Auto betalen
donderdag 7 mei 2020 om 16:27
Mijn vriend en ik zijn vier jaar samen. Een aantal jaar geleden heb ik hem wat geld geleend om een auto te kopen. Na een hele periode heeft hij dit netjes afgelost. Nu we net samen een huis hebben gekocht vindt hij dat het tijd is voor een nieuwe auto maar daar heeft hij op dit moment niet voldoende geld voor. Hij heeft mij gevraagd of ik de helft van het bedrag wil bijleggen zodat hij gelijk zijn "droomauto" kan kopen en er jaren mee vooruit kan. Zijn huidige auto komt nog net door de APK maar hij heeft er geen veilig gevoel meer in. Zelf vind ik de aanschaf van een duurdere auto op dit moment niet nodig. Mijn spaargeld wil ik achter de hand houden en eerst gaan sparen voor dingen die in het huis moeten gebeuren (niet noodzakelijk maar nieuwe meubels, tuin enz.) Is het gek dat ik weiger om hem het geld te lenen of ben ik nu te hard voor hem. Ik ben immers ook van mening dat je in een relatie elkaar de mogelijkheden moet geeven dromen achterna te jagen. Ik heb het gevoel dat ik hem belemmer door heen niet financieel te steunen.
donderdag 7 mei 2020 om 18:52
donderdag 7 mei 2020 om 18:53
het is een "droomauto" geen eerste levensbehoefte. Hij heeft een werkende auto. En hij heeft zelf onvoldoende financiele middelen om een auto te kopen. Dan had bij beter moeten sparen de afgelopen jaren.
Ik geef je groot gelijk dat je geld op de bank wil hebben voor je huis. Want geloof me, daar komen altijd een aantal rekeningen of spullen die je nodig hebt waarvoor je niet begroot hebt.
Ik geef je groot gelijk dat je geld op de bank wil hebben voor je huis. Want geloof me, daar komen altijd een aantal rekeningen of spullen die je nodig hebt waarvoor je niet begroot hebt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 7 mei 2020 om 18:55
donderdag 7 mei 2020 om 19:03
Ik begin me af te vragen waarom je deze vraag hier stelt. Na alles gelezen te hebben, kan je volgens mij zelf toch concluderen dat je vriend zijn prioriteiten niet op een rijtje heeft.
Je hebt hem geld geleend voor zijn huidige auto en voor de aankoop/verbouwing van het huis heeft hij geld geleend bij zijn ouders. Ik zou zeggen ga eerst de schulden afbetalen en koop een goedkope tweedehandse als de huidige niet door de keuring komt. Wel pas nadat hij wat geld gespaard heeft. Van mij kon hij fietsen.
Je hebt hem geld geleend voor zijn huidige auto en voor de aankoop/verbouwing van het huis heeft hij geld geleend bij zijn ouders. Ik zou zeggen ga eerst de schulden afbetalen en koop een goedkope tweedehandse als de huidige niet door de keuring komt. Wel pas nadat hij wat geld gespaard heeft. Van mij kon hij fietsen.
donderdag 7 mei 2020 om 19:05
donderdag 7 mei 2020 om 19:06
Voor 2 euro vindt hij bij Action wat lampjes om op zijn fiets te monteren voor in die donkere polder.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
donderdag 7 mei 2020 om 19:08
Ik begrijp echt niet dat je dit zelfs ook maar overweegt.
Ten eerste moet je alleen geld uitlenen als je het over hebt. Maar je hebt zelf ook geld/een buffer nodig.
Ten tweede heeft hij al een lening lopen.
Ten derde is het alles behalve een noodzakelijke uitgave.
Lenen voor een auto is altijd een slecht idee. Je lening is al groter dan de waarde zodra je de garage/showroom uit rijdt.
Ik vraag me af wat deze houding van je vriend nog meer voor gedoe op gaat leveren in de toekomst....
Ten eerste moet je alleen geld uitlenen als je het over hebt. Maar je hebt zelf ook geld/een buffer nodig.
Ten tweede heeft hij al een lening lopen.
Ten derde is het alles behalve een noodzakelijke uitgave.
Lenen voor een auto is altijd een slecht idee. Je lening is al groter dan de waarde zodra je de garage/showroom uit rijdt.
Ik vraag me af wat deze houding van je vriend nog meer voor gedoe op gaat leveren in de toekomst....
donderdag 7 mei 2020 om 19:13
Continu, vrijwel elk topic momenteel, aan het trollhunten. Echt irritant als ik zo vrij mag zijn.Luci_Morgenster schreef: ↑07-05-2020 17:42Ze voelt dat ze hem belemmerd.
Dus die ligt krom achter haar toetsenbord, want kan gewoon niet serieus zijn dit.
OT: niet lenen. Niet nodig en eerst andere schulden betalen. Dan sparen en kan hij z’n droomauto kopen.
aneso wijzigde dit bericht op 07-05-2020 19:17
Reden: Te snel verzonden
Reden: Te snel verzonden
22.37% gewijzigd
donderdag 7 mei 2020 om 19:16
Hij heeft je gevraagd of je de helft van het bedrag wil bijleggen en dat is €9500. Dat betekent dat hij er zelf dus ook €9500 aan uit kan geven. Laat je daar nu een meer dan prima auto van kunnen kopen... hij doet 't maar mooi met zijn eigen geld. (Dat zou mijn antwoord tenminste zijn.)
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
donderdag 7 mei 2020 om 19:23
Van de ene moeder naar de andere moeder.Oudblond schreef: ↑07-05-2020 18:19Omdat jij vindt dat hij ook 'iets' bij moet dragen aan JULLIE huis leent hij bij zijn ouders en daarmee is de kous nog niet af, nee dan wil hij een heel groot bedrag bij jou lenen. Ik had die KK al op mijn rekening laten staan en hem bij zijn ouders. En als ik een van zijn ouders was had ik eens hartelijk gelachen.
Die had vanavond echt geen rustige avond.
donderdag 7 mei 2020 om 19:31
Zolang hij een lening bij zijn ouders heeft, heeft hij natuurlijk geen 9500 om uit te geven aan zoiets vergangelijks als een auto.
Geen idee hoeveel hij van ouders heeft geleend maar het klinkt mij als dat hij ongeveer net iets meer dan 0 bezit. Klopt dat?
donderdag 7 mei 2020 om 19:43
Salaris inderdaad. Tegenwoordig moet je voor bepaalde hbo opleidingen maar drie dagen naar school. De andere drie dagen ging ik werken op mijn mbo diploma. Door dan samen de kosten te delen van een studentenflatje hou je best nog wat over.
donderdag 7 mei 2020 om 19:50
Net behoorlijke discussie. Hij heeft tijdens de verbouwing meer uit eigen zak betaald (naast het bouwdepot van papa en mama) waardoor zijn geld nu op is. Ik denk zelf dat dat weer recht trekt wanneer ik weer meer uitgeef aan interieur, maar goed dat terzijde.GreenLadyFern schreef: ↑07-05-2020 19:28To, wat vind je van al deze reacties? Wat gaat er nu door je heen?
Praat hij jou een schuldgevoel aan?
Hij is inmiddels zo ver dat hij weet dat de auto onhaalbaar is. Dat hij zichzelf nu gaat arm betalen aan zijn huidige auto waardoor er nóóit meer een nieuwe op de stoep komt en deze nóóit meer verkocht, laat staan volgend jaar apk gekeurd krijgt, vindt hij wel jammer. Ik heb zo mijn bedenkingen bij de ernst van de zaak.....
donderdag 7 mei 2020 om 19:50
Sta jij eigenlijk op het koopcontract van jullie huis?
donderdag 7 mei 2020 om 19:52
Jammer dat wordt gedacht dat dit nep is. Niet alles wat ik ooit heb gedaan is misschien even verstandig, zoals jullie wel kunnen lezen maar jullie objectieve blik vind ik op het moment toch erg fijn om niet mee te worden gesleurd in alle drama die meneer maakt
donderdag 7 mei 2020 om 20:01
Tulp599 schreef: ↑07-05-2020 19:50Net behoorlijke discussie. Hij heeft tijdens de verbouwing meer uit eigen zak betaald (naast het bouwdepot van papa en mama) waardoor zijn geld nu op is. Ik denk zelf dat dat weer recht trekt wanneer ik weer meer uitgeef aan interieur, maar goed dat terzijde.
Hij is inmiddels zo ver dat hij weet dat de auto onhaalbaar is. Dat hij zichzelf nu gaat arm betalen aan zijn huidige auto waardoor er nóóit meer een nieuwe op de stoep komt en deze nóóit meer verkocht, laat staan volgend jaar apk gekeurd krijgt, vindt hij wel jammer. Ik heb zo mijn bedenkingen bij de ernst van de zaak.....
Zeg hem maar dat hij nog een heel leven heeft om te sparen voor zijn droomauto.