Begin langzaam af te knappen/zorgen te maken
dinsdag 5 februari 2019 om 14:04
Goedemiddag iedereen,
Na een langere tijd vrijgezel te zijn geweest na een serieuze relatie (incl kindje) heb ik sinds ongeveer 2 maand weer een relatie.
We waren beiden vrijwel meteen smoorverliefd en al na een maand vroeg hij of ik zijn vriendin wilde zijn. Dat wilde ik dolgraag, want ik was ook erg verliefd en graag met hem samen. En ik ben nog steeds verliefd en vind het samen super. Maar er sluipt soms een bepaalde irritatie en zorgpunt in mijn gevoel.
Mijn vriend is namelijk 30 jaar oud, heeft zijn studie nog niet afgerond (zit in eindfase en is binnen enkele maanden klaar) en woont nog bij zijn ouders. Om de 1 of andere reden was ik zo verliefd dat dat me niet interesseerde. En ergens doet dat het me nog steeds niet. Maar hij heeft ook een omgekeerd dag nachtritme waardoor hij pas midden in de nacht naar bed gaat en smiddags wakker wordt. Als we samen zijn past hij zich wel aan aan mijn slaaptijden. Ook is hij in het verleden bij een psycholoog geweest waar depressie en een hele lichte vorm van autisme gesteld. Hij was toen een tiener. Ook heeft hij verder geen echte (bij) banen gehad.
Ergens maak ik me nu wel zorgen: hoe gaat een eventuele toekomst samen er uit zien? Zal hij 'normaal' kunnen functioneren? Er is veel liefde tussen ons en het is een schat. Ik wil hem niet kwijt maar merk dat ik me langzaam een beetje ga irriteren aan zijn dagen nacht ritme (hoe moeilijk is het nou om dat aan te passen?) en dat hij nu dus al ruim een half jaar de deadline van zijn afstuderen vooruit schuift, maar ook niet duidelijk en daadkrachtig lijkt te weten hoe dit aan te pakken. Het is, kort gezegd, een lieve, niet zo praktische dromer.
Ik wil niet in de moederrol schieten maar merk dat ik het soms lastig vind geen advies te geven.
Na een langere tijd vrijgezel te zijn geweest na een serieuze relatie (incl kindje) heb ik sinds ongeveer 2 maand weer een relatie.
We waren beiden vrijwel meteen smoorverliefd en al na een maand vroeg hij of ik zijn vriendin wilde zijn. Dat wilde ik dolgraag, want ik was ook erg verliefd en graag met hem samen. En ik ben nog steeds verliefd en vind het samen super. Maar er sluipt soms een bepaalde irritatie en zorgpunt in mijn gevoel.
Mijn vriend is namelijk 30 jaar oud, heeft zijn studie nog niet afgerond (zit in eindfase en is binnen enkele maanden klaar) en woont nog bij zijn ouders. Om de 1 of andere reden was ik zo verliefd dat dat me niet interesseerde. En ergens doet dat het me nog steeds niet. Maar hij heeft ook een omgekeerd dag nachtritme waardoor hij pas midden in de nacht naar bed gaat en smiddags wakker wordt. Als we samen zijn past hij zich wel aan aan mijn slaaptijden. Ook is hij in het verleden bij een psycholoog geweest waar depressie en een hele lichte vorm van autisme gesteld. Hij was toen een tiener. Ook heeft hij verder geen echte (bij) banen gehad.
Ergens maak ik me nu wel zorgen: hoe gaat een eventuele toekomst samen er uit zien? Zal hij 'normaal' kunnen functioneren? Er is veel liefde tussen ons en het is een schat. Ik wil hem niet kwijt maar merk dat ik me langzaam een beetje ga irriteren aan zijn dagen nacht ritme (hoe moeilijk is het nou om dat aan te passen?) en dat hij nu dus al ruim een half jaar de deadline van zijn afstuderen vooruit schuift, maar ook niet duidelijk en daadkrachtig lijkt te weten hoe dit aan te pakken. Het is, kort gezegd, een lieve, niet zo praktische dromer.
Ik wil niet in de moederrol schieten maar merk dat ik het soms lastig vind geen advies te geven.
saraah86 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 16:16
0.89% gewijzigd
vrijdag 15 februari 2019 om 10:37
Hier ben ik het mee eens.dianaf schreef: ↑15-02-2019 10:29Oei, dit zou voor mij een rode vlag zijn. Het is niet gezond als iemand je op een voetstuk plaatst, je kunt er dan alleen van af vallen. Daarnaast speelt hij in op je gevoelens, want als je hem nu verlaat, ben je echt gemeen, want hij wist al dat hij je niet waard is en jij bevestigt dat dan. Hij manipuleert je.
Persoonlijk vind ik een man die relaxt in het leven staat prima. Maar dat betekent niet hele dagen/nachten in bed, niet werken/studeren, niet onafhankelijk zijn. Oh, en drugs zou voor mij sowieso een no go zijn. Zeker met een kind.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 15 februari 2019 om 11:09
valt daar ook het drugsgebruik onder?Saraah86 schreef: ↑15-02-2019 10:24Ja, tuurlijk is het ook moedig, het is natuurlijk niet de meest ideale situatie en ik snap dat er ook mannen zijn die ervoor zouden passen.
Mijn dilemma zit er in dat ik hem serieus echt geweldig vind verder. Het voelt enorm vertrouwt, we lachen samen, hebben fijne en diepe gesprekken, dezelfde kijk op de samenleving en zelfde normen en waarden. Seks is geweldig. Kortom: alles is goed, behalve dit punt. Ik weet ook dat het voor een stuk mijn eigen irritatie is. Een andere vrouw zou er wellicht geen moeite mee hebben. Maar ik ben nogal een aanpakker en misschien wel wat perfectionistisch. Waardoor dit stuk van zijn karakter botst met mijn karakter.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 15 februari 2019 om 11:09
Tsja, als je je al zo ergert terwijl je beweert verliefd te zijn, hoe is dat dan als de verliefdheid wegvalt?Saraah86 schreef: ↑15-02-2019 09:32Ik stresste niet omdat hjj later reageerde, maar irriteerde me wel aan dat hij dus voor dezelfde keer klaagde over/zijn excuus aanbood voor zijn late reactie, maar er dus niets aan doet om het te veranderen. Dan denk ik: slap, doe er dan iets aan als je er zo mee zit.
Ik vind het ook weinig aantrekkelijk als iemand elke dag 10 a 12 uur in bed ligt terwijl er een strakke deadline ligt en je eigenlijk iets af moet krijgen.
Het lastige is dat ik echt wel verliefd op hem ben en, buiten dit stukje van zijn karakter, enorm met hem klik en hem super vind
Jullie zijn geen match.
vrijdag 15 februari 2019 om 11:33
Dezelfde normen en waarden zeg je? Je noemt net minstens 10 dingen waaruit blijkt dat jullie níet dezelfde normen en waarden hebben!
Alleen al over zelfstandigheid, studie, wonen, contact, drugsgebruik, hoe je je leven inricht hebben jullie blijkbaar niet dezelfde normen en waarden.
Jij hebt geen partner, jij hebt een project waarvan je hoopt dat hij uitgroeit tot de perfecte partner. Maar dat doen ze nooit.
Alleen al over zelfstandigheid, studie, wonen, contact, drugsgebruik, hoe je je leven inricht hebben jullie blijkbaar niet dezelfde normen en waarden.
Jij hebt geen partner, jij hebt een project waarvan je hoopt dat hij uitgroeit tot de perfecte partner. Maar dat doen ze nooit.
vrijdag 15 februari 2019 om 11:38
Zakgeld?viva-amber schreef: ↑15-02-2019 10:04Sommige mensen kunnen het gewoon niet evt door de stoornis die ze hebben evt gecombineerd met een game, gok of (soft) drugsverslaving. Niet met iedereen wordt het wat in het leven en ook niet alle mensen kunnen de volledige zelfstandigheid aan van op zichzelf wonen en werken.
Hij is 30 en heeft nog nooit een baan gehad. Ik denk dat wanneer je ea door zet je altijd in enige vorm voor hem zal zorgen net zoals zijn ouders nu doen.
Waar betaalt hij de cadeautjes voor jou van?
Ik ken ook zo'n type. Hij staat wereldvreemd in het leven, want heeft werkelijk nooit iets gedaan. Keuzes maken kan hij ook niet, want dat doen papa en mama voor hem. Verschil is dat TO's vriend wel een tijd op zichzelf heeft gewoond. Dat is dan nog iets.
anoniem_355915 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 12:12
0.12% gewijzigd
vrijdag 15 februari 2019 om 12:18
Ik heb er nog eens goed over nagedacht. Wat ook een rol speelt is dat ik nu veel een veel kieskeuriger ben en selectiever doordat ik een kindje heb. Een eventuele nieuwe partner zal op een gegeven moment ook een rol geen spelen in haar leven. En uiteraard wil ik dat dat dan iemand is die super is voor haar (stabiel etc), dus ik ben daarom al kritischer op de persoon.
Dit schreef je vorig jaar. Lees dat nog eens terug. Verder schrijf je in dit topic dat je al lange tijd vrijgezel bent, maar als ik loep kan dat max 2 jaar zijn en in die 2 jaar heb je ook al een aantal mislukte dates/scharrels gehad.
Ben je dan niet gewoon té hard op zoek naar huisje boompje beestje als je zelfs met zo’n gemankeerd exemplaar een poging waagt?
Hij heeft een stoornis, kan niet voor zichzelf zorgen, heeft geen baan of diploma, woont thuis, blowt, en jij vraagt je serieus af of je niet te kritisch bent? Volgens mij heb jij je alarmbellen totaal verkeerd afgesteld staan als je zo’n man ook maar een beetje als acceptabel overweegt.
Dit schreef je vorig jaar. Lees dat nog eens terug. Verder schrijf je in dit topic dat je al lange tijd vrijgezel bent, maar als ik loep kan dat max 2 jaar zijn en in die 2 jaar heb je ook al een aantal mislukte dates/scharrels gehad.
Ben je dan niet gewoon té hard op zoek naar huisje boompje beestje als je zelfs met zo’n gemankeerd exemplaar een poging waagt?
Hij heeft een stoornis, kan niet voor zichzelf zorgen, heeft geen baan of diploma, woont thuis, blowt, en jij vraagt je serieus af of je niet te kritisch bent? Volgens mij heb jij je alarmbellen totaal verkeerd afgesteld staan als je zo’n man ook maar een beetje als acceptabel overweegt.
vrijdag 15 februari 2019 om 12:35
Dat kan ook zijn hele ritme en inactiviteit verklaren. Een pot head. Verwacht jij echt een eerlijk antwoord op die vraag?
Wanneer hij nooit een baan heeft gehad waar betaalt hij dan al die wiet van? Heeft hij in de avond/nacht een handeltje met zijn vrienden?
In de ochtend om 08.00 uur verkoop je niet veel wiet. Misschien betaalt hij daar zijn wiet e.d. van.
Waar ligt eigenlijk voor jou de grens mbt kansloosheid van je partner?
Daar je ook een kind hebt.....welke voorbeelden wil je meegeven?
Hij is vast hartstikke lief dan geloof ik zeker. Een vriendin van mij had ook een hele lieve vriend die ooit op zijn hoofd was gevallen als baby en die een speed en gokverslaving had. Hij gaf ook cadeautjes en versierde haar hele huis als verrassing. Een toekomst had de relatie verder niet en een baan kon hij ook niet houden. Op zichzelf wonen ging ook niet. Hij dealde ook maar het duurde heel lang voordat zij dat wilde zien.
Heeft jouw vriend een shugard, box of schuur of andere opslagplek waar je van weet?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 15 februari 2019 om 13:13
Los van dat hier andere alarmbellen bij gaan rinkelen, heb ik net zo'n slecht dag- en nachtritme als jouw vriend. Met als verschil dat ik inmiddels ben afgestudeerd en een baan heb waardoor ik doordeweeks gewoon op normale tijden uit mijn bed moet komen. Mijn biologische ritme is echter echt anders en ik krijg dat niet omgedraaid. Zodra ik vakantie heb schiet ik automatisch terug in mijn biologische ritme en ik ben ook iemand die veel slaap (in het weekend nachten van 10-12 uur) nodig heeft. Dat wil echter niet zeggen dat je je dag verpest. Je reageert alsof het compleet kansloos is. Ik had dit ritme echter ook tijdens mijn studie (weinig contacturen, dus was mogelijk) en studeerde juist als iedereen sliep. Ik ging dan wellicht pas om 3 uur slapen, maar studeerde van 22u-3u en kon me in die tijd ook het beste concentreren/maakte de grootste vorderingen.
Het hoeft dus niet per se negatief te zijn dat iemand pas laat gaat slapen. In die tijd kan je, zeker als je een scriptie moet schrijven, ook heel veel nuttige dingen zonder afleiding doen. Hem daar op beoordelen omdat jouw dag- en nachtritme wel perfect is vind ik een beetje zwak. Dat het niet past bij jouw dag- en nachtritme klopt uiteraard wel, maar dat is een groter probleem dan zijn dag- en nachtritme op zich. Als hij de tijd die hij in ieder geval wel wakker is ook nuttig invult. Vraag me echter af of hij die tijd wel nuttig zou invullen met een 'normaal' ritme. Als ik probeerde om me aan een normaal ritme te houden waarbij ik om 9u mijn bed uit kwam om te gaan studeren dan was het resultaat dat ik boven mijn boeken in slaap viel. Kon ik beter gewoon 's nachts studeren.
Ik denk dat de andere punten en wat jij zoekt in een relatie doordat je een kind hebt belangrijker zijn en dat je daar goed de afweging moet maken wat jij wilt.
Het hoeft dus niet per se negatief te zijn dat iemand pas laat gaat slapen. In die tijd kan je, zeker als je een scriptie moet schrijven, ook heel veel nuttige dingen zonder afleiding doen. Hem daar op beoordelen omdat jouw dag- en nachtritme wel perfect is vind ik een beetje zwak. Dat het niet past bij jouw dag- en nachtritme klopt uiteraard wel, maar dat is een groter probleem dan zijn dag- en nachtritme op zich. Als hij de tijd die hij in ieder geval wel wakker is ook nuttig invult. Vraag me echter af of hij die tijd wel nuttig zou invullen met een 'normaal' ritme. Als ik probeerde om me aan een normaal ritme te houden waarbij ik om 9u mijn bed uit kwam om te gaan studeren dan was het resultaat dat ik boven mijn boeken in slaap viel. Kon ik beter gewoon 's nachts studeren.
Ik denk dat de andere punten en wat jij zoekt in een relatie doordat je een kind hebt belangrijker zijn en dat je daar goed de afweging moet maken wat jij wilt.
vrijdag 15 februari 2019 om 13:22
Zij knapt gewoon af op de algehele leefstijl van haar vriend waaronder zijn omgekeerde ritme en slaapgedrag, dat mag ze toch gewoon? Ik vind het onzin om haar redenen als sterk of zwak te beoordelen. Het is toch niet dat je redenen om ermee te stoppen aan een bepaalde norm moeten voldoen voor je het daadwerkelijk uit mag maken?
vrijdag 15 februari 2019 om 13:25
Ik was zelf als student ook een nachtmens, al sliep ik dan weer niet tot zo laat uit en ook niet zoveel uur per nacht, maar als ik destijds een partner met kinderen had gehad dan had ik me kunnen voorstellen dat hij ook had gevonden dat onze ritmes niet samengingen. Zeker als ik nog thuis had gewoond en al een eeuwigheid aan het studeren was.
vrijdag 15 februari 2019 om 13:27
30 jaar, woont bij zijn ouders, studeert eindeloos en heeft nog nooit gewerkt, trekken van autisme en vatbaar voor depressie, maar vooral niet daadkrachtig op de belangrijke dingen in het leven.
Daar gaat toch echt heel wat 'moederen' in zitten wil je daar een zelfstandige verantwoordelijke man van maken. Ik zou dus niet te hard van stapel lopen als ik jou was. Laat hem eerst maar eens woonruimte en inkomen voor zichzelf krijgen en het vanaf daar stapje voor stapje bekijken.
Daar gaat toch echt heel wat 'moederen' in zitten wil je daar een zelfstandige verantwoordelijke man van maken. Ik zou dus niet te hard van stapel lopen als ik jou was. Laat hem eerst maar eens woonruimte en inkomen voor zichzelf krijgen en het vanaf daar stapje voor stapje bekijken.
De aanpakker en de uitsteller; hmm ik weet het niet hoor..
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 13:43
17.17% gewijzigd
vrijdag 15 februari 2019 om 13:34
Ik zeg toch ook niet dat ze er niet op mag afknappen en dat ik snap dat het niet past in combinatie met haar ritme? Ik vind wat ze er over zegt alleen zwak en dat was ook wat me triggerde. Ze heeft er commentaar op dat hij nachten van 10-12 uur maakt. Er zijn gewoon mensen die dat nodig hebben. Ze heeft er commentaar op dat het hem niet lukt om op tijd op te staan om aan zijn scriptie te werken, terwijl je om 22u net zo goed aan je scriptie kan werken (beter zelfs is mijn ervaring aangezien iedereen slaapt en je geen afleidingen van telefoon en social media hebt). Als je biologische ritme echt afwijkt van het gebruikelijke dag- en nachtritme dan is het allemaal makkelijk gezegd dat hij er weinig aan probeert te doen, maar dan is dat ook ontzettend lastig. Bij mij is er vaker naar gekeken, maar is uiteindelijk gezegd dat ik er maar mee moet leven dat ik doordeweeks gewoon moe ben bij het opstaan en in het weekend enigszins moet bijslapen. Er is weinig aan te doen.Susan schreef: ↑15-02-2019 13:22Zij knapt gewoon af op de algehele leefstijl van haar vriend waaronder zijn omgekeerde ritme en slaapgedrag, dat mag ze toch gewoon? Ik vind het onzin om haar redenen als sterk of zwak te beoordelen. Het is toch niet dat je redenen om ermee te stoppen aan een bepaalde norm moeten voldoen voor je het daadwerkelijk uit mag maken?
En verder benadrukte ik volgens mij heel goed dat ik zag dat er meerdere redenen zijn die het legitiem maken om het uit te maken. En ja, daar is dag- en nachtritme er ook één van omdat dat niet past bij haar dag- en nachtritme. Daar is dag- en nachtritme er niet een van omdat hij bij voorbaat een zwakkeling is omdat hij een ander ritme heeft. En dat is wel hoe het op (ik meen pagina 3) van dit topic over komt.
vrijdag 15 februari 2019 om 13:35
vrijdag 15 februari 2019 om 13:38
Je wekker zetten om 07:00 uur, ontbijten en aan de slag.
Om 12:00 uur lunchen en een wandeling.
Om 18:00 uur avondeten (sporten er voor of er na)
Om 23:00 uur naar bed.
Mag ik het rekeningnummer van je vriend voor deze professionele hulp?
vrijdag 15 februari 2019 om 13:49
Wat een amateur advies zeg. In het weekend telkens je ritme veranderen is aantoonbaar echt nóg slechter voor je.
vrijdag 15 februari 2019 om 14:01
Tja... Dat is wat artsen uiteindelijk aangeraden hebben. Jouw advies voor de vriend van TO werkt in ieder geval (indien het echt het biologisch ritme is dat anders is) ook niet. Als het zo simpel was dan zou iedereen die last heeft van een ander biologisch ritme dat wel toepassen, hè?
vrijdag 15 februari 2019 om 14:03
Dat gaat echt niet meer komen hoor. Hij heeft een stoornis, gebruikt drugs, en zijn hele instelling is anders dan de jouwe. Prima, als hij er tevreden mee is, maar voor jullie samen is het geen match. Nu niet en over 10jaar nog steeds niet.
vrijdag 15 februari 2019 om 14:07
Zo simpel is het niet hoor. Je biologische ritme kun je niet omgooien. Het beste is om ze veel mogelijk volgens je ritme te leven, want alleen dan rust je écht uit. Dus doordeweeks het opgelegde ritme en dan in het weekend het eigen ritme, anders sloop je jezelf.
Maar je zult het waarschijnlijk beter weten dan artsen
vrijdag 15 februari 2019 om 14:10
Klopt MrsLady, het is ook makkelijk oordelen, dat weet ik ook wel.
Ik denk dat mijn advies naar de vriend van TO wél werkt vanwege de regelmaat en discipline die het vereist. Ik vermoed dat hij zijn bioritme prima kan aanpassen maar dat er een heel scala aan problemen onder ligt.
Laat hem eerst eens de basics onder controle te krijgen want als hij straks werkt heeft hij ook te maken met deadlines die gehaald moeten worden. Huisje boompje beestje? Kinderen hebben helemáál regelmaat nodig en een vader die een voorbeeldrol vervult. Daar is hij nog lang niet aan toe.
Ik denk dat mijn advies naar de vriend van TO wél werkt vanwege de regelmaat en discipline die het vereist. Ik vermoed dat hij zijn bioritme prima kan aanpassen maar dat er een heel scala aan problemen onder ligt.
Laat hem eerst eens de basics onder controle te krijgen want als hij straks werkt heeft hij ook te maken met deadlines die gehaald moeten worden. Huisje boompje beestje? Kinderen hebben helemáál regelmaat nodig en een vader die een voorbeeldrol vervult. Daar is hij nog lang niet aan toe.
vrijdag 15 februari 2019 om 14:13
Ik heb geen idee of hij bij een dokter is geweest die hem heeft geadviseerd zijn huidige levenstijl en -ritme vast te houden.Annelleke schreef: ↑15-02-2019 14:07Zo simpel is het niet hoor. Je biologische ritme kun je niet omgooien. Het beste is om ze veel mogelijk volgens je ritme te leven, want alleen dan rust je écht uit. Dus doordeweeks het opgelegde ritme en dan in het weekend het eigen ritme, anders sloop je jezelf.
Maar je zult het waarschijnlijk beter weten dan artsen