Foute relatie vriendin

06-01-2019 13:20 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Het volgende speelt inmiddels ruim een jaar, maar ik merk dat ik het niet meer van me af kan zetten en dat ik er steeds bozer om word.

Een vriendin van mij heeft een vreselijk foute relatie met iemand. Ik zal er i.v.m. herkenning niet teveel over uitweiden, maar denk bijvoorbeeld aan een behandelaar met cliënt of docent met leerling. Het is begonnen toen de ander ook nog eens minderjarig was. Nog niet volledig, maar het broeide al wel. Ik was hier uiteraard ontzettend kwaad over, het druist tegen alles in waar ik voor sta. Haar zwakke excuus was dat je niet kiest op wie je verliefd wordt. Mijn reactie: Dat is waar, maar het is wel een keuze wat je er vervolgens mee doet. En zij heeft willens en wetens deze relatie doorgezet. De ander is vanwege een reis nu een redelijke tijd uit beeld geweest, maar er bloeit weer wat. En ik merk dat ik het niet meer kan. Wat zij gedaan heeft is strafbaar, maar los daarvan... Zoals ik al zei, dit druist tegen al mijn principes in. Ze weet hoe ik erover denk, dat zeg ik haar keer op keer, maar ze kan het niet laten om het toch over hem te hebben. Soms op eens 'slinkse' wijze, soms gewoon recht voor zijn raap. En nu is het op. Tijd om de vriendschap te stoppen? Er is zelfs een klein deeltje van mij dat haar werkgever wil vertellen wat er speelde. Ik doe het niet hoor, maar soms.....
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 13:22
2.56% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Ik zou ook geen vriendin kunnen of willen hebben die dit soort dingen doet. Die normen en waarden passen niet bij de mijne. Ik zou me daarnaast ook verantwoordelijk voelen om die jongen te helpen (18 is nu eenmaal officieel wel, maar officieus totaal niet volwassen) en vastdraaien in mijn gevoel. Ik snap je dilemma... Maar zou de vriendschap echt verbreken. En tsja, mocht het uitkomen en ze haar baan verliezen... Is dat terecht, want ze deed iets dat niet mag en weet dat best.
Het maakt wel heel erg uit wat de precieze relatie is.

Als zij bijvoorbeeld pleegmoeder is geweest van deze jongeman, dan vind ik het gruwelijk. Maar is zij zijn tandarts, ach, tja.

Een enorm leeftijdsverschil is sowieso voor heel veel mensen een beetje vreemd, maar er is wel iets meer begrip voor 40-jarige mannen met een 18-jarig meisje dan andersom.
Delhi23 schreef:
06-01-2019 14:01
Ik vind het weer knap dat een vrouw van die leeftijd op een zo'n kleuter kan vallen.
Wat kan een jongen van 18 nu bieden?
Ik begrijp daar echt niets van.
Dat begrijp ik dus ook helemaal niet. Maar deze jongeman heeft veel meegemaakt, waardoor hij wel wat volwassener overkomt dan andere jongens. Maar daar wringt i.m.o. ook de schoen. Hij heeft veel meegemaakt en zij had daar de verstandigste in moeten zijn.
-jolijn- schreef:
06-01-2019 14:03
Het maakt wel heel erg uit wat de precieze relatie is.

Als zij bijvoorbeeld pleegmoeder is geweest van deze jongeman, dan vind ik het gruwelijk. Maar is zij zijn tandarts, ach, tja.

Een enorm leeftijdsverschil is sowieso voor heel veel mensen een beetje vreemd, maar er is wel iets meer begrip voor 40-jarige mannen met een 18-jarig meisje dan andersom.
Nee, de relatie ligt wel echt anders. Geen tandarts, geen winkelmedewerker, geen bankdirecteur... Een iets gevoeliger liggende relatie.
MockTurtle schreef:
06-01-2019 14:00
Nee, zijn ouders niet. Wel een vriendin van hem. En op de volgende vraag van lila, ja, ik moet het ook geheim houden. Als dit uitkomt, is haar carrière in ieder geval voorbij. En dat zal vast niet het enige zijn dat ze onderweg dan kwijtraakt.
Als ik je een beetje goed volg heb je haar dit ook meerdere keren verteld en steekt ze willens en wetens haar kop in het zand. Meer dan nog eens met haar praten in de hoop dat ze wakker wordt kun je denk ik niet doen. Als dat dan nog steeds niet helpt, dan zou ik wss de boel laten verwateren. Jouw principes zullen niet veranderen dus zolang deze toestand speelt blijft het huizenhoog tussen jullie in staan. Lijkt me geen doen zo.

Van jou heeft ze qua doorbeppen niks te vrezen, maar van die vriendin van hem kan ze nauwelijks zeker zijn.
Wat zegt ze als jij opsomt waar het allemaal fout kan gaan of al zit behalve dat niet kiezen op wie je verliefd wordt?
There is always something happening, and it's usually right now
Bah! Wat ontzettend fout.
Ik zou in elk geval met de vriendschap stoppen.

En persoonlijk zou ik zéér de neiging hebben om verder stappen te ondernemen. Een van mijn kinderen is vorig jaar misbruikt door een hulpverlener. Je wilt niet weten wat voor een impact dat op zo'n 17-jarige heeft.
@ Grobbekuiken: Mocht het uitkomen, dan ziet ze dat dan wel weer. Wait, what?! Daarnaast houden ze de relatie geheim en hoopt ze dat als ze het goed blijft gaan, de mensen om hen heen het uiteindelijk zullen accepteren als ze het wel bekendmaken. Ik wist echt niet wat ik hoorde toen ze dit zei. Ben je bijna 40, sta je zo in het leven.
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 14:18
0.15% gewijzigd
yette schreef:
06-01-2019 14:14
Bah! Wat ontzettend fout.
Ik zou in elk geval met de vriendschap stoppen.

En persoonlijk zou ik zéér de neiging hebben om verder stappen te ondernemen. Een van mijn kinderen is vorig jaar misbruikt door een hulpverlener. Je wilt niet weten wat voor een impact dat op zo'n 17-jarige heeft.
Wat vind ik dat erg om te horen!! Ik weet niet of je dit echt onder de noemer misbruik kunt plaatsen, want het komt (nog steeds) van twee kanten. Maar dat het fout is, dat ben ik zeker met je eens. Sterkte met je zoon/dochter.
MockTurtle schreef:
06-01-2019 14:18
Wat vind ik dat erg om te horen!! Ik weet niet of je dit echt onder de noemer misbruik kunt plaatsen, want het komt (nog steeds) van twee kanten. Maar dat het fout is, dat ben ik zeker met je eens. Sterkte met je zoon/dochter.
Ik wil niets ophitsen en ken de situatie natuurlijk niet, maar een 17/18jarige is mentaal niet opgewassen tegen een 40'er. Hersenen zijn simpelweg nog lang niet volgroeid, puberhormonen nog niet uit het lijf. Zeker wanneer het kind in kwestie een naar verleden heeft denk ik dat dit in sommige gevallen wel degelijk onder misbruik valt.
Ik heb ooit een vriendin gehad die jarenlang een relatie had met een getrouwde collega die een klein kind had en een zwangere vriendin. Alles moest stiekem vanwege die vriendin maar hij kende wel al haar vriendinnen, familie etc. Echt een dubbelleven. Ik kon daar ook niet mee omgaan en heeft de vriendschap gekost. Vond het zo erg voor die zwangere vriendin die niet beter wist.
MockTurtle schreef:
06-01-2019 14:16
@ Grobbekuiken: Mocht het uitkomen, dan ziet ze dat dan wel weer. Wait, what?! Daarnaast houden ze de relatie geheim en hoopt ze dat als ze het goed blijft gaan de mensen om hen heen het uiteindelijk zullen accepteren als ze het wel bekendmaken. Ik wist echt niet wat ik hoorde toen ze dit zei. Ben je bijna 40, sta je zo in het leven.
Jezus :facepalm:
Geen idee wat ik hierop moet zeggen, behalve dat ik snap dat dit je razend maakt. Dit wetende weet ik ook niet of ik alsnog een keer in gesprek zou gaan. Ze heeft haar kop zo diep in het zand zitten dat er waarschijnlijk alleen nog voetjes uit de grond steken. Of misschien toch, om haar te vertellen dat het einde oefening is wat onze vriendschap betreft, hoe lief en aardig ze verder ook is.
There is always something happening, and it's usually right now
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 14:24
Ik wil niets ophitsen en ken de situatie natuurlijk niet, maar een 17/18jarige is mentaal niet opgewassen tegen een 40'er. Hersenen zijn simpelweg nog lang niet volgroeid, puberhormonen nog niet uit het lijf. Zeker wanneer het kind in kwestie een naar verleden heeft denk ik dat dit in sommige gevallen wel degelijk onder misbruik valt.
Ja, zo kun je het ook zien. En wettelijk gezien valt het misschien ook wel onder die noemer. Net zoals in de VS seks met een minderjarige strafbaar is en verkrachting heet, zelfs als het van beide kanten kwam. Maar dan nog ben ik liever niet degene die alles bekendmaakt.
Nou, toen ik 18 was, was ik de jongere partij in een afhankelijke relatie. En serieus, dit heeft me echt getraumatiseerd. Een psycholoog hoort te helpen en je niet verder de shit in te helpen. Als dit zo’n soort hulpverleningsrelatie is, dan zou ik als vriendin vriendschap verbreken en werkgever inlichten! Want dit is echt een slangenkuil.... ik dacht ook dat ik het vrijwillig deed, totdat ik zo instortte en me realiseerde hoe klem ik zat. Dit leidde zelfs tot suicidaliteit. Mijn psych/relatie is uit zijn ambt gezet en werkt nu op een boerderij. Zelfs de inspectie heeft zich hiermee bemoeid. Als zij idd een jongere cliënt als partner heeft, dan is dat groot ALARM en zou ik inspectie of leidinggevende bellen.....maar ik spreek uit de kant van het 18 jarige, amper volwassene, slachtoffer. Inmiddels 35 jaar en volwassen maar wat een hel was dit, ik zat echt knel....

Sterkte met je dilemma Meis. Lijkt me niet gemakkelijk!
Niet mokken, maar knokken!
MockTurtle schreef:
06-01-2019 14:29
Ja, zo kun je het ook zien. En wettelijk gezien valt het misschien ook wel onder die noemer. Net zoals in de VS seks met een minderjarige strafbaar is en verkrachting heet, zelfs als het van beide kanten kwam. Maar dan nog ben ik liever niet degene die alles bekendmaakt.
Dat laatste snap ik, ik weet ook niet of ik die rol op me zou willen en kunnen nemen, het is niet niets. Maar voor de jongen hoop ik in ieder geval dat dit op de een of andere manier bekend wordt. Zij is namelijk duidelijk ongeschikt voor haar werk, heeft een gebrekkig verantwoordelijkheidsgevoel en zou hiervoor gestraft moeten worden, en hij kan onmogelijk overzien in wat voor situatie hij zich nu daadwerkelijk bevindt.
annazonnetje83 schreef:
Nou, toen ik 18 was, was ik de jongere partij in een afhankelijke relatie. En serieus, dit heeft me echt getraumatiseerd. Een psycholoog hoort te helpen en je niet verder de shit in te helpen. Als dit zo’n soort hulpverleningsrelatie is, dan zou ik als vriendin vriendschap verbreken en werkgever inlichten! Want dit is echt een slangenkuil.... ik dacht ook dat ik het vrijwillig deed, totdat ik zo instortte en me realiseerde hoe klem ik zat. Dit leidde zelfs tot suicidaliteit. Mijn psych/relatie is uit zijn ambt gezet en werkt nu op een boerderij. Zelfs de inspectie heeft zich hiermee bemoeid. Als zij idd een jongere cliënt als partner heeft, dan is dat groot ALARM en zou ik inspectie of leidinggevende bellen.....maar ik spreek uit de kant van het 18 jarige, amper volwassene, slachtoffer. Inmiddels 35 jaar en volwassen maar wat een hel was dit, ik zat echt knel....

Sterkte met je dilemma Meis. Lijkt me niet gemakkelijk!
Oké, hier ben ik even stil van. Ze is weliswaar geen psycholoog, maar het is wel een soort hulpverleningsrelatie. Ik denk dat ik inderdaad de vriendschap moet verbreken, werkgever inlichten vind ik heel moeilijk. Maar als ik jouw ervaring lees... Ik hoop dat het nu goed met je gaat!
Ms_Jingles, ik heb vaker getwijfeld aan haar capaciteiten/verantwoordelijkheidsgevoel in haar werk. Dat laatste sloeg namelijk nogal eens door. Maar toen schaarde ik het nog onder de noemer dat ze zoveel voor die kinderen overhad. En dat is ongetwijfeld nog steeds zo, maar helaas is het verantwoordelijkheidsgevoel t.o.v. deze ene jongeman nogal uit de hand gelopen.

Moet er wel bij zeggen dat ze 'zakelijk' gezien niets meer met elkaar te maken hebben. Ze zien elkaar nu dus echt alleen nog in de privésfeer.
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 14:38
16.50% gewijzigd
annazonnetje83 schreef:
ik dacht ook dat ik het vrijwillig deed
Verdrietig verhaal Anna. Met deze zin pak je de kern er inderdaad goed uit en laat je goed zien waarom dit niet zou moeten mogen. 18 is gewoon te jong om de verantwoordelijkheid voor zo'n relatie te kunnen dragen. (buiten het feit dat een psycholoog natuurlijk sowieso enorm fout zit als hij dit doet) Het kan zo vreselijk schadelijk zijn, zo'n 'relatie'. Vreselijk als de persoon in het verhaal die volwassen zou moeten zijn dit niet snapt en zo zijn/haar eigen gevoel voorop stelt.
MockTurtle schreef:
06-01-2019 14:37
Ms_Jingles, ik heb vaker getwijfeld aan haar capaciteiten/verantwoordelijkheidsgevoel in haar werk. Dat laatste sloeg namelijk nogal eens door. Maar toen schaarde ik het nog onder de noemer dat ze zoveel voor die kinderen overhad. En dat is ongetwijfeld nog steeds zo, maar helaas is het verantwoordelijkheidsgevoel t.o.v. deze ene jongeman nogal uit de hand gelopen.
Het is niet uit de hand gelopen, het is afwezig. Bij verantwoordelijkheid nemen houd je je aan de regels en reflecteer je op jezelf. Zij heeft dat overboord gegooid voor haar verliefde pubergevoelens. Geen zelfreflectie, geen intervisie, geen gevoel voor ethiek. Ze zou dit werk nooit meer moeten mogen uitvoeren. Of ze nu nog steeds hulpverlener/cliënt (of zoiets) zijn of niet is daarbij irrelevant.
anoniem_380709 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 14:40
9.79% gewijzigd
En jouw laatste zin verwoordt eigenlijk precies wat mijn vriendin ook zegt: IK (bewust met hoofdletters) heb me nog nooit zo bij iemand gevoeld.... Maar dat maakt het nog steeds niet oké.
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 14:39
Het is niet uit de hand gelopen, het is afwezig. Bij verantwoordelijkheid nemen houd je je aan de regels en reflecteer je op jezelf. Zij heeft dat overboord gegooid voor haar verliefde pubergevoelens. Ze zou dit werk nooit meer moeten mogen uitvoeren.
Je hebt zeker gelijk, maar ik bedoelde meer dat ze zoveel voor die kids deed, echt buitenproportioneel. Dat bedoel ik in dit geval met verantwoordelijkheid. Zij voelde zich verantwoordelijk, of maakte zich verantwoordelijk voor heel wat zaken. En in dit geval werd het bijvoorbeeld wegbrengen naar feestjes, ophalen van feestjes enz. Zo gek... Terwijl ik dit zo typ, denk ik weer... Serieus? Want werkgever wist wel dat ze ver ging in dingen doen voor kinderen. Maar dat het uiteindelijk te ver ging. Dat weten ze dus niet.
Bizar en verdrietig, dit soort situaties. Nogmaals: ik snap dat jij het niet wilt doen, maar ik hoop wel dat dit bekend wordt. Bij de omgeving van de jongen en bij haar werkgever. Om verdere beschadiging te voorkomen.
En dat hoop ik ergens ook. Ondanks dat het veel mensen pijn zal doen. Maar ik denk dat ik in ieder geval de conclusie voor mezelf moet trekken dat de vriendschap niet meer houdbaar is. Verdrietig, maar waar.
Je zou een anonieme brief kunnen schrijven aan zijn ouders.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
MockTurtle schreef:
06-01-2019 14:47
En dat hoop ik ergens ook. Ondanks dat het veel mensen pijn zal doen. Maar ik denk dat ik in ieder geval de conclusie voor mezelf moet trekken dat de vriendschap niet meer houdbaar is. Verdrietig, maar waar.
Snap ik en zou voor mij ook zo zijn. Ik zou ook niet voorbij zo'n gebrekkige moraal, inlevingsvermogen en emotionele volwassenheid kunnen en willen kijken.

Wil je het dood laten bloeden of uitspreken?
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 14:49
Snap ik en zou voor mij ook zo zijn. Ik zou ook niet voorbij zo'n gebrekkige moraal, inlevingsvermogen en emotionele volwassenheid kunnen en willen kijken.

Wil je het dood laten bloeden of uitspreken?
Ik denk toch uitspreken. Ondanks dat ze al weet hoe ik erover denk, is de koek nu op. En ik denk dat ze er recht op heeft om dat te horen. En wie heeft het zelfs nog effect, al denk ik dat niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven