is overgeleverd aan mij en zijn vader. Dit zorgt er ook heel vaak voor dat ik me verscheurd voel. Verstandelijk weet ik het heel goed. Ik hoop dusdanige gesprekken te hebben aankomende week dat ik een concreet plan kan gaan opstellen en van hieruit kan gaan handelen (het onderduik-gebeuren schrikt me nog steeds enorm af, maar ik ga de adviezen van de instanties hierover inwinnen).

Hvj, wat een lieve post schrijf je. Dank je wel, doet me goed!! Hoewel het in andermans ogen lijkt alsof ik niets doe om hieruit te komen, hoor ik gelukkig ook van anderen uit mijn nabije omgeving dat ze mij wel degelijk zien veranderen, sterker zien worden. Ik snap dat het voor sommigen volstrekt onzichtbaar is (voor mijzelf soms ook...), maar toch zie ik zelf ook wel dingen waarin ik anders met zaken omga dan voorheen, ondanks dat ik dus nog niet de keiharde stappen heb gezet die ik zal moeten zetten.

Zoals eerder al gezegd: het is geen onwil. Het is pure angst, vermoeidheid, er niet aan willen, tegen beter weten in... En ja, dat is stom, schadelijk en kwalijk. Ook ik vraag mijzelf regelmatig af: waar ligt in vredesnaam mijn grens? Waarom ben ik zo slap?
quote:isis72 schreef op 25 juni 2010 @ 11:51:

Ook ik vraag mijzelf regelmatig af: waar ligt in vredesnaam mijn grens? Waarom ben ik zo slap?

Ómdat je bang bent dus.

Je leeft al jaren en jaren in angst en die cultiveer je.

Hij is een natuurlijke agressor, jij bent een natuurlijk slachtoffer. Dat is niet gemeen bedoeld, dat is jouw natuur. Angst voor mensen die zich opblazen, groot maken, dreigen.

Het is voor jou praktisch onmogelijk om door dat geblaas heen te kijken en jouw ex weet dat, die kan jou lezen als een boek. Hij is iemand die van nature niet redelijk is. Is hij nooit geweest en zal hij nooit worden.

We hebben het er al vaak over gehad maar hij was al niet te hachelen toen jullie getrouwd waren en hij o zo veel van je hield op zijn eigen verkrampte manier, nu jullie gescheiden zijn haat hij je op zijn eigen verkrampte manier en hij boezemt jou angst in.

Vervolgens weet hij dondersgoed op welke knoppen hij bij jou moet drukken en hij weet ook dat je geen hulp zoekt, omdat je dan weer bang bent voor zijn reactie, als je de instanties op je dak stuurt dan denk jij namelijk dat hij nog veel en veel gekker gaat doen. Terwijl dat misschien wel de enige manier is om hem tot staan te brengen, juist omdat hij denkt dat je het niet zal doen, snap je wat ik bedoel?

Nu zitten jullie in een vicieuze cirkel van jouw angst en zijn dreigementen en daar kom je niet uit als JIJ er niet een eind aan maakt. Hij zal niet ophouden, hij heeft je toch precies waar hij je hebben wil? Nou dan.
Helemaal waar, Leo. Je zegt het heel treffend: Hij heeft me precies waar hij hebben wil, dus waarom zou hij ophouden.

Stom, zoals sommige zo voor de hand liggende uitspraken ineens zo binnen kunnen komen.

Ik heb vanochtend de wijkagent opnieuw gebeld, maar wederom geen contact. Vanmiddag dus weer een nieuwe poging.

En ik leg ook net de telefoon neer met Jeugdzorg. Door hen word ik vandaag of uiterlijk maandag teruggebeld.

Nog los van de angst die ik voor hem heb en waar ik mee moet leren dealen (om van daaruit de stappen te kunnen zetten) heb ik nu al verschillende keren hulp gezocht in het geestelijk sterker worden. Ben bij verschillende psychologen en maatsch. werk geweest om te leren hoe ik me meer kan wapenen tegen zijn psychische oorlogvoering. Hoe het komt dat ik nog altijd denk dat hij wel redelijk is op momenten en waarom ik vind dat ik niet onredelijk mag zijn. Waarom ik hem de mogelijkheid steeds weer geef om met me in contact te komen. Gewoon, om uit te vinden waarom ik dit doe. Waarom vind ik het zo erg om een bitch gevonden te worden, om me 'onredelijk' op te stellen (zoals hij het zal zien).

Tot op heden hebben de sessies me nog niet zoveel inzicht gegeven en ook nog niet de kracht gevonden om er anders mee om te gaan. En daar zit een immense valkuil bij mij. Steeds maar weer opnieuw de confrontatie aangaan, uit angst om 'onredelijk' gevonden te worden. Hoe absurd wil je het hebben?
Isis, herken je het niet uit je jeugd, uit de patronen in jouw ouderlijk huis? Dat zou de meest voor de hand liggende verklaring zijn.

Maar het doet er misschien niet zoveel toe om te weten waarom je het doet. De vraag lijkt me waarom je het tot nu toe niet kunt veranderen, terwijl je rationeel gezien precies weet wat je moet doen. Wat zou er nodig zijn om jou die stap te laten maken, waarvan je zelf ook dondersgoed weet dat hij onvermijdelijk is.
Kun je eigenlijk ook het sneue en sukkelige van zijn gedrag inzien, of lukt dat niet?

Hij is verlaten en in plaats van dat hij doorgaat met zijn leven, besteedt hij het aan jou het leven zuur te maken. Hij heeft geen tijd om zijn zoon te zien, maar wel om bij jou om het huis rond te zwerven. Hij besteedt zijn centen aan een hacker om jouw gangen te volgen. Ik snap dat dat heel eng is, maar het is toch eigenlijk ook zielig en belachelijk?

Misschien moet je hem toch wat meer als een loser gaan zien, en niet als een almachtige engel der wrake.
Feesie, wat er voor nodig zou zijn om mij die stap wel te laten maken? Weet je, in alle eerlijkheid kan ik je dat antwoord niet geven. Er zijn al zo lang al zo vele grenzen overschreden. Ik heb meer dan genoeg grond om hier werk van te maken. Ik vind het zelf ook onbegrijpelijk dat ik het niet doe. Kan het ook amper uitleggen anders dan ik eerder al heb omschreven.

Ik snap daarom de boosheid en frustratie van anderen wel. Het onbegrip..

Oh en ja, ik kan hem heel goed zien als de zielige stumperd die hij geworden is. Hij is zó ver afgedaald in de catacomben van mijn respect-toren dat ik dat heel duidelijk zie. Maar ondanks dat maakt dat mijn angst niet minder. En dat is het afschuwelijke van wat hij doet: die constante dreiging van agressie die ik op me afgevuurd krijg. En ja, misschien hebben jullie wel gelijk en is het een hoop geschreeuw en weinig wol, maar ik betwijfel dat ten zeerste. Daarom dus dat ik die voorzorgsmaatregelen moet nemen.

Inmiddels wederom niet geslaagd in het bereiken van de wijkagent. Wel contact gehad dus met jeugdzorg. Na afloop van mijn gesprek met SHG volgende week ga ik met zowel hen als Jeugdzorg om de tafel zitten om de vervolgstappen te bespreken. Er gebeurt dus nu in elk geval wat...
Ik denk he, dat je angst groter is dan wat er daadwerkelijk aan de hand is. En dat je DAAR hulp bij zou moeten zoeken. Het is bijna fobisch gedrag wat je vertoont. Het ontwijken van bepaalde situaties want wat als.....
Zolang je nog geen absolute grens hebt bereikt (en ook die is uiteindelijk arbitrair) kun je in elk geval de dingen die gebeuren bekijken naar 'een normale grens'.

Die spaarrekening hoort aan jouw kant van de scheidslijn (want jij zorgt voor zoon). Een intacte auto ook. Met scheldwoorden en bedreigingen komt hij aan jouw kant van de normale grens.

Als je niet meer weet wat jouw grens is of zal zijn, zoek dan de grens die algemeen aanvaard als normaal wordt beschouwd, en meet elke volgende en nu lopende actie tegen die grens.

In feite gaat het er niet perse om dat je jouw grens stelt, maar dat je een grens stelt. Dat wordt dan vanzelf de jouwe op termijn.

Nu is hij degene die alles bepaalt. Nog steeds. Als je niet heel hard oppast komt het nog zover dat je niet had hoeven scheiden, dat de scheiding uiteindelijk een zinloze daad bleek. En dan ben je pas echt ver van huis want dan moet je helemaal opnieuw beginnen.

Je angst kan ik me zo goed voorstellen, maar kijk eens wat je al hebt bereikt ondanks die angst. En dan durf je toch het laatste stapje niet?
*
*
Dank voor jullie reacties. Conundrum, mooi hoe je het weergeeft middels het leeuwenverhaal. Treffend...

Deze week dus diverse gesprekken (wijkagent, SHG en aansluitend met BJZ). Ben nu op het punt dat ik me niet langer schik naar de eisen van ex. Zoonlief kan wat mij betreft mijn vriend dus gewoon zien en ook die spaarrekening blijft gewoon alleen op mijn naam. Het is wel goed met 'm...

Het maakt niet uit wat ik doe. Al doe ik nog zo mijn best om hem rustig te houden, het haalt niets uit. Hij was, is en zal altijd boos op me blijven, wat ik ook doe. Dus waarom zou ik me in godsnaam nog schikken naar zijn absurde eisen? Ik ga voor wat ik denk wat goed is en wat in het belang/welzijn van mijn kind is!
Goed gebruld Isis. Ontwikkel de leeuw in jezelf!

Doorzetten nu hè, heb je de wijkagent inmiddels gesproken?
Ja, de wijkagent komt deze week bij me thuis voor een gesprek. Daarnaast nog een aantal gesprekken deze week met instanties. En van daaruit dus verder.
Hallo,

Het gesprek met de wijkagent heeft plaatsgehad. Het was een erg verhelderend gesprek en heeft me goed gedaan. De man was allesbehalve onder de indruk van de acties/gedragingen (gedreig) van mijn ex. Hij gaf aan dat hij al ruim 30 jaar in het vak zit en dit type gedrag herkent als een hoop geschreeuw en weinig wol. Hij zei letterlijk: 'typisch gevalletje: gefrustreerde ex partner die van zich af blaast'. Hij zei dat hij er van overtuigd is dat, gezien mijn ex nog nooit echt fysiek geweld gebruikt heeft richting mij, dat hij dat nu ook niet zal doen. Als hij me wat aan had willen doen, dan had hij dit allang gedaan.

Het advies was om het volledig te negeren en vooral niet mee te gaan in zijn evt. dreigingen/eisenpakketten. Het is overduidelijk een machtsspel wat hij speelt en wanneer ik hierin meega, versterk ik dit gevoel bij mijn ex.

T.a.v. zijn omgang met zoon drong hij wel aan op het zoeken van contact met AMK.Dit ga ik dus ook zeker doen.

Daarbij gesproken over wat ik evt. zou kunnen doen (stalkingsbrief, aangifte tegen stalking), maar was zijn advies om er vooral geen enkele energie in te steken. Zijn ervaring in de afgelopen 30 jaar had laten zien dat dit gedrag het snelst ophoudt wanneer er niet meer op gereageerd wordt.

Al met al heeft het gesprek me erg opgelucht. Ik kan het nu meer loslaten en ga proberen me niet meer zo te laten intimideren, met deze woorden van oom agent in mijn achterhoofd. Ik ga in elk geval op geen enkele wijze meer mee in zijn absurde eisen (bijv. t.a.v. omgang zoon/vriend).

Nu wordt dus de volgende stap: contact met AMK.
Goed bezig Isis! Fijn dat de wijkagent je enigszins gerustgesteld heeft. Hopelijk gaat het je nu lukken om je aandacht op positieve dingen te richten Succes met de stappen die je nog gaat maken.
Heeft de wijkagent wel een melding genoteerd, of is hij van plan dit te gaan doen?

Ik ben het met hem eens dat het veel geschreeuw en weinig wol is hoor, maar zou je aanraden om rekening te houden met tenminste 1 fysieke aanval vermits je daarna meteen aangifte doet om hem in de kiem te smoren. Dit op basis van het verleden waarvan je weet dus.

Als je goed voor jezelf zorgt ga je dus over een kleine week na of er iets op jouw naam of die van je zoon of jullie adres geregistreerd staat, wat het meldingsnummer is, en indien er niets geregistreerd staat doe je nogmaals je verhaal tegen de dienstdoende agent en verzoek je om registratie van een melding. Als er dan werkelijk stront aan de knikker is kun je aan de politie het meldingsnummer doorgeven en weten ze dat er mss net een pasje harder gelopen moet worden.

Helaas liggen de urgentiemaatstaven voor politiemensen (en zeker wijkagenten) net iets anders dan die voor slachtoffers van huiselijk geweld. Juist omdat er binnen huiselijk geweld ook veel ernstiger zaken plaatsvinden lijkt men van mening dat er bij de eerste klap niet meteen de sirene op hoeft. Geen reden om je te laten intimideren door een vreselijk blazend dier, maar wel iets om in het achterhoofd te houden, het kan zijn dat je je proces naar vrijheid niet doorkunt zonder enige kleerscheuren.

Vluchtroute organiseren dus als het even kan (via achterpoort, achterburen, kun je je kind nog dragen?) zodat je voorbereid bent als er iets niet goed gaat.
Hoi Isis, ik heb je hele verhaal gevolgd, alleen nog geen berichtje geplaatst. Knap van je dat je al zover bent! Gaat de goeie kant op! Heb je intussen contact gehad met AMK?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven