Emotie versus ratio in mijn relatie

26-11-2009 10:11 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Het is voor mij de eerste keer dat ik op een forum advies en meningen vraag. Waarom Viva? Ik ben een meelezer en vind dat er veel waardevolle adviezen e.d. worden gegeven. Ik heb wat koudwatervrees en vind het best spannend.

Het volgende: mijn man en ik kunnen elkaar lastig (zeg maar niet) vinden op emotioneel gebied. Ik heb hier begeleiding in van een psycholoog, maar het gebeurt nog steeds dat ik toch uit de bocht vlieg. Als ik ergens mee zit en dit bespreek met mijn man, vertel ik ook wat het met me doet. Vervolgens krijg ik dan een rationeel antwoord waar ik niets mee kan. Ik mis met name het inlevingsvermogen. Ik weet dat hij dit mist, maar soms heb ik dat wel nodig. En tja, dan zijn de rapen gaar. Enorme ruzies tot gevolg en hou ik er een rot gevoel aan over. Overigens mjn man heeft wel inlevingsvermogen (al dan niet geveinsd) bij anderen; simpelweg omdat dit te maken heeft met zijn beroep. Het gaat hier dan ook nooit om hem maar om de klant.

Een voorbeeld: een uur geleden nog. Hij belde even en ik wilde nog iets kwijt. Misschien niet zo handig per telefoon. Dit gesprek liep uit de hand en ik wenste hem een prettige en fijne dag (eerlijk is eerlijk met een cynsche ondertoon). Waarop hij als antwoord gaf: nou daar heb jij wel voor gezorgd dat dit niet geval zal zijn. Zulke antwoorden maken mij zo boos en moedeloos; alsof ik de enige ben die verantwoordelijk is voor de manier waarop het gesprek verliep.

Mijn vraag is of hier forummers zijn die hier mee te maken hebben in hun relatie en hoe jullie hiermee omgaan. Graag jullie advies en/of meningen. En als jullie meer informatie willen of vragen hebben om op mijn onderwerp te reageren dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt.
quote:indivia schreef op 26 november 2009 @ 10:58:

[...]

Hallo MeisjeW, ik herken veel uit jouw bericht. Omdat mijn man ook de mening is toegedaan dat hij het goed doet vind ik het soms ook lastig. Daarom heb ik ervoor gekozen om er op een andere manier proberen mee om te gaan en tja soms lukt me dat ook niet en vliegen we (of ik eigenlijk) uit de bocht. Ik ben het soms ook helemaal zat en denk ik ook weleens om ermee te stoppen. Maar gelukkig is dat een enkel momentje en weet ik wat er niet in zit komt er ook niet uit.Zoals ik eerder al vroeg, waar ligt het punt dat jij boos wordt en uit de bocht vliegt? En hoe lukt het je soms om het anders te doen, wat doe je dan anders?
quote:not_me schreef op 26 november 2009 @ 11:00:

Jij wilde iets kwijt, het gesprek liep uit de hand (door zn ratio?) en hij beloont jouw sneer met toegeven dat jij dus wel invloed hebt op zn stemming. Dan heb je toch wat je vroeg? Een man met gevoelens? .Hele goeie!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Hariboooo schreef op 26 november 2009 @ 11:02:

[...]

Dat is in dat geval nog steeds gedrag van (kleine) kinderen. Een volwassen persoon zou dan toch (moeten/kunnen/willen) accepteren dat iemand het niet wil, kan of gaat begrijpen en daar een conclusie uit trekken en de gevolgen daarvan aanpakt en mee aan de slag gaat?Ja en dat is dus ook wat ik nu doe.. Wat is je vraag verder?
quote:Wiebenik81 schreef op 26 november 2009 @ 10:49:

@Indivia: waar ligt voor jou het moment dat je boos wordt? Is dat als hij 1 rationele opmerking maakt? Of zijn er nog meer dingen die er tijdens een gesprek gebeuren waardoor je boos wordt?Wiebenik: wat ik eigenlijk probeer duidelijk te maken is dat ik redelijk tot goed met deze situaties weet om te gaan. Alleen er zijn van die momenten dat dit mij niet lukt. En ja dan kan 1 rationele opmerking de trigger zijn of gebeuren er andere dingen waardoor ik uit mijn vel knap. B.v. dat ik ineens een totaal andere vraag krijg, die niets met het gesprek te maken heeft (wat eten we eigenlijk vanavond?).
quote:Wiebenik81 schreef op 26 november 2009 @ 11:04:

[...]

Ja en dat is dus ook wat ik nu doe.. Wat is je vraag verder?

?

Nogmaals, stel dat je vriend het op dezelfde wijze bij jou zou doen, hoe zou jij dat ervaren?
quote:indivia schreef op 26 november 2009 @ 11:09:

[...]

Wiebenik: wat ik eigenlijk probeer duidelijk te maken is dat ik redelijk tot goed met deze situaties weet om te gaan. Alleen er zijn van die momenten dat dit mij niet lukt. En ja dan kan 1 rationele opmerking de trigger zijn of gebeuren er andere dingen waardoor ik uit mijn vel knap. B.v. dat ik ineens een totaal andere vraag krijg, die niets met het gesprek te maken heeft (wat eten we eigenlijk vanavond?).

Je weet het zelf denk ik ook wel, maar dat is dan toch iets wat JIJ onder controle moet krijgen. Jij bent debaas over jouw eigen lichaam, dus probeer je emoties ook te reguleren en doseren.

Mijn vriend stelt ook wel eens zo'n vraag tussendoor en dan kijk ik hem eigenlijk gewoon lachend aan en zeg ik er soms zelf nog bij 'dat ik hem zo'n lekker ding vind'. Vervolgens kom ik dan weer even rustig terug op waar we het zojuist over hadden als ik het echt belangrijk vond.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 november 2009 @ 11:11:

[...]

?

Kwam dat beroerd over ofzo? Bedoelde het niet slecht hoor.. Snap gewoon niet zo goed wat Haribooo nog met haar opmerkingen wilde zeggen/vragen omdat ik het al uitgelegd heb (dacht ik).
quote:Wiebenik81 schreef op 26 november 2009 @ 11:14:

[...]

Kwam dat beroerd over ofzo?.

Eigenlijk wel, ja.

Misschien ben ik wel te emotioneel .

Wat ik nog weleens zie is dat een " emotioneel iemand " tegen een " kouwe kikker " enorm kwetsende dingen kan roepen , vergetende dat iemand die ánders reageert net zo goed gekwetst kan worden. (dus dat inleven gebeurt m.i. dan voornamelijk alleen in zichzélf )
Ik denk dat mannen in het algemeen, rationeler kunnen reageren dan vrouwen. Met zo'n opmerking begeef ik me natuurlijk op glad ijs.

Rationeel moet niet verward worden met afstandelijk of onverschillig.

Mijn vriendin kan ook wel eens boos worden als ik in haar ogen te rationeel reageer op een voor haar emotioneel feit. Soms ook kan een rationele reactie de emotionele lading er af halen. Andersom kan ik emotioneel zijn over zaken die haar niet raken. Het is nou eenmaal zo dat niet iedereen van de zelfde dingen geemotioneerd raakt.

Het is niet anders dan met eten, we vinden niet allemaal het zelfde lekker. Als je daar geen begrip voor op kunt brengen, maak je het je zelf erg lastig.

Als je niet op de zelfde emotionele lijn zit, wil dat m.i. ook helemaal niet zeggen dat je geen begrip kunt hebben voor, en je niet kunt verplaatsen in, het gevoel van de ander.
quote:battleangel76 schreef op 26 november 2009 @ 10:40:

Mannen kunnen nu eenmaal geen gedachtes lezen. Als jij hem niet vertelt wat er is en wat je van hem verwacht op zo'n moment, kan hij daar ook niet aan voldoen. Helemaal mee eens als dat wat jezelf schrijft ik niet had gedaan.

Overigens; als je ruzie maakt per telefoon en nog steeds boos bent als je ophangt, kan je niet van de ander verlangen dat hij dan even aardig reageert... Ik maakte geen ruzie, ik heb iets geuit wat me bezigheld en het was niet handig om hem een fijne dag te wensen met een cynische ondertoon met als gevolg de reactie zoals ik hem kreeg.

Inlevingsvermogen komt van twee kanten en om eerlijk te zijn, mis ik dat in jouw verhaal ook een beetje. HIJ doet het fout, HIJ leeft zich niet in en HIJ doet gemeen aan de telefoon. Waar is jouw inzicht in hoe het voor hem moet zijn om per telefoon ruzie te maken met zijn vrouw? Ja, je zegt wel "niet handig per telefoon" en "ik was ook niet zo aardig", maar de rest blijft een grote aanklacht t.o.v. je man.Laat ik vooropstellen dat het niet mijn bedoeling is een grote aanklacht t.o.v. mijn man te hebben. Hij doet niets fout: wat ik al eerder schreef wat er niet in zit, komt er ook niet uit. En geloof me, dit schrijf ik niet zomaar. Als je het over goed en fout wilt hebben: ik ben degene die de bocht uitvliegt.

quote:indivia schreef op 26 november 2009 @ 11:09:

[...]

B.v. dat ik ineens een totaal andere vraag krijg, die niets met het gesprek te maken heeft (wat eten we eigenlijk vanavond?)."Wat eten we vanavond? " zou net zo goed een " zullen we weer normaal tegen elkaar doen; het sop is de kool niet waard " kunnen betekenen . Is het wel onverschilligheid?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 november 2009 @ 11:17:

[...]

Eigenlijk wel, ja.

Misschien ben ik wel te emotioneel .

Wat ik nog weleens zie is dat een " emotioneel iemand " tegen een " kouwe kikker " enorm kwetsende dingen kan roepen , vergetende dat iemand die ánders reageert net zo goed gekwetst kan worden. (dus dat inleven gebeurt m.i. dan voornamelijk alleen in zichzélf )

Ik denk dat dat inderdaad is wat nogal vaak mis gaat en verward wordt. Heb dit in mijn eigen situatie ook gezien. Misschien is mijn vriend zelfs nog wel gevoeliger dan ik, alleen hij uit het anders/minder.

En niet te emotioneel worden hier hè? Anders ga ik stampvoeten!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 november 2009 @ 11:17:

[...]

Staat als een huis, ik zou zelfs het woordje "weleens" weg willen halen, dit zie ik heel vaak.

En WiebenIk, mijn vraag was puur of dat dit ook in jouw ogen het verschil tussen gedrag van kinderen en volwassenen is.

Ik vroeg je niet (beweerde dat ook niet, nam het ook niet aan) of je nog steeds stampvoet of dat je reageert als een volwassene. Het was een vraag die op zichzelf stond.
quote:kale62 schreef op 26 november 2009 @ 11:17:

Ik denk dat mannen in het algemeen, rationeler kunnen reageren dan vrouwen. Met zo'n opmerking begeef ik me natuurlijk op glad ijs.

Rationeel moet niet verward worden met afstandelijk of onverschillig.

Mijn vriendin kan ook wel eens boos worden als ik in haar ogen te rationeel reageer op een voor haar emotioneel feit. Soms ook kan een rationele reactie de emotionele lading er af halen. Andersom kan ik emotioneel zijn over zaken die haar niet raken. Het is nou eenmaal zo dat niet iedereen van de zelfde dingen geemotioneerd raakt.

Het is niet anders dan met eten, we vinden niet allemaal het zelfde lekker. Als je daar geen begrip voor op kunt brengen, maak je het je zelf erg lastig.

Als je niet op de zelfde emotionele lijn zit, wil dat m.i. ook helemaal niet zeggen dat je geen begrip kunt hebben voor, en je niet kunt verplaatsen in, het gevoel van de ander.Fijn dat jij hier als man ook je mening komt geven.. Altijd handig als er over het andere geslacht gepraat wordt, het andere geslacht zich ook in de discussie mengt! :-)
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 november 2009 @ 11:19:

[...]

"Wat eten we vanavond? " zou net zo goed een " zullen we weer normaal tegen elkaar doen; het sop is de kool niet waard " kunnen betekenen . Is het wel onverschilligheid?Zou kunnen. Maar moet ik dan wel in zijn hoofd kunnen kijken wat hj bedoelt?
quote:kale62 schreef op 26 november 2009 @ 11:17:

Andersom kan ik emotioneel zijn over zaken die haar niet raken. Het is nou eenmaal zo dat niet iedereen van de zelfde dingen geemotioneerd raakt.

.Klopt! Zo kunnen sommige mannen tranen met tuiten huilen als het Nederlands elftal verliest, of pijn in hun buik hebben van een kras op hun auto en daar snappen veel vrouwen totaal niets van. Sterker nog; dat wordt belachelijk gemaakt. Maar ze verwachten omgekeerd wel begrip voor hun emoties bij iets wat mannen niet begrijpen.
quote:indivia schreef op 26 november 2009 @ 11:24:

[...]

Zou kunnen. Maar moet ik dan wel in zijn hoofd kunnen kijken wat hj bedoelt?Nee, maar je zou het eens kunnen vragen.
quote:Hariboooo schreef op 26 november 2009 @ 11:21:

[...]

Staat als een huis, ik zou zelfs het woordje "weleens" weg willen halen, dit zie ik heel vaak.

En WiebenIk, mijn vraag was puur of dat dit ook in jouw ogen het verschil tussen gedrag van kinderen en volwassenen is.

Ik vroeg je niet (beweerde dat ook niet, nam het ook niet aan) of je nog steeds stampvoet of dat je reageert als een volwassene. Het was een vraag die op zichzelf stond.Ok, dan snap ik nu je vraag wat beter. Ik relateer stampvoeten ook aan kinderen, een volwassene zou op een ander niveau moeten kunnen communiceren.
Het lezen van boeken als, 'Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus' etc. kunnen soms erg verhelderend werken.

We verschillen zowel fysiek als emotioneel zoveel van elkaar dat we elkaar nooit volledig zullen begrijpen. Daar moeten we denk ik gewoon mee leren leven. Of is dat te gemakkelijk?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 26 november 2009 @ 11:24:

[...]

Klopt! Zo kunnen ommige mannen tranen met tuiten huilen als het Nederlands elftal verliest, of pijn in hun buik hebben van een kras op hun auto en daar snappen veel vrouwen totaal niets van. Sterker nog; dat wordt belachelijk gemaakt. Maar ze verwachten omgekeerd wel begrip voor hun emoties bij iets wat mannen niet begrijpen.Ohhh, zo waar dit!!
quote:indivia schreef op 26 november 2009 @ 11:24:

[...]

Zou kunnen. Maar moet ik dan wel in zijn hoofd kunnen kijken wat hj bedoelt?En hij in jou hoofd?
quote:indivia schreef op 26 november 2009 @ 11:19:

[...]

Laat ik vooropstellen dat het niet mijn bedoeling is een grote aanklacht t.o.v. mijn man te hebben. Hij doet niets fout: wat ik al eerder schreef wat er niet in zit, komt er ook niet uit. En geloof me, dit schrijf ik niet zomaar. Als je het over goed en fout wilt hebben: ik ben degene die de bocht uitvliegt.

Wat jij er niet uithaalt blijft dus verborgen. Hoe verklaar je zelf dat hij wel inlevingsvermogen kan tonen bij zakelijke relaties en niet bij jou, zijn partner? Inlevingsvermogen kan niet gesimuleerd worden. Misschien halen zijn cliënten dus wel zijn betere kant naar boven?

Als jouw bezoeken aan de psycholoog geen therapie zijn, moet ik me die dan voorstellen als een soort hobby? Je hebt het antwoord op de vraag waarom je in therapie bent behendig ontweken maar dat antwoord zou best eens heel relevant kunnen blijken voor het verloop van dit topic.
quote:Wiebenik81 schreef op 26 november 2009 @ 11:26:

[...]

Ohhh, zo waar dit!!Versus ; (quote) We verschillen zowel fysiek als emotioneel zoveel van elkaar dat we elkaar nooit volledig zullen begrijpen.
quote:Wiebenik81 schreef op 26 november 2009 @ 11:26:

[...]

En hij in jou hoofd?Nee, zeker niet. Er was in het begin een reactie, en nu zet ik het even in mijn woorden neer: wees duidelijk wat je wilt, want hij kan niet in je hoofd kijken. Dat heb ik moeten leren en dat gaat goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven