Cultuurverschillen

21-09-2009 11:14 113 berichten
Heb je 'n kerel uit Libanon op 't oog, Kym?
Als iemand rookt vind ik niet vies, dus dat deel van de geur was niet zo erg, voor mij.

Tja, de ene dag rook hij wat frisser dan de andere. En voor de rest was alles zoooo leuk (in het begin) dat ik t geurtje voor lief nam.

Bekenden van mij ruiken soms ook een tijdje niet zo fris, dan vraag ik me ook af of die partner er geen last van heeft. Misschien ruik ik t sneller dan anderen, dat kan ook.

Mijn ex lag trouwens erg goed bij de vrouwen, kennelijk waren er meer die niet afknapten op t geurtje....
Ik had nog iets wat ik hier wilde vragen... hm, weet het even niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Zeg zeg zeg Moon!
quote:Moonlight82 schreef op 07 november 2009 @ 18:29:

Waar ik tegenaan liep... dat je soms niet weet hoe je culturele dingen moet opvatten. Of dat je niet weet of iets bij een cultuur hoort of bij de persoon.

Ex was bijv heel erg van t douchen, meestal 2 x per dag, soms vaker. Dat soort dingen, dan wist ik niet of dat typisch iets van hem was, of dat wassen heel erg in zijn cultuur zat.

En meer van dat soort dingen.

Ik neem aan dat het douchen een stom voorbeeld is en niet iets was waar je 'tegenaan liep'

Wat mij geholpen heeft daarin was kijken hoe andere stellen met elkaar omgaan, en vooral ook: kijken hoe kinderen met ouders omgaan. Bepaalde dingen in het Spaans vind ik in het Nederlands vrij bot klinken (geef me dit geef me dat, doe dit doe dat, alles gaat in gebiedende wijs terwijl ik van huis uit gewend ben te zeggen "zou je misschien zus of zo eventjes kunnen doen, alsjeblieft?"). Toen ik net in Midden Amerika zat vond ik dat best wel bot en onbeschoft. Maar toen bleek dat iedereen zo praat, ook kinderen tegen ouders (dat heeft me echt veel geholpen want meestal zijn de ouders dominant dus als een kind zoiets zegt is het zeker niet onbeschoft), viel het weer mee.

En verder veel afkijken.

Ik weet niet in welk jaargetijde jij in Zuid Spanje was maar afgelopen zomer waren er ook wel dagen dat ik me vijf keer op een dag douchte, trouwens
Hij douchte in de winter in Nederland ook twee keer per dag.

Nou, ik liep niet tegen het douchen aan Ik liep spreekwoordelijk aan tegen mijn eigen onbegrip over kleine dagelijkse dingetjes.

(de formulering blijft een beetje krom he...)

Maar... ik weet weer wat ik wilde vragen! Nu ik Margaretha2 zie

Hoe zit het nu met de siesta, tegenwoordig? Ik begreep dat weinig mensen nog daadwerkelijk gaan slapen tijdens de siesta, of ze doen soms even een powernap van een half uur (in steden tenminste).

Maar ik zie de Spanjaarden wel tot heel laat op straat, ook ouderen en kinderen.

Bij sommige mensen vraag ik me af: Wanneer slapen die?? Hebben Spanjaarden echt significant minder slaap nodig dan Nederlanders?

Een docent van mij ging rustig uit tot 4 uur, en stond dan om 9 uur weer voor de klas. Oogde redelijk fris. En niet één keer, maar gewoon de hele week.

Als ie in t weekend één nacht van 8 uur maakte, was ie voor de hele week weer bij, ongeveer

Wat is een normaal ritme? Ik weet nog dat de danslessen om 00.30 begonnen voor beginnersklassen, om 01.30 voor gevorderden.

En dan kom je in Nederland, begint het om 19.00 en word je geacht al gegeten te hebben
Ik heb me niet gestoord aan gebiedende wijs, bij mijn ex. Volgens mij formuleerde hij zijn vraagzinnen (Engels) ook wel correct. Hij sprak vloeiend Frans, denk dat hij van daaruit wel begrepen had hoe je een vraagzin formuleert, in andere talen dan Spaans.

(Mijn Frans is niet meer wat het geweest is, maar het is not-done om in t Frans gebiedende wijs te gebruiken voor een vraag of instructie, volgens mij)
Een tijd erug heb ik gelezen dat Spanjaarden het minst aantal uren van de EU slapen. Ikzelf slaap het liefst 9 uur per nacht en dat is echt niet cool ofzo, ik hoor mensen heeeeeeel regelmatig tegen elkaar opbieden: ik slaap maar zes uur per nacht, oh ik maar vijf uur.

Je kan bijna niet slapen want als je een eindje van huis werkt dan heb je je tijd nodig om te reizen, te eten, en weer terug te reizen. Als je niet naar huis gaat kan je natuurlijk al helemaal niet slapen, dan eet je ergens in de buurt ofzo met collega's (sommige mensen krijgen ook 'dieta' van die voedselbonnen zullen we maar zeggen die je bij bijna alle restaurants in kan leveren).

Wat veel mensen doen is op-af. Eén avond uit (kan ook eten, bios of whatever zijn), de andere niet. Ik denk niet dat Spanjaarden minder slaap nodig hebben dan Nederlanders, ik denk gewoon dat ze een grotere wissel op hun lijf trekken. Ergens eist dat z'n tol denk ik. Maar dat het vol te houden is geloof ik meteen, ik kan het zelf ook wel, maar voel me er niet zo lekker bij (tenminste, een weekje vind ik niet zo erg, maar standaard is niet fijn).

Ik hoor weleens dat kinderen overdag ook echt wel moe zijn en soms niet te genieten en dat er al best veel kleintjes met wallen op school lopen. Maar ik heb geen kinderen dus dat weet ik niet. Wat betreft bejaarden, die hebben wel minder slaap nodig (overal ter wereld dus ) op één of andere manier heeft dat lijf het gewoon niet meer nodig. Mijn Nederlandse bejaarde buurvrouw sliep maar een uurtje of vier, vijf per nacht. Wat dat betreft kan je dan maar beter in Spanje wonen

Gebiedende wijs: oye, dame eso un momento, haz eso, haz lo otro, escucha, dale, búscame esto, enzovoort enzovoort enzovoort. Niet alleen mijn vriend hoor, (die me rondcommandeert ) ook mijn bazen, en vrienden, etc. Omgekeerd vindt mijn vriend het raar als ik steeds 'dankje' zeg of als ik vraag 'kan ik effe dit pakken'. Voor mij is dat gewoon een beleefde manier van met elkaar omgaan, voor hem is het afstandelijk. Hij weet wel dat het in het Nederlands anders is en hij wil vaak het hele riedeltje doen. Dan geef ik hem iets en zeg ik, alsjeblieft. En zegt hij 'dankjewel' en dan gaat hij me verwachtingsvol aan zitten kijken tot ik zeg 'niks te danken' of 'graag gedaan'.
Oh, dat gezegd hebbende.... veel bedrijven houden tegenwoordig ook wel Europese tijden aan, dan wel 'intensief rooster' (van 7-15). Overheden, banken, internationale bedrijven, etc.
Oh en ik zag dat hier meer emigranten in Spanje mee hadden geschreven, ik vertel gewoon hoe ik het hier ervaar, maar Spanje is zó groot, ik weet niet of het overal zo is en misschien heeft een ander wel heel andere ervaringen. Ik merk nu al veel verschil tussen Madrid en mijn provinciestad waar ik nu woon. En ik hoor dat in Baskenland of Catalonië dingen toch wel anders (efficiënter) aangepakt worden dan hier in het Zuiden.
Leuk te lezen over die communicatieverschillen. Wat natuurlijk alles te maken heeft met normen en waarden, die nu eenmaal verschillen per land.

Ik zit eens te denken waar ik vooral tegenaan loop tijdens de communicatie met mijn vriend.. we spreken beide niet onze moedertaal met elkaar, dus dat maakt het al enigzins ingewikkeld. Maar gek genoeg kunnen we wel alle onderwerpen bespreekbaar maken die we willen.

Wat ik opvallend anders vind binnen zijn cultuur is het haantjesgedrag. Op zich weet ik dat van de Arabische mensen die ik ken in mijn land, maar waar het nu precies vandaan komt? Haantjesgedrag naar andere mannen, veel primitiever en minder subtiel dan hoe Nederlanders met elkaar omgaan. Probeert een ander met mij te dansen, dan lacht vriendlief even vriendelijk, maar gaat verspert vervolgens de weg door gewoon pal tussen mij en de ander in te gaan staan. Op die manier maken ze blijkbaar aan elkaar duidelijk wie bij wie hoort.

Ahum.
@Margaretha, bedankt voor je antwoord.

Lastig lijkt me dat, als je zelf 9 uur slaap nodig hebt.

Ex werkte in de horeca en had dus tijden van 13 tot 18 en van 21 tot laat. Die ging regelmatig tussen 18 en 21 heel even slapen. Maar die sliep ook zo makkelijk, ging liggen en was weg.

(Ik kan dat niet)

Heb soms ook het idee dat je in Nederland 'scherper' dient te zijn. Op t werk is het vaak snel, stress en kun je het gewoon niet veroorloven om met een duf hoofd aanwezig te zijn. In Spanje gaan sommige dingen net iets relaxter. En lijkt het meer geaccepteert als je met een kater verschijnt (wat ik meegemaakt heb dan)

Zag wel verschil tussen de grote stad en een kleiner gehucht. In dat gehucht was het echt uitgestorven tussen 14 en 17. In de stad blijft het druk, alleen zijn de winkels dicht.
Kym, dat is tenminste wel duidelijk.

Beter dan een Nederlander die gaat zitten mokken aan de bar terwijl je met een ander danst. En thuis verwijten maken
Klopt Moon, vind 't ook wel wat hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven