Afhankelijke vriend

13-02-2010 17:48 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maandjes woon ik samen met een goede vriend. ik huurde een kamer en hij een 2kamer appartement en we bedachten dat het veel goedkoper was om zijn appartement te delen, en veel gezelliger ook nog. We begonnen als friends with some.. benefits. Ik heb vanaf het begin gezegd dat ik geen toekomstbeloften wil doen mede omdat ik net uit een lange relatie kom en omdat ik niet echt verliefd op hem ben. Ik heb ook nog stuff goin' on met iemand anders. Dat weet hij ook al vanaf het begin en dat was al zo voor dit. Hij reageerde daar heel rationeel op en ik ken hem ook niet anders als dat, dus ik dacht dat het wel los zou lopen. En in het begin deed het dat ook wel.

We maakten wel eens grapjes over toekomst en misschien zelfs een baby maar nooit op een hele serieuze manier. Als je samenleeft en in 1 bed slaapt geeft dat wel een stelletjesachtig samenleef idee maar goed, ik ben er altijd duidelijk over geweest dat ik niet uit was op een relatie of een huisje boompje beestje ding. Hij ook niet, zei hij toen. Maar, hij doet steeds meer alsof we al een fullblown relatie hebben. In theorie vind ie het ok, en weet ie alles wel en is hij het ook wel met me eens, maar gevoelsmatig lijkt hij toch heel anders te reageren. Ik blijf af en toe herhalen dat ik geen toekomstbeloften doe, dat ik niet weet hoe lang ik hier blijf wonen etc. etc. Het is moeilijk er wat over te zeggen tegen hem, omdat als we erover praten hij het wel met mee eens is, dat rationeel misschien ook wel is. Maar gevoelsmatig duidelijk niet.

Als ik naar mijn vriend ga (die natuurlijk ook weet van de situatie) reageert ie wat emotioneel, geraakt. Hij zegt niets. Maar keert in zichzelf, is zichtbaar aangedaan, hoe zeg je dat? En als ik erover wil praten, vermijd hij het onderwerp. Gister begon ik er weer over en zei ik iets van jamaar, jij bent toch ook niet echt verliefd op mij? Dan zegt ie 'hoezo?' en gaat hij er niet op in. Hij maakt regelmatig opmerkingen waar uit blijkt dat hij ervanuitgaat dat ik voor altijd blijf.

Natuurlijk heb ik het wel overwogen om een relatie met hem aan te gaan. Maar als ik eerlijk ben naar mezelf, vind ik hem gewoon geen relatiemateriaal zeg maar. Hij blowt, is erg chaotisch, lijkt niet echt doelen te hebben in zijn leven en hij is erg depri en pessimistisch, soms ronduit hopeloos. De hele dynamiek begint een beetje vervelend aan te voelen. Plakkerig, afhankelijk. Ik denk dat hij er toch veel meer van denkt/hoopt dan ik kan of wil bieden. Tegelijkertijd is stoppen met blowen voor hem niet eens echt bespreekbaar bijvoorbeeld. Mjah, ik vind sowieso dat ik niet aan een relatie moet beginnen als ik zoveel niet ok vind aan iemand. Je moet niet een relatie instappen met iemand die je niet leuk genoeg vind met als insteek ik verbeter hem wel, lijkt me. Hij heeft erg veel bevestiging nodig en ik vind dat hij een beetje om de waarheid heen probeert te leven, niet dat ie die niet krijgt, maar hij negeert m nogal... Ik geef wel om hem, hou in a way ook wel van hem, maar zie een toekomst met hem als enige partner niet echt zitten, en zou ik meerdere partners hebben wat hij op zich acceptabel vind (hij mag dat ook, ik zou erg opgelucht zijn als hij een vriendin kreeg, zelfs) zou hij het waarschijnlijk niet trekken dat hij gewoon nooit de partner zou worden waar ik het meeste voor voel, hij is niet echt in emotioneel in staat tot een open relatiestructuur, denk ik. Oppervlakkig misschien, maar daaronder niet.

Heeft iemand ooit in een vergelijkbare situatie gezeten? Tips? Het is lastig, want keihard zijn durf ik haast niet, hij is zo depri dat ik bang ben dat ie zichzelf wat aan zou kunnen doen als ik zonder hem emotioneel voor te bereiden hier weg ga. En ik wil ook niet dan maar een relatie aangaan uit omdat het zo lullig voor hem is. Ergens vind ik het ook oneerlijk van hem om dat te verwachten want hij wil er ook niet echt wat voor doen of laten maar lijkt wel te denken dat ie ergens recht op heeft ofzo... (Totdat je het vraagt, maar gedrag en wat ie zegt lopen hier nogal uiteen).

We hebben al meerdere gesprekken hierover gehad. Maar na zeggen dat het wel goed zit, doet ie weer net zo. En sindsdien vermijd ie het onderwerp zeer hardnekkig.
before this

*sorry hoor maar dat Mikkie en Eddem taaltje.....*
Poeh, het lijkt me nogal wat om in zo'n kleine ruimte te wonen met iemand. Die ook nog eens blowt en zo vaag is.

Beste oplossing lijkt me idd dat je snel iets voor jezelf zoekt.

Kun je niet bij je relatie-vriend logeren tot je iets voor jezelf hebt?
Wow, je hebt al wel a lot of life experience behind de rug he?
Je woont met iemand samen, slaapt samen en neukt met hem. Daarnaast heb je nog een open lat relatie? Is dat niet een mooi woord voor neukertje?

In mijn ogen woon je gewoon samen en heb je een relatie met de zgn afhankelijke man, en neuk je ook buiten de deur.

Ik snap wel dat hij in de war is hoor...
quote:Noblesse_Oblige schreef op 13 februari 2010 @ 18:38:

Als iemand zegt dat ze geen relatie wil, nergens naartoe wil werken en niet verliefd op je is, kun je dat natuurlijk ook gewoon aannemen ofzo..Dus dan kun je net zo goed in je eigen bed gaan slapen.

Als iemand zegt dat ze geen relatie wil, nergens naartoe wil werken en niet verliefd op je is, kun je dat natuurlijk ook gewoon aannemen ofzo..

Tuurlijk kun je dat aannemen en denk ook dat hij zn best wel doet maar hij kan er toch niets aan doen dat zijn gevoel voor jou wellicht gegroeid is?

Hij kan jou niet dwingen verliefd te worden maar hij kan het netzomin uitzetten bij hemzelf toch.

Beetje meer begrip voor zijn gevoel zou je sieren...
Neh, ik krijg hier geen egoboost uit, nee. Sinds ik weet dat hij die gevoelens heeft, heb ik geen aanleiding meer gegeven voor iets anders dan dat ik niets wil. Ehm, hij is een grote jongen en ging dit samenwoonding niet met valse verwachtingen in, ik ben altijd al eerlijk en duidelijk geweest over de situatie. Ik kan me voorstellen dat je als je zoals jullie misschien vanuit een monogame mindset denkt seks en relatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Voor mij is dat niet zo, en voor hem was dat ook niet zo, hij had puur sekscontacten way voordat hij mij leerde kennen. In 1 bed slapen was niet mijn eerste insteek, ik had een hoogslaper en heb voorgesteld dat we die mee namen zodat we zijn bed eronder konden zetten, hij wilde dat per se niet want dan stond zijn kamer te vol en hij vond het vervoeren teveel gedoe. Toen heb ik gezegd, das prima, maar vind je het dan geen inbreuk op je privacy dat we in 1 bed gaan slapen?

Ik heb geloof ik niet gedaan alsof ik daar iets mee bedoelde. Ik snap dat je het vanuit een seks hoort bij een relatie mindset zo ziet. Maar dat is niet zijn en niet mijn idee over hoe dingen horen..
mindset.... please tok duts toe us.
quote:Moonlight82 schreef op 13 februari 2010 @ 18:42:

Poeh, het lijkt me nogal wat om in zo'n kleine ruimte te wonen met iemand. Die ook nog eens blowt en zo vaag is.

Beste oplossing lijkt me idd dat je snel iets voor jezelf zoekt.

Kun je niet bij je relatie-vriend logeren tot je iets voor jezelf hebt?Ja dat kan denk ik wel... Misschien wel goeie optie.

Als iemand zegt dat ze geen relatie wil, nergens naartoe wil werken en niet verliefd op je is, kun je dat natuurlijk ook gewoon aannemen ofzo..

Aha.....nee DAT is het natuurlijk

Nou het is in ieder geval overduidelijk dat jij nog nooit verliefd bent geweest op iemand die op dezelfde 20m2 woont als jij....

Verliefdheid kan namelijk wel over gaan....maar niet als je op elkaar lip woont!

Ik snap werkelijk niet dat je dat niet ziet...

Je mag dan studeren maar misschien een opfris cursus gevoel en empathisch vermogen wat voor je
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:biebelie schreef op 13 februari 2010 @ 18:47:

mindset.... please tok duts toe us.Ow sorry zal er op letten, haha, net Engelse familie op bezoek gehad... Gewoonte.. :D
.
Los van hoe hij en jij het van tevoren bedacht hadden, is de situatie nu niet wat je wilt. Het feit dat hij eerder aangaf niet verliefd/burgerlijk/emotioneel te worden doet er niet toe, hij is het nu wel, en je zult de theorie van vrijheid blijheid en goedkoop en carefree samenleven moeten laten varen omdat het in de praktijk duidelijk niet werkt.

Dus stop met gemixte signalen (want samenleven en seks hebben geeft een sterkere boodschap af dan zeggen dat je echt niets wilt in de toekomst) en zoek een eigen woonruimte.
This is an unacceptable timeline
Goed, in je woorden, over je gevoelens, ben je misschien duidelijk geweest maar in je daden duidelijk niet.

Als je graag open relaties wilt hebben dan is het juist zaak duidelijk te zijn en goede afspraken te maken waar iedereen mee kan leven, en niet alleen wat jou het beste uitkomt.

Zo komt het nu wel op mij over namelijk.
quote:Noblesse_Oblige schreef op 13 februari 2010 @ 18:06:

Ja ik denk dat mn eigen plekje gaan zoeken inderdaad de beste optie is. Maar goed, ik had gewoon niet verwacht dat iemand met onconventionele meningen over relaties en super anti burgelijkheid enzo, van het ene op het andere moment om kon draaien en van de vrijheid blijheid constructie ineens andere verwachtingen ontwikkelde. En ik denk niet dat ik mijn gang kan gaan, ik neem al behoorlijk veel afstand. Die vriend die ik er naast heb, had ik al voordat ik hier ging wonen. We hebben een soort open lat relatie. Dat wist mijn huidige huisgenoot al voordat ik hier kwam wonen.Als ik een LAT-relatie had met een man, dan zou ik er nooit of te nimmer mee akkoord gaan dat hij met een andere vrouw zou gaan "samenwonen" (want of je het nu anders omschrijft... je woont gewoon samen met een ander dan je vriend...)
quote:Noblesse_Oblige schreef op 13 februari 2010 @ 18:47:

[...]

Ja dat kan denk ik wel... Misschien wel goeie optie.

Nou dat zal ik maar eerst goed overleggen EN dan gelijk even wat dingen zwart op wit laten zitten

We blijven een open relatie houden

We worden niet te verliefd op elkaar enzo

Ja ik bedoel je zit nu al in de middle of the poep, beter dat je dat ik het vervolg even ondervangt natuurlijk

EN, en dat kan natuurlijk ook nog, wil de open Lattert dat wel helemaal niet, want hey jullie hadden latten afgesproken, HIJ kan er toch ook niets aan doen dat jij ineens trubs hebt in je andere huis...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 13 februari 2010 @ 18:51:

[...]

Ja ik bedoel je zit nu al in de middle of the poep
Hmm. Ik weet niet waarom het over komt dat ik egocentrisch doe hier. De seks hoefde van mij niet zo nodig. Dat wist hij overigens ook. En sinds ik weet hoe hij zich voelt doen we dat ook niet meer en slaap ik op de bank. Ik heb ook met hem gepraat over eigenwaarde en dat dat niet van mij afhangt, geprobeerd zo eerlijk mogelijk te zijn zonder lullig te worden. Ik begrijp niet helemaal waar ik dan zo egocentrisch in ben. Is het egocentrisch dat ik geen relatie met hem begin, dat is het enige wat ik nog niet doe, volgens mij.

@ tyche, ja dat denk ik ook. Ik spreek ook zoveel mogelijk met anderen af en ben de weekenden bij mn zus.
quote:Noblesse_Oblige schreef op 13 februari 2010 @ 18:45:

Ik kan me voorstellen dat je als je zoals jullie misschien vanuit een monogame mindset denkt seks en relatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Misschien wel, maar élke nacht met iemand in hetzelfde bed slapen vind ik toch behoorlijk close/intiem en kan ik absoluut niet rijmen met vrienden/huisgenoten/sexmaatjes/sexmaatjes buiten een andere relatie om zijn.
@ Summerdance, hij heeft het al aangeboden. Dat zit wel goed. Maar ja, ik heb hier wel van geleerd om verwachtingen toch wat duidelijker uit te spreken. (Al voorkomt dat ook niet alles, hier hadden we dat eigenlijk ook wel gedaan en toch..).
quote:Noblesse_Oblige schreef op 13 februari 2010 @ 18:45:

Neh, ik krijg hier geen egoboost uit, nee. Sinds ik weet dat hij die gevoelens heeft, heb ik geen aanleiding meer gegeven voor iets anders dan dat ik niets wil. Ehm, hij is een grote jongen en ging dit samenwoonding niet met valse verwachtingen in, ik ben altijd al eerlijk en duidelijk geweest over de situatie. Ik kan me voorstellen dat je als je zoals jullie misschien vanuit een monogame mindset denkt seks en relatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Absoluut niet, daar is ook helemaal niets op tegen. Lang leve de lol, vrijheid blijheid en als alle partijen het er maar mee eens zijn.

Maar ga niet zo verbaasd lopen doen als samenwonen, samen slapen, seks en praten over babies de dingen een beetje onduidelijk maken. Typisch gevalletje if it walks like a duck... kan me voorstellen dat de man in kwestie het even niet meer snapt, ondanks zijn vrije geest en zijn volwassenheid.
* zucht *
quote:floor72 schreef op 13 februari 2010 @ 18:57:

* zucht **Sighs*
quote:Noblesse_Oblige schreef op 13 februari 2010 @ 18:56:

@ Summerdance, hij heeft het al aangeboden. Dat zit wel goed. Maar ja, ik heb hier wel van geleerd om verwachtingen toch wat duidelijker uit te spreken. (Al voorkomt dat ook niet alles, hier hadden we dat eigenlijk ook wel gedaan en toch..).

Het gaat niet eens over je verwachtingen duidelijker uit te spreken, maar vooral in daden laten zien wat je wilt.

Dus niet in één bed slapen, over baby's praten etc...
quote:Yraatje schreef op 13 februari 2010 @ 18:51:

[...]

Als ik een LAT-relatie had met een man, dan zou ik er nooit of te nimmer mee akkoord gaan dat hij met een andere vrouw zou gaan "samenwonen" (want of je het nu anders omschrijft... je woont gewoon samen met een ander dan je vriend...)Ja maar wij zijn polyamoureus. Meerdere relaties is oke wat ons betreft en alles wat je met je vrienden doet dus ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven