Bizarre 'regeltjes' op bruiloft... (?)

29-05-2017 10:09 473 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn vriendenkring trouwen niet gek veel mensen. Ik ben afgelopen jaren op een handjevol bruiloften geweest van vrienden. Altijd een leuk en ontspannen feest (behalve eentje, daar waren naar mijn mening gewoon teveel mensen, maar dat terzijde).
Nu gaan er binnenkort weer vrienden trouwen. De brief die bij de uitnodiging was stond bol van de 'regeltjes'. Geen foto's maken tijdens de ceremonie (dat lijkt me een ongeschreven regel), geen foto's op social media, je mag het bruidspaar pas feliciteren na de familie, kinderen moet je thuis laten en als je het feest eerder verlaat dan het einde mag je geen afscheid nemen van het bruidspaar zodat zij ongestoord verder kunnen feesten.

Mijn ex is ceremoniemeester en een van mijn beste vriendinnen vertelde me dit weekend dat hij ook een beetje gek aan het worden is van de hele organisatie. Via haar hoorde ik dat er een tafelschikking is bij het diner en dat hij dus aan de tafel zit met het bruidspaar, maar dat zijn eigen vriendin ergens anders moet gaan zitten... O_O Huh?!! Dat is toch bizar!! Vind ik gewoon niet kunnen.

Wat vinden jullie van dit soort regeltjes? Ik vind het allemaal nogal zwaar overdreven... Het is hun dag, zij moeten het vooral doen zoals zij het willen, maar het moet ook wel leuk blijven voor de gasten..

En oh ja, ook nog benieuwd wat jullie geven (als cadeau) op een bruiloft. Bruid (of moet ik zeggen bridezilla?) was een tijd terug bij een vriendin aan het vissen wat iedereen gaf. Zogenaamd omdat zij nogal verbaasd was dat er bij een bruiloft in de straat (van een van de bevriende buren) de meeste buren 100 euro per stel gaven en zij dat aan de magere kant vond. En zij dus 120 euro hadden gegeven... :O
Live life to the fullest
Anijsster schreef:
29-05-2017 10:18
Het grappige is dat in mijn omgeving de bruiloften met de meeste regels ook de snelste scheidingen opleverde.


Ik heb binnenkort weer een bruiloft waarbij de meeste daggasten geen diner krijgen maar wel op het feest in de avond worden verwacht. We zijn dus kerkvulling. Er is al een poule met hoe lang ze het uithouden.
Serieus? Waarom zijn jullie dan überhaupt bevriend?
Ik vind de regels niet bizar, wel als je het zo benoemd in een brief.
Het zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Dat bedrag vind ik extreem hoog.
He valt mij altijd op dat bij de stellen waar het feest het simpelst is en de salarissen het laagst, het meest wordt verwacht.

Geef wat je kunt missen.
Alle reacties Link kopieren
Die regeltjes lijken me allemaal eigen ongeschreven regels, maar helaas zijn er altijd mensen die ze niet snappen tenzij ze heel duidelijk omschreven staan. En zelfs dan nog niet altijd. Zo was er bij onze ceremonie een oom (niet eens uitgenodigd voor de ceremonie, maar hij was er desondanks toch) die zelf foto's ging maken en daardoor op heel veel foto's van onze professionele fotograaf pontificaal in beeld staat. Nou was ik geen bridezilla en is het op zich juist een heel leuke oom, dus wij konden er achteraf wel om lachen. Maar ik snap daarom wel dat je zoiets duidelijk wilt communiceren naar je gasten.

Kinderen net zo, de kinderen van onze directe familie waren welkom, maar de kinderen van vrienden (allemaal klein grut van 0-4) waren niet uitgenodigd (niet expliciet maar uitnodiging gericht aan 'dhr en mevr Jansen' en niet 'fam. Jansen'). Desondanks waren er vrienden die hun baby 's avonds hadden meegenomen, geen last van gehad dus prima. Maar ik ben wel blij dat we geen peuters bij de ceremonie hadden, want ik heb wel bruiloften meegemaakt waarop er niks van te volgen was doordat er een tweejarige continu doorheen zat te schreeuwen. Dus die snap ik ook wel.

Geen foto's op social media (wel zo leuk als het bruidspaar dat zelf kan doen) en de familie voor laten gaan bij het feliciteren vind ik zelf een kwestie van fatsoen, maar blijkbaar snapt ook niet iedereen dat uit zichzelf. Geen afscheid nemen is ook heel gebruikelijk omdat je anders als bruidspaar na de eerste keer handjesschudden bijna direct kunt beginnen aan de volgende ronde, vaak wordt het expliciet vermeld omdat mensen anders toch afscheid gaan nemen omdat het anders zo onbeleefd lijkt.

Een tafelschikking bij het diner hadden wij ook. Niet voor ons, maar juist voor de gasten, omdat er ook een paar losse mensen tussen zaten die niemand kenden. Wij hebben zo zitten puzzelen met de tafelschikking dat iedereen naast iemand zat met iets gemeenschappelijks, bijv zelfde studie gedaan, zelfde hobby, etc. Juist om er voor iedereen wat leuks van te maken en te voorkomen dat alle groepjes bij elkaar zouden klieken en er dan een paar mensen eenzaam buiten de boot zouden vallen.

Al die 'regeltjes' vind ik dus helemaal niet gek, al is het wellicht wat bridezilla om er heel veel gewicht aan te geven, want als het een keer wat anders loopt is dat niet direct een ramp. Maar ik zou er geen aanstoot aan nemen, je hebt er toch zelf geen last van? Laat het ze lekker doen en communiceren zoals zij dat willen zou ik zeggen. Dat vissen naar de hoogte van het cadeau en aangeven dat het bedrag hoger moet zou mij wel storen, dat vind ik echt inhalig.
sakamanga schreef:
29-05-2017 10:33
Eigenlijk wat Kashri zegt. En als de bruid mijn zus of beste vriendin zou zijn, zeggen dat ze eens effe normaal moet doen.
Ja dit ook :lol:
Alle reacties Link kopieren
Starshine-2 schreef:
29-05-2017 10:31
Ik verwacht dat er ook een dresscode bij hoort, dus dat wordt kleding kopen. Misschien nog ergens overnachten omdat het in een of andere uithoek is....
Bij mijn laatste trouwerij moest dat ook allemaal. En kinderen waren ook niet uitgenodigd, dus we moesten ook oppas regelen voor het weekend. Dure grap hoor....en dan zeker ook nog minimaal 120 euro geven? Dacht het niet.
Ja precies. Bruiloft is op een uur rijden, ik rij gewoon terug die avond. Oppas geregeld (oma), vrijgezellenfeest was 135 euro, jurk heb ik. Maar 120 euro geven vind ik werkelijk belachelijk! Tenzij je heel veel geld hebt en het wilt geven, dan is het een ander verhaal. Dat moet iedereen lekker zelf weten. Maar veel mensen voelen toch de druk om meer te geven als alle andere vrienden ook meer geven denk ik..
Live life to the fullest
Kashri schreef:
29-05-2017 10:33
Serieus? Waarom zijn jullie dan überhaupt bevriend?


Omdat je het leven niet te serieus moet nemen. Als je er voor elkaar bent in lief & leed dan kan een geintje er ook wel af.
Anijsster schreef:
29-05-2017 10:35
Omdat je het leven niet te serieus moet nemen. Als je er voor elkaar bent in lief & leed dan kan een geintje er ook wel af.
Een poule over hoe lang iemand zijn huwelijk gaat duren is nou niet mijn idee van een geintje onder vrienden maar dat zal wel aan mij liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb medelijden met de ceremoniemeesters. Wat zullen die een spijt hebben dat ze toegezegd hebben :D
Alle reacties Link kopieren
Nu ik zelf midden in de voorbereidingen van trouwen zit herken ik sommige regeltjes wel. Hier helaas ook al eens voorgekomen dat er foto's op facebook stonden voor bruidspaar uberhaupt bij stadhuis was en over enthousiaste mensen met mobieltjes die foto's maken tijdens de ceremonie. Luek het kijken naar beeldschermen. Wij hebben dit op onze website dus wel specifiek vernoemd. Helaas is deze 'ongeschreven' regel nog steeds niet bij iedereen doorgedrongen.

Qua feliciteren zal het me weinig uitmaken. De ceremonie en borrel erna zijn niet met mega veel mensen die iedereen krijgt zijn praatje. Het afscheid nemen laten we op een ludieke manier door de DJ aankondigen. Ja wij willen ook genieten van ons feestje en niet steeds pootjes geven. Wij hebben ook gekozen op de kaart voor feestgasten te zetten dat er tussen XX en XX gelegenheid tot felicitatie is. Daarna is er gewoon feest en kun je altijd langslopen maar we staan niet meer in de rij.

Het aan andere tafel zitten, zou ik zelf niet doen. Aan andere kant hoe goed kent het bruidspaar die nieuwe vriendin?
Verder 120 euro is wel een hele hoop. Ik denk dat het afhangt van de gasten, en hun budget. Wij geven ook geen 100+ als daggast zijnde hoor.
Alle reacties Link kopieren
Kashri schreef:
29-05-2017 10:37
Een poule over hoe lang iemand zijn huwelijk gaat duren is nou niet mijn idee van een geintje onder vrienden maar dat zal wel aan mij liggen.
Zo dan, dit lees ik inderdaad nu pas. Nee dit zou ik geen geintje vinden......
Kashri schreef:
29-05-2017 10:37
Een poule over hoe lang iemand zijn huwelijk gaat duren is nou niet mijn idee van een geintje onder vrienden maar dat zal wel aan mij liggen.


Dat is waarschijnlijk omdat je waarde hecht aan de symboliek en tradities die een bruiloft/huwelijk vertegenwoordigt. Dat doet niet iedereen :)
Alle reacties Link kopieren
Bij elkaar opgeteld zijn het wel heel veel regels. Sommige begrijp ik wel, zeker die van de foto's, niet op social media plaatsen en geen kinderen.

de rest. eens een controle freak, altijd een controle freak zullen we maar zeggen. maar het is hun bruiloft en jij bepaalt of dat je wel of niet wilt gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Oh voor de zuurkijkers: wie zegt dat de poule gevuld is met korte voorspellingen?

Mijn man en ik hebben de meeste inzettingen op 36 jaar staan :loveys:
Anijsster schreef:
29-05-2017 10:21
Ja dat ook natuurlijk.


Wat ik meestal doe is de envelop vullen met tientjes of twintigjes en dan peil ik op de dag zelf wat anderen geven. Dan bepaal ik ter plekke wat ik geef. Heeeel onzeker en gek natuurlijk maar ik wil gewoon niet negatief of positief opvallen met mijn gift.
Ben jij ef gek. Dus als anderen meer geven stop jij er meer in?
En als anderen minder geven haal je er wat uit?
Troeteltje schreef:
29-05-2017 10:47
Ben jij ef gek. Dus als anderen meer geven stop jij er meer in?
En als anderen minder geven haal je er wat uit?

Ja goed gelezen :)
Alle reacties Link kopieren
sakamanga schreef:
29-05-2017 10:39
Ik heb medelijden met de ceremoniemeesters. Wat zullen die een spijt hebben dat ze toegezegd hebben :D
Haha ja ik heb ook medelijden... Ik zie het gezicht van mijn ex al helemaal voor me (zijn 6 jaar samen geweest en weet dat hij zich vreselijk zal ergeren aan dit soort gedoe). Maar echt, als ik ceremoniemeester zou zijn bij een goede vriendin en mijn vriend werd aan een andere tafel gezet bij het diner zou ik laaiend zijn! Ik zou echt zeggen dat ik dat niet accepteer. De vriendin van mijn ex kent niet heel veel mensen daar en dan moet ze ook nog aan een andere tafel zitten! Ik zou vriendelijk bedanken als ik in haar schoenen stond.

Ben nog nooit op een bruiloft geweest met tafelschikking. Vind dat zelf totaal onnodig. Haha ben benieuwd naast wie ik zit... Mijn vriend grapte gisteren: misschien zetten ze je wel naast je ex.. XD

Sommige regeltjes snap ik best, maar waarom alles zo beschrijven? Je zou er ook voor kunnen kiezen om voor de ceremonie even te zeggen: er is een fotograaf die de foto's maakt, gelieve dus geen foto's te maken en gewoon te genieten van de ceremonie..
Live life to the fullest
Alle reacties Link kopieren
Anijsster schreef:
29-05-2017 10:47
Oh voor de zuurkijkers: wie zegt dat de poule gevuld is met korte voorspellingen?

Mijn man en ik hebben de meeste inzettingen op 36 jaar staan :loveys:
Nou dan is het bijna getrouwde stel goed op weg want die zijn al sinds hun 14e samen...
nog maar 15 jaar te gaan haha!
Live life to the fullest
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
29-05-2017 10:46
Bij elkaar opgeteld zijn het wel heel veel regels. Sommige begrijp ik wel, zeker die van de foto's, niet op social media plaatsen en geen kinderen.

de rest. eens een controle freak, altijd een controle freak zullen we maar zeggen. maar het is hun bruiloft en jij bepaalt of dat je wel of niet wilt gaan.
Eens. Bridezilla is een van de grootste control freaks die ik ken. Vreselijk lijkt me, als je zo bent. En absoluut, op de dag zelf zal het allemaal wel meevallen en gewoon gezellig zijn (met hier en daar een grap over de regels verwacht ik).. Het vrijgezellenfeest was ook leuk.
Live life to the fullest
Alle reacties Link kopieren
Ik blijf erbij dat de regeltjes niet zo bizar zijn. Maar wellicht allemaal zo op een rij in de brief komt niet best over....
Maar uiteindelijk is het het bruidspaar die kiest het op bepaalde manier te doen. Zij geven die 25-30K uit. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Zo niet dan sla je de uitnodiging af. Simpel.

Hier ook mensen gehad die mij kwamen vertellen hoe wij het moesten doen. Daar hebben we samen een stokje voor gestoken. Onze dag. Wij hebben inderdaad op paar na, geen kinderen (al waren alle andere gasten met kinderen sowieso niet van plan ze mee te nemen) en hebben juist wat meer lossigheid en een feest. Geen traditionele receptie. Tja sommige wat oudere gasten hebben niets met een feest en DJ. Helaas dan komen zij niet. Je kan niet iedereen blij en gelukkig houden.

Het aan andere tafel zitten, wat vind je ex? Heeft hij hier echt oprecht problemen mee? Of is dit meer vanuit anderen? Zit zijn nieuwe vriendin aan tafel met andere leuke mensen?
Alle reacties Link kopieren
En nou maar hopen dat de envelopjes zo tegenvallen, dat het 12 1/2 jaar jubileum niet gevierd word ;-D
Alle reacties Link kopieren
Die regels over fotograferen, feliciteren en afscheid nemen spreken voor zich, vind ik. Al heb ik nog nooit meegemaakt dat dat uitdrukkelijk op de uitnodiging vermeld wordt. Geen kinderen vind ik op zich niet gek. Je wilt niet dat de peuter van een collega de trouwzaal of kerk op stelten zet.
Een tafelschikking vind ik een tikkie formeel, maar niet vreemd. Wel raar dat koppels niet bij elkaar zitten.
Wat ik wel heel vreemd vind is het hengelen naar een cadeaubedrag.
100 euro of meer! Te gek voor woorden. Je geeft wat je missen kunt en naar gelang je relatie met het bruidspaar. Voor een broer/zus geef je meer dan voor de dochter van de buurvrouw (tenzij dat je beste vriendin is).
Alle reacties Link kopieren
Maakt het je echt veel uit of een 'regel' door de ceremoniemeester verteld wordt of in de brief staat? Want de regels zelf zijn dus blijkbaar niet echt het punt, maar vooral de manier van communiceren. Misschien willen ze de ceremoniemeester niet vermoeien met het moeten onthouden van al dat soort dingen op de dag zelf, of hun gasten niet met allerhande huishoudelijke mededelingen op het moment dat ze liever feest willen vieren. Weet jij veel. Door er zoveel belang aan te hechten hoe ze het precies doen en inrichten (terwijl je er zelf nou niet echt last van hebt) lijk je zelf ook een beetje op die bruid. Laat het lekker los joh.
Alle reacties Link kopieren
Dat van de sociale media, snap
Ik wel.
Het vooraf via een omweg aangeven wat je in een envelopje verwacht is ronduit ordinair en onbeschoft.

Het bedrag is ook belachelijk. Je geeft wat je kan missen en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Potjepindakaasmetnootjes schreef:
29-05-2017 10:56
Ik blijf erbij dat de regeltjes niet zo bizar zijn. Maar wellicht allemaal zo op een rij in de brief komt niet best over....
Maar uiteindelijk is het het bruidspaar die kiest het op bepaalde manier te doen. Zij geven die 25-30K uit. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Zo niet dan sla je de uitnodiging af. Simpel.

Hier ook mensen gehad die mij kwamen vertellen hoe wij het moesten doen. Daar hebben we samen een stokje voor gestoken. Onze dag. Wij hebben inderdaad op paar na, geen kinderen (al waren alle andere gasten met kinderen sowieso niet van plan ze mee te nemen) en hebben juist wat meer lossigheid en een feest. Geen traditionele receptie. Tja sommige wat oudere gasten hebben niets met een feest en DJ. Helaas dan komen zij niet. Je kan niet iedereen blij en gelukkig houden.

Het aan andere tafel zitten, wat vind je ex? Heeft hij hier echt oprecht problemen mee? Of is dit meer vanuit anderen? Zit zijn nieuwe vriendin aan tafel met andere leuke mensen?
Absoluut, jullie dag en dus zeker doen zoals je het zelf wilt. Ik opende dit topic omdat ik erg benieuwd was wat meningen van anderen waren hierover. Want wat ik gek vind, vind een ander misschien wel normaal. Ik zou gewoon niet op die manier willen trouwen, maar dat is mijn mening. Ik hoop van harte dat zij een hele fijne en mooie dag hebben.

Dat er een tafelschikking is hoorde ik afgelopen weekend pas. Dat is dus niet iets wat al algemeen bekend is. Ik heb begrepen dat mijn ex not amused was over het feit dat zijn vriendin ergens anders zit. Serieus, wat boeit het of ze pas een half jaar samen zijn en het bruidspaar haar minder goed kent? Het gaat er toch om dat het voor hun ook leuk is dat ze samen zitten. Hij doet als ceremoniemeester superveel moeite voor het bruidspaar, regelt vanalles. Het zou niet eens in me opkomen om een stel apart te zetten aan andere tafels. Het is hun dag, maar je wilt toch ook dat je gasten een topdag hebben? Ik vind dit gewoon ronduit egoistisch.
Live life to the fullest
Anijsster schreef:
29-05-2017 10:45
Dat is waarschijnlijk omdat je waarde hecht aan de symboliek en tradities die een bruiloft/huwelijk vertegenwoordigt. Dat doet niet iedereen :)
Maakt niet uit. Als een vriendengroep dat zou doen over de relatie van iemand zonder huwelijk zou ik het ook smaakloos vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven