Grootouders en kleinkinderen

15-02-2019 14:46 140 berichten
Mijn dochter (19) gaat binnenkort voor een half jaar naar het buitenland. Het leek haar daarom leuk om haar grootouders, mijn ouders, en wat andere familie uit te nodigen voor koffie en een taartje. Een klein afscheidsfeestje. Vervoer voor de grootouders is geregeld. Helaas is dat bij mijn vader totaal in het verkeerde keelgat geschoten dus ik had hem van de week in tranen aan de telefoon. Hij vindt dat kleinkinderen bij hun opa en oma op bezoek moeten gaan en niet andersom. Dat is normaal, en nu moeten zij weer op komen draven. Bovendien komen dag en tijdstip ze slecht uit omdat ze op zaterdag altijd vroeg eten en daar kan niet van worden afgeweken (vanwege koffievisite waar ook niet van kan worden afgeweken).
Dochter loopt daar inderdaad de deur niet plat (understatement), maar het zijn dan ook geen gezellige grootouders. Mijn vader is niet in staat om een wederkerig gesprek te voeren, grijpt iedere aanleiding aan om uit te wijden over zijn eigen belevenissen, of om kritiek te spuien op allerlei minderheden. Mijn moeder zit er vooral bij en eet taart. Toch wilde dochter graag afscheid nemen op haar manier, maar als het zo moet is ze er wel klaar mee (zegt ze, maar meent ze niet).
Zucht... ik zit zelf in kamp dochter. We wilden gewoon wat leuks doen, op onze manier ja, en dan levert het al dat gezeik op. Dochter is ook niet makkelijk in de omgang, maar heeft met de grootouders van vaders kant heel goed contact. Die hebben interesse in haar en haar bezigheden en vragen ook wel eens door na het ‘hoe gaat het op school?’ ‘Goed.’.
Hoe gaat het contact tussen grootouders en kleinkinderen, puberteit plus, in normale families?
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 14:49
0.52% gewijzigd
Pff, koppigheid lijkt wel een familietrekje. Vervelend dat er zo weinig begrip voor elkaar is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet aangeven dat het geen optie is voor dochter. Ik zou ook niet aangeven dat het wel een optie is. Het is aan je dochter zelf om te beslissen of zij nog even langs gaat en het is aan opa en oma om te beslissen of zij naar het feestje komen.

Laat je niet voor het karretje van anderen spannen. Je nodigt ze uit, meer niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
15-02-2019 16:19
Pff, koppigheid lijkt wel een familietrekje. Vervelend dat er zo weinig begrip voor elkaar is.
Dochter van TO is niet koppig, ze heeft een leuk idee.
Grootouders zijn niet alleen koppig maar doen ook zichzelf tekort.
whateverever schreef:
15-02-2019 16:22
Dochter van TO is niet koppig, ze heeft een leuk idee.
Grootouders zijn niet alleen koppig maar doen ook zichzelf tekort.
Ik vind ze allemaal koppig, kleindochter kent haar grootouders inmiddels toch wel een beetje? Jong en nu al niet flexibel of ruimhartig.
Alle reacties Link kopieren
geen centimeter gunnen, niet aan de telefoon... nergens. want als opa kan zeuren over hoe het hoort dan krijgt hij aandacht en dat is al winst voor hem, als je alsnog op visite gaat dan beloon je hem alleen maar nog meer. gewoon niks doen. hij mag blij zijn dat hij nog welkom is als ik het zo hoor...
Lorem Ipsum
Parallella schreef:
15-02-2019 16:02
Ik ben het met je eens. Met mijn ouders werkt het contact ook twee kanten op.
Met mijn schoonouders niet. Zij zijn hun leven al gewend dat "kinderen naar de ouders komen", zo zijn ze opgevoed en zo voedden ze hun kinderen op. Wij hebben inmiddels pubers en zij zijn in de 80 jaar. Ze veranderen dus niet meer. Kan ik veel van vinden, maar ik weet ook dat ze heel verdrietig zouden zijn als ze geen afscheid van kind nemen. En dus zou ik kind vragen langs te gaan. Gewoon, omdat het prima mensen zijn en ze het zeker niet vervelend bedoelen.
Dat is een ander verhaal. De ouders van TO klinken niet betrokken bij kleindochter en willen alleen maar dat kleindochter bij hen komt, omdat dat zo hoort.
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:53
96.92% gewijzigd
freja schreef:
15-02-2019 16:24
Ik vind ze allemaal koppig, kleindochter kent haar grootouders inmiddels toch wel een beetje? Jong en nu al niet flexibel of ruimhartig.
Wie zegt dat ze niet flexibel of ruimhartig is wanneer ze alleen in dit geval zegt “laat maar”?
Jammer maar helaas, dan komen ze niet. Ik zou er verder ook niet op reageren en een leuk feestje plannen voor dochter. Wat een mijlpaal dat ze uit huis gaat en naar het buitenland vertrekt voor zo'n periode. Belangrijkste is voor jou en je dochter om van elkaar te genieten voordat jullie voorlopig even afscheid moeten nemen van elkaar. Jouw ouders doen zichzelf dit aan, ze ontzeggen zichzelf een goede band met hun dochter en kleindochter.
Alle reacties Link kopieren
Nou ben ik al 50 en heb dus echt nooit geweten dat het zo hoort dat kleinkinderen naar de grootouders komen en niet andersom. Zelf had ik er maar liefst 4, soms gingen we daarheen, soms andersom. En met mijn kinderen (zelfde leeftijd als de jouwe) gaat dat ook bij alle vier grootouders zo. Ze vinden het juist leuk als ze uitgenodigd worden. Ok bij 1 van de grootvaders gaat dat wat lastiger, want slecht ter been, dus vergt wat meer geregel. Maar zelfs het vervoer hadden jullie geregeld begrijp ik.
Alle reacties Link kopieren
Team dochter, zou ook niet langs gaan
Alle reacties Link kopieren
Ook hier team dochter.

Je hebt netjes vervoer geregeld voor opa en oma. En als het tijdstip hen slecht uitkomt wegens koffievisite en etenstijd, is dat hun eigen keuze.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Fok-it schreef:
15-02-2019 16:41
Wie zegt dat ze niet flexibel of ruimhartig is wanneer ze alleen in dit geval zegt “laat maar”?
Wie zegt dat dit de enige keer is? Volgens haar moeder loopt ze er de deur niet plat, wat ook nog eens een understatement is, dus mogen wij invullen hoe weinig ze hen ziet. Bij dezen dan.
Team dochter.
freja schreef:
15-02-2019 16:19
Pff, koppigheid lijkt wel een familietrekje. Vervelend dat er zo weinig begrip voor elkaar is.
Dus jij vind het normaal dat als je een feestje geeft je daarna nog bij jan en alleman langs moet om het feest daar over te doen?
Alle reacties Link kopieren
Kamp dochter,
Zeker als ze meerdere mensen heeft uitgenodigd. Iemand zei dat het vergelijkbaar was met een verjaardag, dat vind ik ook. Dan komt ook iedereen naar jou toe.

Als dochter wil kan ze zelf nog langsgaan, als ze niet wil niet.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
-Darkside- schreef:
15-02-2019 17:00
Dus jij vind het normaal dat als je een feestje geeft je daarna nog bij jan en alleman langs moet om het feest daar over te doen?
Jan en alleman? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Koekoek.
freja schreef:
15-02-2019 16:55
Wie zegt dat dit de enige keer is? Volgens haar moeder loopt ze er de deur niet plat, wat ook nog eens een understatement is, dus mogen wij invullen hoe weinig ze hen ziet. Bij dezen dan.
Ik zeg ook niet dat het de eerste keer is. Maar jij zegt zo jong en nu al niet flexibel en ruimhartig.

En het feit dat ze maar heel af en toe gaat.
Tja, TO zegt dat ze allesbehalve gezellig zijn, ik kan me goed voorstellen dat je daar als tiener geen zin in hebt.
Heeft niet eens wat met flexibel te maken.

Opa komt nooit blijkbaar, want dat hoort niet. Dus wie is er dan niet flexibel?
Je kleindochter geeft een afscheidsfeest want ze gaat maanden weg. Tja jammer dan, ik ga niet, kleinkinderen horen hier te komen.
anoniem_381282 wijzigde dit bericht op 15-02-2019 17:11
15.69% gewijzigd
Ik heb het idee dat het bij deze mensen nooit goed is. Als ze niet uitgenodigd waren en dochter gezegd had: ik kom later wel langs.
Dan voelden ze zich vast niet welkom
viva-amber schreef:
15-02-2019 14:52
Trap niet in deze vorm van manipuleren. Zij zijn niet de enige die afscheid gaan nemen en niet alles gebeurt op hun voorwaarde. Geef ze simpel weg de keuze om wel of niet te komen en doe verder geen toezeggingen. Daarbij is het het afscheid van je dochter en haar feestje, dus niet dat van jou of opa en oma. Hoe meer je hun leert dat dit gedrag loont hoe vaker men het zal inzetten.
+1000
Doreia* schreef:
15-02-2019 14:57
Ben je trouwens bekend met de term 'flying monkeys'?
Die term kende ik nog niet!
elmoni schreef:
15-02-2019 14:50
Ze zijn keurig uitgenodigd. Als ze andere afspraken/gewoontes belangrijker vinden dan het afscheid van hun kleindochter, dan is dat hun verlies/keuze.
Inderdaad.
Fok-it schreef:
15-02-2019 17:08
Ik zeg ook niet dat het de eerste keer is. Maar jij zegt zo jong en nu al niet flexibel en ruimhartig.

En het feit dat ze maar heel af en toe gaat.
Tja, TO zegt dat ze allesbehalve gezellig zijn, ik kan me goed voorstellen dat je daar als tiener geen zin in hebt.
Heeft niet eens wat met flexibel te maken.
Geen zin in visite, maar wel afscheid van ze willen nemen, er zelfs een topic aan wijden, dan zou je denken dat het hoog zit, maar nee, want het zijn ongezellige mensen, dus wat maakt het uit. De vraag hoe normale gezinnen met hun grootouders omgaan is dan eigenlijk TOTAAL niet relevant, want daar gaat het helemaal niet om, normale gezinnen bestaan niet eens.
Alle reacties Link kopieren
Echt, voel je niet schuldig, dit is gewoon kinderachtig gedrag van je vader!
Dat zou ik ook terug geven, zet een juf Ank stem op en leg het rustig even uit: Pap, het is een afscheidsfeestje, er zijn ook nog andere mensen uitgenodigd, daarom is het bij ons thuis, begrijp je? Oh, je kan niet komen? Wat jammer, maar er komt nog wel eens een andere gelegenheid. Fijne dag nog! (De stem van de stiefmoeder van Assepoester past hier ook goed bij bedenk ik net)
freja schreef:
15-02-2019 16:24
Ik vind ze allemaal koppig, kleindochter kent haar grootouders inmiddels toch wel een beetje? Jong en nu al niet flexibel of ruimhartig.
Waarom moet dochter moeite doen voor mensen die geen zin in haar hebben? Ze heeft genoeg andere dingen te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven