Daten met een Rotterdamse?
maandag 19 augustus 2019 om 12:29
Ik ben een man van eind 30, en had via Tinder een leuke match opgedaan. Knappe vrouw, intelligent, hoog opgeleid en leuke interessegebieden. Alleen (de titel van het topic zegt het al): ze is Rotterdamse, terwijl ik zelf uit Amsterdam kom.
Onze eerste date verliep heel goed. Ze had wel een beetje een Rotterdams accent, wat ik echt afschuwelijk vind, maar verder had ze zeker een stijlvolle uitstraling, dus het stoorde me niet al te veel.
Maar op een gegeven moment begon ze, voor mijn gevoel compleet 'out of nowhere', over dat vorig seizoen Van Persie daar nog speelde en dat Feyenoord dus beter was dan Ajax. Nou, iedereen die het voetbal een beetje volgt weet dat Ajax vorig seizoen (maar eigenlijk de laatste veertig jaar) lichtjaren voorloopt op Feyenoord, maar ik voelde zelf totaal niet de drang om daar over te beginnen. Maar zij dus wel, terwijl we het in onze chats nog nooit over voetbal hadden gehad.
Twee jaar geleden had ik een bruiloft, waarbij de trouwambtenaar ook de behoefte voelde om 'per ongeluk' een Feyenoord-vaantje uit zijn speechpaparassen te laten vallen, omdat de bruidegom voor 020 was. Het valt me op dat dit soort infantiele acties negen van de tien keer uit Rotterdamse hoek komen en dat ze daar een complete obsessie lijken te hebben met alles wat uit de hoofdstad komt. Een soort minderwaardigheidscomplex ook.
Ik ben door dit (op zich) kleine incidentje een beetje gaan twijfelen over onze match. Net zoals relaties tussen mensen met uiteenlopende etnische achtergronden een minder grote slagingskans hebben, geldt dat misschien/waarschijnlijk ook voor mensen uit verschillende culturen binnen Nederland. Ik ben zelf heel filosofisch en poëtisch /cultureel ingesteld, een typische exponent van onze hoofdstad dus, en ik kan me voorstellen dat dat slecht matcht met de typische Rotterdamse 'nuchterheid' (lees: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg).
Zijn er forummers uit Amsterdam of Rotterdam die een relatie of vriendschap hebben gehad met iemand uit de andere stad? En merkte je het cultuurverschil in de relatie?
Onze eerste date verliep heel goed. Ze had wel een beetje een Rotterdams accent, wat ik echt afschuwelijk vind, maar verder had ze zeker een stijlvolle uitstraling, dus het stoorde me niet al te veel.
Maar op een gegeven moment begon ze, voor mijn gevoel compleet 'out of nowhere', over dat vorig seizoen Van Persie daar nog speelde en dat Feyenoord dus beter was dan Ajax. Nou, iedereen die het voetbal een beetje volgt weet dat Ajax vorig seizoen (maar eigenlijk de laatste veertig jaar) lichtjaren voorloopt op Feyenoord, maar ik voelde zelf totaal niet de drang om daar over te beginnen. Maar zij dus wel, terwijl we het in onze chats nog nooit over voetbal hadden gehad.
Twee jaar geleden had ik een bruiloft, waarbij de trouwambtenaar ook de behoefte voelde om 'per ongeluk' een Feyenoord-vaantje uit zijn speechpaparassen te laten vallen, omdat de bruidegom voor 020 was. Het valt me op dat dit soort infantiele acties negen van de tien keer uit Rotterdamse hoek komen en dat ze daar een complete obsessie lijken te hebben met alles wat uit de hoofdstad komt. Een soort minderwaardigheidscomplex ook.
Ik ben door dit (op zich) kleine incidentje een beetje gaan twijfelen over onze match. Net zoals relaties tussen mensen met uiteenlopende etnische achtergronden een minder grote slagingskans hebben, geldt dat misschien/waarschijnlijk ook voor mensen uit verschillende culturen binnen Nederland. Ik ben zelf heel filosofisch en poëtisch /cultureel ingesteld, een typische exponent van onze hoofdstad dus, en ik kan me voorstellen dat dat slecht matcht met de typische Rotterdamse 'nuchterheid' (lees: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg).
Zijn er forummers uit Amsterdam of Rotterdam die een relatie of vriendschap hebben gehad met iemand uit de andere stad? En merkte je het cultuurverschil in de relatie?
maandag 19 augustus 2019 om 18:38
‘Nomen est omen’
Zei ik dat nou echt?!?! Je zou haast denken dat er heuse filosofen en denkers uit Rotterdam komen...
Oh wacht! Dat is ook zo!
maandag 19 augustus 2019 om 18:43
Zazamaenade schreef: ↑19-08-2019 17:40Dat experiment was in de Stanford Prison. Onze Orpheus probeert er een interessante draai aan te geven door het 'die Zimbardo-experimenten' te noemen.
Klok en klepel dingetje lijkt me zo. Die Amsterdammers kunnen wel hoog van de toren blazen, maar laat ze ook maar eens met een hoge toren komen en wat constructiefs neerzetten...
Nou???
maandag 19 augustus 2019 om 18:57
Geeft niet. Houd je van voetbal?Klingklokje schreef: ↑19-08-2019 18:34Hmmmm ik ben Amsterdamse, en jij kunt echt als een lot uit de loterij. Ben helaas niet erg cultureel en filosofisch ingesteld, jammer zeg.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 19 augustus 2019 om 19:02
Roffatientje schreef: ↑19-08-2019 18:38‘Nomen est omen’
Zei ik dat nou echt?!?! Je zou haast denken dat er heuse filosofen en denkers uit Rotterdam komen...
Oh wacht! Dat is ook zo!
Ben je nou aan het flirten met Orpheus
nounou
maandag 19 augustus 2019 om 19:21
Dat overgedreven gedoe met voetbal altijdWageningen1985 schreef: ↑19-08-2019 16:51Nou heel veel mensen willen de naam Ajax geen eens uitspreken, zo erg is het wel hoor.
maandag 19 augustus 2019 om 19:23
Wat een vooroordelen, niet eens in de láátste plaats door TO.
Ik zou me als ik jou was dan ook vooral afvragen of je zin hebt om met iemand te daten die blijkbaar een aanzienlijk deel van haar identiteit ontleent aan de stad waar ze woont - en niet wélke stad dat moge zijn, dat doe je zelf namelijk (ook).
Ik zou me als ik jou was dan ook vooral afvragen of je zin hebt om met iemand te daten die blijkbaar een aanzienlijk deel van haar identiteit ontleent aan de stad waar ze woont - en niet wélke stad dat moge zijn, dat doe je zelf namelijk (ook).
maandag 19 augustus 2019 om 19:25
maandag 19 augustus 2019 om 19:37
Bijna goed! Het is SchubbekutteveenMarnamai schreef: ↑19-08-2019 19:25Geen 6 pagina's gelezen ...
Maar why oh why ga je daten met een Rotterdamse als je een hekel hebt aan Rotterdammers?
Behalve dan om ooit een keer te ontsnappen aan de behekste Amsterdamse woonmarkt dan.
Ga lekker daten met iemand uit Den Helder of Schuttekrabbeveen.
maandag 19 augustus 2019 om 19:38
Hahahahaha!
Maar simpel antwoord: nee
maandag 19 augustus 2019 om 19:41
Het is dat ik al getrouwd ben -met iemand die waarschijnlijk afgelopen zondag ongeveer naast je zat-, maar anders zou ik het wel weten!
maandag 19 augustus 2019 om 20:20
Ik neem toch aan dat je in De Kuip zat op zondag?!?Westerpaviljoen schreef: ↑19-08-2019 20:00Ongeveer naast me zat???????????????????????????????????????????????
maandag 19 augustus 2019 om 20:25
Weet jij dan welk vak?
maandag 19 augustus 2019 om 20:40
Dat heb je al een keer geschreven hier he
maandag 19 augustus 2019 om 20:47
maandag 19 augustus 2019 om 21:35
Is TO een geboren Amsterdammer?
Rotterdamse hier maar ik woon tegenwoordig in de provincie.
Met een echte Amsterdammer kan ik het vaak best vinden. Helaas zijn er ook vele Amsterdam-adepten die van oorsprong uit de provincie komen, die gedragen zich meestal wanstaltig intolerant tegenover alles wat niet uit 'de stad' komt dus daar heb ik niets mee.
Qua accenten tja ik hou echt niet van plat Amsterdams en zij ook niet van mijn tongval maar ach dat is toch niet het einde van de wereld.
Echter, de Rotterdammers vinden zichzelf wel een beetje de underdog. Dat matcht idd vaak niet met Noord-Hollandse mentaliteit van het 'zich overschreeuwen' noem ik het maar even.
Overigens ik vind de algehele tendens hier qua reacties nogal overdreven, zo verschrikkelijk is het toch allemaal niet wat TO zegt. Ik vind ook dat je als vrouw tegen een man niet over voetbal moet beginnen en al helemaal Ajax-Feyenoord is natuurlijk vragen om problemen op een date.
Met een echte Amsterdammer kan ik het vaak best vinden. Helaas zijn er ook vele Amsterdam-adepten die van oorsprong uit de provincie komen, die gedragen zich meestal wanstaltig intolerant tegenover alles wat niet uit 'de stad' komt dus daar heb ik niets mee.
Qua accenten tja ik hou echt niet van plat Amsterdams en zij ook niet van mijn tongval maar ach dat is toch niet het einde van de wereld.
Echter, de Rotterdammers vinden zichzelf wel een beetje de underdog. Dat matcht idd vaak niet met Noord-Hollandse mentaliteit van het 'zich overschreeuwen' noem ik het maar even.
Overigens ik vind de algehele tendens hier qua reacties nogal overdreven, zo verschrikkelijk is het toch allemaal niet wat TO zegt. Ik vind ook dat je als vrouw tegen een man niet over voetbal moet beginnen en al helemaal Ajax-Feyenoord is natuurlijk vragen om problemen op een date.
maandag 19 augustus 2019 om 22:51
Ik ben ook Rotterdamse en voel me echt geen underdog. Rotterdam is een hippe stad geworden en straalt dat ook uit.Avage schreef: ↑19-08-2019 21:35Is TO een geboren Amsterdammer?
Om dat Ajax-Feyenoord moet ik lachen, het zal me een zorg zijn.
Maar ik vind het echt veel te ver gaan om, zoals TO, de kwestie Ajax- vs Feyenoord-fans te vergelijken met een verschil in ethnische achtergrond!
Waar haalt hij de onzin vandaan!
maandag 19 augustus 2019 om 23:11
ik ben Amsterdamse en heb een tyfuspestpleuristakkenhekel aan voetbal. Scharrel komt uit Rotterdam en ziet het verschil niet tussen een voetbal en een vaste wastafel. Voor de rest voel ik er niets van.
dinsdag 20 augustus 2019 om 08:11
echt niet?
veel steden in NL wel
Arnhem vs Nijmegen
Deventer vs Zwolle
etc
dinsdag 20 augustus 2019 om 08:34
Dit vind ik ook. Echt come on! Ook in Amsterdam wonen gewoon mensen. Laatst waren wij nog in de Watergraafsmeer, we waren wat aan het kletsen met een ander jong gezin, vragen ze in welke straat wonen jullie eigenlijk? Het was nl wel gezellig. Dus wij zeggen dat we op familiebezoek zijn en zelf in Rotterdam wonenamarna schreef: ↑19-08-2019 22:51Ik ben ook Rotterdamse en voel me echt geen underdog. Rotterdam is een hippe stad geworden en straalt dat ook uit.
Om dat Ajax-Feyenoord moet ik lachen, het zal me een zorg zijn.
Maar ik vind het echt veel te ver gaan om, zoals TO, de kwestie Ajax- vs Feyenoord-fans te vergelijken met een verschil in ethnische achtergrond!
Waar haalt hij de onzin vandaan!![]()
![]()
Was erg grappig! Maar goed.
En af en toe een klein speldenprikje over Fey-Aja dat moet geen kwaad kunnen, als je daar als door een wesp gestoken op reageert, dan ben je m.i. een té fanatieke hooli. En als ik érgens een hekel aan heb, dan is het wel aan zogenaamde ‘fans’ die niet meer kunnen nadenken zodra het over andere clubs gaat.