beginnende settle-drang, hij niet...

23-03-2012 23:11 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is twee jaar jonger dan ik (ik 29 hij 27) en was dat eerder nooit een probleem, nu ik zie een probleempje aankomen.. We zijn ruim vier jaar samen, ik ben 5 jaar geleden afgestudeerd, hij twee jaar geleden.

En zoals de titel al uitlegt, ik begin lichte settle-drang te krijgen en hij (totaal) niet. We wonen nu drie jaar samen, huren samen een appartementje. Ik heb een baan waar ik redelijk goed mee verdien, hij hopt nog een beetje van baantje naar baantje, weet niet wat ie wil,etc. etc.

En ja, ik ben wel toe aan 'een volgende stap' om het zo maar te zeggen. Een huis kopen of zo, we zijn in mijn ogen geld aan het weggooien door maar te blijven huren, maar ja... dan zal hij ook aan de vaste baan moeten..

En wat betreft het topic kinderen, ik weet dat hij ze ooit ook wil, maar wanneer... daar is geen pijl op te trekken. Terwijl ik denk, tussen nu en een jaar of vijf zie ik dat wel zitten.

Ooh, maar ik snap hem ook zo goed.. hij is gewoon jonger en weet het allemaal nog niet.

Moet ik me niet aanstellen en gewoon rustig afwachten? Hem alle tijd gunnen? Maar als ik hem vraag, denk je binnen nu en vijf jaar, tien jaar, (n)ooit? Dan is het van ja, ik weet het niet, ik weet het niet...

Hoor graag jullie meningen, wil hier ook echt geen ruzie met hem om maken, maar het is zo frustrerend soms!
Heb je hem dit allemaal verteld?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Leg uit hoe jij je voelt en kijk hoe hij reageert. Probeer alleen niet te opdringerig over te komen, niet dat je op mij zo overkomt, want dat schrikt soms een beetje af.
Ja, heb het er vanavond met hem over gehad en hij snapt mij ook. Maar zijn toekomstvisie is gewoon nog erg blurry, wat ik ook wel begrijp.

En probeer inderdaad niet te opdringerig te zijn, en het is ook echt niet zo dat ik dit allemaal nú al wil.. maar zou toch fijn zijn om een beetje te weten waar hij staat en tja.. dat antwoord moet hij me nog even schuldig blijven blijkbaar...
Ik heb altijd het idee dat als je met een man serieus over toekomstplannen wil praten dat ze dit zien als het einde van hun vrijheid.

Maar kan er naast zitten hoor.
Ik denk niet dat je dit kunt linken aan het leeftijdsverschil. Jullie schelen maar 2 jaar, dat is nou ook weer niet heel veel. Dit klinkt misschien hard, en zo bedoel ik het niet, maar als hij niet kan zeggen hoe hij de toekomst met jou ziet (na al 5 jaar samen te zijn), ziet hij dan sowieso wel een toekomst met jou?
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Dat idee heb ik ook een beetje unscientifique.. het punt is een beetje dat hij natuurlijk alle recht heeft om niet serieuzer te willen worden tot om mijn part zijn 45e, maar dat ik ook het recht heb om dat dan te mogen weten en mijn eigen keuzes te maken..

Maar hij is echt heel vaag hierin.

Wel zegt hij een toekomst met mij voor zich te zien (dat dan weer wel), maar hoe of wat verder... vraagtekens alom.
quote:aninha schreef op 23 maart 2012 @ 23:11:

Ooh, maar ik snap hem ook zo goed.. hij is gewoon jonger en weet het allemaal nog niet.

Hoewel ik denk dat het niet je intentie is komt het op mij wat belerend over... "hij moet nog volwassen worden". Het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon echt een ander leven voor zich ziet; maar bang is dit uit te spreken. Na 4 jaar mag je naar mijn mening op dit soort essentiële levensvragen toch wel iets meer verwachten als "ik weet het niet"
Ik snap eigenlijk niet zo heel goed wat er 'blurry' is aan zijn toekomst. Ik bedoel, jullie wonen al samen, en hij ziet wel een toekomst samen met jou, zeg je. Ook weet je dat hij kinderen wil, ooit. Dan is dus het enige punt, wanneer, wanneer wil hij kinderen?
quote:RationalCouple schreef op 23 maart 2012 @ 23:59:

[...]

Hoewel ik denk dat het niet je intentie is komt het op mij wat belerend over... "hij moet nog volwassen worden". Daar heb je gelijk in en zo gaat dat wel vaker met ons en hoewel ik echt minder belerend zou moeten zijn, is hij ook echt nog minder volwassen, haha! Dat is iets wat we allebei weten...
quote:lottekeNL schreef op 24 maart 2012 @ 00:00:

Ik snap eigenlijk niet zo heel goed wat er 'blurry' is aan zijn toekomst. Ik bedoel, jullie wonen al samen, en hij ziet wel een toekomst samen met jou, zeg je. Ook weet je dat hij kinderen wil, ooit. Dan is dus het enige punt, wanneer, wanneer wil hij kinderen?Jaa, wanneer WANNEER!? :-) Daar probeer ik achter te komen inderdaad, ben nou ik te ongeduldig, of heb ik een punt(je) dat ik om een kleine richtlijn vraag..?
ben nou ik.. gaat weer lekker met mijn Nederlands
Waarom noem je het 'settle drang'? Wat is het onderliggende gevoel waarom je je wil settelen?

Omdat jullie geld aan het weggooien zijn? Zekerheid? Onzekerheid? Hou je ervan te weten waar je aan toe bent?
Je kunt ook je post aanpassen

Ik denk niet dat jij te ongeduldig bent, jij bent er gewoon klaar voor. Of tenminste om te weten wanneer dan. Maar als hij er nog niet aan toe is, is het ook heel moeilijk om te zeggen wanneer hij dat dan wel zal zijn, lijkt me.
Ik noem het denk ik settle-drang omdat ik al op veel verschillende plekken in de wereld heb gewoond en het gevoel heb eindelijk te hebben gevonden wat ik zocht. Ik wil dit. Met hem. Dat weet ik zeker. Hij is mijn thuis.
"ergens aan toe zijn" is een begrip waar ik persoonlijk niet veel mee kan. Als je je drijfveren hebt onderzocht; waar wordt je gelukkig van....dan begin je toch een richting op te bewegen.

Ik begrijp dat er een moment kan komen dat je op eens toch nog (wensen) hebt die je niet had voorzien; maar de vragen van TO lijken me toch zaken waar je "je hele leven" al een mening over aan het vormen bent.
quote:RationalCouple schreef op 23 maart 2012 @ 23:59:

[...]

Het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon echt een ander leven voor zich ziet; maar bang is dit uit te spreken.

Dit kan natuurlijk ook nog, maar ik probeer hem wel echt alle ruimte te geven om uit te zoeken wat hij nou wil in zijn leven, ook qua werk en zo.. al blijft dat natuurlijk vrij moeilijk als je in een relatie zit.

Maar volgens mij ben ik hierin verder best flexibel, al zou hij nog naar een ander land willen verhuizen, prima! En dat zeg ik hem ook. Maar ik zou zo graag een beetje weten wat ik kan verwachten de komende jaren....
Nou, je kunt toch weten dat je ooit wel een huis wilt kopen, en kinderen krijgen, maar nu nog niet?

Ik begrijp alleen niet zo goed of de vriend van TO nou echt alleen twijfelt aan het 'wanneer' of dat hij misschien nog zit te twijfelen of hij het uberhaupt wel wil (met haar)?

Het klinkt alsof hij nog niet zeker weet of hij misschien nog de vrijheid wil om bijvoorbeeld alles om te gooien en een jaar salsadansleraar te worden in verweggistan oid.
quote:aninha schreef op 24 maart 2012 @ 00:29:

Maar ik zou zo graag een beetje weten wat ik kan verwachten de komende jaren....

Dat lijkt me heel redelijk

Maar ik kan je verder helaas niet veel advies geven ik ben met mijn partner 15 jaar gelden, na 1 gesprek in het diepe gesprongen op basis van onze (rationele) gedeelde levensvisie.
quote:lottekeNL schreef op 24 maart 2012 @ 00:31:

Nou, je kunt toch weten dat je ooit wel een huis wilt kopen, en kinderen krijgen, maar nu nog niet?

Het klinkt alsof hij nog niet zeker weet of hij misschien nog de vrijheid wil om bijvoorbeeld alles om te gooien en een jaar salsadansleraar te worden in verweggistan oid.Lijken mij wensen en keuzes (termijnen) die je gewoon naar elkaar kunt uitspreken.
quote:lottekeNL schreef op 24 maart 2012 @ 00:31:

Het klinkt alsof hij nog niet zeker weet of hij misschien nog de vrijheid wil om bijvoorbeeld alles om te gooien en een jaar salsadansleraar te worden in verweggistan oid.

Tja, dit topic breng ik ook weleens ter sprake, hoe kut het ook voor mij zou zijn, misschien moet je nog een tijdje (alleen) uitzoeken wat je écht wil... (sasadansleraar zit er met zijn dansskills niet echt in trouwens, maar dat terzijde, haha..)

Maar dan zegt hij dat hij met mij wil zijn en dat dat het enige is dat hij zeker weet. Dat zijn geluk hem zit in ons geluk en dus bij mij (sorry voor de slijmerige tekst, maar dit waren zijn woorden).

En ja, misschien ben ik nu ook het enige dat hem houvast geeft in zijn leven...

We hebben het hier trouwens wel over iemand die vandaag nog niet weet wat hij morgen gaat doen hè, dus het plannen zit hem niet bepaald in het bloed..
quote:aninha schreef op 24 maart 2012 @ 00:42:

Maar dan zegt hij dat hij met mij wil zijn en dat dat het enige is dat hij zeker weet. Dat zijn geluk hem zit in ons geluk en dus bij mij (sorry voor de slijmerige tekst, maar dit waren zijn woorden).

Dit klinkt lief

En ja, misschien ben ik nu ook het enige dat hem houvast geeft in zijn leven...

Dit klinkt zorgelijk

We hebben het hier trouwens wel over iemand die vandaag nog niet weet wat hij morgen gaat doen hè, dus het plannen zit hem niet bepaald in het bloed.

Dit klinkt avontuurlijk

.beetje een dooddoener...maar; opzoek naar jezelf
Ik houd wel van jouw rationele approach RationalCouple

Met 'enige houvast' bedoel ik meer dat hij het verder allemaal dus nog niet blijkt te weten, niet dat hij verder geen familie of vrienden heeft of zo.. of wat bedoel je met zorgelijk?
houvast klinkt als "afhankelijk". Ik zie een relatie als 2 personen die individueel weten wat ze willen en dan kijken of ze samen een weg zien. Als 1 partij voornamelijk gelukkig wordt van / zich optrekt aan de ander; heb je volgens mij een recept voor problemen.
Ja.... dat is zo. Goed punt.

Daarom laat ik hem nu ook 'zwemmen' om het zo maar te zeggen en ga ik niet voor hem bepalen wat hij wanneer moet doen. Dat zal hij toch echt zelf moeten uitvinden.

En hoewel hij financieel verder niet van mij afhankelijk is of zo, is het wel een goeie om na te gaan in hoeverre hij mentaal van mij afhankelijk denkt te zijn. Ik ga het hier met hem over hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven