Het Verlatingsangst-topic

06-07-2007 12:12 608 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je verlatingsangst?

Denk je dat je verlatingsangst hebt?

Heeft je partner verlatingsangst?

Wil je je ei kwijt?

WIl je weten of je de enige in de wereld bent die zich zo voelt?

WELKOM!!!

Hoe normaal is het dat ik me ongerust maak dat mijn vriend of vriendin mij niet meer leuk vindt of misschien zelfs geen interesse meer heeft om nog met mij om te gaan? Zowel kinderen, adolescenten en volwassen worstelen hier wel eens met de angst om door de ander verlaten of verstoten te worden. Vaak is die ander iemand waar men liefde en afhankelijkheid bij voelt. Dit kunnen je ouders zijn, je partner, iemand waar je verliefd of trots op bent, of juist iemand die negatief over je zou kunnen oordelen waardoor je erg verdrietig en gekrenkt raakt. Als je leven erg gestuurd of beïnvloed wordt door de angst om door iemand verlaten te worden heeft dit grote invloed op je emoties, je gedachten, je gedragingen en vertrouwen in jezelf en anderen. Als de angst en onrustgevoelens je in de greep krijgen en je jezelf in de loop van weken en maanden kwellen zonder dat je hier goed de baas over kunt worden, ben je gevangen in een gevoel wat vaak wordt aangeduid met verlatingsangst. Deze angst wordt door diegene die daar aan leidt en/of door de omgeving als buitensporig beschouwd. Kortom er lijkt een maat te zijn voor normale en abnormale verlatingsangst. Abnormale verlatingsangst wordt bepaald door de lengte van de tijd dat men geplaagd wordt door de angst, de intensiteit van deze angst, de mate waarin je je gedachten en gedrag beïnvloed worden.

Iemand met verlatingsangst kan bijvoorbeeld bang zijn om zijn geliefde te verliezen. Om deze angst te neutraliseren ontstaan controlerende gedragingen om geruststelling te krijgen. Is de geliefde niet stiekem verliefd op een ander? Door iemand uit angst of jaloersie te controleren, door overdreven te ''vissen'' wat de geliefde heeft gedaan of denkt, door juist heel vaak bij je geliefde in de buurt te willen zijn, je zo gedragen dat je geliefde je moeilijk kan verwerpen krijgt verlatingsangst een extra complexiteit.

Vaak zijn mensen met buitensporige verlatingsangst zo gevangen in hun angst en verwarde gevoelens, negatieve gedachtegangen en neutraliserende gedragingen, dat ze er alleen niet uitkomen. Al onderkent men zijn/haar eigen verlatingsangst, de zuigende werking van de angst maakt dat men te weinig weerstand hieraan kan bieden. Wat dan? Praten over je angst en controlerende gedragingen met de partner kan in bepaalde gevallen het patroon doorbreken. Is dit niet mogelijk dan zijn wijze en goede vrienden diegene die een klankbord kunnen vormen en goede raad kunnen geven. Lukt ook dit niet ga dan naar je huisarts of een relatiedeskundige of psycholoog om het door te praten.
Tsja...de beslissing zelf niet durven nemen is echt een kenmerk van VA. Super k   u   t        dus....

Maar denk je dat hij wel een beslissing durft te nemen? Ben je niet bang dat hij alleen een beslissing maakt die hem goed uitkomt? en dat jullie alsnog in bed belanden en jij dan weer met een rotgevoel achterblijft?
Mas, ik zou je nu een ontzettende schop onder je kont willen geven. Niet gaan zwelgen in de ellende! ? Het heeft niks met kunnen te maken, JE WIL HET NIET!
Tsja...de beslissing zelf niet durven nemen is echt een kenmerk van VA. Super k   u   t        dus....

Maar denk je dat hij wel een beslissing durft te nemen? Ben je niet bang dat hij alleen een beslissing maakt die hem goed uitkomt? en dat jullie alsnog in bed belanden en jij dan weer met een rotgevoel achterblijft? Nee want in bed belanden is er helemaal voor gaan en er niet meer voor gaan is gewoon helemaal niks meer, geen contact, gebel, gesms, jaloers gedrag meer, en dan zal hij zich moeten bewijzen....
Ik ga dr ook niet in zwelgen,Dat gun ik hem en mezelf niet, maar even me rot voelen en weer met opgeheven hoofd verder gaan....
Upperdepup!!

Hoe is het dames? Hier prima. Voel me lekker, het zonnetje schijnt en vriendje stuurde me voor het eerst sinds we bij elkaar zijn een lieve sms. Ongelofelijk want hij is totaal geen sms-ert!!!!! Weer iets bereikt dus hihi
Weer up

Mas waar ben je en hoe is het met jou, je ex en de therapie????
Lalein, je hebt ook wel eens op mijn topic gereageerd, "irreële angsten", hoe is het nu met jou? Ik las dat je met je vriend over je angsten kon praten en dat dat geholpen heeft. Mijn vriend houdt er ook wel rekening mee dat ik me snel afgewezen voel, ik heb niet zo direct uitgesproken waar ik last van heb, maar hij voelt dat wel aan. Leuk dat hij je een sms-je heeft gestuurd! Mijn vriend laat ook merken dat hij gek op me is, we zijn een aantal weken erg close geweest en dat ging goed, maar afgelopen week had hij weer ruimte nodig en helaas reageerde hij nogal bot, waardoor ik me weer erg rot voelde (en nog).

Ik vind het erg lastig, want zodra ik alleen (niet bij hem) ben voel ik me niet happy, als ik bij hem ben voel ik me rustig en actiever. In mijn eigen huis vaak lamlendig en niet te motiveren om iets te doen (ik doe wel dingen, maar het moet van ver komen).

Ik vind het ook moeilijk om onafhankelijk van hem mijn eigen dingen te doen. Zo zou ik morgen wel naar een vriendin van mij willen, maar ben dan bang dat mijn vriend misschien ook wel iets leuks met me wil doen en heb het gevoel dat ik ook graag weer naar hem toe wil.

Ik ben benieuwd hoe het nu met jou gaat en of het bij jou steeds beter gaat. Ik ben vandaag thuis en heb een vrije dag, maar loop met mijn ziel onder mijn arm.
He Sunshine!

Met mij gaat het erg goed moet ik zeggen. Alles gaat lekker zijn gangetje...Helpt wel dat vriend elke avond hier is. Als dat niet zo was voelde ik me denk ik niet zo.

Ik ga morgen met een vriendin stappen, zonder de mannen en ik vind dat toch wel een overwinning...Heb alles altijd met vriend samen gedaan en merk nu dat ik een beetje kan leren loslaten.

Ik herken wel wat je zegt, dat hij misschien ook iets leuks wil doen en dat dat dan niet gaan, nou, ik heb gewoon gevraagd offie plannen had voor morgenavond en die had hij niet...mag hij best mokken (doettie niet hoor), maar ben al maanden niet meer op stap geweest en nu hoef ik me zonder hem tenminste ook geen zorgen te maken dattie aandacht van meiden krijgt waar ik weer onzeker van word

Vorige week was het wat minder. Vriend is aan nieuwe baan begonnen en was dus ook na het werk nog veel ermee bezig (pc, in zijn hoofd, je kent het wel). Dan verschuift zijn aandacht en heb ik even de bevestiging nodig dat het niet aan mij ligt. Daar kwam nog bij dat zijn ex weer eens lastig deed op msn en vragen stelde over wat hij nog voelde...Hij werd goed pissig op haar, maar ik natuurlijk direct in de stress..."wat nou als........."

Het gaat dus eigenlijk boven verwachting goed!!!

En met jou?
Lalein, wij zien elkaar niet elke avond, maar hebben elkaar mede door de vakantie veel gezien. Dat is ook wel weer afkicken dan, ik heb dat altijd nadat we samen op vakantie zijn geweest. Als ieder dan weer apart in zijn eigen huis zit voelt dat voor mij niet goed.

Mijn vriend doet ook heel anders als hij het druk heeft en in zijn hoofd met werk bezig is, hij geeft ook aan dat het niets met mij te maken heeft, maar dat zijn werk nu weer even prioriteit heeft. Soms doet hij dat ook op een botte, chagrijnige manier en daar kan ik helemaal niet tegen.

Fijn te lezen dat het zo goed met je gaat! Ik voel me dus ietsje minder, zou willen dat ik niet zo op hem gericht was (dit voelt hij ook zo, ik houd rekening met zijn plannen als ik zelf plannen maak, hij vindt dat ik meer mijn eigen weg moet gaan en prijst mij ook als ik dat wel doe).

Ik heb zelfs, dat als ik andere plannen maak, ik hoop dat hij teleurgesteld is, haha. Maar meestal vindt hij het wel prettig.

Doordat hij deze week een keer bot deed en tijd voor zichzelf wilde heb ik nu het gevoel dat ik het initiatief maar bij hem moet laten en dat hij niet zo op mijn afwezigheid zit te wachten. Of dat het van hem niet zo nodig hoeft. Wat dus complete onzin is, want hij vindt het altijd heel gezellig samen.

Ik vind het allemaal wel heel vermoeiend en zou het liefst wat meer huppelend door het leven willen gaan. Lekker zelf plannen maken en er helemaal geen probleem mee hebben als hij een keertje afzegt of een week weg moet.
Volgens mij komt dit gevoel met vlagen...Ik heb er een paar weken heel veel last van gehad, nu zeurt het een beetje op de achtergrond.

Ik herken wat je zegt, dat je hoopt dat je vriend baalt als je iets zonder hem gaat doen. Je wil dat hij zegt "schatje, blijf toch lekker bij mij". Mijn vriend zal er niet gerust op zijn dat ik alleen op stap ga...Hij is toch een beetje ouderwets wat dat betreft...samen uit...met een groep, dus 2 meiden alleen vindt ie raar...snap ik ook wel weer. Mijn vriendin is net gescheiden dus die gaat natuurlijk helemaal los morgen. Ik niet, maar dat kan mijn vriend dan niet zien.

Ik hou ook rekening met zijn plannen, vraag wat ie gepland heeft voor het weekend of 's avonds...en als dat niks is, zorg ik dat ik ook niks heb. Nu is het verschil dat ik sinds vandaag een auto heb (!!!!!!!!!!!) dus ben ik iets mobieler met het naar anderen toe gaan en dat zal ik ook 1 of 2 keer per week doen, ook om mezelf een beetje te testen eigenlijk.

Leren genieten van het alleen zijn en alleen dingen doen is heel belangrijk voor ons denk ik, zo zie je dat je angsten echt irreeel zijn, omdat je mannetje er echt wel voor je is, ookal issie niet bij je.

Mijn beste vriendin hoorde eens van een waarzegster dat tussen mensen die heel veel om elkaar geven een lijntje zit. en hoever je ook van elkaar vandaan bent, het lijntje rekt mee en knapt echt niet zomaar. Mooi gezegd vond ik.

Vind je het vervelend dat je onbewust rekening met zijn plannen houdt? Ik zit er niet zo mee. Ben net zo lief met hem thuis op de bank als met 30 mensen in de kroeg.
Mijn vriend zou dat niet raar vinden, als ik met een vriendin op stap zou gaan, maar soms wordt hij er wel eens onrustig van of zegt iets als 'je kijkt wel een beetje uit he'. Hij kan dan ook wel weer iets onzekerder worden over wanneer we elkaar weer zien enzo.

Soms vind ik het vervelend dat ik niet meer mijn eigen plan trek, maar over het algemeen hoef ik ook niet zonodig elke week met vrienden af te spreken of te sporten. Als ik alleen ben blijf ik ook vaak alleen thuis 's avonds.

Ik heb nu het gevoel dat ik naar die vrienden toe wil en het beste zou denk ik zijn om het gewoon af te spreken en dat tegen mijn vriend te zeggen en te vragen of hij eventueel mee wil. Zo doet hij het zelf namelijk ook vaak, zegt hij gewoon dat we bij die en die vrienden zijn uitgenodigd. Van de week had hij ook met een vriend afgesproken, hij vraagt dan ook niet of ik al plannen heb, maar spreekt het gewoon af. Ik denk dat dat ook wel het prettigst is, gewoon je eigen gang kunnen gaan en over het algemeen probeert hij dingen voor zichzelf te plannen als we elkaar toch al niet zien, maar soms lukt dat niet, zoals deze week kon die vriend verder helemaal niet voorlopig. Maar ik vind het op zich ook niet zo erg.

Je zegt dat jullie elke avond bij elkaar zijn, heeft jouw vriend een eigen vriendenkring en spreekt hij daar regelmatig mee af? Heeft hij hobbies of doet hij aan sport?
Hij heeft een leuke vriendengroep ja. Zien elkaar 1x in de week bij de muziekvereniging en hij gaat 2x per week fietsen. Maar daarna is hij 9 van de 10 keer bij mij, al is het binnenkomen en naar bed. Hij woont nog thuis, dus kan me voorstellen dat hij dan niet altijd zin heeft om met zijn ouders voor de buis te zitten hihi

Jullie wonen allebei op jezelf?
Op zo'n dag als vandaag voel ik me dus heel lamlendig, heb nergens zin in, ga steeds in bed liggen, omdat ik verder niets anders weet om te doen (wel weet, maar heb er geen zin in). Echt heel irritant.

Ik voel me een soort van leeg en weet zelfs niet eens of ik zin heb om mijn vriend te zien. Lekker vaag.

Ik las aan het begin iets over ziekenhuis opname, ik ben zelf ook een paar keer opgenomen geweest in het ziekenhuis als kind, misschien dat dat er ook iets mee te maken heeft. En met mijn vader had ik gewoon geen band, hij was altijd weg en gaf regelmatig aan dat hij wenste dat hij nooit aan kinderen begonnen was. Dat zal me vast ook geen goed gedaan hebben.

Maar het is wat je zegt, het gaat bij vlagen. Alleen voel ik me nooit echt helemaal happy, maar het is beter dan in het begin van de relatie. Toen had ik op dagen als vandaag echt het gevoel dat ik niet meer verder wilde leven, zo ondraaglijk was dat rotgevoel.

Nou, lekker optimistisch stukje, ik ben niet altijd zo hoor. :-)
Haha. Als je je zo lamlendig voelt...ga lekker forummen hihi. Nee, niet bij de pakken neerzitten...Als ik me zo voel neem ik altijd een baaluurtje...dan jank ik alles eruit, schop tegen de muur ( )...En dan ga ik als de bliksem iets doen. poetsen, boodschappen, bij mijn ouders langs, een vriendin opzoeken...en ik heb dan altijd ontzettend de neiging om mijn vriend te bellen. als ie dan niet opneemt word ik helemaal gek. Heb jij dat ook? dat je dan denkt zie je wel, hij wil me niet spreken, terwijl hij wrs gewoon druk aan het werk is.

Bij mij is de angst naar boven gekomen toen mijn vriend het uitmaakte, terug ging naar zijn ex en 6 weken daarna weer terug was bij mij. Hij zag in een grote fout gemaakt te hebben en ik geloofde het, maarja...daar word je super onzeker van. Bang dat als je iets fout doet, hij misschien weer terug gaat naar zijn ex, terwijl hij je maar probeert te overtuigen dat dat het laatste is waar je je zorgen over hoeft te maken...
*ik breek even in om mijn lieve NIET vriendinnetje Lalein een dikke knuffel te geven*
Hey Lieve Lalein,

Is alweer even geleden, Heb het erg druk op mijn werk, Maar hoe is het met je? Met mij super...Ja echt waar...Heb bij de psycholoog al zoveel tips gehad om toe te passen en ben daar ook daadwerkelijk mee bezig, en het gaat hardstikke goed...Wat ex en mij betreft, gaat geweldig...Ik heb duidelijk aan hem aangegeven niet aan een relatie toe te zijn en hij is er ook niet aan toe, vanwege alle drukte die hij heeft...Dus we hebben nu gewoon een sexrelatie, en tja wel de afspraken, en ik voel me daar heel prettig bij...Heb nu ook gewoon vriendschappelijke gevoelens voor hem....En ik merk dat we weer steeds meer naar elkaar toe trekken...We hebben ontzettend veel lol, respect voor elkaar en we smsen elkaar elke dag...Stom he...hahahaha...Ik had hem woensdag heel de dag niet gesmst en toen om half 10 s avonds kreeg ik er eentje van hem...We zien wel waar het schip strandt, we sluiten niks uit voor de toekomst, maar hoe het nu gaat, vind ik echt helemaal prima, en sta er ook voor 100% achter...We wilden het graag stiekem doen, maar gisteren kwam hij langs en zette gewoon zn auto recht voor mn deur, ik denk nou ja het zal wel hoor!! Maar ik voel me heel erg goed!! Dit vinden we allebei fijn, en er hoeft geen jaloezie te zijn, want we weten wat we aan elkaar hebben....Hij heeft het er al over als mn huis klaar is, kunnen we door de week wat vaker afspreken, want dan heb ik veel meer tijd, ik zeg, hallo dat duurt nog een half jaar, wat ben je allemaal van plan met me, hahaha...We hadden nooit die relatie moeten hebben...was gewoon de verkeerde tijd voor en er allebei niet aan toe zijn...Maar toch geprobeerd hebben, is gewoon zonde van de tijd geweest...Maar ja nu gaat het super en ik zit lekker in mn vel....

Kreeg gisteren wel een heel naar bericht, de schoonvader en vader van mn beste vrienden is overleden( mijn beste vriendin is getrouwd met mijn beste vriend)...Pfff....Heb gisteren op hun kleine gepast zodat ze zelf weg konden....

Dus heb woensdag een begravenis, maar ik wil er graag voor hun zijn, dus ik ga echt wel...Dus dat was een erg klote bericht...

LIefs Sam
Aaaaaaaaaah wat lief van je Superstar_2!!!!!

Sam, gecondoleerd met het verlies, maar wat fijn dat het zo goed met je gaat. Over die sexrelatie ga ik het niet meer hebben, als jij je er goed bij voelt, wie ben ik dan om er een oordeel over te vellen?

Met mij gaat het prima zoals je leest!!!

Heb alleen plots geen zin meer om met die vriendin te gaan stappen vanavond...ben liever bij mijn vriend...daar is de VA weer dus....dus dat is een beetje minder maar ach even op de tandjes bijten, na een paar biertjes zal ik me wel amuseren denk ik hihi.
Lalein, je moet juist wel gaan...Gewoon lekker een paar biertjes drinken, telefoon thuis laten!! LIjkt me wel slim, want anders ga je hem misschien wel smsen ofzo...Laat hem maar eens zien dat je je ook kunt amuseren zonder hem...Lukt je vast wel...
Zal ook wel loslopen. Hoef hem niks te bewijzen, hij vindt het prima. Maar ik ben zo gewend om dingen samen te doen dat dit toch even nieuw is. En dat terwijl ik met mijn ex juist heel veel dingen apart deed...vreemd he hoe een mens ergens aan kan wennen zo snel
Grrrrrrrrr krijg weer driedubbeldik de schijt!!!!

Ga vanavond lekker stappen met mijn nicht, bel ik net mijn vriend nog even op om hem een fijne avond te wensen...is meneer weer eens heerlijk bot...dus ik zeg...maak je geen zorgen, ik gedraag me...zegt ie "dat zal wel ja..."op zo'n toon...afijn, je kent het wel...

Nu is mijn stapzin dus zwaar naar een dieptepunt verzonken omdat meneer denkt dat ik niet van anderen kan afblijven als ik zonder hem op stap ben...

Dus ik zeg, weet je wat, als ik morgen wakker ben, kom ik lekker naar jou toe, samen auto wassen en dan wat leuks...zegt ie "we kijken wel"....ik weer boos dattie niet enthousiast is over mijn komst natuurlijk....krijgt ie een 2e lijn en baf...ik bel morgen wel...tuuttuuttuuttuut

Dus ik bel na 5 min terug waarom dat telefoontje niet even kon wachten, bij anderen hangt ie immers ook niet zomaar op, waarom dan bij mij wel...zegt ie met een lach "omdat dat bij jou kan". En toen heb ik opgehangen. Dattie het toch uitzoekt!!! Ik ga morgen NIET langs...Hij mag het initiatief nemen....Heeft niet eens het fatsoen om me een fijne avond te wensen zeg...

Zo, ben ik dat ook weer kwijt...

(sorry dak jullie er steeds mee lastig val hoor)
Ik kom hier even binnenvallen hoor. Lieve Lalein

en zoefff weg ben ik weer
Lalein, jeetje, dat klinkt niet echt gezond. Het lijkt erop dat jullie beiden met issues zitten, je vriend heeft er blijkbaar ook moeite mee als jij zonder hem op stap gaat. Heb je nog wel een leuke avond gehad?

Ik zou dit niet accepteren, dat hij bot deed vind ik al fout, maar ik had hem echt niet 'beloond' door te zeggen dat ik dan morgen wel langs zou komen, het was denk ik beter geweest het gewoon te negeren, of te zeggen dat je het heel normaal vindt om ook eens zonder elkaar iets te doen en dat hij je gewoon moet vertrouwen. Nu heeft hij je waar hij je hebben wil, heb jij een rotgevoel en ligt het in het midden wie als eerste contact opneemt. Niet echt volwassen gedrag.

Hij gunt je blijkbaar geen leuke avond, het beste lijkt me dit gedrag te negeren en wel te blijven gaan, anders ben je al snel elkaars 'gevangene' en voel je je niet meer vrij om te doen wat je wilt.
Hoi hoi

nou, ik heb een keileuke avond gehad gisteren...Heb niet aan onze discussie gedacht en vlak voordat ik uitging belde vriend op om zijn verontschuldigingen aan te bieden en toen ik thuis kwam lag hij al lekker te slapen in mijn bedje.

Hij was erg moe van het werk en had zijn ex weer eens aan de lijn gehad die moeilijk deed, dus hij was niet echt in een opperbeste stemming gisteren...Kan ik hem wel vergeven hoor.

Ik voel me vanuit mezelf vooral niet vrij om te gaan, heeft met de VA te maken, onverklaarbaar...maar het voelde zo goed om zonder hem iets te ondernemen! Ben wel trots op mezelf

Citroentje bedankt!!!!
Ik voel me vanuit mezelf vooral niet vrij om te gaan, heeft met de VA te maken, onverklaarbaar...maar het voelde zo goed om zonder hem iets te ondernemen! Ben wel trots op mezelf

Leintje ik ben ook trots op je hoor...
terug!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven