gearrangeerd huwelijk.

27-02-2012 18:59 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders willen dat ik ga trouwen. Hij is 41, is getrouwd geweest en gescheiden, geen kinderen. Goede baan, eigen huis en auto en al die dingen. Ik ben 23 net klaar met mijn studie. Mijn ouders vinden het echt een goede kans. Ik ben immers al 23 en bijna overtijd, in mijn cultuur trouw je toch niet later dan 20. 25 is vaak te oud.

Ik zal ooit toch moeten trouwen, met iemand van dezelfde afkomst. En liefde daar zal geen sprake van zijn. waarom niet nu? Het leeftijdsverschil vind ik nog niet het ergste. Gewoon dat er geen gevoel is. Toen ik hem zag, we mochten een half uur alleen met elkaar praten, voelde ik niks. Geen klik, niet eens een vriendschappelijke. Moet ik met deze man mijn leven, het bed delen? Andere kant ik weet zeker dat mijn ouders zwaar teleurgesteld zullen zijn.

Ik heb met hem de volgende punten besproken.

Ik wil kunnen werken ook als er eventueel kinderen zijn.

Ik wil ook dingen kunnen doen met mijn vriendinnen, natuurlijk op gepaste tijden en gepaste locaties.

Daar ging hij mee akkoord.

Nu twijfel ik enorm. Zal ik het doen? Ga ik spijt krijgen? Als ik naar mijn ouders kijk die zijn echt gelukkig. Mijn moeder heeft mijn vader pas gezien op de dag van de bruiloft. Ik denk dat liefde kan groeien.

Wat denken jullie hierover. Ik weet dat het moeilijk is voor jullie om het te begrijpen maar zou toch een eerlijke mening willen.
quote:fashionvictim schreef op 28 februari 2012 @ 11:27:

Persoonlijk heb ik niks tegen gearrangeerde huwelijken, ik denk zelfs dat de kans op succes misschien wel groter is dan bij huwelijken uit verliefdheid.

Maar dan vraag je je toch af waarom mensen met elkaar trouwen. Met welk doel zoek je een partner? En wat heeft je familie ermee te maken?

Het is niet alsof de familie voor deze dochter moet zorgen als er niet tijdig een man op komt dagen.

Voor de goede orde, ik vind het ook dom om te trouwen in een roes van verliefdheid, maar dat is tegenwoordig toch niet zo veel meer aan de orde? Mensen wonen steeds vaker jaren samen voordat ze de knoop doorhakken (en daarna weer vast knopen ).

Hoe dan ook, een familie die een oudere gescheiden man-met-mooie-auto als een geschikte partner ziet voor een jonge, pientere, zelfstandige, gestudeerde dame? Ik ben heel benieuwd naar de ratio hierachter!
quote:kadanz schreef op 28 februari 2012 @ 11:45:

[...]

Maar dan vraag je je toch af waarom mensen met elkaar trouwen. Met welk doel zoek je een partner? En wat heeft je familie ermee te maken?

Het is niet alsof de familie voor deze dochter moet zorgen als er niet tijdig een man op komt dagen.

Voor de goede orde, ik vind het ook dom om te trouwen in een roes van verliefdheid, maar dat is tegenwoordig toch niet zo veel meer aan de orde? Mensen wonen steeds vaker jaren samen voordat ze de knoop doorhakken (en daarna weer vast knopen ).

Hoe dan ook, een familie die een oudere gescheiden man-met-mooie-auto als een geschikte partner ziet voor een jonge, pientere, zelfstandige, gestudeerde dame? Ik ben heel benieuwd naar de ratio hierachter!

Ik ken deze familie niet, maar goed, ik ken dus wel andere families waar gearrangeerde huwelijken plaatsvinden en wat de familie ermee te maken heeft is dat je ouders en je familie vaak goed of zelfs beter in staat zijn om op rationele gronden een keuze te maken van wat je in een huwelijk nodig hebt. Zij kennen je goed, gunnen je geluk, weten in de regel zelf vanwege hun leeftijd wat er allemaal bij een huwelijk komt kijken en dus zullen zij andere criteria hebben voor een partner dan je zelf wellicht op je 23e of 20e hebt.

En met welk doel je een partner zoekt lijkt me toch wel duidelijk? Het lijkt me dat zeker bij gearrangeerde huwelijken zaken als (financiele) betrouwbaarheid, normen en waarden, milieu, afkomst, en dat soort dingen criteria zijn. Bij het meisje wat ik ken die eigenlijk vorig jaar zou trouwen is het huwelijk bijvoorbeeld afgeblazen omdat hij een deel van zijn medische geschiedenis verzwegen had. Dat zijn criteria waar je volgens mij zelf als je in de roes van verliefdheid niet aan zou denken, maar waar haar familie van dacht "doei, dan is ze straks 40 en is ze verpleegster ipv partner". En volgens mij speelde ook mee dat ze dan zelf wellicht geen of moeilijk of ongezonde kinderen zou krijgen.

Het klinkt heel zakelijk, maar als er toch nog geen sprake is van verliefdheid snap ik die argumentatie wel.

Ik vind het zelf eerlijk gezegd niet heel veel anders dan wat tegenwoordig met datingsites ook min of meer gedaan wordt, gewoon een eisenlijstje afvinken en dan nadat in ieder geval aan de basisvoorwaarden wordt voldaan eens kijken of er ook lichamelijke aantrekkingskracht en "een klik" is.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 28 februari 2012 @ 11:27:

Persoonlijk heb ik niks tegen gearrangeerde huwelijken, ik denk zelfs dat de kans op succes misschien wel groter is dan bij huwelijken uit verliefdheid.Ik kan me van vroegere tijden wel voorstellen dat je sowieso moest trouwen om te kunnen overleven. Maar dat is anno nu niet meer nodig. Je trouwt m.i. alleen nog omdat je levenspartner écht iets toevoegt voor je, dus 'n gearrangeerd huwelijk waarbij je trouwt enkel en alleen om maar getrouwd te zijn, zie ik het nut niet zo van in. TO heeft zelf ook gestudeerd en zal dus ongetwijfeld zichzelf kunnen onderhouden, daar heeft ze dus geen man voor nodig.
Fashionvictim, als je die families niet of niet goed kent, hoe kun je dan beweren dat het om succesvolle huwelijken gaat?

Lijkt mij dat alleen de betrokkenen zelf daar een eerlijk oordeel over kunnen vellen.

Ben met je eens dat trouwen in een waas van verliefdheid ook niet slim is. Dat doen maar weinigen nog tegenwoordig. Veel mensen leren elkaar eerst goed kennen voor ze zich aan elkaar verbinden. Gelukkig maar.
Nien, ik denk dat er getrouwd moet worden om nageslacht te produceren.
quote:elninjoo schreef op 28 februari 2012 @ 11:58:

[...]

Ik kan me van vroegere tijden wel voorstellen dat je sowieso moest trouwen om te kunnen overleven. Maar dat is anno nu niet meer nodig. Je trouwt m.i. alleen nog omdat je levenspartner écht iets toevoegt voor je, dus 'n gearrangeerd huwelijk waarbij je trouwt enkel en alleen om maar getrouwd te zijn, zie ik het nut niet zo van in. TO heeft zelf ook gestudeerd en zal dus ongetwijfeld zichzelf kunnen onderhouden, daar heeft ze dus geen man voor nodig.

Maar wat is het verschil met mensen die een eisenlijst en een "dit heb ik te bieden"-lijstje op internet zetten en vervolgens ook met een wildvreemde gaan daten met de intentie daar een levenspartner aan over te houden?

In dit geval maakt je familie dat eisen- en "dit heeft zij te bieden"-lijstje, maar verder zie ik echt niet zoveel verschil in het principe. Of denk je echt dat al die mensen die hun man of vrouw van internet gedownload hebben net zo verliefd op hen geworden zouden zijn als ze elkaar in de kroeg waren tegengekomen? Ik namelijk niet.
Am Yisrael Chai!
quote:helene31 schreef op 28 februari 2012 @ 12:00:

Fashionvictim, als je die families niet of niet goed kent, hoe kun je dan beweren dat het om succesvolle huwelijken gaat?

Lijkt mij dat alleen de betrokkenen zelf daar een eerlijk oordeel over kunnen vellen.

Ben met je eens dat trouwen in een waas van verliefdheid ook niet slim is. Dat doen maar weinigen nog tegenwoordig. Veel mensen leren elkaar eerst goed kennen voor ze zich aan elkaar verbinden. Gelukkig maar.

Ik ken die mensen wel heel erg goed, het gaat om aangetrouwde familie. Hebben een fantastisch leven, zijn verliefd op elkaar, hebben drie kinderen die het aan niks ontbreekt, zijn affectionate met elkaar, gunnen elkaar het beste, steunen elkaar door dik en dun, zijn volledig gelijkwaardig aan elkaar, zitten financieel meer dan warmpjes erbij, en ik vind het een van de relaties die ik graag als voorbeeld van "zo hoop ik er over 40 jaar ook bij te zitten" neem.

En vwb je laatste alinea: dat ben ik niet met je eens. Ik vind juist dat veel mensen ondanks dat ze soms wel 10 jaar een relatie met elkaar hebben voordat ze eens gaan trouwen, vergeten juist die dingen die een make or break punt in relaties gaan worden uit te onderhandelen of zelfs maar te bespreken. Hoe vaak lees je hier niet dat men er na tig jaar eens achter komt dat de ander wel of juist geen kinderen wil, of dat er al getrouwd is en geen enkele harde afspraak over de verdeling werk-zorg gemaakt is, of meer van dat soort dingen?
Am Yisrael Chai!
Ten eerste, ik zeg niet dat het een beter is dan het ander. Ik beschrijf wat ik van dichtbij heb meegemaakt. Niets meer niets minder.

Ten tweede, in hoeverre mensen eerlijk zijn weet ik niet, dat weet je nml nooit... Zijn het probleemloze huwelijken? Nee natuurlijk niet. Daarom beschreef ik ook een mislukking. De mensen die ik beschreven heb, ken ik van zeer dichtbij. Denk brother from another mother oid. De sociale positie/status die ik toegeschreven kreeg/innam was ook letterlijk die van gezins/familielid. Met stel 1 heb ik bijvoorbeeld meerdere malen langdurig onder een dak gewoond.
quote:kadanz schreef op 28 februari 2012 @ 11:45:

[...]

Hoe dan ook, een familie die een oudere gescheiden man-met-mooie-auto als een geschikte partner ziet voor een jonge, pientere, zelfstandige, gestudeerde dame? Ik ben heel benieuwd naar de ratio hierachter!Iik vind gescheiden mannen sowieso geen geschikte partners.
quote:fashionvictim schreef op 28 februari 2012 @ 12:03:

[...]

Maar wat is het verschil met mensen die een eisenlijst en een "dit heb ik te bieden"-lijstje op internet zetten en vervolgens ook met een wildvreemde gaan daten met de intentie daar een levenspartner aan over te houden?

In dit geval maakt je familie dat eisen- en "dit heeft zij te bieden"-lijstje, maar verder zie ik echt niet zoveel verschil in het principe. Of denk je echt dat al die mensen die hun man of vrouw van internet gedownload hebben net zo verliefd op hen geworden zouden zijn als ze elkaar in de kroeg waren tegengekomen? Ik namelijk niet.Maar internetdaten blijkt ook helemaal niet zo succesvol als sommigen denken.
Dan zijn we het oneens FV. Ik denk dat een zekere mate van keuzevrijheid wel degelijk essentieel is in het slagen van een relatie. Anders is het in mijn ogen nog steeds een kwestie van je neerleggen bij de situatie en er het beste van proberen te maken.

Ik vind het leven daar te kort voor en betwijfel of je dan even gelukkig zou zijn als wanneer je je partner zelf gekozen had.

Ik denk ook niet dat TO met deze discussie is geholpen eigenlijk.
quote:fashionvictim schreef op 28 februari 2012 @ 11:54:

[...]

Ik ken deze familie niet, maar goed, ik ken dus wel andere families waar gearrangeerde huwelijken plaatsvinden en wat de familie ermee te maken heeft is dat je ouders en je familie vaak goed of zelfs beter in staat zijn om op rationele gronden een keuze te maken van wat je in een huwelijk nodig hebt. Zij kennen je goed, gunnen je geluk, weten in de regel zelf vanwege hun leeftijd wat er allemaal bij een huwelijk komt kijken en dus zullen zij andere criteria hebben voor een partner dan je zelf wellicht op je 23e of 20e hebt.

Er is zeker wat te zeggen voor een gearrangeerd huwelijk als je het huwelijk als een instituut ziet, of als je het leven ziet als een aantal vooraf bepaalde stappen: je wordt geboren-je wordt opgevoed-je trouwt-je plant je voort-je bemoeit je met het nageslacht-je gaat dood.

Maar daar zijn we sinds de jaren vijftig grotendeels van afgestapt in onze maatschappij. Wij leven toch te veel in een vrije wereld waarin we zelf bepalen wat we doen met ons leven?
quote:zammm schreef op 28 februari 2012 @ 12:14:

[...]

Maar internetdaten blijkt ook helemaal niet zo succesvol als sommigen denken.

Klopt, het aantal mislukkingen is veel groter dan het aantal succesvolle relaties (voor zover dat duidelijk is natuurlijk).

Het blijft een gok, net als iemand in de kroeg ontmoeten.
Het zou leuk zijn als Qalbi nog terugkwam. Ik word langzamerhand een beetje moe van die door slechte journalisten aangezwengelde moeilijke thema's.
quote:NouEvenNiet schreef op 28 februari 2012 @ 12:24:

Het zou leuk zijn als Qalbi nog terugkwam. Ik word langzamerhand een beetje moe van die door slechte journalisten aangezwengelde moeilijke thema's.Je bent niet de enige met twijfels, maar het is op zich wel een leuke discussie.
Ik heb soms ook het idee dat dames van de redactie bepaalde onderwerpen plaatsen als voer voor een artikel.
quote:kadanz schreef op 28 februari 2012 @ 12:25:

[...]

Je bent niet de enige met twijfels, maar het is op zich wel een leuke discussie.Tsja, wat heet leuk. Ik kom op een forum voor de mensen, niet voor de discussieonderwerpen. Zo geniaal boeiend vind ik die hier niet.
quote:helene31 schreef op 28 februari 2012 @ 12:01:

Nien, ik denk dat er getrouwd moet worden om nageslacht te produceren.Hoe denken mensen die dat geloven eigenlijk hoe andere diersoorten zich voortplanten?
quote:helene31 schreef op 28 februari 2012 @ 12:01:

Nien, ik denk dat er getrouwd moet worden om nageslacht te produceren.Dat is tegenwoordig ook geen vanzelfsprekendheid meer. Je hoeft uberhaupt geen nageslacht te produceren als je dat niet ambieert, maar wil je dat wel hoef je er niet persé getrouwd voor te zijn.
quote:fashionvictim schreef op 28 februari 2012 @ 12:03:

[...]

In dit geval maakt je familie dat eisen- en "dit heeft zij te bieden"-lijstje, maar verder zie ik echt niet zoveel verschil in het principe. Of denk je echt dat al die mensen die hun man of vrouw van internet gedownload hebben net zo verliefd op hen geworden zouden zijn als ze elkaar in de kroeg waren tegengekomen? Ik namelijk niet.Via internet kom je er ook vaak genoeg achter dat je je niet lichamelijk aangetrokken voelt tot de man die aan je verdere eisenpakket voldoet.
quote:elninjoo schreef op 28 februari 2012 @ 13:16:

[...]

Dat is tegenwoordig ook geen vanzelfsprekendheid meer. Je hoeft uberhaupt geen nageslacht te produceren als je dat niet ambieert, maar wil je dat wel hoef je er niet persé getrouwd voor te zijn.

Tja, sommige mensen denken daar anders over.

Je wilt niet weten wat ik over me heen kreeg toen ik ongetrouwd zwanger raakte. En ook nog eens met een bolle buik in mijn trouwjurk stond (ik trouwde voor de formaliteiten, verder voegt het voor mij weinig toe).

Het zou je verbazen hoe ouderwets sommige mensen zijn. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die streng gelovig zijn, hoor.
quote:joop_2000 schreef op 28 februari 2012 @ 13:09:

[...]

Hoe denken mensen die dat geloven eigenlijk hoe andere diersoorten zich voortplanten?

Om te beginnen zijn ze het vaak niet eens met het concept van de mens als diersoort.

Het huwelijk voor een gelovig iemand is niet per se het 'produceren' van kids. Je zou het eerder kunnen zien als een viering van God dmv een wederzijdse verbintenis met geloften over en weer (mensen onderling, maar ook van en naar God). Kinderen zijn in die context een zegening, niet het doel an sich.
quote:helene31 schreef op 28 februari 2012 @ 13:19:

[...]

Tja, sommige mensen denken daar anders over.

Je wilt niet weten wat ik over me heen kreeg toen ik ongetrouwd zwanger raakte. En ook nog eens met een bolle buik in mijn trouwjurk stond (ik trouwde voor de formaliteiten, verder voegt het voor mij weinig toe).

Het zou je verbazen hoe ouderwets sommige mensen zijn. En dan heb ik het nog niet eens over mensen die streng gelovig zijn, hoor.Mensen hebben altijd wel iets te zeiken. Over bewust kindvrij zijn ook. Maar da's geen reden om je maar te voegen naar wat men graag zou zien. Je bent 'n individu en hebt de vrijheid je eigen keuzes te maken, zeker als je zelf je eigen inkomen hebt en op dat gebied gelukkig niet onderdrukt bent door je culturele achtergrond.
En toch snap ik heel goed dat een jong meisje niet zomaar tegen haar familie en diens tradities ingaat. Ze is immer niet anders gewend.

Wij hebben wat dat betreft maar makkelijk praten.
@Helene,

De eerstehands ervaringen die ik over gearrangeerde huwelijken heb gehoord, spreken allemaal wel degelijk van keuzevrijheid. Er is geen sprake van een gedwongen huwelijk, maar van een gearrangeerd huwelijk. Zoek het verschil tussen die twee woorden anders op in het woordenboek.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven