Daten met een Rotterdamse?

19-08-2019 12:29 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een man van eind 30, en had via Tinder een leuke match opgedaan. Knappe vrouw, intelligent, hoog opgeleid en leuke interessegebieden. Alleen (de titel van het topic zegt het al): ze is Rotterdamse, terwijl ik zelf uit Amsterdam kom.

Onze eerste date verliep heel goed. Ze had wel een beetje een Rotterdams accent, wat ik echt afschuwelijk vind, maar verder had ze zeker een stijlvolle uitstraling, dus het stoorde me niet al te veel.

Maar op een gegeven moment begon ze, voor mijn gevoel compleet 'out of nowhere', over dat vorig seizoen Van Persie daar nog speelde en dat Feyenoord dus beter was dan Ajax. Nou, iedereen die het voetbal een beetje volgt weet dat Ajax vorig seizoen (maar eigenlijk de laatste veertig jaar) lichtjaren voorloopt op Feyenoord, maar ik voelde zelf totaal niet de drang om daar over te beginnen. Maar zij dus wel, terwijl we het in onze chats nog nooit over voetbal hadden gehad.

Twee jaar geleden had ik een bruiloft, waarbij de trouwambtenaar ook de behoefte voelde om 'per ongeluk' een Feyenoord-vaantje uit zijn speechpaparassen te laten vallen, omdat de bruidegom voor 020 was. Het valt me op dat dit soort infantiele acties negen van de tien keer uit Rotterdamse hoek komen en dat ze daar een complete obsessie lijken te hebben met alles wat uit de hoofdstad komt. Een soort minderwaardigheidscomplex ook.

Ik ben door dit (op zich) kleine incidentje een beetje gaan twijfelen over onze match. Net zoals relaties tussen mensen met uiteenlopende etnische achtergronden een minder grote slagingskans hebben, geldt dat misschien/waarschijnlijk ook voor mensen uit verschillende culturen binnen Nederland. Ik ben zelf heel filosofisch en poëtisch /cultureel ingesteld, een typische exponent van onze hoofdstad dus, en ik kan me voorstellen dat dat slecht matcht met de typische Rotterdamse 'nuchterheid' (lees: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg).

Zijn er forummers uit Amsterdam of Rotterdam die een relatie of vriendschap hebben gehad met iemand uit de andere stad? En merkte je het cultuurverschil in de relatie?
lilalinda schreef:
20-08-2019 08:11
echt niet?
veel steden in NL wel
Arnhem vs Nijmegen
Deventer vs Zwolle

etc
Oh jawel hoor:
Mechelen vs Lier
Dendermonde vs Aalst
Antwerpen vs Leuven, Gent, ...
West-Vlaanderen vs de rest wegens hun (voor de rest dan) onbegrijpbare dialect.
huismeermin schreef:
20-08-2019 09:21
Echte Amsterdammers wonen in Purmerend en Almere. TO zal wel zo’n eerste generatie Amsterdammer zijn met een grote muil waar voornamelijk een zachte g uit komt.

Net als dat echte Rotterdammers tegenwoordig in Spijkenisse en Capelle wonen ;-D
Roffatientje schreef:
20-08-2019 13:30
Net als dat echte Rotterdammers tegenwoordig in Spijkenisse en Capelle wonen ;-D
En Barendrecht en Rhoon. Er zijn zelfs een aantal Rotterdammers geïnfiltreerd in Amsterdam.
huismeermin schreef:
Echte Amsterdammers wonen in Purmerend en Almere. TO zal wel zo’n eerste generatie Amsterdammer zijn met een grote muil waar voornamelijk een zachte g uit komt.
Nou inderdaad en als die Amsterdammers dan wel toevallig binnen de ring geboren zijn, moet dat altijd bij het eerste contact vermeld worden. Dat je wel weet dat ze een échte zijn en geen import.

Ik zie niks in de op staan: import.
huismeermin schreef:
TO zal wel zo’n eerste generatie Amsterdammer zijn met een grote muil waar voornamelijk een zachte g uit komt.
Je weet het niet bij TO. Misschien komt hij zelf uit Rotterdam en ageert hij tegen alle vrouwen uit Amsterdam. Of misschien komt hij uit Limburg en is de Rotterdamse eigenlijk de rest van Nederland.
Roffatientje schreef:
20-08-2019 08:34

En af en toe een klein speldenprikje over Fey-Aja dat moet geen kwaad kunnen, als je daar als door een wesp gestoken op reageert, dan ben je m.i. een té fanatieke hooli. En als ik érgens een hekel aan heb, dan is het wel aan zogenaamde ‘fans’ die niet meer kunnen nadenken zodra het over andere clubs gaat.
Huh? Heb ik gezegd dat ik fan ben of uberhaupt iets met voetbal heb?

Heb viel me op dat mijn date, out of nowhere, over Van Persie begon wat echt nergens op sloeg op dat moment.
amarna schreef:
19-08-2019 22:51

Maar ik vind het echt veel te ver gaan om, zoals TO, de kwestie Ajax- vs Feyenoord-fans te vergelijken met een verschil in ethnische achtergrond!
Waar haalt hij de onzin vandaan! |-) :biggrin:
Je leest niet erg goed.

Het culturele verschil waar ik het over heb, heeft an sich niets met voetbal te maken. Wel met een minderwaardigheidscomplex en een rivaliteit, waardoor dates kennelijk geneigd zijn om onderwerpen aan te snijden die compleet uit de lucht komen vallen.
Door naar de volgende dan maar.
Orpheus13 schreef:
22-08-2019 12:05
Huh? Heb ik gezegd dat ik fan ben of uberhaupt iets met voetbal heb?

Heb viel me op dat mijn date, out of nowhere, over Van Persie begon wat echt nergens op sloeg op dat moment.
Dan ben je gewoon een zeur!
Zeg het tegen je date en maak er hier niet een of ander drama van.
Jij weet zeker dat je geen kutje hebt?
Roffatientje schreef:
23-08-2019 01:31
Dan ben je gewoon een zeur!
Zeg het tegen je date en maak er hier niet een of ander drama van.
Ik maak er geen drama van.

Ik vraag me af hoe het komt dat Rotterdammers vaak zo'n absurde fixatie op Amsterdam hebben en of de culturele verschillen tussen Rotterdammers en Amsterdammers vergelijkbaar zijn met de cultuurverschillen tussen landen.
Orpheus13 schreef:
23-08-2019 20:19

Ik vraag me af hoe het komt dat Rotterdammers vaak zo'n absurde fixatie op Amsterdam hebben en of de culturele verschillen tussen Rotterdammers en Amsterdammers vergelijkbaar zijn met de cultuurverschillen tussen landen.
Culturele verschillen tussen rotterdamers en amsterdammers??

Afbeelding
Ik ben al generaties lang Amsterdammer. Ik heb niks tegen echte Rotterdammers, ook niet in bed. Je moet het alleen niet over voetbal hebben.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Je leeft op deze wereld en er is geen enkel andere individu op deze wereld die exact is zoals jij. Gelukkig maar.

Het belangrijkste vind ik, of we het nu hebben over de zoektocht naar liefde of vriendschap of een hechte band met je familie, vrienden, collega's. De band die je hebt met jezelf of een vreemde die je tegenkomt in de supermarkt. Die vreemduitziende 'etnische' marokkaan die je tegenkomt als je boodschappen doet, met flinke buik en lage opleiding. Niks voor jou bij voorbaat hé.

Het belangrijkste is dit, of een van de belangrijkste concepten. De bron van de wijze waarop jij het leven ervaart, zit in jou. De kern van jouw geluk of ellende. Angst of extase. Plezier of pijn. Alles komt uit jouzelf. Als jij kan bevatten dat de bron van ellende en geluk uit jouzelf komt. Dan zou de logische keuze geluk zijn.

Jouw ervaring is geheel aan jou te bepalen.

Wat er in de wereld gebeurd, er zijn vele factoren die daarvoor zorgen.
Wat gebeurd in jou, zou geheel aan jou moeten zijn om in te vullen.

De vraag is niet wat jij draagt, wat zij draagt, hoe jij eruit ziet, hoe slank zij eruit ziet, hoe intelligent jij bent, hoe intelligent zij is, waar jij woont. Waar zij woont.

De fundamentele vraag is hoe jij bent in de kern van wie jij bent en hoe zij is in de kern van wie zij is.

Wat we doen en wie wij zijn op deze wereld is een kwestie van Tijd. In welk segment uit de geschiedenis wij bestaan. Als we 100 jaar geleden leefden, zou je smaak wellicht anders zijn en zou je wellicht op een vollere vrouw gevallen zijn die laagopgeleid is, maar excellent is in het bakken van brood.

Maar de menselijke ervaring van hoe wij het leven ervaren is een constante. In welke samenlevening je leeft. In welk tijd je leeft: je kan in extase leven of in complete verdriet. Dit is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Zie hoe mensen het universum verdeeld hebben. Dit is belangrijk, dit is niet belangrijk. Deze persoon is belangrijk voor mij. Deze persoon past niet bij mij. Dit zijn haar goede kwaliteiten. Dit zijn haar slechte kwaliteiten. Dit zijn mensen met een etnische achtergrond. Dit zijn mensen zonder een etnische achtergrond. Dit zijn Ajax fans. Dit zijn PSV fans. Complete verdeeldheid. In verdeeldheid geldt een beperking van zicht en perspectief. Onoordeelkundig attentie, zonder onderscheid te maken van, alleen als je zicht onoordeelkundig is zal het universum zich openen voor jou. In deze grote wereld, vinden de meeste mensen maar een handjevol aan zaken leuk of interessant of goed. Wanneer je zo een geconstipeerd beeld hebt in je hoofd. Dat je alleen mensen uit Amsterdam leuk zou vinden, dat de intelligentie niveau of uiterlijk van iemand vooral bepaald of zij een leuke match is of niet voor jou.

Hoe wil je jezelf dan open zetten voor het bestaan hier op aarde? Leven gebeurd vanwege de openheid. Het fundamentele verschil tussen leven en dood is, dat leven openheid betrefd.

Zelfs op subatomair niveau is het in de openheid dat atomen met elkaar in harmonie kunnen bestaan, hetgeen wat alles laat gebeuren.

Het is alleen in openheid dat je leeft. Hoe meer deuren je sluit, hoe meer je afbreekt van hetgeen wat leven mogelijk maakt.

Wat we kunnen doen op deze wereld is afhankelijk van vele factoren die allemaal samenkomen. Maar hoe jij bent in jezelf en hoe jij ervoor kiest om naar de wereld te kijken en wat voor relatie je aangaat en hoe je de relatie vormgeeft is iets wat jij kan bepalen. Dat is maar goed ook. Want het moment dat jij niet meer controle hebt op jouw gedachtes of gevoelens is het moment dat je een slaaf wordt. Als iemand anders jou boos kan krijgen en woede in jou kan genereren wanneer zij willen, hebben zij alle controle over jou. Je moet controle nemen over je eigen acties en gedachtes. Laat niet andere mensen hun ervaring bepalen wat jouw ervaring zal worden.

Zal jou ervaring met haar plezierig zijn of niet? Dat is geheel een keuze die bij jou ligt. Of jij ervoor kiest om haar interesses of afkomst een belemmering te vormen om een band met haar te vormen of niet: is niet een vraag die ik kan beantwoorden voor je. Alleen jij kan dat. Wat ik wel kan zeggen is dat jij geheel in controle bent om om te gaan met wie jij wilt, om te leren kennen wie jij wil, om een mogelijke relatie aan te gaan wanneer je het wilt of deze juist te beeïndigen. Jij bent geheel in controle voor jouw gedachtes en gevoelens en acties. Je kan ervoor kiezen om haar afkomst of woonplek een belemmering te laten zijn. Je kan er ook voor kiezen om wat meer open te zijn voor het leven en de vele verschillende soorten mensen die erin bestaan, geen van wie minder dan jou is en geen van wie meer dan jou is. Je kan verschillen tussen mensen omarmen en kijken naar wat de positieve gevolgen hiervan zijn. Je kan het ook zien als iets negatiefs of beangstigend en jezelf in een vaste plek plaatsen van dit is wat ik leuk vind en goed vind en mooi vind en dat en dat en dat vind ik niet mooi of leuk of goed. Is verder geheel aan jou.
anoniem_389680 wijzigde dit bericht op 24-08-2019 00:10
Reden: Spelfouten
7.80% gewijzigd
Dank Vlietleeuw voor je uitgebreide reactie (ondanks enkele d/t-fouten).

Ben je geinteresseerd in spiritualiteit?
Oioioi, je laat je wel kennen....
Orpheus13 schreef:
25-08-2019 10:53

Kan jij niet gewoon terug naar fok verhuizen? Of naar de reaguurdersafdeling van GeenStijl?
Orpheus13 schreef:
23-08-2019 20:19

En jij opent er een topic over op een forum. Wie is er nou gefixeerd?
Orpheus13 schreef:

Jouw OP bevat ook fouten. Minimaal twee, zag ik na een keer doorlezen.

Zoek je ze even? Mag je daarna weer op anderen letten.
Ik vraag me toch af in wat voor fantasiewereld jij leeft en of je je in het dagelijkse leven ook zo moreel superieur opstelt (onder het mom van ‘filosofisch-beschaafd-verantwoorde’ eigengeilerij).

Serieuze vraag: heb jij gelijkwaardige vriendschappen in het gewone leven, of kom je daar ook vooral in conflict met anderen omdat ze zich op moreel en ethisch gebied inferieur gedragen, of nóg erger: omdat ze jou niet begrijpen en je je daardoor onvoldoende erkend en in je behoeften bevredigd voelt?

Sorry alvast voor eventuele spelfouten, er kan er soms eentje per ongeluk tussendoor floepen.
Orpheus13 schreef:

Let eens op je eigen taalgebruik!

Een cultureel verschil is iets anders dan een cultuurverschil.

En wat is een "interessegebied"?

Zoek eens in je paparassen!
amarna wijzigde dit bericht op 25-08-2019 15:24
10.14% gewijzigd
amarna schreef:
25-08-2019 12:51
Let eens op je eigen taalgebruik!
Een cultureel verschil is iets anders dan een cultuurverschil.

En wat is een "interessegebied"?

Zoek eens in je paparassen!
Zijn date zou het wel weten, die is hoog opgeleid hoogopgeleid.

Of bedoelt TO echt hoog opgeleid? Bovenop een bergtop wellicht?
Orpheus, wat is geinteresseerd? Voor de gein ergens in geïnteresseerd?

Van iemand die zo filosofisch en poetisch ingesteld is als jij verwacht ik toch wat meer zorgvuldigheid.
Eh ja, poëtisch :biggrin:
nounou
Ik heb de hele tijd bij jou het idee dat de heer Baudet een account heeft aangemaakt op dit forum.
winkje87 schreef:
25-08-2019 13:35
Ik heb de hele tijd bij jou het idee dat de heer Baudet een account heeft aangemaakt op dit forum.

Ik moest meer hieraan denken: https://tpo.nl/2019/06/23/sid-lukkassen ... ider-zegt/
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven