Auto betalen
donderdag 7 mei 2020 om 16:27
Mijn vriend en ik zijn vier jaar samen. Een aantal jaar geleden heb ik hem wat geld geleend om een auto te kopen. Na een hele periode heeft hij dit netjes afgelost. Nu we net samen een huis hebben gekocht vindt hij dat het tijd is voor een nieuwe auto maar daar heeft hij op dit moment niet voldoende geld voor. Hij heeft mij gevraagd of ik de helft van het bedrag wil bijleggen zodat hij gelijk zijn "droomauto" kan kopen en er jaren mee vooruit kan. Zijn huidige auto komt nog net door de APK maar hij heeft er geen veilig gevoel meer in. Zelf vind ik de aanschaf van een duurdere auto op dit moment niet nodig. Mijn spaargeld wil ik achter de hand houden en eerst gaan sparen voor dingen die in het huis moeten gebeuren (niet noodzakelijk maar nieuwe meubels, tuin enz.) Is het gek dat ik weiger om hem het geld te lenen of ben ik nu te hard voor hem. Ik ben immers ook van mening dat je in een relatie elkaar de mogelijkheden moet geeven dromen achterna te jagen. Ik heb het gevoel dat ik hem belemmer door heen niet financieel te steunen.
donderdag 7 mei 2020 om 20:06
Hebben we allemaal niet wel eens zo'n moment gehad?
Ik wel hoor, meerdere keren in mijn leven.
Huis gekocht, opknappertje, auto in de prak. Van het karige budget ook nog een autootje moeten kopen.
Halverwege een grote verbouwing mijn baan verloren. Jaar lang op het kale beton geleefd. Leek geen einde aan te komen.
donderdag 7 mei 2020 om 20:09
Niet To, vriend
donderdag 7 mei 2020 om 20:12
Een uur toch, dat vind ik wel erg lang op de fiets hoor. Hij kan beter nog een elektrische fiets kopen dan.
Ik zou hem vragen waarom die auto (dat idee van een dure auto) zo belangrijk voor hem is. Staat het symbool voor success voor hem of zo?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
donderdag 7 mei 2020 om 20:14
Ik bedoel ga er een gewoon gesprek over aan van volwassene tot volwassene. Hem belerend toespreken over wat verstandig is met geld maakt je tot moeder, waardoor hij zich waarschijnlijk nog meer als kind gaat opstellen in de discussie.boebezoebe schreef: ↑07-05-2020 20:12Een uur toch, dat vind ik wel erg lang op de fiets hoor. Hij kan beter nog een elektrische fiets kopen dan.
Ik zou hem vragen waarom die auto (dat idee van een dure auto) zo belangrijk voor hem is. Staat het symbool voor success voor hem of zo?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
donderdag 7 mei 2020 om 20:19
En, is het nog goed gekomen? Op het moment kan ik mij alleen nog maar zorgen indenken over de toekomst, terwijl we het echt niet zo slecht hebben.Andersom schreef: ↑07-05-2020 20:06Hebben we allemaal niet wel eens zo'n moment gehad?
Ik wel hoor, meerdere keren in mijn leven.
Huis gekocht, opknappertje, auto in de prak. Van het karige budget ook nog een autootje moeten kopen.
Halverwege een grote verbouwing mijn baan verloren. Jaar lang op het kale beton geleefd. Leek geen einde aan te komen.
donderdag 7 mei 2020 om 20:20
TO, even serieus, ik snap niet dat je met zo iemand een leven wil opbouwen? Dit gaat jullie hele leven zo doorgaan hè.Tulp599 schreef: ↑07-05-2020 19:50Net behoorlijke discussie. Hij heeft tijdens de verbouwing meer uit eigen zak betaald (naast het bouwdepot van papa en mama) waardoor zijn geld nu op is. Ik denk zelf dat dat weer recht trekt wanneer ik weer meer uitgeef aan interieur, maar goed dat terzijde.
Hij is inmiddels zo ver dat hij weet dat de auto onhaalbaar is. Dat hij zichzelf nu gaat arm betalen aan zijn huidige auto waardoor er nóóit meer een nieuwe op de stoep komt en deze nóóit meer verkocht, laat staan volgend jaar apk gekeurd krijgt, vindt hij wel jammer. Ik heb zo mijn bedenkingen bij de ernst van de zaak.....
Life is short. Eat dessert first.
donderdag 7 mei 2020 om 20:20
Lees het en je weet het!
TO moet door de polder.
donderdag 7 mei 2020 om 20:23
Hem gevraagd hoe hij de situatie zag, hij heeft me nu veel succes gewenst met het onnodig druk maken over alles zonder echt antwoord te geven op de vraagboebezoebe schreef: ↑07-05-2020 20:14Ik bedoel ga er een gewoon gesprek over aan van volwassene tot volwassene. Hem belerend toespreken over wat verstandig is met geld maakt je tot moeder, waardoor hij zich waarschijnlijk nog meer als kind gaat opstellen in de discussie.
donderdag 7 mei 2020 om 20:24
Ja, het is twee keer gewoon goed gekomen. Op dat moment hadden we wel het gevoel dat het nooit meer goed zou komen.
We hebben echter nooit geleend, altijd de tering naar de nering gezet. Lenen leek ons altijd het begin van het einde.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 07-05-2020 20:25
5.42% gewijzigd
donderdag 7 mei 2020 om 20:26
Tja, zelfs tijdens de verbouwing was alles nog prima, nu we eenmaal gesetteld zijn lijken alle spanningen naar buiten te komen. Na een aantal jaar samen wonen denk je toch wel al een beetje beeld te krijgen van hoe iemand is.doornroosje9 schreef: ↑07-05-2020 20:20TO, even serieus, ik snap niet dat je met zo iemand een leven wil opbouwen? Dit gaat jullie hele leven zo doorgaan hè.
Maar hij hoeft dus niet door de polder, daar ging het wel over.
Hoe oud is die kerel? 23?Tulp599 schreef: ↑07-05-2020 19:50Net behoorlijke discussie. Hij heeft tijdens de verbouwing meer uit eigen zak betaald (naast het bouwdepot van papa en mama) waardoor zijn geld nu op is. Ik denk zelf dat dat weer recht trekt wanneer ik weer meer uitgeef aan interieur, maar goed dat terzijde.
Hij is inmiddels zo ver dat hij weet dat de auto onhaalbaar is. Dat hij zichzelf nu gaat arm betalen aan zijn huidige auto waardoor er nóóit meer een nieuwe op de stoep komt en deze nóóit meer verkocht, laat staan volgend jaar apk gekeurd krijgt, vindt hij wel jammer. Ik heb zo mijn bedenkingen bij de ernst van de zaak.....
Hij klinkt nog jong. Of hij is een drama-queen.
Of al zijn vriendjes hebben dure bakken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 7 mei 2020 om 20:27
Dat kan ik me wel voorstellen.
Met een man die geld uitgeeft wat hij niet heeft aan dingen die hij niet nodig heeft is het niet makkelijk je leven delen, tenzij je flinke maatregelen neemt om te voorkomen dat hij je rekening leegslurpt. En dan niet omdat jij hem geld moet geven voor zijn speelgoed, maar omdat hij geen geld heeft voor dingen die jullie gezamenlijk nodig hebben of graag willen en die dan door jouw betaald moeten worden. Of ‘voorgeschoten’. Kapotte wasmachine, koelkast. Een keer weer goed op vakantie gaan samen. Daar ga jij op leeglopen.
Tenzij hij inzicht gaat krijgen in wat hij mis doet met geld, zal jij gedurende deze relatie altijd op je eigen geld moeten blijven zitten om daarin niet meegezogen te worden, en dat nog moeten verdedigen ook.
donderdag 7 mei 2020 om 20:31
Dan moet hij wel gaan erkennen dat hij iets mis doet met zijn geld.patchouli_ schreef: ↑07-05-2020 20:27Dat kan ik me wel voorstellen.
Met een man die geld uitgeeft wat hij niet heeft aan dingen die hij niet nodig heeft is het niet makkelijk je leven delen, tenzij je flinke maatregelen neemt om te voorkomen dat hij je rekening leegslurpt. En dan niet omdat jij hem geld moet geven voor zijn speelgoed, maar omdat hij geen geld heeft voor dingen die jullie gezamenlijk nodig hebben of graag willen en die dan door jouw betaald moeten worden. Of ‘voorgeschoten’. Kapotte wasmachine, koelkast. Een keer weer goed op vakantie gaan samen. Daar ga jij op leeglopen.
Tenzij hij inzicht gaat krijgen in wat hij mis doet met geld, zal jij gedurende deze relatie altijd op je eigen geld moeten blijven zitten om daarin niet meegezogen te worden, en dat nog moeten verdedigen ook.
Dat zie ik hem nog niet zo gauw doen.
Hij leeft gewoon lekker en blijkbaar is er altijd wel iemand die hem geld leent op 't moment dat hij 't nodig heeft.
En landt hij altijd wel op één of andere manier op zijn pootjes.
Alleen nu baalt hij effe dat hij geen auto van 10.000 euro krijgt van opstartster.
Maar daar vindt hij tegen volgende week ook wel weer een creatieve oplossing voor.
(Een lease-bak van zijn werk bijvoorbeeld.)
Is dit nu later?
donderdag 7 mei 2020 om 20:31
Wat heerlijk dat hij de hand die hem voedt ook nog een flinke hap geeft. Ik zou hem niet alleen geen geld geven, maar ook de rest heroverwegen. Wat een drammer.