Is dit intimidatie?

23-09-2018 18:42 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had vanmorgen een wedstrijd en daar had ik een klein voorval met de scheidsrechter. Het was nog voor de daadwerkelijke wedstrijd begon. We hadden nog 5 min en ik stond op van mn stoel en deed wat spullen in mn tas. Toen liep de scheidsrechter voorbij en trok ineens aan het lipje van mn sportbroek. Deze hing er blijkbaar uit. Zegt ie lachend: “ja dat nodigd uit om aan te trekken” dus ik kijk hem aan, doe ondertussen het lipje terug in mn broek en zeg: “je kan er ook niet aan trekken” en ben toen naar de zaal gelopen. Ik heb het later ook aan een teamgenoot verteld en die zei dat is intimidatie. Is dat ook zo? En zou ik er melding van moeten maken? Ik had er verder ook niet meer over na gedacht en ben verder gegaan met mn wedstrijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het af hebben gedaan met een licht geïrriteerde ‘doe maar niet’ (ongeacht of het een onbekende man of vrouw was) en het even later weer vergeten zijn. Irritant / beetje ongepast? Ja. Intimidatie? Nee.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
roodmiertje schreef:
23-09-2018 21:12
Waar ik het verhaal van TO in de verste verte geen intimidatie vind, vind ik jouw verhalen wel echt grens en grensovergevallen. Dat heeft niets met humorloos te maken. Kust je baas in de kroeg bijvoorbeeld ook zijn mannelijke werknemers op de mond? Die scheids zou bij iedereen aan dat labeltje getrokken hebben zoals TO het beschrijft. Bovendien vind ik op de mond kussen heel erg grensoverschrijdend als een van beide partijen dat niet wil.
Klopt, op de mond kussen is iets anders, maar ook daar over hebben andere mensen mij geprobeerd aan te praten, dat jet maar een geintje is,. Kreeg daar wel een kutgevoel van, al bleef ik gelukkig bij m'n standpunt. Ik was destijd 19, nu zou ik er echt boos om worden.

En een labeltje van mijn kleding in mijn broek terugstoppen, dat hoeft iemand die ik niet ken echt niet bij me te doen. Zelfs bijvoorbeeld sommige collega's niet,.
Dus die scheidsrechter, of hij is een beetje sociaal onhandig en heeft het niet door gehad, of hij heeft z'n kans schoon gezien om TO even aan te raken, maar in beide gevallen zou het voor mij geen leuk geintje zijn en TO afdoen als zielig zeurwijf omdat zij dit ook zo ervaren heeft, vind ik echt de omgekeerde wereld. Een klacht indienen gaat dan weer te ver. Ik vond de repliek van TO wel mooi. Denk dat hij de hint wel heeft opgevat. Zo niet, dan duidelijker zeggen als het nog eens voorkomt.
@Groningen
Ik snap dat dit topic bij jou de herinnering aan die situaties oproept, maar dat zijn echt heel andere zaken dan wat TO heeft meegemaakt, waarbij alleen contact is geweest tussen 2 vingers en een labeltje.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
23-09-2018 21:15
Ik vind “bulderlag” best humoristisch :there:
Haha oke sorry ik heb een keer een typfout gemaakt!
Alle reacties Link kopieren
KaleKip schreef:
23-09-2018 21:22
@Groningen
Ik snap dat dit topic bij jou de herinnering aan die situaties oproept, maar dat zijn echt heel andere zaken dan wat TO heeft meegemaakt, waarbij alleen contact is geweest tussen 2 vingers en een labeltje.
Ja ik blijf er bij dat ik dit niet oke vind. Het is niet vanwege die ervaring toen ik 19 was dat ik zo reageer. Ik word trouwens ook pissig als iemand in de kroeg expres aan mijn kont zit of iemand met wie ik sta te praten, zn arm direct om me heen slaat, maar dat is niet vanwege een trauma ofzo. Ik vind dat gewoon niet oke.
Wel heb ik als therapeut heel wat verhalen gehoord waarin scheidsrechters/trainers/ooms/leraren over grenzen gingen. Dat begon vaak onschuldig, met geintjes. Maar dat betekent nog niet dat het oke is. En daarom vind ik dit dus zo belangrijk. Ik zeg heus niet dat de scheidsrechter uiteindelijk de TO zou aanranden, maar daadwerkelijk misbruik zou veel minder vaak voorkomen als het respecteren van elkaars lichamelijke integriteit (met name van mannen richting vrouwen) normaler zou worden. Ik vind dat we kinderen moeten leren (en hier is toenemend aandacht voor, hoor): je zit niet aan anderen, en anderen zitten niet aan jou, tenzij je dat wil/dat gepast is in de sociale context. Regel1 lijkt daarbij dat je elkaar niet onnodig hoeft aan te raken als je elkaar niet eens kent. Hoe grappig ook bedoeld. Het bagatelliseren van dit soort dingen is echt schadelijk, vind ik.

Maargoed, het was niet mijn bedoeling om deze ene gebeurtenis zo op te blazen. Wie weet is het een wat onhandige vent. Maar laten we er vooral voor waken dat dit soort gedrag niet per se wordt weggezet als grapje en degene die dit niet leuk vond als 'zeikwijf'.
Alle reacties Link kopieren
groningen001 schreef:
23-09-2018 21:38
Ja ik blijf er bij dat ik dit niet oke vind. Het is niet vanwege die ervaring toen ik 19 was dat ik zo reageer. Ik word trouwens ook pissig als iemand in de kroeg expres aan mijn kont zit of iemand met wie ik sta te praten, zn arm direct om me heen slaat, maar dat is niet vanwege een trauma ofzo. Ik vind dat gewoon niet oke.
Wel heb ik als therapeut heel wat verhalen gehoord waarin scheidsrechters/trainers/ooms/leraren over grenzen gingen. Dat begon vaak onschuldig, met geintjes. Maar dat betekent nog niet dat het oke is. En daarom vind ik dit dus zo belangrijk. Ik zeg heus niet dat de scheidsrechter uiteindelijk de TO zou aanranden, maar daadwerkelijk misbruik zou veel minder vaak voorkomen als het respecteren van elkaars lichamelijke integriteit (met name van mannen richting vrouwen) normaler zou worden. Ik vind dat we kinderen moeten leren (en hier is toenemend aandacht voor, hoor): je zit niet aan anderen, en anderen zitten niet aan jou, tenzij je dat wil/dat gepast is in de sociale context. Regel1 lijkt daarbij dat je elkaar niet onnodig hoeft aan te raken als je elkaar niet eens kent. Hoe grappig ook bedoeld. Het bagatelliseren van dit soort dingen is echt schadelijk, vind ik.

Maargoed, het was niet mijn bedoeling om deze ene gebeurtenis zo op te blazen. Wie weet is het een wat onhandige vent. Maar laten we er vooral voor waken dat dit soort gedrag niet per se wordt weggezet als grapje en degene die dit niet leuk vond als 'zeikwijf'.
Amen.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft zijn eigen grenzen met dit soort dingen. Ik heb er persoonlijk totaal geen probleem mee als iemand een arm om me heen slaat of een labeltje in mijn trui stopt, in mijn kont knijpen vind ik dan weer absoluut niet kunnen.
Bij onbekenden moet je er gewoon een beetje mee uitkijken, je weet immers niet wat zijn of haar grenzen zijn. Deze scheidsrechter heeft dat niet heel goed begrepen, maar ik vind hooguit dat hij een beetje een dom grapje heeft gemaakt dat niet iedereen grappig vindt. Intimidatie is iets heel anders. Het is maar een labeltje, hij raakt TO totaal niet aan en maakt ook geen seksuele toespeling of iets dergelijks.

Ik heb wel eens het idee dat er steeds minder kan en mag, terwijl mensen vaak absoluut geen bijbedoelingen hebben. De een is ook wat lichamelijker dan de ander. Ik ben zelf niet zo dat ik mensen snel knuffel of een hand op iemands arm leg, maar ik ken genoeg mensen die dat wel doen en ik vind het eerlijk gezegd een beetje overdreven als iemand daar problemen mee heeft.
Alle reacties Link kopieren
Dikke proficiat, je kan vanaf nu ook meepraten met de #metoo verhalen.

Jeetje, wat een aanstellerij zeg.
Alle reacties Link kopieren
tja je vond het duidelijk niet leuk, dus het was voor jou ongepast

intimidatie niet
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven