eerst alles, nu over

19-12-2009 17:10 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en wilde jullie een vraag voorleggen.

Mijn relatie van anderhalf jaar is net een weekje uit. Ik ben nog steeds helemaal van slag en snap er niets van.

Toen we elkaar leerden kennen, was hij gelijk helemaal weg van me. Niets was hem te veel en we gingen dan ook snel samenwonen in mijn huis. Hij was echt een prins op het witte paard. Daarin vond ik wel dat hij zichzelf regelmatig wegcijferde. Hij sprak zijn vrienden bijna niet meer, wilde geen avond zonder mij weg en ging elk conflict uit de weg door mij mijn zin te geven.Hij keek echt tegen mij op. Was er trots op dat ik naast mijn werk nog een studie deed . Ik stond echt op een soort voetstuk. Ik dacht, genieten, want dat wordt vanzelf wel minder. En of dat gebeurde.....

Op een dag was alles van hierboven ineens weg, als sneeuw voor de zon.

Mijn studie was lastig, hij wilde eigenlijk nergens over praten want alles in een relatie moet vanzelf gaan en ik deed eigenlijk niks meer goed. Ik deed niks uit mijzelf en zeurde over alles. Had ik voorheen geen minpunten, nu waren al mijn minpunten, die ik notabene van mijzelf ooit naar heb genoemd had, een groot struikelblok. Ik dacht te veel na, wilde te veel structuur en bevestiging. Daar had hij allemaal geen zin in. In de 'goede' periode kon hij nooit een negatief punt van mij noemen en vond hij mijn eigen genoemde minpunten helemaal niet erg. Nu ineens wel...Ook mijn familie, vrienden en huis waren ineens helemaal niks.

Mijn vraag is, heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt? Of juist van de andere kant? En kan ik hem weer terug winnen? Is zo iemand in het begin zijn ware zelf of juist als laatste?

Bedankt vor het lezen.
Wil je wel iemand terug winnen die je zo onderuit haalt opeens dan?
ja, ik hoop dat hij weer de persoon wordt die hij in het eerste jaar was, dat hij weer gek op me wordt.
Dan moet je dus altijd bang zijn want je weet dat het ieder moment weer voorbij kan zijn. Zin in?
hopend dat hij weer die persoon wordt, naar mijn idee is dat wat naïf gedacht. je hebt nu ook zn andere kant meegemaakt, en áls het ooit al goed zal komen zul je daar veel meer van te zien krijgen. hij weet dat jij het accepteert, hij hoeft 'zn best niet meer te doen'.

nee dankje, zo pipo zou ik niet terug willen.

k wens je veel sterkte! en zoek lekker veel vrienden op deze weken!
Ik herken het heel erg. Van alles naar niets gaan.....Mijn ex heeft een bipolaire stoornis (en kenmerken van narcisme) 1 keer woorden gehad in een jaar tijd. Tot ik kritiek op hem had (of hij wat zelfstandiger wilde worden)....het was al mis aan het gaan met hem (manie), dan wordt ook het narcisme niet meer geremd. Das ik was alles.....en toen niks. Was al aan het daten achter mijn rug om....

Ja, daar snap je niets van. Dat haalt je helemaal onderuit. Praten was ook niet mogelijk. Voor hem "klopt" het allemaal, dat is nog wel het allerergste. Hij rouwt niet om mij (na 6 jaar relatie), is alleen maar bezig met daten.....terwijl ik kort daarvoor nog alles voor hem was (en behalve dat gesprek is er bitter weinig gebeurd).

Weet niet of jouw ex een officiële diagnose heeft?

Van gejojo-d worden word je letterlijk strontziek......
Just a little strenght in our hearts. Enough to heal.
Ik denk dat hij in het begin op een roze wolk zat, en daarna weer tot zijn eigen nuchtere zelf is gekomen.

Geen pogingen meer doen, zou ik zeggen.

Sterkte!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
"hoogmoed komt voor de val".

alleen was jij degene die viel in zijn ogen.

als je iemand op een voetstuk plaatst is dat ontzettend onrealistisch. en dan komt er altijd een punt dat de roze wolk verdwijnt en dan val je eraf om er vervolgens nooit meer op te komen.

hij heeft wel degelijk een issue en je mag blij zijn dat je van hem af bent. als hij zo met allerlei situaties en mensen in zijn leven omgaat, ga je nog een taai leven krijgen.
niet dat ik weet. Ik weet wel dat hij in eerdere relaties zich heel snel aan de ander irriteerde. Maar bij mij had hij dat niet, zei hij. Daarom wilde hij zo snel samenwonen. Zijn eigen huis stond al te koop.
Ik weet dat het nog allemaal erg vers is, maar vergeet die knul, hij is jou niet waard. Bouw je eigen leven weer op, en kom je vast in de toekomst een leuke jongen tegen, waar je wel wat aan hebt.
quote:colalight schreef op 19 december 2009 @ 17:24:

niet dat ik weet. Ik weet wel dat hij in eerdere relaties zich heel snel aan de ander irriteerde. Maar bij mij had hij dat niet, zei hij. Daarom wilde hij zo snel samenwonen. Zijn eigen huis stond al te koop.

Weet je dat omdat hij je dat zelf verteld heeft (lees: jij hoort het verhaal maar van één kant) of omdat jij bij die relaties intensief aanwezig was?

Verder ben ik het eens met Lin67. Ik ken ook zo iemand nl.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Dat heeft hij me verteld. Ik heb ook wel eens de angst uitgesproken dat hij dat ook bij mij zou krijgen, maar dat wuifde hij altijd gelijk weg met; "Dat kan niet, ik ben nog nooit zo gek op iemand geweest, jij bent de ware voor mij, degene met wie ik de rest van mijn leven wil delen".
Tsja hoe moeilijk het ook is opstaan en weer doorgaan.

Het is niet realistisch om iemand zo op een voetstuk te plaatsen maar ook niet om te denken dat iemand je zijn leven lang 24/7 op dat voetstuk láát staan.
Brr, een partner die zichzelf omwille van mij volledig weg cijfert, mij mijn zin geeft om conflicten te voorkomen en geen avondje meer alleen weg wil. Klinkt mij als een regelrechte nachtmerrie in mijn oren.

Is m.i. ook niet vol te houden en dat is in de OP ook gebleken. Terugwinnen in die zin van dat hij weer wordt als voorheen lijkt me niet haalbaar (ook niet wenselijk maar dat is mijn mening).
Klinkt inderdaad als iemand die BPS heeft.
Hey,

Een verhaal van herkenning voor mij bij mijn eerste ex: eerst was alles (aan mij) geweldig, na verloop van tijd werd dat minder en nog later werd ik en alles rondom mij compleet afgebroken.

Is best schrikken als zoiets gebeurd, dus ik begrijp wat je nu meemaakt. Heb een hele tijd daarna nog wel wat 'naweeën' van gehad, denkende dat iemand ineens zo kan veranderen.

Mijn vraag toen was ook vooral: 'was hij op het begin zichzelf of op het einde??? Het echte antwoord heb ik nooit geweten, maar ik wist wel (van zijn eigen ouders en van hemzelf!) dat hij een moeilijk man is om mee samen te leven. Dus denk dat hij zich op het begin, door roze bril, mooier heeft voorgedaan (al dan niet bewust) en later is dat beetje bij beetje beginnen af te brokkelen.

Waarom zou je hem nog terugwillen? Weet dat ik de eerste tijd na de breuk ontzettend in de war was en ook hoopte dat hij weer zijn 'eerste ik' ging worden enzovoort. Maar nu zoveel tijd later ben ik zo blij dat ik niet meer in zo'n relatie zit. Is nefast voor je zelfvertrouwen, je begint aan jezelf te twijfelen, .... Een relatie moet voor mij een positieve aanvulling zijn. Gun dat jezelf ook!
Pfff moet er nu meteen weer een etiketje op iemand geplakt worden?

Kan die man niet gewoon in het begin met een roze bril op hebben gelopen?

Schijnt vaker te gebeuren hoor dat iemand na een tijdje zich begint te ergeren aan dingen die hij/zij eerst fantastisch vond.

Verliefdheid gaat over je blijft niet eeuwig in de zevende hemel.
Googel eens Narcisme ..... of biopolar..... kijk of je iets herkent, zo ja, wees heel sterk en bereid door diepe dalen te gaan of laat het voor wat het is en leef verder.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
O, na het lezen van je post heb ik gelijk gereageerd, maar bij het doorlezen zie ik meer reacties als de mijne. Doe er wat mee TO!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 19 december 2009 @ 18:03:

Googel eens Narcisme ..... of biopolar..... kijk of je iets herkent, zo ja, wees heel sterk en bereid door diepe dalen te gaan of laat het voor wat het is en leef verder.

Nou als we daar op gaan googlen dan herkennen we er allemaal wel wat in..

Iedereen maar meteen een etiketje dan?
Ik zie hier trouwens niet meteen een stoornis in hoor!!

Volgens mij had de man in kwestie, net als die van mij toen, de ander veel te hoog geplaatst en is hij daar enige tijd later op teruggekomen, lees = zijn eerste verliefdheid is over en hij ziet de persoon nu met andere ogen. Da's k*t natuurlijk dat hij dan zo onrespectvol gaat doen, maar heb al meer gelezen dat er dan zo'n dingen gebeuren.
cola light, wat lin67 klopt en voor mij is jullie beider verhaal heel herkenbaar. Wat bij mij gebeurde was dat mijn ex zelf in een dip schoot, zeg maar rustig bijna depressief en juist dat maakte dat ik van mijn voetstuk voor hem viel. Waar hij mij op gezet had. Ineens was ik verantwoordelijk voor alle ellende. Prees hij mij eerst de hemel in met mijn studie, nu was die de oorzaak van alle ellende; kostte tijd die ik aan het huishouden hoorde te besteden; kostte geld die ik aan weekendjes voor hem weg behoorde te besteden, enz. enz.

Ex heeft ook narcisme, en ws. ook wel borderline, maar nooit gediagnosticeerd, officieel.

Mijn idee: je redt het niet van deze man. Mij lukte het ook niet, gevoed overigens door zijn familie die er alles aan deed om de scheiding ook definitief te maken.

Wat mij het meeste pijn deed hierin was de verloochening. Alles wat we hadden, was nu ineens niets meer. Niets meer waard. Alsof het nooit had bestaan, onze goede momenten, van geluk, blijdschap en lachen. Die verloochening vond ik het allerergste wat er was in mijn scheiding.
Als iemand je in het begin zo enorm idealiseert, volgt er ook bijna altijd een sterk devalueren.

Dit past oa bij Borderline of narcisme.

Mss een vervelende vraag...had hij je 'nodig'? Bijv voor woonruimte? Zijn huis stond al te koop, zei je..... Heeft hij nu een andere oplossing voor zijn woonprobleem?

Het is vervelend om er zo naar te kijken, maar je hebt mensen die zo zijn. Van te voren is dat ook bijna niet te doorzien, omdat ze hen spel ontzettend overtuigend spelen. Vooral een narcist kan dit heeeeeel goed! Je bent ideaal zolang je naar hun pijpen danst, ze je nodig hebben. Maar ze laten je ook zonder enkele vorm van verdriet vallen, en gaan verder op de 'vrouwenmarkt' zonder nog 1 keer aan je te denken....

Hoeft niet het geval te zijn bij jou, hoor!
Mijn ex kon ook niet meer terug kijken naar de leuke tijd idd. Dat vond ik heel verdrietig, omdat dat voor mij juist hetgene was waardoor ik nog voor onze relatie wilde vechten.

Mijn ex was wel heel onzeker. Hij zei ook altijd dat hij dacht dat hij geen relaties aan kon gaan, maar dat ik het bewijs was dat hij het wel kon.

Hij irriteerde zich op het laatst o.a. aan hoe ik praatte, lachte, mijn thee dronk, enz.

Hij heeft zijn huis te koop gezet toen we een tijdje samenwoonden. Hij kan gelukkig weer teug naar dit huis. Hij had mijn huis dus niet perse nodig.
CL, ook mijn ex had, en heeft nog steeds, een heel laag zelfbeeld van zichzelf, heel onzeker. Ook hij had, op zijn 35ste (!!!) nog nooit een relatie gehad (...)

Dat nodig hebben, dat klopt wel. Mijn ex had mij nodig om heel veel dingen te doen. Toen zijn familie aanbood dat over te nemen, holde hij - in zoveel dingen ook - naar zijn familie. Die hem na de scheiding weer net zo hard losliet waarop hij naar mij kwam terugrennen, maar toen hefde het niet meer.

Iemand nodig hebben kan ook geestelijk. Hoeft niet materialistisch in de zin van een huis. Ik knapte altijd alles op. Problemen met iets? Muis klom in de pen. Daarom viel de rechtszaak voor de scheiding ook goed voor mij uit: ik wist van wanten en zijn advocaat was helaas niet zo heel erg ervaren....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven