date heeft zwaar accent

21-03-2012 22:27 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

ik heb gisteren een gezellige date gehad met een jongen. Ik woon zelf in Brabant en hij woont in de Achterhoek bij Doetinchem. Het was echt een gezellige avond en we hebben 3 uur lang gekletst over vanalles. We hebben dan ook weer volgende week afgesproken voor een tweede date.

Hij is leuk genoeg dus om vaker te zien. Alleen het puntje is: hij heeft een zwaar Achterhoeks dialect. Ik vind het opzich niet erg (versta hem natuurlijk wel), maar ik vraag me af of ik dit niet vervelend ga vinden als hij in mijn woonplaats zal zijn. Ik merk dat ik toch een beetje negatief tegenover een accent/dialect sta. Meer omdat ik me dan afvraag wat anderen ervan denken... Mijn familie enz.

Wat zouden jullie hiervan vinden?
quote:yvonjaspers schreef op 22 maart 2012 @ 11:27:

Mijn lerares Noors (ik volg op dit moment een cursus) vertelde dat mensen zich bij haar wel afvroegen uit welke streek ze komt. Maar goed, zij spreekt dan ook wel erg goed Noors waarschijnlijk. Beter dan ik in ieder geval.

Nou, dat spreken is ook eigenlijk het probleem niet, wel het verstaan:

Ik: Høe køm ik hæt snælst bij de fjørd?

Noor: øiæ grblagghhh bøøøø ngng!
het is vreselijk, maar een topgozer zou ik er niet voor laten gaan. O ja, als je er langer naar luistert wen je eraan.

Boeien wat een ander denkt.
quote:yvonjaspers schreef op 22 maart 2012 @ 11:12:

[...]

Als je een beetje Noors spreekt kan het voor jou, als buitenlander ook juist handig zijn. Je kunt dat gewoon Noors met je eigen, Nederlandse, tongval spreken. Grote kans dat ze het aanzien voor een dialect wat ze niet zo goed kennen.

Zo hebben veel Amerikanen zich afgevraagd waar ik dan wel vandaan kwam. Ik spreek Engels met een (sterk) Nederlands accent, wat dus eigenlijk weer Amerikaans is maar bepaalde woorden spreek je uit, zoals je het op school leerde, Engels dus. Kennelijk lijkt dat alles bij elkaar enorm op het Bostons accent, gevolgd door Engels met Zweeds

Ondanks mijn accent geloofden mensen soms niet dat Engels/Amerikaans niet mijn moedertaal was, met als klapper "maar wat spreken ze in Nederland dan???"
Later is nu
quote:hans42 schreef op 22 maart 2012 @ 11:33:

Noor: øiæ grblagghhh bøøøø ngng!
Ik reageer op TO zonder reacties te hebben gelezen..

Ach, mijn vriend is getogen in Twente.

Die hep mie onmeunige tett'n jong!

Kan er wel om lachen Vooral omdat hij Marokkaans is en men daarom dat accent niet bij hem verwacht Ben er inmiddels wel aan gewend.
De eerste keer dat mijn vriend zijn mond open deed schrok ik ook een beetje van zijn Achterhoekse accent.

Nu woon ik zelf ook in de Achterhoek en ik hoor het niet eens meer!

Behalve als hij bij mijn familie en vrienden is dan wordt ik er weer aan herinnerd dat hij een ander accent heeft.
quote:hans42 schreef op 22 maart 2012 @ 11:33:

[...]

Nou, dat spreken is ook eigenlijk het probleem niet, wel het verstaan:

Noor: øiæ grblagghhh bøøøø ngng!Zo te 'horen' komt die harde g dan toch uit het Noorden en niet van de Romeinen Sorry SecondhandSuus
Later is nu
Iets heel moois voor alle Twentenaren en Achterhoekers onder ons, een stukje uit een interview met Willem Wilmink. Om nog even over na te denken...quote:t Plat he'k leerd op t skoolplein en op stroat. Biej oons in hoes wör Nederlaands sprokn, tenmeenstn, zooas Herman Finkers t oetdrukn, wiej dachn dat t Nederlaands was. Ik heur t oons moo nog zegn teagn mien breur: 'Hans, je moet zeggen zegn!'

Oonder mekaar deern ze mangs wa plat, miene oalders, veural as t emotioneel wör. Meer t Nederlaands vunn ze toch sociaal hoger. Doo mien vaar s biej zienn zwoager in Leidn was zear e: 'Wat proat de keender hier toch mooi.' t Leids kleenkt nog völ slimmer as t Tweants, meer joa, t lik meer op Hooghaarlemmerdieks.

Vrogger gung dat vaak zoo. t Idee da'j met Nederlaands völ wieder koomt is noe wa achterhaald. Ik veen t juust n groot veurdeel a'j as keend a tweetalig bint, dan kri'j meer geveul veur taal.
Herman Finkers heeft laatst een lezing gehouden (het was zijn dankwoord bij het ontvangen van een prijs geloof ik) waarin hij ook inging op accenten en dialecten. Het was een heel treffende tekst, ik zal eens zoeken of ik 'm nog kan vinden.
Enne... Willem Wilmink: (en dan kom ik niet eens uit 't Oost'n!)
Het was inderdaad een dankwoord, dat hij uitsprak bij het in ontvangst nemen van de Groenman-taalprijs.
Ha, gevonden! Twents, de wortel van alle talen, vanaf pagina 49.

(en vier op 'n rij!)
quote:yvonjaspers schreef op 22 maart 2012 @ 12:02:

Herman Finkers heeft laatst een lezing gehouden (het was zijn dankwoord bij het ontvangen van een prijs geloof ik) waarin hij ook inging op accenten en dialecten. Het was een heel treffende tekst, ik zal eens zoeken of ik 'm nog kan vinden.

Graag!

Mijn vriend de Rijnmonder mag zelf nog graag refereren aan de opmerking die Herman Finkers maakte in zijn laatste show "Na de Pauze' over het A(B)N als inderdaad jongste accent van Nederland.

Hij zei daar onder meer over het ABN dat het ook nog eens dubbelop was: in het Twents geldt 'één keend, twee keender' maar in het ABN wordt daar nóg een extra meervoudsvorm in de vorm van een extra -en aan toegevoegt: kinder-en.

Wjj provincialen vallen er nu eenmaal over dat we door de gemiddelde Randstedeling nog steeds als achterlijk en minder ontwikkeld worden weggezet. Ik kan dan ook erg genieten van dit soort relativerende humor.
Tia, ik heb een link geplaatst hoor (in mijn bericht voor het jouwe, dus misschien dat je het net gemist hebt?).
Dank voor de link Yvon! Heb genoten
quote:Tia.Dalma schreef op 22 maart 2012 @ 11:59:

Iets heel moois voor alle Twentenaren en Achterhoekers onder ons, een stukje uit een interview met Willem Wilmink. Om nog even over na te denken...

[...]

Fantastische tekst!
Waarom mag je ern Achterhoeks accent niet lelijk vinden als je Brabants praat en wel als je ABN praat? Die logica mis ik. Alsof er iets mis is met je waarneming als je een accent hebt. En ABN is ook maar een van de vele manieren van praten. Iedereen vindt sommige dingen mooi klinken en andere niet. Dat kan. Vaak ook een kwestie van wat je gewend bent te horen. Zo lang je er maar doorheen kunt kijken naar de persoon erachter. Ga je het vanzelf ook wel waarderen.
Een tekst met dezelfde strekking als die van Wilmink, maar dan vanuit Limburgers gezien: Stjomme Limburger, van Gé Reinders:

In Amerika ging iech zeile op unne rieke boot met rieke luuj

V'r hadde radar, v'r hadde cocktails v'r hadde cashew neutjes, v'r hadde

't good

Iech zaot gezellig te aajhore in 't Ingels met die luuj

V'r vore veur 't landj van de vrieheijd in det landj begint idderein

opnuuj

Opins vertelde de gastvrow det ze in Nederland waor gebaore

In de oorlog waor ze blieve steke en noe woonde ze daor al sinds die jaore

Ze ging plots Hollands kalle en werd e n'n Haarlemse kakmevrow

Iech veulde us allebeij ter plekke veranjere

Iech hob drie zinne Nederlands gekald en zach

If you don't mind I'd rather talk English now

Want iech werde opins unne sjtomme Limburger met mien zachte G

Iech werde zonne sjlappe zuiderling, sjlap wie kleffe kaaje thee

Iech vinj ut geveul neet good maar ut zit deep, heel deep in mien blood

Iech ging wied weg studere en iech had fietstasse van de Nieuwe Limburger

zoe hooj toen de krantj

Miene pap verfde dae naam weg, iech vroog pa waoromme, hea zag, ao niks

aon de handj

Miene vreundj vertrok naor Groninge hae deej daor Frans

Wie d'r truuk kwaom toen kalde 'r opins Amsterdams

Allemoal sjtom Limburgers bang veur zachte G

Van die sjlappe zuiderlinge sjlap wie kleffe kaaje thee

Iech vinj ut geveul neet good maar ut zit deep, heel deep in os blood

Iech heurde Felix Meurders op de radio Mesjtreechs kalle en iech kreeg

traone in mien aoge

Es of det moch, es of det good waas, es of veur koste daoge

Limburgers, met de zachte G, gewone zuiderlingen, is niks mis mee

Det geveul deej miech good, deep heel deep in mien blood...
quote:pyridine schreef op 22 maart 2012 @ 13:26:

En ABN is ook maar een van de vele manieren van praten. Iedereen vindt sommige dingen mooi klinken en andere niet. Dat kan.

War houdt het op? Mensen die dit soort dingen zeiden, waren ook voor relativisme mbt spelling. Dus dat je ook d/t-fouten mocht maken, alles zolang mensen maar begrepen waar het over ging.

Deze zogenaamd tolerante, maar in feite cultuur-vijandige houding leidt via het einde van de beschaving naar de hel.
Martin, taal is geen statisch ding. Taal is een proces wat altijd in beweging is. Er is geen goed of fout, daarom valt het ook niet te vatten in regeltjes. Zo werkt het nu eenmaal niet. Dat heeft niets met cultuurvijandigheid te maken. Cultuur van een land/taal zit veel meer in uitdrukkingen, stijlfiguren, literatuur. Niet in of iets met een d of een t geschreven wordt. Vijftig jaar geleden schreef men heel anders dan nu, moet jij dan ook terug naar die schrijfwijze? Lijkt me niet. Elke tijd zijn eigen ding. Het valt me op dat jij voor een groot denker die je vaak impliceert te zijn, een heel eng denkraam hebt bomvol vooroordelen.
quote:martin81 schreef op 22 maart 2012 @ 13:37:

[...]

Deze zogenaamd tolerante, maar in feite cultuur-vijandige houding leidt via het einde van de beschaving naar de hel.Dus in landen als Noorwegen waar niet alleen de uitspraak, maar ook de grammatica, woordvoorraad en spelling (binnnen grenzen) voor iedereen verschillend is ligt de beschaving met 4 pootjes de lucht in? De hel van het Noorden?
quote:martin81 schreef op 22 maart 2012 @ 13:37:

War houdt het op? War? Ik snap niet dat jij iets durft te zeggen over foutieve spelling…
quote:Pelikaan schreef op 22 maart 2012 @ 13:42:

Martin, taal is geen statisch ding.Dat is juist het mooie aan taal. Het verandert, past zich aan aan de gebruikers. Wie weet spreken we over 100 jaar geen Nederlands meer hier. Of een variant doorspekt met Engels. Je weet het niet.
Ik vind Yvon leuk en informatief posten, dat in tegenstelling tot jou.

Wanneer donder jij op van dit forum waar je niets nuttigs aan heb toe te voegen?
quote:helene31 schreef op 22 maart 2012 @ 14:12:

[...]

Dat is juist het mooie aan taal. Het verandert, past zich aan aan de gebruikers. Wie weet spreken we over 100 jaar geen Nederlands meer hier. Of een variant doorspekt met Engels. Je weet het niet.Juist!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven