Foute relatie vriendin
zondag 6 januari 2019 om 13:20
Hoi!
Het volgende speelt inmiddels ruim een jaar, maar ik merk dat ik het niet meer van me af kan zetten en dat ik er steeds bozer om word.
Een vriendin van mij heeft een vreselijk foute relatie met iemand. Ik zal er i.v.m. herkenning niet teveel over uitweiden, maar denk bijvoorbeeld aan een behandelaar met cliënt of docent met leerling. Het is begonnen toen de ander ook nog eens minderjarig was. Nog niet volledig, maar het broeide al wel. Ik was hier uiteraard ontzettend kwaad over, het druist tegen alles in waar ik voor sta. Haar zwakke excuus was dat je niet kiest op wie je verliefd wordt. Mijn reactie: Dat is waar, maar het is wel een keuze wat je er vervolgens mee doet. En zij heeft willens en wetens deze relatie doorgezet. De ander is vanwege een reis nu een redelijke tijd uit beeld geweest, maar er bloeit weer wat. En ik merk dat ik het niet meer kan. Wat zij gedaan heeft is strafbaar, maar los daarvan... Zoals ik al zei, dit druist tegen al mijn principes in. Ze weet hoe ik erover denk, dat zeg ik haar keer op keer, maar ze kan het niet laten om het toch over hem te hebben. Soms op eens 'slinkse' wijze, soms gewoon recht voor zijn raap. En nu is het op. Tijd om de vriendschap te stoppen? Er is zelfs een klein deeltje van mij dat haar werkgever wil vertellen wat er speelde. Ik doe het niet hoor, maar soms.....
Het volgende speelt inmiddels ruim een jaar, maar ik merk dat ik het niet meer van me af kan zetten en dat ik er steeds bozer om word.
Een vriendin van mij heeft een vreselijk foute relatie met iemand. Ik zal er i.v.m. herkenning niet teveel over uitweiden, maar denk bijvoorbeeld aan een behandelaar met cliënt of docent met leerling. Het is begonnen toen de ander ook nog eens minderjarig was. Nog niet volledig, maar het broeide al wel. Ik was hier uiteraard ontzettend kwaad over, het druist tegen alles in waar ik voor sta. Haar zwakke excuus was dat je niet kiest op wie je verliefd wordt. Mijn reactie: Dat is waar, maar het is wel een keuze wat je er vervolgens mee doet. En zij heeft willens en wetens deze relatie doorgezet. De ander is vanwege een reis nu een redelijke tijd uit beeld geweest, maar er bloeit weer wat. En ik merk dat ik het niet meer kan. Wat zij gedaan heeft is strafbaar, maar los daarvan... Zoals ik al zei, dit druist tegen al mijn principes in. Ze weet hoe ik erover denk, dat zeg ik haar keer op keer, maar ze kan het niet laten om het toch over hem te hebben. Soms op eens 'slinkse' wijze, soms gewoon recht voor zijn raap. En nu is het op. Tijd om de vriendschap te stoppen? Er is zelfs een klein deeltje van mij dat haar werkgever wil vertellen wat er speelde. Ik doe het niet hoor, maar soms.....
mockturtle wijzigde dit bericht op 06-01-2019 13:22
2.56% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
zondag 6 januari 2019 om 16:25
Dat was hij echter voor de zomer niet en toen was er ook al sprake van een grensoverschrijdende relatie.
zondag 6 januari 2019 om 16:25
aha ok.Ms_Jingles schreef: ↑06-01-2019 16:25Dat was hij echter voor de zomer niet en toen was er ook al sprake van een grensoverschrijdende relatie.
zondag 6 januari 2019 om 16:29
Als het om vrijwillige handelingen gaat in de leeftijd van 16, 17 jaar is het in beginsel niet verboden. Tenzij er sprake is van misbruik van machtsverhouding. En ik weet niet of dat per definitie zo is omdat het docent-leerling is. Als hij te kennen geeft dat het vrijwillig is dan doet ze dus niets strafbaars.
http://www.wetrecht.nl/seks-met-minderjarigen/
Wat niet wegneemt dat het een bijzondere toestand is.
zondag 6 januari 2019 om 16:32
Aangezien ik in eerste instantie niet van plan was er iets mee te doen, heb ik het nog niet zo ver onderzocht/uitgezocht, bedankt. Het is niet docent-leerling, maar vertrouwenspersoon-leerling. Maar wel of niet strafbaar, maakt alleen uit als ik werkgever zou inlichten. Voor de vriendschap maakt het voor mij gevoelsmatig niets (meer) uit. Ik kan hier niet in meegaan.Cafetière schreef: ↑06-01-2019 16:29Als het om vrijwillige handelingen gaat in de leeftijd van 16, 17 jaar is het in beginsel niet verboden. Tenzij er sprake is van misbruik van machtsverhouding. En ik weet niet of dat per definitie zo is omdat het docent-leerling is. Als hij te kennen geeft dat het vrijwillig is dan doet ze dus niets strafbaars.
zondag 6 januari 2019 om 16:34
begrijp ik. Iemand die integriteit (in het werk) zo aan zijn laars lapt zou ik ook niet in mijn vriendenkring willen hebben. wat betreft werkgever inlichten: maakt niet uit of het strafbaar is, in haar werk zal het absoluut niet mogen en dus zal ze ontslagen worden. Daar zou ik me verder niet mee bemoeien. Ik zou gewoon afstand van haar nemen. Laat het haar verder lekker zelf uitzoeken.MockTurtle schreef: ↑06-01-2019 16:32Zover had ik het nog niet onderzocht/uitgezocht, bedankt. Het is niet docent-leerling, maar vertrouwenspersoon-leerling. Maar wel of niet strafbaar, maakt alleen uit als ik werkgever zou inlichten. Voor de vriendschap maakt het voor mij gevoelsmatig niets (meer) uit. Ik kan hier niet in meegaan.
zondag 6 januari 2019 om 16:40
Dat is ook heel verdrietigMockTurtle schreef: ↑06-01-2019 16:18Ouders ken ik niet, maar is wel/ook een optie.
De vriendschap is denk ik wel voorbij. Dit sluimert al een hele tijd. Toen hij wegging, dacht ik dat het probleem zich vanzelf zou oplossen. En dat leek vanuit haar ook het geval te zijn. Kreeg een andere scharrel. Maar het bloeit weer op. En hoe egoïstisch misschien ook, maar ik kan geen vriendinnen zijn met iemand die deze keuzes maakt. Het stemt me wel zeer verdrietig, ondanks alles. Ze is al bijna tien jaar een goede vriendin en had niet verwacht dat er ooit iets tussen zou komen.
zondag 6 januari 2019 om 16:46
Er is dus meer gebeurd tussen jouw kind en de 'hulpverlener' dan zijn leuter laten zien?
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 6 januari 2019 om 16:48
Dankjewel! We zijn strijdbaar, morgen weer een afspraak bij zedenzaken. Da's een heel traject. Maar het voelt goed om iets te doen.MockTurtle schreef: ↑06-01-2019 16:41Sterkte met jouw kind. Ik hoop dat het gauw beter wordt voor jullie....
Jij ook sterkte!
(en toevallig wilde ik ook afsluiten vanwege een fysieke reactie op dit onderwerp, migraine sans migraine
zondag 6 januari 2019 om 16:52
Ik lees dat TO een ernstig persoon is, begaan met het welzijn van iedereen, ook met het welzijn van haar foute vriendin, maar vooral met het welzijn van een kwetsbare (*) jongere.
TO moet háár prioriteiten stellen. En kiezen is verliezen, elke medaille heeft twee kanten.
Ik vraag me af, als één van beide vriendinnen een zo afwijkende mentaliteit heeft, in hoeverre die vriendschap in het verleden dan echt van beide kanten is gekomen en of - als dit niet het breekpunt was geworden - er in de toekomst ook geen zware morele meningsverschillen zouden zijn gekomen.
TO, als je doet wat je hart je ingeeft, ben je altijd correct.
(*) voor mij is het nog niet helemaal duidelijk of het kwetsbare enkel in de leeftijd zit, dan wel of er nog andere aspecten meespelen.
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 06-01-2019 17:00
6.64% gewijzigd
zondag 6 januari 2019 om 16:56
Want 1x mag maar 2x niet?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 6 januari 2019 om 17:00
Waar lees jij dat?
Als zij dit vaker heeft/doet, is zij zeer ongeschikt om met jongeren te werken.
Om te zeggen dat ze efebofiel is, gaat misschien wat ver
calvijn1 wijzigde dit bericht op 06-01-2019 18:21
0.97% gewijzigd
zondag 6 januari 2019 om 17:00
Nee, niet dat ik weet in ieder geval. Wel heb ik vaker gevonden dat ze leerlingen teveel als 'vriendinnen' zag.
zondag 6 januari 2019 om 17:04
Neen, helemaal niet, maar dan is ze nog zieker dan wij allemaal denken. En als het nu gebeurt, vroeger is gebeurd, dan is de kans groot dat het in de toekomst nog zal gebeuren.
Ik voel precies dat TO geen weet heeft over feiten uit het verleden.
Maar dat de vriendin een vrouw met een afwijkend sexueel gedragspatroon is, is duidelijk. (cfr wanneer haar jonge geliefde niet beschikbaar is, dat ze haar plezier elders zoekt)
zondag 6 januari 2019 om 17:05
Dank voor deze mooie woorden. Ik ben ook begaan met alle partijen, dat maakt het ook zo lastig. Maar dan zou dus goed doen zwaarder moeten wegen.mammezel schreef: ↑06-01-2019 16:52Ik lees dat TO een ernstig persoon is, begaan met het welzijn van iedereen, ook met het welzijn van haar foute vriendin, maar vooral met het welzijn van een kwetsbare (*) jongere.
TO moet háár prioriteiten stellen. En kiezen is verliezen, elke medaille heeft twee kanten.
Ik vraag me af, als één van beide vriendinnen een zo afwijkende mentaliteit heeft, in hoeverre die vriendschap in het verleden dan echt van beide kanten is gekomen en of - als dit niet het breekpunt was geworden - er in de toekomst ook geen zware morele meningsverschillen zouden zijn gekomen.
TO, als je doet wat je hart je ingeeft, ben je altijd correct.
(*) voor mij is het nog niet helemaal duidelijk of het kwetsbare enkel in de leeftijd zit, dan wel of er nog andere aspecten meespelen.
We verschillen op veel vlakken zeker. En heb vaker niet achter keuzes en beslissingen gestaan. Maar die hadden weinig met een goede moraal te maken. Gewoon met stomme keuzes. Heb me vaker een soort van 'moeder' gevoeld, om haar te begeleiden in bepaalde keuzes. Of te helpen met beslissingen. Van de andere kant, als ik haar om half 3 's nachts bel, staat ze ook binnen 10 minuten voor mijn deur.
En ik denk dat ze zelf ook heel veel issues heeft. En kwetsbaar is. Wellicht was dat ook de aantrekkingskracht tussen beiden. Ik weet het niet.
Sowieso een zeer foute situatie. Maar aan de andere kant gaat deze jongen er vrijwillig in mee en hij is 18. Voordat hij 18 werd is er dus fysiek niks gebeurd. Kijk eens naar Sex on the Beach of temptation island. Die kids daar zijn vaak ook rond de 18, 19. Het is geen klein kind.
Daarmee wil ik het absoluut niet goedpraten, want zij zit fout. Maar jongens van die leeftijd vinden het misschien wel lachen, of stoer om dit mee te maken. Als deze jongen psychisch zeer kwetsbaar is, dan is het een ander verhaal.
Verder zou ik afstand nemen van die vriendin en het ze lekker laten uitzoeken. Grote kans dat als je ouders/werkgever gaat inlichten ze alles ontkennen.
Daarmee wil ik het absoluut niet goedpraten, want zij zit fout. Maar jongens van die leeftijd vinden het misschien wel lachen, of stoer om dit mee te maken. Als deze jongen psychisch zeer kwetsbaar is, dan is het een ander verhaal.
Verder zou ik afstand nemen van die vriendin en het ze lekker laten uitzoeken. Grote kans dat als je ouders/werkgever gaat inlichten ze alles ontkennen.
...
Oei, ik heb ook wel eens van dat soort collega's gehad. Die gingen veels te ver met hun contact met leerlingen.MockTurtle schreef: ↑06-01-2019 17:00Nee, niet dat ik weet in ieder geval. Wel heb ik vaker gevonden dat ze leerlingen teveel als 'vriendinnen' zag.
Heel riskant, ookal is de intentie wsch
goed.
Doe wat jou het beste lijkt
zondag 6 januari 2019 om 17:08
Dus Santaa mag haar mening niet geven? Omdat die afwijkt van de jouwe?MockTurtle schreef: ↑06-01-2019 15:59Sorry, maar hou gewoon je mond met je kansloze reacties! Die neus is ervoor mij ingestoken op het moment dat ze mij hierover vertelde. Ik heb hier niet voor gekozen. Sterker nog, ik zou willen dat ik het nooit had geweten en dat dit nooit was gebeurd!
...
zondag 6 januari 2019 om 17:11
Ik ben gelukkig geen slachtoffer. Succes morgen, hoop dat de schuldige flink gepakt wordt.
zondag 6 januari 2019 om 17:12
Nee, omdat zij zegt dat ik mijn neus in zaken steek die niet mijn zaken zijn. En dat heb ik niet gedaan, ik ben er onderdeel van gemaakt door mijn vriendin.