date heeft zwaar accent

21-03-2012 22:27 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lezers,

ik heb gisteren een gezellige date gehad met een jongen. Ik woon zelf in Brabant en hij woont in de Achterhoek bij Doetinchem. Het was echt een gezellige avond en we hebben 3 uur lang gekletst over vanalles. We hebben dan ook weer volgende week afgesproken voor een tweede date.

Hij is leuk genoeg dus om vaker te zien. Alleen het puntje is: hij heeft een zwaar Achterhoeks dialect. Ik vind het opzich niet erg (versta hem natuurlijk wel), maar ik vraag me af of ik dit niet vervelend ga vinden als hij in mijn woonplaats zal zijn. Ik merk dat ik toch een beetje negatief tegenover een accent/dialect sta. Meer omdat ik me dan afvraag wat anderen ervan denken... Mijn familie enz.

Wat zouden jullie hiervan vinden?
quote:martin81 schreef op 22 maart 2012 @ 10:23:

[...]

Ja, op die manier heb je een mooie niet-falsificeerbare theorie. ABN is eigenlijk ook een accent / dialect.... Pfff...

ABN bestaat niet. Wat wij ABN noemen is volgens mij een Gooisch accent.

Een dialect is iets anders.
quote:_lupine_ schreef op 22 maart 2012 @ 10:29:

Martin heeft er wel gelijk in laagopgeleide mensen over het algemeen meer met een accent praten. Mannen trouwens ook.Dier ervaring heb ik helemaal niet.

Martin heeft er wel gelijk in laagopgeleide mensen over het algemeen meer met een accent praten. Mannen trouwens ook.

Zal ik er eens een theorie tegaan gooien?

Mannen en laagopgeleide mensen beseffen dat ze geen ei meer in hun reet hebben, en blijven gewoon lekker zichzelf!

Die verloochenen hun achtergrond niet...

Mooie theorie, niet?
quote:leentjedb schreef op 22 maart 2012 @ 10:27:

Valt me van een zelfbenoemd intellectueel dan weer tegen, dat je dat er niet uithaalt...Ik denk, ik vul je post even aan. Je was een woord vergeten.
quote:Maja82 schreef op 22 maart 2012 @ 10:37:

[...]

Marin bedoelt het wat minder subtiel. Dat mensen met een accent niet hoog opgeleid kunnen zijn.Nee, natuurlijk bedoelde ik dat niet. Ik heb het over het bestaan van een correlatie. Hetzelfde gold trouwens voor mijn Wet van Martin.
quote:Chantilly21 schreef op 22 maart 2012 @ 10:37:

Oh en nog even terugkomen op maatschappelijk succes met of zonder accent..

Mijn vriend werkt in Twente bij een groot bouwbedrijf, met meerdere vestigingen door heel Nederland. De eigenaar ( heeft het bedrijf met zijn vader opgezet) is zo Twents als maar zijn kan, praat plat, klinkt echt als een boer af en toe, maar deze meneer heeft miljoenen. Leuke auto's voor de deur, een aantal vakantiehuizen, maar wel een Tukker in hart en nieren. En zeer succesvol, zowel op financieel vlak als op maatschappelijk vlak ( zet zich in voor de minder bedeelde inwoners van zijn woonplaats). Hij kan zichzelf en zijn bedirjf erg goed verkopen, zelfs met dat zware accent en dat door heel Nederland. Ik wou dat ik zo succesvol was in wat ik deed! Met of zonder accent-;).

Dat is "lowgisch" (om met de zeer onsuccesvolle Johan Cruijff te spreken).

Martin staat bekend hier om zijn provocerend gepost om de aandacht te trekken en daarom heb ik hem onder de negeerknop.

Natuurlijk heeft een evt accent of afkomst niets te maken met een evt. maatschappelijk succes.

Martin weet dat net zo goed als wij allemaal. Maar hij vindt het gewooon leuk om tegendraads te zijn.

Martin heeft er wel gelijk in laagopgeleide mensen over het algemeen meer met een accent praten. Mannen trouwens ook.

Ik beredeneer dan dat het in sommige beroepen (lees hoogopgeleid) noodzakelijker is dat je door mensen uit andere gebieden verstaan wordt en je dus min of meer gewongen wordt om je accent te onderdrukken.

De timmerman in deze streek kan met zijn personeel uit de streek bij de klanten in zijn streek gewoon blijven praten zoals hij thuis ook doet. Wordt ik hoogleraar, kinderarts, directeur van een groot bedrijf moet ik duidelijk verstaanbaar zijn voor velen, vaak ook uit andere delen van nederland. Mijn werkplaats ligt dan waarschijnlijk ook niet in de achterhoek en ik werkdan met mensen uit alle streken. Ik zou dan dus wel meer mijn best doen het accent te verminderen.

Dan zou het opleidingsniveau dus niet bepaald zijn door het wel of niet hebben van een accent, maar zou het wel of niet hebben van het accent beïnvloed worden door de opleidings- / werkomgeving.
Ik zie voor mijn werk voornamelijk hoogopgeleide mensen (van starters tot senior executives) en die hebben stuk voor stuk een accent.
Er zijn veel miljoenenbedrijven in Nederland waar de top juist met een accent spreekt.
quote:martin81 schreef op 22 maart 2012 @ 00:22:

Ik zat laatst naast twee Tukkers in het vliegveld, die waren gewoon niet te verstaan.

Dat is volgens mij het verschil tussen dialect en met accent spreken. En dat zie ik hier vaak door elkaar gehaald worden.

Samen spreken ze dialect, dat nogal afwijkt van het standaard Nederlands. Als ze tegen jou Nederlands spreken, dan spreken ze dat met een Tukkers accent.
Later is nu
quote:missverrektekoekwaus schreef op 22 maart 2012 @ 10:44:

Er zijn veel miljoenenbedrijven in Nederland waar de top juist met een accent spreekt.Die ervaring heb ik ook.
Ik kan wel meer zware accenten niet verstaan. Hoeft geen dialect te zijn, maar snel spreken in combinatie met een flink accent kan ook lastig zijn!
quote:Bluebirds schreef op 22 maart 2012 @ 10:42:

Ik beredeneer dan dat het in sommige beroepen (lees hoogopgeleid) noodzakelijker is dat je door mensen uit andere gebieden verstaan wordt en je dus min of meer gewongen wordt om je accent te onderdrukken. [...]

Ik kom voor mijn werk veel in Noorwegen, en daar spreekt iedereen zijn eigen dialect, ook ministers en zelfs de koninklijke familie (Mette-Marit spreekt Kristiansands)

Voor mij, buitenlander, is dat soms lastig, maar zelf hebben ze er helemaal geen last van. Noren zijn trots op hun dialect en zouden raar opkijken van de manier waarop veel mensen in deze discussie tegen streektaal aankijken.

Bluebirds verstaanbaarheidsargument gaat dus niet op.
De Nederlandse samenleving is multi-cultureel. We hebben een aantal buitenlandse artsen en hoogleraren die geen accentloos nederlands spreken en een belangrijke bijdrage aan de samenleving leveren. Maar er is ook een groot aantal werknemers in Nederland die in een zogenaamd lagere sociale klassen een zeer te waarderen bijdrage leveren en niet geheel accentloos spreken.

Iedereen is op zijn manier waardevol, accentloos of niet.

Liever een "taalgebrek" dan een mentaliteits- of sociaal-emotioneel gebrek (hoogmoedswaanzin bijv) waardoor je niet geleerd hebt respectvol te communiceren met anderen.
quote:hans42 schreef op 22 maart 2012 @ 10:51:

[...]

Ik kom voor mijn werk veel in Noorwegen, en daar spreekt iedereen zijn eigen dialect, ook ministers en zelfs de koninklijke familie (Mette-Marit spreekt Kristiansands)

Voor mij, buitenlander, is dat soms lastig, maar zelf hebben ze er helemaal geen last van. Noren zijn trots op hun dialect en zouden raar opkijken van de manier waarop veel mensen in deze discussie tegen streektaal aankijken.

Bluebirds verstaanbaarheidsargument gaat dus niet op.Eh, het was niet bedoeld als aangenomen waarheid he? Het was een gedachtengang waarvan ik nog steeds denk dat die voor een deel best opgaat. En dan heb ik het over zorgen dat je verstaanbaar bent voor de mensen waar je mee werkt, niet over het compleet wegpoetsen van elk spoortje van je accent. Naar mezelf kijkend: ben ik bij familie elders in het land, probeer ik duidelijker te articuleren en let ik meer op het letters inslikken aan het eind van woorden. Ben ik met mensen die hetzelfde dialect hebben, let ik daar niet zo op.
quote:martin81 schreef op 22 maart 2012 @ 09:50:

[...]

Waarom in Godsnaam? Wat is de logica achter dit vermoeden?Jij maakt van al jouw vermoedens een theorie of zelfs een wet. Waarom zou iemand anders dat neit doen?
Later is nu
En Martin, ik zie dat je in een quote "in Godsnaam" spreekt.

Dan moet je sowieso alle talen en de daarbij behorende accenten verstaan. Ook Twents in de trein
quote:martin81 schreef op 22 maart 2012 @ 10:41:

[...]

Nee, natuurlijk bedoelde ik dat niet. Ik heb het over het bestaan van een correlatie. Hetzelfde gold trouwens voor mijn Wet van Martin.

Misschien bedoelde je dat niet maar je zei het wel. Net als dat je in je eerste posts hier op het forum alles lager opgeleid dan HBO en eigenlijk HBO'ers ook voor minderwaardig uitmaakte.

Bah
quote:secondhandsuus schreef op 22 maart 2012 @ 10:36:

[...]

Nou, er was een klein dorpje dat altijd weerstand bleef bieden...

Ik we-he-he-he-et het ook niet me-he-he-he-er...

En het klonk nog wel zo leuk... Niet?

Wacht, ik gooi er een andere theorie tegenaan...

De romeinen kwamen naar de lage landen en toen bouwden ze allerlei forten en kampementen in het zuiden, omdat het zo mooi was daar. Maar ze kwamen met hun wagens en zo niet door de pratsj en toen zijn ze te voet verder gegaan naar het noorden. Daar hebben ze aan enkelen noordelingen gerammeld en toen hebben de romeinen gezegd

Vanaf nu Gaat Ge met de harde G spreken! En anders zwaait er wat! En verteld het voort!

En zo is het gegaan, en niet anders... Zo, en dusssssIk kan me helemaal vinden in jouw theorie. Zo moet het gegaan zijn! Hij is minstens zo goed als de meeste theorieën die Martin hier neerplempt, dusu waarom zou die van jou niet kloppen, toch? Laat ze maar eens bewijzen dat het anders was!
Later is nu
Wacht even, het Gooische accent is toch niet ABN? Volgens mij is dat echt officieel een accent :P

Verder staat er op wiki dit:

Een wijdverspreide gedachte is dat het Nederlands dat in Haarlem gesproken wordt het dichtst bij het Standaardnederlands ligt.[9] Uit onderzoek van dialectoloog Harrie Scholtmeijer van het Meertens Instituut is echter gebleken dat Drontense jongeren het meest accentloze Nederlands spreken.[10]

Dus als je wil weten hoe ABN klink, ff langs Dronten gaan.

Verder denk ik overigens wel, dat mensen die alleen een dialect kunnen spreken en geen AN, lager opgeleid zijn dan mensen die beide spreken (al dan niet met accent) of alleen AN.

Verder ken ik, afgezien van de mensen op tv, alleen mensen die met een (klein) accent praten. Maar ja, mensen uit Dronten ken ik dan weer niet.
quote:hans42 schreef op 22 maart 2012 @ 10:51:

Voor mij, buitenlander, is dat soms lastig, maar zelf hebben ze er helemaal geen last van. Als je een beetje Noors spreekt kan het voor jou, als buitenlander ook juist handig zijn. Je kunt dat gewoon Noors met je eigen, Nederlandse, tongval spreken. Grote kans dat ze het aanzien voor een dialect wat ze niet zo goed kennen.
quote:yvonjaspers schreef op 22 maart 2012 @ 11:12:

[...]

Als je een beetje Noors spreekt kan het voor jou, als buitenlander ook juist handig zijn. Je kunt dat gewoon Noors met je eigen, Nederlandse, tongval spreken. Grote kans dat ze het aanzien voor een dialect wat ze niet zo goed kennen.
quote:Missprincesa schreef op 22 maart 2012 @ 11:12:

Wacht even, het Gooische accent is toch niet ABN? Volgens mij is dat echt officieel een accent :P

Sjah, ik ben een Brabo, klinkt voor mij hetzelfde haha.
quote:yvonjaspers schreef op 22 maart 2012 @ 11:12:

[...]

Je kunt dat gewoon Noors met je eigen, Nederlandse, tongval spreken. Grote kans dat ze het aanzien voor een dialect wat ze niet zo goed kennen. Weinig kans - het herkennen van dialekten staat er zelfs op het leerplan voor middelbare scholieren. Bovendien, sinds Kees Verkerk herkent elke Noor het accent van een Nederlander al op kilometers afstand (net zoals Duitsers dat kunnen sinds Rudi Carell)
Mijn lerares Noors (ik volg op dit moment een cursus) vertelde dat mensen zich bij haar wel afvroegen uit welke streek ze komt. Maar goed, zij spreekt dan ook wel erg goed Noors waarschijnlijk. Beter dan ik in ieder geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven