Foute relatie vriendin

06-01-2019 13:20 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Het volgende speelt inmiddels ruim een jaar, maar ik merk dat ik het niet meer van me af kan zetten en dat ik er steeds bozer om word.

Een vriendin van mij heeft een vreselijk foute relatie met iemand. Ik zal er i.v.m. herkenning niet teveel over uitweiden, maar denk bijvoorbeeld aan een behandelaar met cliënt of docent met leerling. Het is begonnen toen de ander ook nog eens minderjarig was. Nog niet volledig, maar het broeide al wel. Ik was hier uiteraard ontzettend kwaad over, het druist tegen alles in waar ik voor sta. Haar zwakke excuus was dat je niet kiest op wie je verliefd wordt. Mijn reactie: Dat is waar, maar het is wel een keuze wat je er vervolgens mee doet. En zij heeft willens en wetens deze relatie doorgezet. De ander is vanwege een reis nu een redelijke tijd uit beeld geweest, maar er bloeit weer wat. En ik merk dat ik het niet meer kan. Wat zij gedaan heeft is strafbaar, maar los daarvan... Zoals ik al zei, dit druist tegen al mijn principes in. Ze weet hoe ik erover denk, dat zeg ik haar keer op keer, maar ze kan het niet laten om het toch over hem te hebben. Soms op eens 'slinkse' wijze, soms gewoon recht voor zijn raap. En nu is het op. Tijd om de vriendschap te stoppen? Er is zelfs een klein deeltje van mij dat haar werkgever wil vertellen wat er speelde. Ik doe het niet hoor, maar soms.....
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 13:22
2.56% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
MockTurtle schreef:
06-01-2019 17:12
Nee, omdat zij zegt dat ik mijn neus in zaken steek die niet mijn zaken zijn. En dat heb ik niet gedaan, ik ben er onderdeel van gemaakt door mijn vriendin.
Dan nog kun je op een normale manier reageren.
...
MockTurtle schreef:
Nee, omdat zij zegt dat ik mijn neus in zaken steek die niet mijn zaken zijn. En dat heb ik niet gedaan, ik ben er onderdeel van gemaakt door mijn vriendin.
En dat is lekker makkelijk van haar, want ze vertrouwt er kennelijk op dat jij er niks mee kan/doet en zij haar verhaal keer op keer kwijt kan.
Sterkte joh, wat je ook besluit te gaan doen, want gvd wat een kutsituatie :hug:
There is always something happening, and it's usually right now
MockTurtle schreef:
06-01-2019 17:05
En ik denk dat ze zelf ook heel veel issues heeft. En kwetsbaar is. Wellicht was dat ook de aantrekkingskracht tussen beiden. Ik weet het niet.

Dat is heel naar maar samen met het feit dat ze zelf totaal niet ziet dat ze veel te ver gaat betekent het dus dat zij uit zichzelf geen hulp zal zoeken. De manier waarop zij met de aan haar toevertrouwde kinderen omgaat is heel ongezond en behoorlijk grenzeloos, dat geef je zelf ook aan, dat zal ze uit zichzelf niet gaan veranderen. En als iedereen maar blijft kijken of juist wegkijkt met het idee ''Ik hoop dat ze een keer tegen de lamp loopt'' doet dus niemand wat en zal het niet veranderen.
S-Groot schreef:
06-01-2019 17:39
Dat is heel naar maar samen met dat ze zelf totaal niet ziet dat ze veel te ver gaat betekent het dus dat zij uit zichzelf geen hulp zal zoeken. De manier waarop zij maar 'haar' kinderen omgaat is heel ongezond en behoorlijk grenzeloos, dat geef je zelf ook aan, dat zal ze uit zichzelf niet gaan veranderen. En als iedereen maar blijft kijken of juist wegkijkt met het idee ''Ik hoop dat ze een keer tegen de lamp loopt'' doet dus niemand wat en zal het niet veranderen.
Ze heeft wel hulp gehad. Maar dat was zo'n holistisch type. Op zich niets mis mee, maar ik denk dat zij zwaarder geschut nodig heeft. Maar ook dat wil ze niet van me aannemen.

En verder heb je helemaal gelijk. Echt...
Zo kan het ook aflopen: een knulletje van 15 die een relatie had met zijn 39 jarige lerares, waardoor zijn ouders hem van school haalden. Maar ze zijn getrouwd, nu 41 en zij 65.
https://www.ibtimes.co.uk/unusual-roman ... te-1605082
creativeguy schreef:
06-01-2019 17:47
Zo kan het ook aflopen: een knulletje van 15 die een relatie had met zijn 39 jarige lerares, waardoor zijn ouders hem van school haalden. Maar ze zijn getrouwd, nu 41 en zij 65.
Het gaat inderdaad ook wel eens goed. Helaas gaat het vaker fout.
Waarom bemoeien mensen zich eigenlijk zo met andermans zaken?
Het is haar (liefdes)leven, al ben je het er niet mee eens.
Zij zal zelf de keuze moeten maken tussen haar gevoel of haar verstand.

18 en 40, je hoort het niet vaak, maar als ze gelukkig zijn?
Ze zal zelf de consequenties moeten dragen en haar verantwoording moeten nemen.
creativeguy schreef:
06-01-2019 17:47
Dan vind ik 15 toch wel een stuk erger dan 18..
...
Inmiddels zijn ze allebei meerderjarig. Je kan er wat van vinden, je hebt je verantwoordelijkheid genomen door er wat van te zeggen en verder moet je je met je eigen leven bemoeien! Het gaat jou niets aan. Als zij een risico willen lopen is dat hun probleem.
Als jij er niet mee kan leven -wat onzin is want het is jouw leven niet- dan moet je zorgen dat je er niet meer mee geconfronteerd wordt, dus weg uit de situatie.
Als er echt sprake zou zijn van misbruik of iets dergelijks kan je aangifte doen. Maar als die twee inmiddels volwassen mensen van elkaar houden, of je het er mee eens bent of niet, gaat hun relatie jou niets aan. Zelfs niet als een van hen nog een partner zou hebben. Bemoei je met jezelf. Je weet pas echt hoe dingen zijn als je zelf in de situatie hebt gezeten.
To, ik snap jou wel hoor. Maar om eerlijk te zijn, blijkbaar staat het je zo tegen dat het deze hele vriendschap verpest. Ik zou zelf geen vriendschap aan willen houden met zo iemand.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Moeilijk! Omdat deze zaken niet zwart-wit zijn.

Je schrijft dat ze vaker problemen heeft om haar cliënten op afstand te houden, c.q. deze vaker als vrienden/vriendinnen ziet. Dit betekent dat ze niet in het juiste beroep zit.

Aan de andere kant: De Wet schrijft keiharde grenzen voor omdat de Wet dit nu eenmaal moet doen. De wet doet alsof iemand 5 minuten vóór zijn 18e verjaardag volledig afhankelijk, kinderlijk beïnvloedbaar en ontoerekeningsvatbaar is, en 5 minuten later een complete volwassene met stemrecht en weet--ik-wat-voor rechten nog meer.

De wet moet dit doet omdat vage grenzen niet af te dwingen zijn. Maar als zij al een jaar lang iets met iemand heeft betekent dat ook wel iets.

En nog een keer van de andere kant: Als hulpverlener zijn er extra grenzen, en die zijn er om de intieme relatie tussen een (volwassen) hulpverlener en een hulpbehoevende niet te laten ontsporen. Zo te lezen heeft zij daar moeite mee. Om het even simpel uit te drukken.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Wat zijn er veel mensen die echt geloven dat een 18-jarige met een getroubleerd verleden, die al een ongezonde afhankelijkheids/liefdesrelatie met deze vrouw had toen hij nog minderjarig was, 'gewoon' volwassen is en dus een weloverwogen keuze kan maken over het contact met haar. En je je er 'dus' gewoon buiten moet houden. Ik snap dat echt niet.
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 18:12
Wat zijn er veel mensen die echt geloven dat een 18-jarige met een getroubleerd verleden, die al een ongezonde afhankelijkheids/liefdesrelatie met deze vrouw had toen hij nog minderjarig was, 'gewoon' volwassen is en dus een weloverwogen keuze kan maken over het contact met haar. En je je er 'dus' gewoon buiten moet houden. Ik snap dat echt niet.

Ik ook niet, En als er ooit zoiets met een van mijn kinderen gebeurt en ik kom erachter dat iemand het wist maar besloot niks te zeggen, dan is diegene ook van mij.
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 18:12
Zelfs nog los van de hele leeftijdssituatie... Hoewel ik ook dat persoonlijk té vind. Maar dat dit vanuit een vertrouwenspositie in het onderwijs is ontstaan, dat maakt het niet oké. En dan mag je van mij en mijn mening vinden wat je vindt, maar ik denk dat áls deze school of welke school dan ook iets als deze situatie ontdekt, het einde verhaal betekent. En ook veel ouders zullen de vlag niet buiten hangen, gok ik zo maar.
Zit even te denken.....

Hij is nu geen leerling meer toch? En toen hij dat nog wel was, is er niets gebeurd tussen hen?
Dan denk ik zomaar dat de school/werkgever weinig kan doen.
Relatie is nu buiten school om
Frankly my dear, I don"t give a damn
Maar is dat echt zo dat zij ontslagen kan worden als bekend wordt dat zij een relatie heeft met een oud-leerling (ik ga er vanuit dat hij van school af is?)? Tenzij je kan bewijzen dat het al eerder heeft afgespeeld. Mijn docent heeft ook een relatie met een oud-studente.
calvijn1 schreef:
06-01-2019 18:26
Zit even te denken.....

Hij is nu geen leerling meer toch? En toen hij dat nog wel was, is er niets gebeurd tussen hen?
Dan denk ik zomaar dat de school/werkgever weinig kan doen.
Relatie is nu buiten school om
Klopt. En zij zegt dat er niets is gebeurd. Behalve zoenen. Niets seksueels verder. Dus misschien kan school er inderdaad niets mee.
Anárion schreef:
06-01-2019 17:58
Dan vind ik 15 toch wel een stuk erger dan 18..
Daarom vind ik het vreemd dat Brigitte nooit juridisch vervolgd is, want ook in Frankrijk is dat illegaal, zeker in 1993. Zij ouders wisten ervan en hebben hem daarom van school gehaald.
Ik zou een melding doen als iemand dergelijke strafbare zaken heeft begaan. En nee, mijn vriendin zou het niet meer zijn. Ik zou overigens ook eerlijk tegen die persoon zijn dat ik die melding heb gedaan, als je zo'n bord voor je kop hebt, dan kun je maar beter direct zijn.
Occam's razor
MockTurtle schreef:
06-01-2019 18:29
Klopt. En zij zegt dat er niets is gebeurd. Behalve zoenen. Niets seksueels verder. Dus misschien kan school er inderdaad niets mee.
Maar je wil toch ouders en werkgever inlichten? Bemoei je er niet mee.
Mijn broer had toen ie 18 was ook een 'relatie' met een 35-jarige vrouw. So what? Nu gelukkig getrouwd (met een ander inmiddels) , geen psychische schade of misbruik hoor. De ene knul van 18 is de andere niet. Zoals ik het begrijp heeft zij zakelijk niks meer met hem te maken dus wat wou je doen dan?
...
MockTurtle schreef:
06-01-2019 15:59
Sorry, maar hou gewoon je mond met je kansloze reacties! Die neus is ervoor mij ingestoken op het moment dat ze mij hierover vertelde. Ik heb hier niet voor gekozen. Sterker nog, ik zou willen dat ik het nooit had geweten en dat dit nooit was gebeurd!
Nee? Want dit topic laat blijkbaar erg zien dat je het nooit had geweten hahah... laat me niet lachen joh. Je houd gewoon van drama...
Ms_Jingles schreef:
06-01-2019 16:00
En als iedereen zo denkt worden nog minder hulpbehoevende tieners gezien dan nu al het geval is. Mensen die denken zoals jij houden een hoop ellende in stand. Kansloze individualistische visie.
Ja? Kansloze individualistische visie? Laat me niet lachen. Als mensen hulp nodig hebben dan laten se dat wel merken en dan zijn er tal van instanties die hun helpende hand uit zullen reiken. Ik verwacht dat personen zelf een brein hebben en zelf een mond hebben, en ik zie deze mensen niet als hulpeloze wezens. Kom op zeg. Afgeven op andermans reacties is de eerste teken van zwakte in een onderbouwing...
Cafetière schreef:
06-01-2019 16:24
Misschien heb ik het gemist hoor, maar aangezien hij 18 is is hij niet minderjarig en is het niet strafbaar. Ze zal alleen haar baan kwijtraken als het uitkomt.
Dit. TO houd ervan om lekker drama te creeeren. Nogmaals TO zoek een hobby en zit niet met je neus in andermans leven.
MockTurtle schreef:
Je kiest er zelf voor om een onderdeel te worden... Als ik iets doe met alles wat me verteld word... “Oef dan had ik een kut leven gehad zeg...” Ik kies ervoor om dat niet te doen en mensen te laten leven zoals ze dat zelf wensen te doen.. Ik adviseer je ten zeerste om geen domme dingen te doen onder het mom van “Deze relatie kan echt niet”... een relatie hebben opzich is niet strafbaar... nog een sexuele relatie is ook niet strafbaar. Dit is enkel en alleen drama creeeren en problemen veroorzaken..
MockTurtle schreef:
Je kiest er zelf voor om een onderdeel te worden... Als ik iets doe met alles wat me verteld word... “Oef dan had ik een kut leven gehad zeg...” Ik kies ervoor om dat niet te doen en mensen te laten leven zoals ze dat zelf wensen te doen.. Ik adviseer je ten zeerste om geen domme dingen te doen onder het mom van “Deze relatie kan echt niet”... een relatie hebben opzich is niet strafbaar... nog een sexuele relatie is ook niet strafbaar. Dit is enkel en alleen drama creeeren en problemen veroorzaken..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven