Competitie-angst

01-11-2025 23:06 868 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...

Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
BuzzieBee schreef:
06-11-2025 09:49
Absoluut mee eens. Maakt het niet makkelijker. Althans, voor mij zou het er niet makkelijker op worden. Omdat het gros van die mannen kinderen heeft en ik dus niets met kinderen (ook niet als ze reeds volwassen zijn) van doen wil hebben. Ik zou, als ik nu op zoek zou gaan, echt een man willen die kindvrij is. Dat wordt ook nog wel een dingetje. Maar goed, dat is niet aan de orde momenteel
Heb ik ook. Vooral omdat ik mannen niet vertrouw met hun ex. Ik heb twee keer mannen gedate met kinderen en elke keer gingen ze vreemd met hun ex.
BuzzieBee schreef:
06-11-2025 09:41
Kan dat wellicht te maken hebben met het feit dat je jezelf inmiddels bent gaan ontwikkelen en meer bent gaan kijken naar wat je vooral wel en niet wil. En daar misschien een klein beetje te ver in bent doorgeslagen waardoor je jezelf onbewust 'vastzet' in bepaalde kaders. Terwijl je daar vroeger wat voor Covid misschien wat losser in was.

Covid vind ik trouwens een mooi voorbeeld. Het was een klote tijd natuurlijk. Ik was dan destijds ook al samen met mijn huidige partner natuurlijk maar hoe we in een echte crisis zouden zijn wisten we niet. Voor Covid was mijn lief veel in het buitenland voor zijn werk en ineens zaten we bijna 2 jaar 24/7 op elkaars lip. Ik vond het achteraf heel fijn om te weten dat we dat samen konden. Kreeg ook andere waarden en normen. Om nu 2 jaar continu te praten e.d. over Joost mag weten wat, vond ik het ook prettig dat we samen gewoon stil konden zijn en we elkaar niet telkens hoefden te 'entertainen' met zware gesprekken oid. Kijk ook gewoon bij jezelf daarnaar. Stel nu dat jullie echt op alleen elkaar zijn aangewezen. Alleen elkaar konden zien. Welke eigenschappen verwacht je dan van een man.
Wat ik verwacht:
Betrouwbaar
Oplossingsgericht
Verbindend
Intellectueel gelijkwaardig
Zelfspot en humor
Schoon en kunnen koken
ItsMineru schreef:
06-11-2025 10:02
Wat ik verwacht:
Betrouwbaar
Oplossingsgericht
Verbindend
Intellectueel gelijkwaardig
Zelfspot en humor
Schoon en kunnen koken
Maar wat zegt dat nou? Wanneer ben je betrouwbaar? Intellectueel gelijkwaardig? Allemaal prachtige kreten, maar geef je zo'n man een asessment vooraf?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
hmm, oplossingsgericht vind ik dan weer niet samenhangen met intelligentie. Kijk, ik heb met moeite (uit desinteresse, want vond school nooit leuk) mijn HBO-tje gehaald met gemiddelde cijfers. Mijn lief was pas op zijn 28ste uitgestudeerd. Ik heb hem daarna pas leren kennen. Ik werkte destijds al jaren als zelfstandige, had een eigen huis en hij woonde nog op zijn studentenflatje als werkende volwassene.

Als wij thuis een probleem hebben (Ik neem even een recent voorbeeld want ik heb dozen vol met die voorbeelden) gaat dit in 90% van de gevallen als volgt:

De sifon van de kraan was stuk. Dikke scheur in. Nu heeft mijn lief, en ik ook twee linkerhanden. Dus kunnen we dat niet zelf. Ik heb dan al een prima loodgieter in huis die al bezig is met het aanbrengen van de nieuwe sifon terwijl mijn intelligente lief blijft hangen in het analyseren van het probleem en niet bezig is met de oplossing. Hij blijft steken in het 'hoe heeft het zo kunnen komen en hoe voorkomen we dat in het vervolg'. Best leuk hoor, maar ondertussen kan ik niets. Hij komt niet uit zichzelf tot 'actie' of 'praktijk' maar blijft in de theorie hangen. Zelfs nadat IK het probleem maar heb opgelost blijft hij uren online kijken of hij het toch niet zelf had kunnen doen of dat er toch niet een loodgieter was die beter was geweest. Hij heeft dus niets bijgedragen aan de oplossing en alleen maar met de analyse van het probleem. Iets wat bij mij dus niet in de weg staat. Er is een probleem in de praktijk en dat moet nu opgelost worden. begrijp je wat ik bedoel?

Het had zelfs in feite goedkoper geweest als ik een lager opgeleide partner had met twee rechterhanden die zelfstandig naar de gamma gaat, precies weet welke maat hij nodig heeft en welk gereedschap en spullen hij nodig heeft en het zelf even had gedaan natuurlijk. Dat had me EN geld gescheeld en een hoop frustratie nadien.
Kan die van mij koken? Jawel. Doet hij het graag? mwah. Hij kan alles koken. Maar ik vind dat mijn eten lekkerder is dus doe ik het gewoon liever zelf. Ik kan hem wel met gerust hart alleen laten als ik met mijn vriendin een weekje op vakantie gaat. Hij verhongert echt niet. En ik eet best wat hij kookt hoor. Alleen maak ik het gewoon lekkerder. Daarbij heeft hij ook nooit echt kook inspiratie. Maar dat hoeft dus geen punt te zijn. Zijn zicht op 'schoon' is ook anders dan dat van mij. Mijn lat ligt daar echt wel wat hoger. (zeg maar gerust dat ik een beetje een neuroot ben op schoon) Ik bedoel dan op het huis he. Kijk, als hij niet aan persoonlijke hygiëne deed had ik daar echt een enorm probleem mee. Maar dat lijkt me logisch dat we afknappen aan niet schoon zijn op zichzelf
Hexopbezemsteel schreef:
06-11-2025 10:06
Maar wat zegt dat nou? Wanneer ben je betrouwbaar? Intellectueel gelijkwaardig? Allemaal prachtige kreten, maar geef je zo'n man een asessment vooraf?
Ja dat kan ik hier wel posten maar dan krijg je een boekwerk. En nee, niet vooraf. De eerste paar dates kom je daar wel achter.
BuzzieBee schreef:
06-11-2025 10:18
Kan die van mij koken? Jawel. Doet hij het graag? mwah. Hij kan alles koken. Maar ik vind dat mijn eten lekkerder is dus doe ik het gewoon liever zelf. Ik kan hem wel met gerust hart alleen laten als ik met mijn vriendin een weekje op vakantie gaat. Hij verhongert echt niet. En ik eet best wat hij kookt hoor. Alleen maak ik het gewoon lekkerder. Daarbij heeft hij ook nooit echt kook inspiratie. Maar dat hoeft dus geen punt te zijn. Zijn zicht op 'schoon' is ook anders dan dat van mij. Mijn lat ligt daar echt wel wat hoger. (zeg maar gerust dat ik een beetje een neuroot ben op schoon) Ik bedoel dan op het huis he. Kijk, als hij niet aan persoonlijke hygiëne deed had ik daar echt een enorm probleem mee. Maar dat lijkt me logisch dat we afknappen aan niet schoon zijn op zichzelf
Mijn vader kan fantastisch koken, maakt schoon én voldoet aan wat ik zoek. Ik ben hiermee opgegroeid, dit is mijn baseline. Ik wil niet minder.
Hexopbezemsteel schreef:
06-11-2025 10:06
Maargoed, vooraf aan daten is bijv:
Dagelijks appen
Interesse tonen
Niet vergelijken net andere vrouwen
Niet gelijk seksueel
Een fatsoenlijke date opperen en regelen
Interessante gesprekken kunnen voeren
ItsMineru schreef:
06-11-2025 10:28
Mijn vader kan fantastisch koken, maakt schoon én voldoet aan wat ik zoek. Ik ben hiermee opgegroeid, dit is mijn baseline. Ik wil niet minder.

Met jouw eisenlijstje heb je twee opties.

Ofwel je blijft doorzoeken tot je oud en grijs bent (tip: schaf alvast een paar katten aan). En gaat je leven een andere invulling geven dan de zoektocht naar mr. right.

Of je legt de lat wat "lager" en legt je er bijvoorbeeld bij neer dat die leuke man een hekel heeft aan koken. En/of niet gelijk na de eerste date vaste verkering met jou wil.

Laat je rigide houding los. Of niet.
I am free, yes, I'm free, now I'm on my way...
ItsMineru schreef:
06-11-2025 10:26
Ja dat kan ik hier wel posten maar dan krijg je een boekwerk. En nee, niet vooraf. De eerste paar dates kom je daar wel achter.
Ik vind van niet. Immers dit is niet mijn eerste lange relatie (overigens natuurlijk wel veruit de langste relatie ooit). Maar als je dat al wist na een paar dates zouden niet meer relaties stuklopen dan standhouden. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat mijn ex een lul was, daar kwam ik pas na tijden achter toen hij zijn masker liet vallen. Iedereen heeft een masker op tijdens het daten. Je bent nooit 100% jezelf. Dat komt pas later. Soms zijn dat kleine dingetjes die gewoon menselijk zijn. (zet dat bord nou zelf eens in de vaatwasser die ONDER het aanrecht staat ipv dat je het op het aanrecht zet, oh jee, als hij poept stinkt zijn poep ook gewoon, ze laten gewoon ook winden (echt niet dat hij dat in het begin deed hoor). En soms zijn dat grote dingen en blijkt men gewoon niet de persoon te zijn waarmee je oud wil worden alles bij elkaar opgeteld. Niet betrouwbaar genoeg met geld, of te verkwistend, of gaat uiteindelijk na jaren vreemd. Dat zijn zaken die je niet al na een paar dates weet natuurlijk. Dat kan ook onmogelijk. Ik geef ook niet alles open en bloot in het begin van een relatie. Sterker nog, sommige dingen hou ik nog steeds voor mezelf. Hij heeft echt geen inlogcodes voor mijn bankrekeningen. Ze liggen in een afgesloten enveloppe voor als er iets met ons gebeurd. Daar ligt alles in. Wachtwoorden van de telefoons, Ipads, abonnementen, websites, bankrekeningen, levensverzekeringen, kortom alles wat nodig is in geval van nood. Maar nee, hij kan niet in mijn telefoon en ik ook niet in die van hem. Maar dat heb ik nog nooit nodig gehad ook en die behoefte hebben we ook niet. Zo wist ik ook echt niet de eerste paar jaar hoeveel vermogen hij nu precies bezat. Uiteraard weet ik dat nu wel. Ik wist natuurlijk wel dat het meer dan genoeg was, maar hoeveel het was en hoe hij dat beheert? Daar had ik echt geen notie van. Naarmate we ouder werden werd dat van belang.

En hij wist niets van mijn spaargeld. Inmiddels uiteraard wel, omdat hij nu eenmaal heel handig is met finance. Dus ik had mijn vermogen (wat deels mijn pensioen was) gewoon maar op de bank staan. Wat dus helemaal niet handig is want dat kost meer geld dan het oplevert. Dus samen met hem hebben we dat op een andere manier ingedeeld. Dus weet hij wat ik aan vermogen bezit en weet ik nu dat mijn geld nu voor zichzelf werkt. Maar voor we zover waren? We betaalden gewoon een vast bedrag aan de gezamenlijke rekening en wat we verder met ons geld deden was aan ons.
ItsMineru schreef:
06-11-2025 10:29
Maargoed, vooraf aan daten is bijv:
Dagelijks appen
Interesse tonen
Niet vergelijken net andere vrouwen
Niet gelijk seksueel
Een fatsoenlijke date opperen en regelen
Interessante gesprekken kunnen voeren
Je hebt het al over vooraf aan daten. Hoe lang duur 'vooraf' bij jou? Ik vind dat, als dat vooraf, lang duurt best tijdsverspilling. Liever zie en spreek ik iemand meteen en dan kan weet ik echt wel of er een tweede date of niet inzit. Daar hoef ik niet weken voor te appen. Zonde van de tijd lijkt mij. Via de app kunnen prachtige gesprekken ontstaan als er aan de andere kant iemand zit die chatgpt aan heeft staan. IRL gaat dat echt niet lukken. En dan weet ik meteen wat voor een vlees ik in de kuip heb.
ItsMineru schreef:
06-11-2025 10:28

En je had zo'n kutjeugd?
Fantasy schreef:
06-11-2025 10:33
Met jouw eisenlijstje heb je twee opties.

Ofwel je blijft doorzoeken tot je oud en grijs bent (tip: schaf alvast een paar katten aan). En gaat je leven een andere invulling geven dan de zoektocht naar mr. right.

Of je legt de lat wat "lager" en legt je er bijvoorbeeld bij neer dat die leuke man een hekel heeft aan koken. En/of niet gelijk na de eerste date vaste verkering met jou wil.

Laat je rigide houding los. Of niet.
Koken hoeft hij niet leuk te vinden slechts te kunnen, maar ik ga absoluut, never nooit meer,in competitie. Liever word ik opgegeten door mijn katten dan investeren in een man die vindt dat ik hem moet overtuigen. Of, zoals in een ander topic zegt dat hij me 85% leuk vindt. Een tweede date alleen met mij of niks. Ik ga NIET investeren in een man voor wie mijn waarde ter discussie staat.
BuzzieBee schreef:
06-11-2025 10:38
Ik vind van niet. Immers dit is niet mijn eerste lange relatie (overigens natuurlijk wel veruit de langste relatie ooit). Maar als je dat al wist na een paar dates zouden niet meer relaties stuklopen dan standhouden. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Dat mijn ex een lul was, daar kwam ik pas na tijden achter toen hij zijn masker liet vallen. Iedereen heeft een masker op tijdens het daten. Je bent nooit 100% jezelf. Dat komt pas later. Soms zijn dat kleine dingetjes die gewoon menselijk zijn. (zet dat bord nou zelf eens in de vaatwasser die ONDER het aanrecht staat ipv dat je het op het aanrecht zet, oh jee, als hij poept stinkt zijn poep ook gewoon, ze laten gewoon ook winden (echt niet dat hij dat in het begin deed hoor). En soms zijn dat grote dingen en blijkt men gewoon niet de persoon te zijn waarmee je oud wil worden alles bij elkaar opgeteld. Niet betrouwbaar genoeg met geld, of te verkwistend, of gaat uiteindelijk na jaren vreemd. Dat zijn zaken die je niet al na een paar dates weet natuurlijk. Dat kan ook onmogelijk. Ik geef ook niet alles open en bloot in het begin van een relatie. Sterker nog, sommige dingen hou ik nog steeds voor mezelf. Hij heeft echt geen inlogcodes voor mijn bankrekeningen. Ze liggen in een afgesloten enveloppe voor als er iets met ons gebeurd. Daar ligt alles in. Wachtwoorden van de telefoons, Ipads, abonnementen, websites, bankrekeningen, levensverzekeringen, kortom alles wat nodig is in geval van nood. Maar nee, hij kan niet in mijn telefoon en ik ook niet in die van hem. Maar dat heb ik nog nooit nodig gehad ook en die behoefte hebben we ook niet. Zo wist ik ook echt niet de eerste paar jaar hoeveel vermogen hij nu precies bezat. Uiteraard weet ik dat nu wel. Ik wist natuurlijk wel dat het meer dan genoeg was, maar hoeveel het was en hoe hij dat beheert? Daar had ik echt geen notie van. Naarmate we ouder werden werd dat van belang.

En hij wist niets van mijn spaargeld. Inmiddels uiteraard wel, omdat hij nu eenmaal heel handig is met finance. Dus ik had mijn vermogen (wat deels mijn pensioen was) gewoon maar op de bank staan. Wat dus helemaal niet handig is want dat kost meer geld dan het oplevert. Dus samen met hem hebben we dat op een andere manier ingedeeld. Dus weet hij wat ik aan vermogen bezit en weet ik nu dat mijn geld nu voor zichzelf werkt. Maar voor we zover waren? We betaalden gewoon een vast bedrag aan de gezamenlijke rekening en wat we verder met ons geld deden was aan ons.
Eens, maar nu ben ik hopelijk gemoeg geheeld om hem te dumpen bij een rode vlag. Een scheet laten? Vies maar normaal. Bij zijn ex slapen? Block.
Merys schreef:
06-11-2025 10:51
En je had zo'n kutjeugd?
Je jeugd bestaat uit meer dan alleen je ouders. En ook die sloegen weleens. Je kan verwachten van een partner dat hij de goede dingen heeft zonder te negeren wat je vader fout deed.
Zou het niet gewoon kunnen dat de mannen die jij wel leuk vindt en die ook aan jouw eisenlijstje voldoen gewoon zó leuk zijn dat ze echt keuze genoeg hebben? En jij dus eigenlijk gewoon niet interressant genoeg voor hen bent...
Dala schreef:
06-11-2025 11:05
Zou het niet gewoon kunnen dat de mannen die jij wel leuk vindt en die ook aan jouw eisenlijstje voldoen gewoon zó leuk zijn dat ze echt keuze genoeg hebben? En jij dus eigenlijk gewoon niet interressant genoeg voor hen bent...
Dat is letterlijk de premise van mijn topic. Dat de mannen die ik leuk vind alleen modellen willen.
ItsMineru schreef:
06-11-2025 11:08
Dat is letterlijk de premise van mijn topic. Dat de mannen die ik leuk vind alleen modellen willen.
Dan moet jij dus gaan looksmaxxen.
ItsMineru schreef:
06-11-2025 10:54
Koken hoeft hij niet leuk te vinden slechts te kunnen, maar ik ga absoluut, never nooit meer,in competitie. Liever word ik opgegeten door mijn katten dan investeren in een man die vindt dat ik hem moet overtuigen. Of, zoals in een ander topic zegt dat hij me 85% leuk vindt. Een tweede date alleen met mij of niks. Ik ga NIET investeren in een man voor wie mijn waarde ter discussie staat.

Prima, jouw keuze. Je gaat alleen blijven. Ik snap wel dat mannen niet verder willen daten met jou. Ik zou het er ook stikbenauwd van krijgen.
ItsMineru schreef:
Die mannen doen dus precies hetzelfde als jij.
ItsMineru schreef:
Dat zijn toch doorgaans niet de leukste mannen, die zo oppervlakkig zijn dat ze alleen modellen willen.

Uiterlijk en chemie speelt meestal wel enige rol bij de meeste mensen maar "alleen modellen willen" dat zijn toch vaak wel echt hele andere types dan de intellectueel die jij beschrijft.
ItsMineru schreef:

Dan date je dus boven je doelgroep. Daar zul jij wat aan moeten doen.
Fantasy schreef:
06-11-2025 11:16
En inderdaad dit. Een aantal mensen hebben al aangegeven om naar de opera te gaan en aldaar met mannen te spreken maar dat zijn dan "geen knappe mannen" die ze daar spreekt.

Nu vind ik echt niet dat je maar moet gaan daten met mensen met wie je nul chemie voelt maar misschien ontstaat er een vriendschap, wellicht leer je andere vrienden kennen bij wie je de klik en chemie wel voelt. Best wat relaties van mijn vriendinnen en vrienden zijn ontstaan op feestjes van wederzijde vrienden.
Inderdaad Dala. Ik heb het afgelopen jaar wat dates gehad en dat was altijd gezellig. Met één man heerlijk gewandeld langs de Donau, we hebben drie uur achter elkaar gekletst. Uiterlijk zijn wel niet elkaars type, maar we hadden veel raakvlakken. Inmiddels zien we elkaar vaker en hebben het dan altijd leuk. Er ontstaat zo langzamerhand een fijne vriendschap.

Had ik afgegaan op "mijn lijstje", dan had ik nooit met hem afgesproken. Maar ik sta open voor verschillende soorten mensen, het komt niet heel vaak voor dat ik zo weinig met iemand heb dat ik hem niet meer zou willen zien. En soms haakt de man zelf af na een date. Dat trek ik me niet persoonlijk aan. En komt die leuke man langs, dan is dat natuurlijk fijn. Maar gebeurt dat niet, geen probleem. Ik laat mijn eigenwaarde niet afhangen van het feit of ik al dan niet een relatie heb.

Ik ben dik, heb rimpels en psychische issues. Toch hoor ik vaak dat ik mooi ben omdat ik een mooie, open uitstraling heb.

Ergo, het is ook hoe je zelf zo'n date ingaat.
Fantasy schreef:
06-11-2025 11:16
Nee, want ik date niet omhoog. Ik wil gelijkwaardigheid. Zelfs een ielige zweterige man denkt Jutta te verdienen. Ik vind een gemiddeld verzorgd uiterlijk al goed.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven