Ik wil geen kind

04-01-2021 07:59 1837 berichten
Bericht van de Moderator!

Beste forummers,

Het is niet toegestaan om hier te gaan victim blamen. Ik wil jullie dan ook vragen om nu op te houden met de to de schuld geven van de situatie. Er zijn inmiddels bannen gevallen en dat is nergens voor nodig.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva
.

Hi

Ik weet niet zo goed waar te beginnen, ik ben een man van 34 en ik heb al 10 jaar een relatie.
Maar deze relatie wankelt nu want op 1e kerstdag kwam mijn vriendin bij wijze van verassing met een positieve zwangerschapstest aanzetten. En het was zeker een verassing want ik schrok me rot, ik wil helemaal geen kinderen.

Mijn eerste reactie was of ze het nog weg kon laten halen. Vriendin werd eerst boos en ging daarna huilen.
We kregen knallende ruzie en zij is alleen bij haar ouders gaan eten en daar blijven slapen.

Een dag na kerst hebben we gepraat en kwam het hele verhaal eruit hoe al haar vriendinnen een kindje hadden of zwanger waren en dat ze toen besloot om met de pil te stoppen op eigen houtje en dacht dat ik wel bij zou draaien als ze eenmaal zwanger was en het leuk zou vinden.

Maar ik wil helemaal geen kind en ik wil het liefst dat ze het weg laat halen maar dat wil ze niet.
Wat nu?

Groetjes
N.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2021 10:35
Reden: Bericht van Moderator toegevoegd
15.69% gewijzigd
lilalinda schreef:
04-01-2021 13:05
maar deze relatie is hoe dan ook over
Een gedwongen baby of een gedwongen abortus. Beiden geen kans op een verse nieuwe start van de relatie
Dat is niet gezegd, daar zijn geen regels voor. Al zou die vriendin een bank beroven, als TO bij haar wil blijven dan kan dat gewoon natuurlijk. Als ik lees hoe hij over haar schrijft zie ik hem nog niet zo snel vertrekken. En dat hoeft ook niet, het is zijn keuze.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
04-01-2021 13:12
Als zij kinderen wil, dan is dat wel haar verantwoordelijkheid om te weten dat haar partner dat ook wil.
Lijkt me logisch.

Wat me niet logisch lijkt is liegen over voorbehoedsmiddelen.
allemaal waar, maar maakt de situatie voor TO echt niet anders:
er komt een baby
lilalinda schreef:
04-01-2021 13:05
maar deze relatie is hoe dan ook over
Een gedwongen baby of een gedwongen abortus. Beiden geen kans op een verse nieuwe start van de relatie
Dat hoeft natuurlijk niet perse zo te zijn.
Rachmaninoff schreef:
04-01-2021 13:15
Dat is niet gezegd, daar zijn geen regels voor. Al zou die vriendin een bank beroven, als TO bij haar wil blijven dan kan dat gewoon natuurlijk. Als ik lees hoe hij over haar schrijft zie ik hem nog niet zo snel vertrekken. En dat hoeft ook niet, het is zijn keuze.
das waar
laat ik het dan herformuleren:
de kans dat de relatie het overleeft = minimaal
Het vertrouwen is weg
ik zou het wel mooi vinden, als TO en vriendin er samen uitkomen, en samen de baby een mooie jeugd kunnen geven
lilalinda schreef:
04-01-2021 13:15
allemaal waar, maar maakt de situatie voor TO echt niet anders:
er komt een baby
Klopt, maar dat maakt de zaak voor TO wel anders dan als dit door een ongeluk (bv pil onbetrouwbaarder door ziekte oid) zou zijn.
Poezenman schreef:
04-01-2021 11:46
Ik ben zelf opgegroeid in diverse pleeggezinnen en door forse gedragsproblemen kon ik vaak niet lang blijven, ik voelde me alsof ik een soort ongewenst huisdier was ofzo die steeds maar weer weg moet. Ik ben bang dat ik geen goede vader kan zijn. En ik wil ook niet alles weggooien, ik heb zelf geen echte familie en haar familie heeft mij 10 jaar geleden direct opgenomen en ik heb ook een goede band met hun.
Mogelijk was mijn mening niet duidelijk genoeg toen ik zei dat het voor mij allemaal niet zo nodig hoefde.
En ik snap haar ook wel, iedereen om haar heen krijgt kinderen of heeft ze al.

Vraag me niet waarom, maar ik denk juist dat jij een prima vader zou zijn. Je weet in elk geval hoe het niet moet.

En het is hoe dan ook een moeilijke situatie. Wees duidelijk, maar neem even de tijd om na te denken. Je hoeft die beslissing niet binnen tien minuten te nemen en ik denk dat in dit topic zo'n beetje alle haken en ogen voorbij zijn gekomen. Zeg tegen je vriendin dat je het een naaistreek vindt, dat ze weet hoe jij er over denkt en dat je even tijd nodig hebt om een beslissing te nemen. Bel eventueel eens met het FIOM (dacht ik).

En voor wat het waard is: ik denk dat je vriendin gelijk heeft als ze verwacht dat je nog wel bij draait. Mijn man was er ook niet echt klaar voor. En hoe je een leuke vader moet zijn, hij had werkelijk geen idee. Achteraf is ie een beetje té leuk, als er nee gezegd moet worden zegt ie 'ga maar naar mama'. Begrijp me niet verkeerd: ik schrijf dit niet om je te pushen. Maar het is wel óók een optie. Dat het een rotstreek is van je vriendin, daar zijn we het wel over eens.
De vraag is nu: hoe verder. Weglopen is mogelijk. Maar blijven is ook mogelijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
lilalinda schreef:
04-01-2021 13:17
ik zou het wel mooi vinden, als TO en vriendin er samen uitkomen, en samen de baby een mooie jeugd kunnen geven
Ze kunnen via doorverwijzing van de huisarts op zoek gaan naar deskundig hulp om te kijken of de vertrouwensbreuk nog te herstellen is.
( leuk woord voor scrabble of galgje vertrouwensbreuk)
Metallover schreef:
04-01-2021 13:13
Het is een enorme naaistreek van je vriendin.
Als het echt gegaan is zoals jij schetst zou dit voor mij einde van de relatie betekenen.

Maat tegelijkertijd vraag ik me ook af hoe DUIDELIJK jij bent geweest tegen haar in het nee zeggen tegen kinderen. Genoeg mannen die zeggen ‘nu nog niet’ in plaats van ‘ik wil niet’, en houden vrouwen daarmee aan het lijntje.

Als jij er echt van overtuigd was dat je geen kinderen wilde snap ik ook niet dat je je niet allang hebt laten steriliseren, en je vriendin maar die gore hormonen laat slikken, 10 jaar lang rotzooi in je lijf.
TO was 24 jaar oud toen hij haar leerde kennen. Hoeveel artsen steriliseren een man van nog geen, of krap 30 denk je?

En je kunt je dan wel, meteen in lijn der andere vragen die hier worden gesteld, afvragen hoe duidelijk was dat mevrouw wél kinderen wilde?

Dat is geen serieuze vraag hoor, ik dacht ik zet het er maar even bij...
Zonmuis schreef:
04-01-2021 13:18
Klopt, maar dat maakt de zaak voor TO wel anders dan als dit door een ongeluk (bv pil onbetrouwbaarder door ziekte oid) zou zijn.
hooguit, dat het vertrouwen in zijn vriendin er dan nog is

Maar zijn probleem is, dat hij geen kind wil.
En dat probleem blijft in beide situaties gelijk
HawaZon schreef:
04-01-2021 13:14
Hij heeft nooit actie ondernomen op basis van zijn nee, terwijl hij wel al 10 jaar lang de actie van een ja verrichtte (seks hebben zonder condoom/ zonder sterilisatie) en dus zijn vriendin verantwoordelijk hield voor zijn nee. Dat is een beetje vreemd als je zo zeker bent van je zaak en al lang en breed volwassen bent.
Wat een onzin! Er is door partner eenzijdig en zonder overleg besloten met de pil te stoppen. Er is geen sprake van een ongelukje. Of hij wel of geen actie had moeten ondernemen staat daar los van.
Ikkuz schreef:
04-01-2021 13:10
Nou inderdaad. Hier op dit forum wordt vaak iets omgedraaid. Echt bizar.. Condooms tien jaar lang gebruiken.. Ik ken niemand (!) die dit doet. Wat een onzin zeg. De basis is vertrouwen. Klaar en niks anders!
Een volwassen vent die pertinent geen kind wil moet toch echt zelf kunnen nadenken en actie ondernemen over ZIJN lichaam, ipv zijn verantwoordelijkheid 10 jaar (!) lang bij iemand anders te leggen.

Nu is het een bewuste actie, maar het had ook zomaar een ongelukje kunnen zijn, de pil is niet 100% veilig. En wat dan?

Waarschijnlijk dacht TO dat hij als man het privilege had daarover niet na te hoeven denken, maar als je erover nadenkt is het vreemd dat veel mannen (en ook vrouwen) nog altijd zo denken.
lilalinda schreef:
04-01-2021 13:17
Mijn relatie zou het niet zijn hoor. Ik vind dit toch wel bedrag van de bovenste plank.
Ceylon schreef:
04-01-2021 13:19
Vraag me niet waarom, maar ik denk juist dat jij een prima vader zou zijn. Je weet in elk geval hoe het niet moet.
Ik hoop het echt voor TO, maar de realiteit is, dat hij beter hulp kan gaan zoeken. Want hij heeft nooit geleerd hoe hij een goede ouder kan zijn.
En het krijgen van een kind, trekt laadjes open, waarvan je gedacht/gehoopt had, dat je ze dicht zou laten. Dat is echt niet eenvoudig
MarieGristien schreef:
04-01-2021 13:22
Mijn relatie zou het niet zijn hoor. Ik vind dit toch wel bedrag van de bovenste plank.
is het ook
en ik vind, dat de relatie al stuk was, voor dit bedrog (want zij durfde haar kinderwens niet te bespreken)
Maar als het lukt, zou het voor het kind mooi zijn
Zonmuis schreef:
04-01-2021 13:18
Ik denk dat alleen TO zelf daarover kan oordelen. Naar wat ik opmaak uit de reacties van TO is hij niet boos, maar dat is ook maar een invulling. Puntje bij paaltje vraag ik mij af of hij is geholpen met de meeste reacties hier. Deze incluis.
lilalinda schreef:
04-01-2021 13:20
hooguit, dat het vertrouwen in zijn vriendin er dan nog is

Maar zijn probleem is, dat hij geen kind wil.
En dat probleem blijft in beide situaties gelijk
Dat ben ik niet met je eens.

Als iemand me een kind door mijn strot duwt dan voel ik me verraden, bedrogen machteloos en niet gehoord.

Als het een ongeluk was zou ik ook zijn geschrokken maar niet met al die extra negatieve gevoelens en wrok zitten.

En in beide gevallen komt er wellicht een kind, maar het zou me heel veel frustratie, boosheid en onmacht schelen als ik wist dat ik niet bewust in de val zou zijn gelokt.
MarieGristien schreef:
04-01-2021 13:10
Ben jij altijd zo naïef?

Edit: en mij een viswijf noemen omdat ik het niet met je eens ben is wel heel simpel.
Ik noem je een viswijf omdat je zo debiel reageert.
Jeetje TO, wat zuur... en buiten het feit dat dit bedrog is, stelt het je ook nog eens voor een zeer lastige beslissing. Want ja, zij is baas in eigen buik maar er loopt zometeen wel een kind van jou op deze wereld rond.

Ik denk dat je 2 dingen moet uitzoeken, en dat hoeft niet tegelijker tijd of elkaar aan te vullen:
1. wil je echt geen kinderen omdat je simpelweg geen kinderen wilt? Of twijfel je of je een goede vader kan zijn, en wil(de) je daarom geen kinderen? Want zoals anderen hierboven ook schrijven, het lijkt erop alsof vooral je eigen jeugd je in de weg zit. Qua werk doe ik toevallig veel met kwetsbare gezinnen, en er zijn in veel gemeentes begeleidingstrajecten vanuit de JGZ/consultatiebureau om ouders met zelf een moeilijke jeugd goed te begeleiden in het ouderschap. Dus wellicht dat dat je kan helpen? Ik vind in ieder geval dat het je siert, dat je zo nadenkt over je eigen jeugd en de mogelijke impact op een kind.

2. Wat wil je met je relatie? Kan je het haar vergeven - losstaand van het feit of je in het leven van dit kind wil blijven, en of deze zwangerschap goed blijft gaan etc - of is de vertrouwensbreuk te groot? Ik kan me voorstellen dat je hier ook hulp bij zoekt, om met bv een psycholoog of een coach hier mee aan de slag te gaan? Al dan niet gezamenlijk, zeker als het kind er wel gaat komen en je wil een rol in het leven van het kind wil.
En wat ontzettend naar, deze manier van victim blaiming. ' Je hebt vast niet duidelijk genoeg nee gezegd'. Bah! Het is toch duidelijk dat je niet eenzijdig een beslissing kan nemen met gevolgen voor de rest van hun leven. Waarom dan überhaupt beginnen over of de nee wel duidelijk genoeg was, en dat to maar een vasectomie had moeten doen.
TO zoek deskundig hulp met hoe nu verder.
echt!!
Laat dit topic voor wat het is maar zoek deskundig hulp via de huisarts voor allebei!
MarieGristien schreef:
04-01-2021 13:24
Dat ben ik niet met je eens.

Als iemand me een kind door mijn strot duwt dan voel ik me verraden, bedrogen machteloos en niet gehoord.

Als het een ongeluk was zou ik ook zijn geschrokken maar niet met al die extra negatieve gevoelens en wrok zitten.

En in beide gevallen komt er wellicht een kind, maar het zou me heel veel frustratie, boosheid en onmacht schelen als ik wist dat ik niet bewust in de val zou zijn gelokt.
dat zeg ik toch?
dat het verschil zit, in het vertrouwen in zijn vriendin
Maar dat de kern van het probleem: er komt een baby/hij wil geen baby. Niet anders is
lilalinda schreef:
04-01-2021 13:23
is het ook
en ik vind, dat de relatie al stuk was, voor dit bedrog (want zij durfde haar kinderwens niet te bespreken)
Maar als het lukt, zou het voor het kind mooi zijn
Zij wist hoe hij er overdacht wat is dit nu weer voor stemmingmakerij zij durfde haar kinderwens niet te bespreken
Het lijkt wel of je het goed zit te praten.
HawaZon schreef:
04-01-2021 13:22
Een volwassen vent die pertinent geen kind wil moet toch echt zelf kunnen nadenken en actie ondernemen over ZIJN lichaam, ipv zijn verantwoordelijkheid 10 jaar (!) lang bij iemand anders te leggen.

Nu is het een bewuste actie, maar het had ook zomaar een ongelukje kunnen zijn, de pil is niet 100% veilig. En wat dan?

Waarschijnlijk dacht TO dat hij als man het privilege had daarover niet na te hoeven denken, maar als je erover nadenkt is het vreemd dat veel mannen (en ook vrouwen) nog altijd zo denken.
Dan moet je dat bespreken als vrouw, ze is niet helemaal achterlijk. Als iemand 10 jaar anticonceptie slikt of misschien wel langer, nooit het er over heeft, kan ik me best voorstellen dat een man denkt het is geregeld. Zou ik denk ik ook hebben als ik een man was. Zij veranderde de regels en een nee is in dit geval altijd belangrijker dan een ja.
HawaZon schreef:
04-01-2021 13:14
Hij heeft nooit actie ondernomen op basis van zijn nee, terwijl hij wel al 10 jaar lang de actie van een ja verrichtte (seks hebben zonder condoom/ zonder sterilisatie) en dus zijn vriendin verantwoordelijk hield voor zijn nee. Dat is een beetje vreemd als je zo zeker bent van je zaak en al lang en breed volwassen bent.
Hij was er zeker van dat het tot nu een "nee" was. Of dat nog in de toekomst verandert weet je oprecht niet.

Je verschuilt je achter dat zonder bedrog ook een zwangerschap kan ontstaan bij pilgebruik. Dat is hier niet aan de hand. Je berijdt een stokpaardje op de verkeerde plek.

De leeftijd van TO en de lengte van hun relatie geeft natuurlijk geen enkele onderbouwing dat TO bedrogen mag worden. De status quo geldt natuurlijk: als de vriendin zekerheid had gewild had ze hem dat voor moeten leggen en eventueel de relatie beëindigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven