Bruidsjurken passen

30-09-2018 15:18 211 berichten
Hallo allemaal. Klopt het dat het gebruikelijk is om je schoonmoeder mee te nemen als je bruidsjurken gaat passen?

Er mogen maar 4 personen mee en de keuze voor: moeder, zussen en beste vriendin was heel makkelijk gemaakt. Dat zijn degenen die de bruid het allerbeste kennen, weten wat de bruid mooi vindt, wat het beste staat en dus goed kunnen adviseren. Daarnaast zijn dat ook degenen waarmee de band het sterkst is en waarmee de bruid dit moment echt wil delen.

Schoonmoeder voelt zich echter gepasseerd. En geeft aan dat het etiquette is om je schoonmoeder mee te vragen.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
30-09-2018 15:52

Ik kreeg zelfs een bruidsgids (die schoonmoeder van de bruidsshow op de Huishoudbeurs had meegenomen). Want we moesten vooral mooie bruidskleding kopen. Ze had er zin in.

Uiteindelijk is het helemaal niet gegaan zoals zij in gedachten hadden.
Zo'n soort bruidsgids kreeg ik ook van mijn schoonmoeder. En ik denk ook/weet bijna wel zeker dat onze bruiloft niet is gegaan zoals zij in haar hoofd had. Ze heeft ook op eigen houtje mensen gevraagd die wij niet hadden gevraagd omdat ze vond dat dat zo hoorde.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ikigai schreef:
30-09-2018 15:46
Zij heeft niks betaald hoor. Ze is trouwens wel meegegaan met het kopen van het trouwpak van haar zoon. Waarom is dat niet voldoende? Mijn vader is trouwens niet gevraagd om mee te gaan om dat pak te kopen, mijn schoonvader ook niet, zij waren daar niet boos over. Sterker nog: het is denk ik niet in hun hoofd opgekomen dat zij daar bij moesten zijn.

Waarom dringen schoonmoeders zich zo naar de voorgrond? Wat is dat toch? Alsof zij zelf het liefst de bruiloft willen organiseren? Ik snap daar werkelijk niks van.
Eens, het voelt niet fijn dat schoonmoeder dit een soort wil afdwingen.
Lucifer2018 schreef:
30-09-2018 15:47
Eens.

En wij zijn, om dat ge-bemoei ( en omdat we sowieso niets hebben met jurken en pakken en bruiloftenfeesten) en gedram van beiden kanten, dus ook niet 'echt' getrouwd.

Eens.

Daarom zijn wij met z'n tweeën 'stiekem' getrouwd.
Zo heb ik het ook gedaan: mijn moeder samen met mijn getuigen bij het uitzoeken en schoonmoeder mee bij het afpassen. Vond ze heel bijzonder om mee te maken. Ze voelde zich gelukkig niet gepasseerd omdat ze niet bij het uitzoeken was.
Ik heb mijn jurk trouwens alleen met mijn moeder uitgezocht. Daar heeft mijn schoonmoeder dan weer niet over geklaagd.
Lotus90 schreef:
30-09-2018 15:53
Eens, het voelt niet fijn dat schoonmoeder dit een soort wil afdwingen.
Afdwingen, zij vraagt of zij mee mag, maar dat is meteen termen als afdwingen.
Wat is er nog meer to dan alleen de trouwjurk kopen?
Lotus90 schreef:
30-09-2018 15:49
Schoonmoeder en schoonzusje zijn hartstikke lief, maar nogmaals: eigen moeder, zussen en beste vriendin toch echt nog veel liever. Mensen die je je hele leven al kent en de meest hechte band mee hebt, vind ik voor de hand liggender om mee te nemen.
Dat vond ik ook belangrijker, ik had ook geen zin in ongemakkelijk gedoe met schoonmoeder er bij. Ze mag nog zo lief zijn, het blijft een 'vreemde'.
...
TanteBedelia schreef:
30-09-2018 15:56
Afdwingen, zij vraagt of zij mee mag, maar dat is meteen termen als afdwingen.
Wat is er nog meer to dan alleen de trouwjurk kopen?
Nou, roepen dat je je gepasseerd voelt en dat het etiquette is dat je WEL mee mag, vind ik wel wat verder gaan dan vragen.
sleutelhuis schreef:
30-09-2018 15:48
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb de jurk met mijn ouders uitgezocht. Mijn (hele lieve) schoonmoeder is meegeweest naar de afpassessie vlak voor de bruiloft.
Zo heeft mijn man het ook gedaan. Eigen ouders met het pak uitzoeken. Mijn moeder extra mee bij het afwassen.
Vonden beide moeders super leuk.
Ja, het oorspronkelijke plan was schoonmoeder en schoonzusje meenemen naar een later pasmoment. Als de jurk dus al gekozen is. Maar dat is blijkbaar niet genoeg.
Waarom zo moeilijk doen? Dit hoort tochleuk te zijn? Waarom iemand zo belangrijk ( voor je man) buitensluiten? Wat vind je man ervan?
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 30-09-2018 16:01
1.50% gewijzigd
Susan schreef:
30-09-2018 15:57
Nou, roepen dat je je gepasseerd voelt en dat het etiquette is dat je WEL mee mag, vind ik wel wat verder gaan dan vragen.
Precies.
Ik ben alleen met mijn moeder gegaan. Lekker overzichtelijk. Ik vind die hele entourages die je bij Say yes to the dress ziet met dinnetjes, schoonzusjes en bruidsmeisjes altijd zo sneu.
gizzmo-returns schreef:
30-09-2018 15:58
Waarom zo moeilijk doen? Dit hoort tot leuk te zijn? Waarom iemand zo belangrijk ( voor je man) buitensluiten? Wat vind je man ervan?
Dit!!
Zo begint het gezeik al schoonloeder noemen ze het tegenwoordig.
gizzmo-returns schreef:
Waarom zo moeilijk doen? Dit hoort tot leuk te zijn? Waarom iemand zo belangrijk ( voor je man) buitensluiten? Wat vind je man ervan?
Eens.
Bij mij is alleen mijn moeder mee geweest.
Ook met passen nadat jurk vermaakt was.

Mijn ouders zijn met mijn man pak wezen uitzoeken.

Zijn ouders zijn en waren amper in beeld met de voorbereidingen, maar die zijn sowieso weinig betrokken in het leven van hun zoon.
gizzmo-returns schreef:
Antwoord op de tweede vraag: even de OP lezen. Daar staat het al. Antwoord op de derde vraag: aanstaande vindt uiteraard dat je als bruid zelf mag kiezen wie jij erbij wil hebben: degenen waar je je het meest vertrouwd en het prettigst bij voelt.
“RiRi” schreef:
30-09-2018 16:00
Zo begint het gezeik al schoonloeder noemen ze het tegenwoordig.
Precies, en later maar klagen dat schoonmoeder zo vervelend doet ...
Ik vind het leuk om een hele entourage van mensen waar ik van hou mee te nemen naar zoiets belangrijks in mijn leven het uitzoeken van een jurk.
Lotus90 schreef:
30-09-2018 16:02
Antwoord op de tweede vraag: even de OP lezen. Daar staat het al. Antwoord op de derde vraag: aanstaande vindt uiteraard dat je als bruid zelf mag kiezen wie jij erbij wil hebben: degenen waar je je het meest vertrouwd en het prettigst bij voelt.
Nou to je had net zo goed niet dit topic hoeven te openen..
Lotus90 schreef:
Antwoord op de derde vraag: aanstaande vindt uiteraard dat je als bruid zelf mag kiezen wie jij erbij wil hebben: degenen waar je je het meest vertrouwd en het prettigst bij voelt.

Ook als dat iemand kwetst waar hij veel van houdt?

Ik vind het altijd zo oneerlijk, dat moeders van de bruidegom blijkbaar minder belangrijk zijn bij een bruiloft dan moeders van de bruid.
Lotus90 schreef:
Ik zie geen antwoord. Zoals eerder gezegd als winkels eisen aan entourage gaat stellen ga je daar niet heen. Zeker als dat onvrede creëert. Niet klagen tzt als je bruiloft niet zo gezellig wordt.
gizzmo-returns schreef:
30-09-2018 16:03
Precies, en later maar klagen dat schoonmoeder zo vervelend doet ...
En schoonmoeder meteen buitenspel zetten en later klagen dat ze een loeder is.
Ikke, ikke, ikke. Enig emphatisch vermogen is er niet bij.
ik geef mn bek ook maar een douw
Natuurlijk moet je het zelf weten en is er geen foute keuze. Maar als ik redelijk goed met mijn schoonmoeder zou kunnen zou het mij echt niet uitmaken, iemand meer of minder op dat bankje, als ik haar er erg blij mee zou maken. Natuurlijk is het zeker geen recht, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat het voelt alsof ze er buiten valt; 'alle' andere vrouwen die een relatief grote rol spelen in jouw leven zijn er wel bij. En ook...het is uiteindelijk 'maar' het uitzoeken van een jurk... een bijzonder moment maar ook niet iets enorm privacygevoeligs of iets mega intiems ofzo. Maar natuurlijk staat iedereen daar anders in.

Ik vind het überhaupt gek dat sommigen hun schoonmoeder omschrijven als een 'vreemde'. Natuurlijk heb je het niet voor het uitkiezen, dat snap ik. Maar als je redelijk goed met je schoonouders kunt zijn ze toch uiteindelijk wel wat meer dan vreemden of kennissen? Helemaal wanneer je later aan kinderen begint lijkt me (even afschuwelijke schoonouders buiten beschouwing latend).

Als ik zelf schoonmoeder zou zijn zou ik me overigens never ever nooit opdringen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven