Foute relatie vriendin

06-01-2019 13:20 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Het volgende speelt inmiddels ruim een jaar, maar ik merk dat ik het niet meer van me af kan zetten en dat ik er steeds bozer om word.

Een vriendin van mij heeft een vreselijk foute relatie met iemand. Ik zal er i.v.m. herkenning niet teveel over uitweiden, maar denk bijvoorbeeld aan een behandelaar met cliënt of docent met leerling. Het is begonnen toen de ander ook nog eens minderjarig was. Nog niet volledig, maar het broeide al wel. Ik was hier uiteraard ontzettend kwaad over, het druist tegen alles in waar ik voor sta. Haar zwakke excuus was dat je niet kiest op wie je verliefd wordt. Mijn reactie: Dat is waar, maar het is wel een keuze wat je er vervolgens mee doet. En zij heeft willens en wetens deze relatie doorgezet. De ander is vanwege een reis nu een redelijke tijd uit beeld geweest, maar er bloeit weer wat. En ik merk dat ik het niet meer kan. Wat zij gedaan heeft is strafbaar, maar los daarvan... Zoals ik al zei, dit druist tegen al mijn principes in. Ze weet hoe ik erover denk, dat zeg ik haar keer op keer, maar ze kan het niet laten om het toch over hem te hebben. Soms op eens 'slinkse' wijze, soms gewoon recht voor zijn raap. En nu is het op. Tijd om de vriendschap te stoppen? Er is zelfs een klein deeltje van mij dat haar werkgever wil vertellen wat er speelde. Ik doe het niet hoor, maar soms.....
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 13:22
2.56% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
viva-amber schreef:
06-01-2019 14:49
Je zou een anonieme brief kunnen schrijven aan zijn ouders.
Zou kunnen, maar ook dat vind ik toch een hele stap... Of denk je dat ik mijn verantwoordelijkheid hierin moet nemen??

Zit me net te bedenken, dan kan ik net zo goed mijn naam eronder zetten. Ik ben (volgens mij) de enige die het weet aan haar kant. Hoeveel mensen hij op de hoogte heeft gebracht, weet ik niet. Minimaal 1 vriendin.
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 15:00
29.66% gewijzigd
MockTurtle schreef:
06-01-2019 14:56
Zou kunnen, maar ook dat vind ik toch een hele stap... Of denk je dat ik mijn verantwoordelijkheid hierin moet nemen??
Ik vind eigenlijk van wel, maar dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn besef ik en ook gekleurd door mijn eigen ervaringen. Maar ik voel wel erg mee met die jongen merk ik en hoop dat er iemand is die hem helpt. Ook als hij niet beseft dat hij dat misschien nodig heeft.
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 15:00
Ik vind eigenlijk van wel, maar dat is makkelijk gezegd vanaf de zijlijn besef ik en ook gekleurd door mijn eigen ervaringen. Maar ik voel wel erg mee met die jongen merk ik en hoop dat er iemand is die hem helpt. Ook als hij niet beseft dat hij dat misschien nodig heeft.
Ik moet dit even laten sudderen... Enerzijds ben ik het wel met jullie eens hoor. Ik vind deze relatie niet kunnen en als ik haar niet had gekend, maar wel weet had gehad van een dergelijke situatie, had ik waarschijnlijk ook werkgever en ouders ingelicht.

Vervelend dat jij blijkbaar ook een nare ervaring hebt gehad...
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 15:03
5.09% gewijzigd
Ongezond gedrag dit. Zo iemand zou niet mogen werken met probleemjongeren. Ik zou afstand nemen en vertellen waarom. Er schort duidelijk iets aan haar mentale toestand. Ze heeft zelf issues. Kortom: totaal ongeschikt voor dit werk!
Zo'n jongen zal moederliefde missen, kan ik me zo indenken en zij maakt daar iets heel ongezonds en schadelijks van
Julus schreef:
06-01-2019 15:03
Ongezond gedrag dit. Zo iemand zou niet mogen werken met probleemjongeren. Ik zou afstand nemen en vertellen waarom. Er schort duidelijk iets aan haar mentale toestand. Ze heeft zelf issues. Kortom: totaal ongeschikt voor dit werk!
Ze werkt niet perse alleen met probleemjongeren, maar heeft wel een vertrouwenspositie. Wat betekent dat het wel vaak jongeren met problemen zijn die met haar in gesprek komen. De conclusie blijft hetzelfde... Ongeschikt.
MockTurtle schreef:
06-01-2019 15:02
Ik moet dit even laten sudderen... Enerzijds ben ik het wel met jullie eens hoor. Ik vind deze relatie niet kunnen en als ik haar niet had gekend, maar wel weet had gehad van een dergelijke situatie, had ik waarschijnlijk ook werkgever en ouders ingelicht.

Vervelend dat jij blijkbaar ook een nare ervaring hebt gehad...
Laat het even bezinken ja. Misschien met iemand over praten die hier niet mee te maken heeft? Lucht wellicht wel op.

Nare ervaring op een andere manier hoor. Ik 19, hij 42, geen afhankelijkheidsrelatie. Wel ik die dacht een volledig vrijwillige en gezonde relatie te hebben, in al mijn post-puberale wijsheid... Om vervolgens helemaal vast te lopen en er getraumatiseerd uit te komen. De meeste tieners hebben geen idee wat goed voor hen is en niet de volwassen wijsheid om te weten hoe een gezonde relatie eruit ziet. Anders kies je ook niet iemand in een heel andere levensfase denk ik.
Het doet er op dit moment helemaal niet toe of die jongen er op dit moment vrijwillig in mee gaat. Als volwassene zou je vriendin dat moeten weten. Ze weet best dat de kans groot is dat hij deze 'relatie' op zijn dertigste heel anders ziet. Maar dat zal haar worst wezen. Als ze echt om hem geeft, zou ze een paar jaar wachten tot er geen afhankelijkheidsrelatie meer is.

Sorry hoor, maar hier thuis zitten wij er dus midden in. Ik ben dus op dit moment nog ongelooflijk boos, zo boos ben ik nooit geweest.

Je vriendin maakt enorm misbruik van het vertrouwen dat ze van deze jongen, zijn ouders en haar werkgever krijgt. Ook wij dachten dat het contact ons kind goed deed. We waren blij dat er iemand zo ontzettend betrokken was - zelfs buiten de gewoonlijke uren en taken om! Waar vind je dat nog? Iemand waarmee ons kind alles kon bespreken, iemand die adviseerde en motiveerde. En dat was aanvankelijk ook zo. Ik stuurde er notabene op aan om na vakanties of ziekte snel de draad weer op te pakken, want het contact deed ons kind goed. Deed. Verleden tijd.

Op een gegeven moment, toen ons kind al weken overspannen thuis zat, hoorden we wat er de afgelopen tijd heeft gespeeld @(

Anyway, ik zou bij nader inzien melding doen. Zedenzaken heeft ons verteld dat er in dit soort gevallen ook zonder aangifte onderzoek wordt gedaan en er zelfs zonder aangifte besloten kan worden tot vervolging.
MockTurtle schreef:
06-01-2019 14:42
Je hebt zeker gelijk, maar ik bedoelde meer dat ze zoveel voor die kids deed, echt buitenproportioneel. Dat bedoel ik in dit geval met verantwoordelijkheid. Zij voelde zich verantwoordelijk, of maakte zich verantwoordelijk voor heel wat zaken. En in dit geval werd het bijvoorbeeld wegbrengen naar feestjes, ophalen van feestjes enz. Zo gek... Terwijl ik dit zo typ, denk ik weer... Serieus? Want werkgever wist wel dat ze ver ging in dingen doen voor kinderen. Maar dat het uiteindelijk te ver ging. Dat weten ze dus niet.

Ze werkt dus dagelijks met kinderen, waarschijnlijk op een school en dan mentor of soort vertrouwenspersoon. Jij wil dus niet daadwerkelijk opkomen voor de belangen van die jongen waar jouw vriendin misbruik van maakt? Want dat is wat ze doet hè, misbruik maken van hem. Die jongen kan net als iemand eerder noemde heel erg beschadigd zijn/raken door deze 'relatie'.

En wil jij dat deze vrouw gewoon verder kan gaan met haar praktijken? Niet alleen met deze jongen maar dat er na hem misschien nog een komt? Het is ongezond en het is strafbaar. Wie komt voor die kinderen op?
Kan je er niet met je huisdokter over praten? Dan kan je meer gegevens geven want die heeft beroepsgeheim en namen hoef je niet te noemen. Tenzij de vrouw in kwestie én jouw vriendin, én jouw huisdokter én de misbruikster van vertrouwen is.

Ze hebben mekaar nu langere tijd niet gezien, schrijf je. En al die tijd is hij haar trouw gebleven? Heeft hij niet ingezien dat er ook jonge meiden zijn met wie hij hetzelfde kan beleven?

En die geheimhouding, wat jou betreft, geloof ik dat zij op je kan rekenen. Maar een 18-jarige die aan één vriendin vertelt dat hij een relatie heeft met een 40-jarige vrouw? Dat is toch het eerste wat die jonge vriendin weer tegen haar vriendin gaat verdervertellen. En iedereen zegt: maar niet verder vertellen he. En iedereen doet het. Tenslotte heeft hij zelf ook al niet zijn mond gehouden, waarom zou de jonge vriendin het dan wel moeten doen? Die staat ook niet in het leven zoals jij.

Ze wil met haar hoofd door de muur en het zal gebeuren ook. Op korte of langere termijn. En hoe is haar familiale situatie dan, als niemand behalve jij dat weet? Heeft ze geen contact met familie of vrienden? En waar zien ze mekaar dan, ze lopen toch niet met een zak over hun hoofd!
Wat een hoop geblaat TO. Mensen nemen beslissingen in get leven en het is niet aan jou om daar een (waarde)oordeel over te hebben. Ik denk dat je lekker door moet gaan met je leven en je vriendin ook door moet laten gaan met haar leven...

Leven en laten leven zeggen ze ook wel is hea?
Wie zich goed bewust is van het feit dat er misbruik plaatsvindt, en dat niet helpt te stoppen, is mede schuldig!

Maar ik lees dat de jongste partij ook 18 is, ben je dan niet volwassen en is er dan van misbruik nog sprake? Hij is toch niet in coma als 'de daad' gebeurt?

Het is een afhankelijkheidsrelatie, maar met een persoon van +18. Valt dat ook onder misbruik? Ik begin nu te twijfelen.
Santaaa schreef:
06-01-2019 15:36
Wat een hoop geblaat TO. Mensen nemen beslissingen in get leven en het is niet aan jou om daar een (waarde)oordeel over te hebben. Ik denk dat je lekker door moet gaan met je leven en je vriendin ook door moet laten gaan met haar leven...

Serieus?!
Ik zou willen dat degene die het vertrouwen en lijf van mijn kind misbruikte, eerder was gestopt door een vriendin!
Sterker nog, als ik van iemand zou horen dat ze het allang wisten ... dan lustte ik ze rauw!
Sorry als ik nu iemand tekort doe in mijn antwoorden, maar ik moest even wat in huis doen...

En we hebben een winnaar, dit speelt zich inderdaad af in het VO. En ik wil niets goedpraten, want ja, ze heeft misbruik gemaakt van een jongen en nog. En ik wil ook graag opkomen voor de leerlingen en doen wat goed is, maar het is geen makkelijke keuze. Daar ben ik heel eerlijk in.

In de tijd dat zij elkaar niet hebben gezien, weet ik niet of hij haar trouw is gebleven. Zij hem in ieder geval niet. Om het nog even leuker te maken.... Dus ik denk dat deze relatie sowieso geen lang leven is beschoren en dat het misschien voor jongen ook vooral spannend is. Echt geen idee. Het is gewoon een zooitje! Echt een dikke, vette kutzooi. En ik wil daar liever geen onderdeel meer van zijn. Of ik het nou wel of niet bekendmaak. Ze ontmoeten elkaar bij haar thuis trouwens. Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat dit al zo lang goed gaat.
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 15:50
1.03% gewijzigd
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 15:10
Laat het even bezinken ja. Misschien met iemand over praten die hier niet mee te maken heeft? Lucht wellicht wel op.

Nare ervaring op een andere manier hoor. Ik 19, hij 42, geen afhankelijkheidsrelatie. Wel ik die dacht een volledig vrijwillige en gezonde relatie te hebben, in al mijn post-puberale wijsheid... Om vervolgens helemaal vast te lopen en er getraumatiseerd uit te komen. De meeste tieners hebben geen idee wat goed voor hen is en niet de volwassen wijsheid om te weten hoe een gezonde relatie eruit ziet. Anders kies je ook niet iemand in een heel andere levensfase denk ik.
Gelukkig valt het mee. Ik heb zelf ook zo'n 'foute' relatie gehad, alleen gelukkig niet door getraumatiseerd geraakt. Wel een lesje geleerd, dat dan wel.
Santaaa schreef:

Dus, als een volwassen vrouw/man van tegen de veertig een relatie aangaat met jouw zoon/dochter/neef/nicht van 17, die toch al kwetsbaar in het leven staat, moet men daar niets van vinden en geen (waarde)oordeel over hebben? Wow, echt wow!
mammezel schreef:
06-01-2019 15:43
Wie zich goed bewust is van het feit dat er misbruik plaatsvindt, en dat niet helpt te stoppen, is mede schuldig!

Maar ik lees dat de jongste partij ook 18 is, ben je dan niet volwassen en is er dan van misbruik nog sprake? Hij is toch niet in coma als 'de daad' gebeurt?

Het is een afhankelijkheidsrelatie, maar met een persoon van +18. Valt dat ook onder misbruik? Ik begin nu te twijfelen.
Het is wel begonnen toen hij nog minderjarig was. Daar wist ik toen nog niets van. Er is toen op seksueel gebied niets gebeurd zegt ze, maar er was toen al wel sprake van een relatie die verder ging dan zou moeten.
MockTurtle schreef:
06-01-2019 15:48
Dus, als een volwassen vrouw/man van tegen de veertig een relatie aangaat met jouw zoon/dochter/neef/nicht van 17, die toch al kwetsbaar in het leven staat, moet men daar niets van vinden en geen (waarde)oordeel over hebben? Wow, echt wow!
Nee je moet niets nee, je mag alles.
Wat ik zeg is waarom zou jij je hier druk over maken?

De mensen zelf hebben ook een stem en als het te ver gaat dan weten ze zelf ook wel wat er moet gebeuren. Je bent geen partij in deze kwestie... of beter gezegd: je stopt je neus in zaken waar je ze niet in hoeft te hebben.
Santaaa schreef:

Kansloze relreactie. Als iets strafbaar is en iemand haar baan verliest als dit uitkomt is er geen sprake meer van 'leven en laten leven'. En kennelijk snap je niets van een afhankelijkheidsrelatie en de mentale ontwikkeling van een tiener.
Santaaa schreef:
06-01-2019 15:57

De mensen zelf hebben ook een stem en als het te ver gaat dan weten ze zelf ook wel wat er moet gebeuren. Je bent geen partij in deze kwestie... of beter gezegd: je stopt je neus in zaken waar je ze niet in hoeft te hebben.
Sorry, maar hou gewoon je mond met je kansloze reacties! Die neus is ervoor mij ingestoken op het moment dat ze mij hierover vertelde. Ik heb hier niet voor gekozen. Sterker nog, ik zou willen dat ik het nooit had geweten en dat dit nooit was gebeurd!
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 16:03
7.18% gewijzigd
Santaaa schreef:
06-01-2019 15:57

En als iedereen zo denkt worden nog minder hulpbehoevende tieners gezien dan nu al het geval is. Mensen die denken zoals jij houden een hoop ellende in stand. Kansloze individualistische visie.
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 15:58
Kansloze relreactie. Als iets strafbaar is en iemand haar baan verliest als dit uitkomt is er geen sprake meer van 'leven en laten leven'. En kennelijk snap je niets van een afhankelijkheidsrelatie en de mentale ontwikkeling van een tiener.
Dàt!
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 15:58
Helemaal waar! Ik neig nu richting werkgever inlichten. Hoe langer ik er nu over nadenk en hoe meer standpunten ik lees, hoe meer ik denk dat ik dan de boeman maar moet zijn. Maar man, wat een lastige beslissing...
MockTurtle schreef:
06-01-2019 16:05
Helemaal waar! Ik neig nu richting werkgever inlichten. Hoe langer ik er nu over nadenk en hoe meer standpunten ik lees, hoe meer ik denk dat ik dan de boeman maar moet zijn. Maar man, wat een lastige beslissing...
Begrijp ik helemaal. Maar dat is gewoon het enige goede dat je ermee kan doen. Of (als je ze kent?) zijn ouders inlichten.

Wat ga je met je vriendschap doen?
yette schreef:
06-01-2019 16:14
Begrijp ik helemaal. Maar dat is gewoon het enige goede dat je ermee kan doen. Of (als je ze kent?) zijn ouders inlichten.

Wat ga je met je vriendschap doen?
Ouders ken ik niet, maar is wel/ook een optie.

De vriendschap is denk ik wel voorbij. Dit sluimert al een hele tijd. Toen hij wegging, dacht ik dat het probleem zich vanzelf zou oplossen. En dat leek vanuit haar ook het geval te zijn. Kreeg een andere scharrel. Maar het bloeit weer op. En hoe egoïstisch misschien ook, maar ik kan geen vriendinnen zijn met iemand die deze keuzes maakt. Het stemt me wel zeer verdrietig, ondanks alles. Ze is al bijna tien jaar een goede vriendin en had niet verwacht dat er ooit iets tussen zou komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven